2018-11-02, 12:00
  #2773
Medlem
Tycker snubben har vissa bra poänger och en bra retorik (om än irriterande röst) men fan vad han ska fastna på grejer, har han inte pratat nog om feminism?
Jag fattar att han säger vettiga saker ibland men han börjar bli jobbig tycker jag, inte för att han har fel i det han säger utan för att han attraherar MGTOW-aktiga människor till sin fanbase med allt feministsnack.
Citera
2018-11-02, 13:57
  #2774
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
En ny kross av JBP. Här ser vi en hårdare, mer konfrontativ och aggressiv Jordan än tidigare. Vilket är märkligt, med tanke på att denna intervjuare är mer behagligare och mer resonabel.

https://www.youtube.com/watch?v=yZYQpge1W5s

Vit riddar-symptomet inom mig tyckte nästan synd om kvinnan i vissa lägen, tyckte JBP var lite väl hård i vissa lägen.
Citera
2018-11-02, 15:25
  #2775
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
En ny kross av JBP. Här ser vi en hårdare, mer konfrontativ och aggressiv Jordan än tidigare. Vilket är märkligt, med tanke på att denna intervjuare är mer behagligare och mer resonabel.

https://www.youtube.com/watch?v=yZYQpge1W5s

Vit riddar-symptomet inom mig tyckte nästan synd om kvinnan i vissa lägen, tyckte JBP var lite väl hård i vissa lägen.
Jag såg bara första minuten men redan där ser man varför han blir irriterad. Det är inget personligt mot henne tror jag utan han blir ställd mot väggen hela tiden med nonsens som i klippet att alt right älskar han och han föder dom och jada jada. Alt right gillar inte honom. Men så har hon sin agenda ungefär som SirDwain vilket är att sprida lögner och tramsa loss.
Citera
2018-11-02, 15:32
  #2776
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
En ny kross av JBP. Här ser vi en hårdare, mer konfrontativ och aggressiv Jordan än tidigare. Vilket är märkligt, med tanke på att denna intervjuare är mer behagligare och mer resonabel.

https://www.youtube.com/watch?v=yZYQpge1W5s

Vit riddar-symptomet inom mig tyckte nästan synd om kvinnan i vissa lägen, tyckte JBP var lite väl hård i vissa lägen.

Har sett första halvtimmen, men tycker att han är onödigt konfrontativ. Jag gillar honom bättre när han är lugn och saklig. Här gör han själv en ”Cathy Newman” vid ett par tillfällen. ”So you’re saying...”
Citera
2018-11-02, 16:27
  #2777
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Jag såg bara första minuten men redan där ser man varför han blir irriterad. Det är inget personligt mot henne tror jag utan han blir ställd mot väggen hela tiden med nonsens som i klippet att alt right älskar han och han föder dom och jada jada. Alt right gillar inte honom. Men så har hon sin agenda ungefär som SirDwain vilket är att sprida lögner och tramsa loss.

Agenda? Ja det kan man väl säga att jag har, precis som alla andra människor, men när jag skriver här är den främst att argumentera för det jag tror på och eller bemöta motargument.

Alt right-folket är definitivt förtjusta i honom, det man kan fråga sig är om det är något han bör lastas för eller ej, det är en annan fråga.


Jag hoppas han håller fast vid sin bizarro-diet, det lär leda till bristsjukdomar och då kanske en och annan lärjunge ser att profeten inte är så ofelbar.
Citera
2018-11-02, 17:30
  #2778
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Agenda? Ja det kan man väl säga att jag har, precis som alla andra människor, men när jag skriver här är den främst att argumentera för det jag tror på och eller bemöta motargument.

Alt right-folket är definitivt förtjusta i honom, det man kan fråga sig är om det är något han bör lastas för eller ej, det är en annan fråga.


Jag hoppas han håller fast vid sin bizarro-diet, det lär leda till bristsjukdomar och då kanske en och annan lärjunge ser att profeten inte är så ofelbar.

Han har iofs aldrig påstått sig vara en expert inom kost, han testade kosten i en månad och den gav en mängd positiva effekter och han har därefter fortsatt med den.

Personligen har jag svårt för att tro på att man bara kan äta kött utan mineral och vitamintillskott.
Citera
2018-11-02, 17:52
  #2779
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Han har iofs aldrig påstått sig vara en expert inom kost, han testade kosten i en månad och den gav en mängd positiva effekter och han har därefter fortsatt med den.

Personligen har jag svårt för att tro på att man bara kan äta kött utan mineral och vitamintillskott.


Nej jag vet, han är noga med att påpeka att han inte rekommenderar den och att läkare skulle avråda, men samtidigt pratar han om vilka bra resultat den har gett honom och det vore inte särskilt förvånande om det påverkar andra i samma riktning. Han har sagt tillräckligt för att inte kunna hållas rättsligt ansvarig tror jag och det är väl väl.

Jag är också tveksam. Jag vet att man kan få i sig allt man behöver genom att bara äta djur men då ska man inte begränsa sig till bara musklerna.
Citera
2018-11-04, 03:10
  #2780
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
En stor artikel om karln i DN idag. Den är neutral. Min favoritbit är ett citat av Cecilia Wemming, en av grundarna för det svenska JBP-sällskapet och Centerpartist, hon säger "Vänstern har alltid haft mer intellektuellt kapital, medan de konservativa har fått referera till någon sorts magkänsla." Kunde inte ha sagt det bättre själv.





Ja exakt, jag har aldrig förstått mig på de som sett det som en så antagonistisk intervju, hon fungerar som intervjuare normalt gör, ställer frågor som för fram det personen vill ha sagt.
Kan du citera en större del av artikeln?
Citera
2018-11-04, 05:05
  #2781
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Kan du citera en större del av artikeln?


Men då kommer det framgå vad Cecilia faktiskt ville ha sagt...

Jag ska se vad jag kan göra.
Citera
2018-11-04, 12:24
  #2782
Medlem
jordan petersson en sann hjälte. Såg att han blev intervjuad av alexander pärleros i framgångspodden.
Citera
2018-11-04, 13:59
  #2783
Medlem
HerrGickhans avatar
En sak är säker och det är att språkförbistringen är en faktor som gör det enklare för svensk ovilja att förneka Peterson. Det handlar då både om otillräckliga kunskaper i akademisk engelska och okunskaper i vetenskapligt språk. Om man kokar ner den forskning som finns tillgänglig i ämnet till ytterst förenklad svenska så säger den väl ungefär följande:

Ett samhälle som försöker styra könsförhållandena genom att stirra sig blind på statistik med målet 50 % i allt, kommer att missa (förneka) de dynamiska faktorerna som ligger bakom kön och könsmönster. Det kommer i sin tur att leda längre bort från målet att individen ska vara fri från könsförväntningar.

Att den kollektiva ansatsen (i sann feministisk anda) är långt från vetenskaplig hederlighet när den basunerar ut sin tillrättalagda statistik i populärformat är känt. Det senaste att kvinnor bara får lön till november i EU är ett exempel, där man [medvetet] helt förbiser förklaringen till detta, att män och kvinnor har gjort olika val och att män arbetat längre är ju inget som skapats genom ett orättvist beslut. Det är ju mäns och kvinnors gemensamma förhållningssätt i nästa 2000 år som skapat detta. Att detta skulle kunna »rättas till« i ett svep är ju endast ett illasinnat slagord för att hetsa nyttiga idioter mot »orättvisan«.

Den forskning som Peterson företräder är som aska i munnen på PK-samhället. De vill inte förstå och kommer att fortsätta att inte förstå. Inte minst eftersom feminism är en födkrok för ett stort antal människor som vill fortsätta att ha en fiende att skylla på.
Citera
2018-11-04, 22:24
  #2784
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En sak är säker och det är att språkförbistringen är en faktor som gör det enklare för svensk ovilja att förneka Peterson. Det handlar då både om otillräckliga kunskaper i akademisk engelska och okunskaper i vetenskapligt språk. Om man kokar ner den forskning som finns tillgänglig i ämnet till ytterst förenklad svenska så säger den väl ungefär följande:

Ett samhälle som försöker styra könsförhållandena genom att stirra sig blind på statistik med målet 50 % i allt, kommer att missa (förneka) de dynamiska faktorerna som ligger bakom kön och könsmönster. Det kommer i sin tur att leda längre bort från målet att individen ska vara fri från könsförväntningar.

Att den kollektiva ansatsen (i sann feministisk anda) är långt från vetenskaplig hederlighet när den basunerar ut sin tillrättalagda statistik i populärformat är känt. Det senaste att kvinnor bara får lön till november i EU är ett exempel, där man [medvetet] helt förbiser förklaringen till detta, att män och kvinnor har gjort olika val och att män arbetat längre är ju inget som skapats genom ett orättvist beslut. Det är ju mäns och kvinnors gemensamma förhållningssätt i nästa 2000 år som skapat detta. Att detta skulle kunna »rättas till« i ett svep är ju endast ett illasinnat slagord för att hetsa nyttiga idioter mot »orättvisan«.

Den forskning som Peterson företräder är som aska i munnen på PK-samhället. De vill inte förstå och kommer att fortsätta att inte förstå. Inte minst eftersom feminism är en födkrok för ett stort antal människor som vill fortsätta att ha en fiende att skylla på.


Den hör teorin som vissa har, att eftersom vi vet vad lönegapet (åtminstone huvudsakligen) beror på så spelar det ingen roll, den är konstig. Det är väl fullkomligt självklart att det finns en eller flera mekanismer genom vilka lönegapet uppstår, ingen har någonsin påstått något annat vad jag har hört.

Det är inget problem eftersom det beror på de här sakerna.. okej. Varför använder man inte samma resonemang när det gäller pojkars prestation i skolan? Vi vet varför pojkar får sämre betyg, därför kan vi strunta i den saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in