Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Jag har inte skrivit att något liv är meningslöst, men visst börjar man undra ibland lol.
Vilka är då dessa "meninglösa levande varelser" och "meninglösa livsmeningar"?
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Jag har pekat på att teoritroende ateister tror att allt liv har skapats utan en designer trots att varje liten kroppsdel har skapats med ett syfte som inte kan hitta på sig själv genom nån ökad komplexitet.
Nej, det tror inte "teoritroende". Det finns ingen teori om hur livet skapats.
Jag tror att du förväxlar teorin om evolutionen, med abiogenesis, som knappt är en hypotes än så länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Lungor har designats för att syresätta blodet, och magpåsen är gjord för att bearbeta levande grödor och skicka vidare dom till tarmen för utsugning av solenergier/liv ur grödorna som åts.
Eller så har dessa organ utvecklats med tid och naturligt urval.
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Du kan tro att du fyller ditt liv med mening men du lär ju knappast ha tänkt på vilken livsmening som människan har efter att du observerat att alla andra arter har en specifik livsmening som dom själva inte valde.
Jag vet att jag fyller mitt liv med mening, det behöver inte vara samma sak som du anser vara "mening".
Vilken specifik livsmening är det som andra arter har?
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Mäniskans livsmening lär ju knappast ha varit att utrota alla djur och sig själv för att pengar, konsumtion och bensinbränning var livets mening.
Från början bestod nog livsmeningen i att överlevnad och fortplantning.
Min livmening innefattar inte att utrota alla djur och sig själv för att pengar, konsumtion och bensinbränning.
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Människan har intelligens och kärlek , men ändå så kan dom flesta inte räkna ut vad livets mening är för just människorasen.
Belägg för detta, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Livets mening kanske var just att klura ut om vi levde livets mening just nu.. eller om livet handlade om att komma tbx till ett gudlikt sätt att leva där man behandlar andra som man själv vill bli behandlad, slutar förstöra naturen, och tar hand om sin hälsa genom att inte stoppa ner massa gifter i magsäcken genom att äta tillsatser i livsmedelsprodukter.
Kanske det. Vad nu ett "gudlikt sätt att leva" är. Det går utmärkt för mig att leva så att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad, slutar förstöra naturen, och tar hand om sin hälsa, utan att blanda in gudar.
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Om bigbang är en expansion så kunde dom ha kallat den för bigspread.
Det är just ordet bang som får mig att kalla big bang för en explosion av skapelse.
Jepp, det är nog ingen som gillat det missvisande namnet.
https://academic.oup.com/astrogeo/article/54/2/2.28/302975
Citat:
Although it is widely agreed that Big Bang is a misnomer because it inevitably conveys the image of an explosion
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Hur som helst så kan vi aldrig bevisa big bang teorin när alla bevis säger att universum faktist är designatmed väldigt många meningar i varje liten kroppsdel på varje liten art.
Visa bevisen som ger belägg för denna design, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Du kan ju försöka påstå att en livsmening kan skapa sig själv.. men när varje liten del i våra kroppar har ett specifikt syfte så är det väl uppenbart att nån måste hitta på syftet innan dom designar den.
Jag har inte påstått att något skapar sig själv. Jag har skapat min egen livsmening.
Nej det är inte uppenbart, då skulle ju inte matstrupen vara intill luftstrupen. Exempelvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
KungPungPat
Big bang teorin är precis som att påstå att en dator har skapat sig själv genom gradvis ökande komplexitet efter att en smäll skapade datorn ur tomma intet.
Sånna nerdummade teorier fungerar bara på troende människor, speciellt ateister som saknar livsmening enligt dem själva.. då en big bang aldrig kunde skapa nån livsmening åt månting i universum.
Nej, vi vet att den dator är designad av människor. Vi vet ingenting om någon designat BigBang.
Vi vet heller ingenting om bigbang skapades ur "tomma intet" eller inte. Troligen inte, eftersom vi inte känner till något tillstånd av "tomma intet". Det är snarare de troende som påstår att saker skapas ur "tomma intet".
Jag är ateist, jag saknar inte livsmening.