Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 18:07
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Någon som vet om det finns laktosfria alternativ som man kan använda, där den mjölken är lika fet?

//Thanks!

Det diffar ju inte jättemycket gällande fetthalten mellan laktosfri standardmjölk (3%) och gammaldags mjölk (3,7-4,5%), lite olika beroende på leverantör. Slå i lite laktosfri grädde för att trimma upp fetthalten. Har inte sett något laktosfritt alternativ för gammaldags mjölk.
Senast redigerad av JerryCotton 2018-07-13 kl. 18:12.
Citera
2018-07-15, 12:00
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Var på festival för några veckor sen. Stannade till på fyllan vid ett Fish n Chips hak på vägen hem.

På disken hade dom en stor burk med inlagd lök. Det var hela lökar dock väldigt små.

Vart hittar man dessa lökar? De var så satans gott, vattnas i käften bara jag ser en lök hehe.

Hur gör man?
Citera
2018-07-15, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Var på festival för några veckor sen. Stannade till på fyllan vid ett Fish n Chips hak på vägen hem.

På disken hade dom en stor burk med inlagd lök. Det var hela lökar dock väldigt små.

Vart hittar man dessa lökar? De var så satans gott, vattnas i käften bara jag ser en lök hehe.

Hur gör man?

Förmodligen helt vanlig syltlök.
Finns där du brukar handla mat.
Citera
2018-07-15, 16:28
Medlem
japanskbruds avatar
jag glömde köpa matlagningsgrädde . I receptet ska det va 1 dl .. kan jag ta gräddpulver istället som är till för kaffe? (completa)
Citera
2018-07-15, 18:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
jag glömde köpa matlagningsgrädde . I receptet ska det va 1 dl .. kan jag ta gräddpulver istället som är till för kaffe? (completa)

Jag säger nej, sträcker mig motvilligt till ett mycket svagt nja. Farsan brukade experimentera med Completa, ibland kunde det faktiskt bli ett ganska hyfsat resultat.
Citera
2018-07-15, 19:21
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Förmodligen helt vanlig syltlök.
Finns där du brukar handla mat.

Nja dom är väl helt vita?

Syltlök var det icke.
Citera
2018-07-15, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Nja dom är väl helt vita?

Syltlök var det icke.

Picklad steklök isåfall.
Citera
2018-07-16, 16:21
Medlem
JustZlatans avatar
Vad är det för skillnad på Arlas Kefir och Kefir man kan göra hemma? Är det värt besväret att göra själv?
Citera
2018-07-16, 16:33
Medlem
JerryCottons avatar
Rårakor på färskpotatis vad tror ni om det, funkar eller inte? Har för mig att de kan bli väldigt mjuka om man gör på just färskpotatis.
Citera
2018-07-16, 17:50
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Picklad steklök isåfall.

Yes! Var till affären och det måste vara steklök

https://culinaryginger.com/english-pickled-onions/
Citera
2018-07-16, 17:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Rårakor på färskpotatis vad tror ni om det, funkar eller inte? Har för mig att de kan bli väldigt mjuka om man gör på just färskpotatis.
Det brukar alltid varnas för att använda färskpotatis, och jag har hört att det har med stärkelsen i potatisen att göra. Men det hela kanske är en skröna? Testa!
Citat:
Chiliglazad fläskkarré med råraka på färskpotatis
https://www.svt.se/recept/chiliglazad-flaskkarre-med-raraka-pa-farskpotatis
Citera
2018-07-18, 16:08
Medlem
maxatdunders avatar
Varför skär man skåror i korv? Vill man inte att vätskan och allt gött ska vara kvar innuti?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in