2018-08-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarIngaKompisar
Liten notering: du skulle lika gärna kunna ha beskrivit politik.
Sant till en viss mån, men en politiker som klantar sig för mycket åker ut (för det mesta) De religiösa
kommer undan med alltför mycket, ta islamisterna som vänstern hyllar av någon anledning som jag
aldrig har förstått, ett annat är Katolska kyrkan med sin pedofili som har pågått i århundraden som
ingen gör något åt.
Citera
2018-08-13, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Säg att hen ska söka hjälp om hen tror att det finns en mening med livet, och att gudar skapar mening åt alla levande arter.

Förklara sen att alla meninglösa levande varelser har skapats av en stor smäll av skapelse även kallat big bang, och gradvis ökande komplexitet vilket tillslut skapade meninglösa livsmeningar åt arterna och alla deras delar på kroppen, som ser ut att vara designade med ett syfte, men du säger bara att syftet kom på sig själv genom ökad komplexitet efter explosionen av skapelse.

Jag tror att du kan lägga fram denna logik och övertala vilket troende som helst till att din tro är bättre.
Att du tror att icke-troendes liv är meningslösa får stå för dig. Jag fyller mitt liv med mening, oavsett om det finns gudar eller inte.
På vad sätt ser kroppsdelarna ut att vara designade? Att matstrupen är i samma hål som luftstrupen är usel, rent av livsfarlig design. Ett öga som kan se bakåt skulle vara bättre design än att bara kunna se framåt osv.

Vad gäller BigBang så är det ”bara” en expansion, inte en ”explosion av skapelse”.
Citera
2018-08-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur vet du att manliga bröstvårtor finns för att det är snyggt?

Inget slumpmässigt är snyggt. Prova att spy ner trottoaren eller visa någon kaffesumpen efter att du har druckit upp. Vackert?
Citera
2018-08-13, 17:55
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaNyanserAvBajs
jag behöver råd och tips på vad man kan säga till troende personer så dessa verkligen får sig en tankeställare och börjar inse att det kankse inte behöver finnas en gud. alltså argument som talar emiot en gudomlig existens.

Det är bara att rabbla upp alla sjukdomar, krig, och sinnessjuka brottslingar du kan komma på, och sedan fråga den troende varför hans/hennes gud tillåter att sådant existerar
Citera
2018-08-13, 18:24
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Att du tror att icke-troendes liv är meningslösa får stå för dig. Jag fyller mitt liv med mening, oavsett om det finns gudar eller inte.
På vad sätt ser kroppsdelarna ut att vara designade? Att matstrupen är i samma hål som luftstrupen är usel, rent av livsfarlig design. Ett öga som kan se bakåt skulle vara bättre design än att bara kunna se framåt osv.

Vad gäller BigBang så är det ”bara” en expansion, inte en ”explosion av skapelse”.

Jag har inte skrivit att något liv är meningslöst, men visst börjar man undra ibland lol.

Jag har pekat på att teoritroende ateister tror att allt liv har skapats utan en designer trots att varje liten kroppsdel har skapats med ett syfte som inte kan hitta på sig själv genom nån ökad komplexitet.
Lungor har designats för att syresätta blodet, och magpåsen är gjord för att bearbeta levande grödor och skicka vidare dom till tarmen för utsugning av solenergier/liv ur grödorna som åts.

Du kan tro att du fyller ditt liv med mening men du lär ju knappast ha tänkt på vilken livsmening som människan har efter att du observerat att alla andra arter har en specifik livsmening som dom själva inte valde. Mäniskans livsmening lär ju knappast ha varit att utrota alla djur och sig själv för att pengar, konsumtion och bensinbränning var livets mening.

Människan har intelligens och kärlek , men ändå så kan dom flesta inte räkna ut vad livets mening är för just människorasen.

Livets mening kanske var just att klura ut om vi levde livets mening just nu.. eller om livet handlade om att komma tbx till ett gudlikt sätt att leva där man behandlar andra som man själv vill bli behandlad, slutar förstöra naturen, och tar hand om sin hälsa genom att inte stoppa ner massa gifter i magsäcken genom att äta tillsatser i livsmedelsprodukter.

Om bigbang är en expansion så kunde dom ha kallat den för bigspread.
Det är just ordet bang som får mig att kalla big bang för en explosion av skapelse.

Hur som helst så kan vi aldrig bevisa big bang teorin när alla bevis säger att universum faktist är designatmed väldigt många meningar i varje liten kroppsdel på varje liten art.

Du kan ju försöka påstå att en livsmening kan skapa sig själv.. men när varje liten del i våra kroppar har ett specifikt syfte så är det väl uppenbart att nån måste hitta på syftet innan dom designar den.

Big bang teorin är precis som att påstå att en dator har skapat sig själv genom gradvis ökande komplexitet efter att en smäll skapade datorn ur tomma intet.
Sånna nerdummade teorier fungerar bara på troende människor, speciellt ateister som saknar livsmening enligt dem själva.. då en big bang aldrig kunde skapa nån livsmening åt månting i universum.
Citera
2018-08-13, 18:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Inget slumpmässigt är snyggt. Prova att spy ner trottoaren eller visa någon kaffesumpen efter att du har druckit upp. Vackert?
Inga bröstvårtor är inget slumpmässigt mönster. Det verkar ju mer slumpmässigt att det finns bröstvårtor som inte fyller någon funktion, om vår kropp är en ”design” vill säga.
Citera
2018-08-13, 19:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag har inte skrivit att något liv är meningslöst, men visst börjar man undra ibland lol.
Vilka är då dessa "meninglösa levande varelser" och "meninglösa livsmeningar"?

Citat:
Jag har pekat på att teoritroende ateister tror att allt liv har skapats utan en designer trots att varje liten kroppsdel har skapats med ett syfte som inte kan hitta på sig själv genom nån ökad komplexitet.
Nej, det tror inte "teoritroende". Det finns ingen teori om hur livet skapats.
Jag tror att du förväxlar teorin om evolutionen, med abiogenesis, som knappt är en hypotes än så länge.

Citat:
Lungor har designats för att syresätta blodet, och magpåsen är gjord för att bearbeta levande grödor och skicka vidare dom till tarmen för utsugning av solenergier/liv ur grödorna som åts.
Eller så har dessa organ utvecklats med tid och naturligt urval.

Citat:
Du kan tro att du fyller ditt liv med mening men du lär ju knappast ha tänkt på vilken livsmening som människan har efter att du observerat att alla andra arter har en specifik livsmening som dom själva inte valde.
Jag vet att jag fyller mitt liv med mening, det behöver inte vara samma sak som du anser vara "mening".
Vilken specifik livsmening är det som andra arter har?

Citat:
Mäniskans livsmening lär ju knappast ha varit att utrota alla djur och sig själv för att pengar, konsumtion och bensinbränning var livets mening.
Från början bestod nog livsmeningen i att överlevnad och fortplantning.
Min livmening innefattar inte att utrota alla djur och sig själv för att pengar, konsumtion och bensinbränning.

Citat:
Människan har intelligens och kärlek , men ändå så kan dom flesta inte räkna ut vad livets mening är för just människorasen.
Belägg för detta, tack.

Citat:
Livets mening kanske var just att klura ut om vi levde livets mening just nu.. eller om livet handlade om att komma tbx till ett gudlikt sätt att leva där man behandlar andra som man själv vill bli behandlad, slutar förstöra naturen, och tar hand om sin hälsa genom att inte stoppa ner massa gifter i magsäcken genom att äta tillsatser i livsmedelsprodukter.
Kanske det. Vad nu ett "gudlikt sätt att leva" är. Det går utmärkt för mig att leva så att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad, slutar förstöra naturen, och tar hand om sin hälsa, utan att blanda in gudar.

Citat:
Om bigbang är en expansion så kunde dom ha kallat den för bigspread.
Det är just ordet bang som får mig att kalla big bang för en explosion av skapelse.
Jepp, det är nog ingen som gillat det missvisande namnet.

https://academic.oup.com/astrogeo/article/54/2/2.28/302975

Citat:
Although it is widely agreed that Big Bang is a misnomer because it inevitably conveys the image of an explosion

Citat:
Hur som helst så kan vi aldrig bevisa big bang teorin när alla bevis säger att universum faktist är designatmed väldigt många meningar i varje liten kroppsdel på varje liten art.
Visa bevisen som ger belägg för denna design, tack.

Citat:
Du kan ju försöka påstå att en livsmening kan skapa sig själv.. men när varje liten del i våra kroppar har ett specifikt syfte så är det väl uppenbart att nån måste hitta på syftet innan dom designar den.
Jag har inte påstått att något skapar sig själv. Jag har skapat min egen livsmening.
Nej det är inte uppenbart, då skulle ju inte matstrupen vara intill luftstrupen. Exempelvis.

Citat:
Big bang teorin är precis som att påstå att en dator har skapat sig själv genom gradvis ökande komplexitet efter att en smäll skapade datorn ur tomma intet.
Sånna nerdummade teorier fungerar bara på troende människor, speciellt ateister som saknar livsmening enligt dem själva.. då en big bang aldrig kunde skapa nån livsmening åt månting i universum.
Nej, vi vet att den dator är designad av människor. Vi vet ingenting om någon designat BigBang.
Vi vet heller ingenting om bigbang skapades ur "tomma intet" eller inte. Troligen inte, eftersom vi inte känner till något tillstånd av "tomma intet". Det är snarare de troende som påstår att saker skapas ur "tomma intet".
Jag är ateist, jag saknar inte livsmening.
Citera
2018-08-13, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det är bara att rabbla upp alla sjukdomar, krig, och sinnessjuka brottslingar du kan komma på, och sedan fråga den troende varför hans/hennes gud tillåter att sådant existerar

Det är INGET hållbart argument, eftersom en troende kan då svara tex följande:

Femte Moseboken, 28:1-68
https://www.bibeln.se/las/2k/5_mos

Citat
58 Om du inte troget följer allt som står i denna lag, allt som skrivits här i boken, och inte fruktar detta ärorika och fruktansvärda namn, Herren, din Gud, 59 då skall Herren slå dig och dina efterkommande med ofattbara plågor, väldiga plågor som inte går över, svåra sjukdomar som inte går över.
Slutcitat
Citera
2018-08-13, 19:35
Medlem
Citat:
Inga bröstvårtor är inget slumpmässigt mönster. Det verkar ju mer slumpmässigt att det finns bröstvårtor som inte fyller någon funktion, om vår kropp är en ”design” vill säga.

Jag påstår nog att de fyller en funktion. De kan t.ex. vara till för att kvinnor ska känna igen sig i män, eller tvärtom. Lagom mycket olikheter är bäst. Jag vet ingen man som har klagat på sina bröstvårtor inför Gud, men det kanske mest är en slump att en sådan historia inte finns skriven i Bibeln.

Att luft- och matstrupen delvis sitter ihop, väljer jag att också se som något positivt. Man ska låta maten tysta mun. Människans ben, istället för ett hjul, finns egentligen bara positiva saker att säga om. Vi får motion och varje barn får nöjet att upptäcka hjulet.
Citera
2018-08-13, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Det är INGET hållbart argument, eftersom en troende kan då svara tex följande:

Femte Moseboken, 28:1-68
https://www.bibeln.se/las/2k/5_mos

Citat
58 Om du inte troget följer allt som står i denna lag, allt som skrivits här i boken, och inte fruktar detta ärorika och fruktansvärda namn, Herren, din Gud, 59 då skall Herren slå dig och dina efterkommande med ofattbara plågor, väldiga plågor som inte går över, svåra sjukdomar som inte går över.
Slutcitat

Sen kan man fråga sig om ovanstående är AKTIVT STRAFFANDE, eller LÅTA BLI ATT HJÄLPA. Man kan ju argumentera att Universum skulle kollapsa om Gud helt struntade i Universum, och att bara tex gravitationen skulle fungera då. Flygplan tex, är de helt enkelt ett exempel på mirakel?
Citera
2018-08-13, 19:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag påstår nog att de fyller en funktion. De kan t.ex. vara till för att kvinnor ska känna igen sig i män, eller tvärtom. Lagom mycket olikheter är bäst. Jag vet ingen man som har klagat på sina bröstvårtor inför Gud, men det kanske mest är en slump att en sådan historia inte finns skriven i Bibeln.
Eller så tyder de på ett gemensamt ursprung.

Citat:
Att luft- och matstrupen delvis sitter ihop, väljer jag att också se som något positivt. Man ska låta maten tysta mun. Människans ben, istället för ett hjul, finns egentligen bara positiva saker att säga om. Vi får motion och varje barn får nöjet att upptäcka hjulet.
Det hade i så fall varit enkelt att designa något som blockerar stämbanden när man har maten i munnen istället för att placera luftstrupen så att folk kan dö av att sätta i halsen.
Citera
2018-08-13, 19:58
Medlem
Beskriv gärna för oss din definition av "gud", annars är det omöjligt för oss att ta ställning.

Du hade lika gärna kunnat skriva: "Vin är gott, BEVISA MOTSATSEN!!!!".

Jaha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in