Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 16:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Varför skär man skåror i korv?
För att den inte ska spricka.
Citera
2018-07-18, 17:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Varför skär man skåror i korv? Vill man inte att vätskan och allt gött ska vara kvar innuti?
Som constant säger, men även så blir det god stekytan i snitten.
Och vissa korvar mer eller mindre exploderar om du inte snittar dom.
Citera
2018-07-20, 17:35
Medlem
Vargtasks avatar
Hej! Tänkte laga kycklinglårfilé med grönpepparsås och råstekt potatis i helgen. Tänkte ugnsbaka kycklingen separat och undrar vilken sorts kryddning eller drapering ni skulle välja på själva kycklingen?
Citera
2018-07-20, 20:18
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det finns ny forskning, dock vägrar vissa ta del av den.
Har ingen länk, men den finns och kanske någon är snäll emot dig och ger dig, annars får du leta själv.
.

Håller mig till den forskning jag redan hittar i mängder😉
Citera
2018-07-20, 20:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Håller mig till den forskning jag redan hittar i mängder😉
Då kan jag säga att jag väljer den nyast
Så är vi fortfarande på samma ställe.
Citera
2018-07-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtask
Hej! Tänkte laga kycklinglårfilé med grönpepparsås och råstekt potatis i helgen. Tänkte ugnsbaka kycklingen separat och undrar vilken sorts kryddning eller drapering ni skulle välja på själva kycklingen?

Tycker pepparsås är rätt genomträngande så neutrala kryddor? Salt, peppar, ev lite timjan?
Citera
2018-07-21, 01:43
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Då kan jag säga att jag väljer den nyast
Så är vi fortfarande på samma ställe.

Det är bra det. Skulle alla gå mot ett och samma håll vore allt rätt tråkigt och kallt 😉
Citera
2018-07-21, 23:47
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtask
När jag steker kyckling i ugnen har jag alltid på paprikapulver för att det ska se godare ut, mer som 'grillad' kyckling. Risken är att dom blir bleka annars.
Så, salt, svartpeppar, parikapulver, några torkade kryddor och vitlökspulver typ.
Citera
2018-07-27, 15:12
Medlem
Buffedbygods avatar
Visst stämmer det att man kan hålla mat uppvärmd hur länge som helst utan någon hälsorisk om det är över 60 grader?
Citera
2018-08-03, 22:03
Medlem
Tips på hur man fryser in ost med bästa resultat? Köpte en stor(1,4 kg) Kvibille cheddar då den var nedsatt pga av kort datum, utgångsdatum var idag. Har läst att ost lätt kan bli grynig och smulig av att frysas, och vill minnas att just denna osten redan är ganska smulig. Riven ost är ju inga att problem frysa, men vill också ha en vanlig bit som går att hyvla.
Citera
2018-08-04, 19:41
Medlem
Patrik2108s avatar
Detta är ingen fråga om matlagning men jag hittar ingen bättre plats att diskutera/omnämna detta. Det känns som jag diskuterat detta förr men låt gå. Är det någon annan som reagerat på äggens bleka gulor. Jag började notera detta tidigt i våras och fick nån stans höra att det blir så mot våren. Nånu är det sensommar snart och de ägg jag köpte i dag är bleka som fan. Helvete vad jag blir störd på detta. Ser sjukt och osmakligt ut. Hur får man tag på riktiga ägg nu för tiden?
Citera
2018-08-04, 19:44
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Tips på hur man fryser in ost med bästa resultat? Köpte en stor(1,4 kg) Kvibille cheddar då den var nedsatt pga av kort datum, utgångsdatum var idag. Har läst att ost lätt kan bli grynig och smulig av att frysas, och vill minnas att just denna osten redan är ganska smulig. Riven ost är ju inga att problem frysa, men vill också ha en vanlig bit som går att hyvla.

Tror jag läste någon som sa att man kan hyvla den innan man fryser in den.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Detta är ingen fråga om matlagning men jag hittar ingen bättre plats att diskutera/omnämna detta. Det känns som jag diskuterat detta förr men låt gå. Är det någon annan som reagerat på äggens bleka gulor. Jag började notera detta tidigt i våras och fick nån stans höra att det blir så mot våren. Nånu är det sensommar snart och de ägg jag köpte i dag är bleka som fan. Helvete vad jag blir störd på detta. Ser sjukt och osmakligt ut. Hur får man tag på riktiga ägg nu för tiden?

Jag har också lagt märke till det, vet inte vad det beror på. Äggulorna är ofta ganska små också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in