Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jag upprepar det för att det är det vanligaste svaret jag får, av dig och av andra av hans fans. Och inte bara jag utan mer eller mindre alla som är kritiska till Jordan.
Hur han är som psykolog kan jag inte uttala mig om, men jag kan uttala mig om hur han är som självhjälpsguru, som politisk agitator, som föreläsare och författare. Tänk dig hur det skulle se ut om vi alla började använda den där strategin när någon vi tycker om kritiseras, ni får inte uttala er om Åsa Romsons tal i Almedalen för ni har inte läst hennes avhandling och lyssnat på alla mps kongresser där hon har talat. Ingenting en person säger kan någonsin stå för sig självt, oavsett om den så uttalar sig i en intervju riktad till folk som inte känner till personen.
Men fortsätt du intala dig att om jag bara lade några timmar till på att studera honom så skulle jag också konverteras. Arketypiska mytologier huh, nej Jordan har inte tillgång till något sådant utan han har tillräcklig psykologisk bildning för att kunna skriva en simpel självhjälpsbok. Ta inte till dig av hans förlegade uppskattan av Jung, Jung har inte varit relevant mer än ur ett historiskt perspektiv på många år.
Förresten, en fråga, när vi skriver om honom som professor, det han är är en doktor som undervisar, inte det vi i Sverige kallar professor, eller hur? Eller är han en "full professor"?
Exakt samma diskurser förs dagligen i ämnen som filosofi, idéhistoria, epistemologi, samhällsvetenskap, diverse naturvetenskapliga fält som fysik och så vidare. Så även i ämnet psykologi.
Du nämner Åsa Romson och har alltså missat hela den här "Inte alla män!"-diskursen som har förts av den polariserade massan. Fenomenet existerar till och med kring så simpla ting som någon minut i ett resonemangsbefriat Almedals-tal... och du kör helt seriöst med "tänk om"-argumentet.
Du verkar inte medveten om mer än fast-food-klipp på Youtube.
Det är beklagligt att du likställer förståelse med att konverteras och hålla med. Det säger egentligen allt om en förmåga som är nödvändig här: att anamma främmande/utmanande perspektiv...
Jag personligen håller med Jordan Peterson till 20-40%. Du skriver med en socialkonstruktivistisk tänkare och den enda gemensamma grunden jag har med Jordan Peterson rent filosofiskt, är att vi båda lägger fokuset på individen. Ett fan är jag av diskursformatet som han rör sig i och hur han tillsammans med andra har fått det att blomma som aldrig förr... ett format där man får tid åt att fullständigt utveckla sina tankegångar och utan en berättarröst i bakgrunden. Bortom det så är jag ett fan i bemärkelsen att jag får mina sinnen kittlade...
Skillnaden mellan dig och mig är att du verkar intresserad av att primärt utvecklas lodrätt och främst vill få dina egna perspektiv återberättade för dig i olika varianter - medan jag vill expandera så kaotiskt att jag får greppa efter röda trådar. Så kallad sanning för min del är de röda trådar som ständigt återkommer till min hand, inte de trådar som jag råkar hålla hårdast i.
Prova.
Hur som haver så är arketypiska mytologier en av Jordan Petersons främsta paradgrenar. Mycket av hans verk innan 12 Rules For Life består just av att tolka mytologi ur ett psykologiskt perspektiv... och ironiskt nog är den här delen av hans livsverk flerfaldigt större än 12 Rules For Life - och han har sitt tidigare verk som en självklar grund för det senaste.
Sluta tro att du vet mer desto mindre du tar del av ett ämne. Det fungerar inte så, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra... oavsett hur hårt du håller i trådarna.
Och vad är kritikerna som du lyfter fram värda när bilden de lyckats ge dig om Jordan Peterson inte ens får dig att förstå hans relation till mytologi? Gubben har över 30 Youtube-timmar av föreläsningar som enbart behandlar Bibelns mytologi ur ett psykologiskt perspektiv och hans tidigare verk, Maps of Meaning, är fullständigt centrerad kring mytologi.
Kritikerna som du är en tanklös resonans av är löjliga charlataner på sandlådenivå. Har man verkligen missat den här biten så har man missat mer av hälften av Jordan Petersons kritiska punkter och då... har man fantastiskt lite av värde att säga om Jordan - vilket är precis hur du och kritikerna som du skor hela din tankeverksamhet på, blir uppmätta och övermålade.
Vet man försvinnande lite om ett ämne så vet man försvinnande lite om ett ämne. Varken du eller någon annan kommer undan det faktumet... och du vet
bevisligen försvinnande lite om Jordan Peterson och hans verk. Och de kritiska figurerna som du lyfter fram... har
bevisligen inte hjälpt dig med vetande om Jordan Peterson.
Så vad är dina ord om Jordan Peterson värda mer än de uttrycker en åsikt? Förklara.