Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-15, 12:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Om jag gör en hemslagen bea och vill varmhålla den en stund, köttet inte klart or what ever..
Då borde jag kunna ha den i ugnen om ungen är inställd på t.ex. 60 grader.

Den borde inte skära sig då eller...?
Testa vattenbad i stället. Det är säkrare.

~Paul~
Citera
2017-04-15, 12:31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Om jag gör en hemslagen bea och vill varmhålla den en stund, köttet inte klart or what ever..
Då borde jag kunna ha den i ugnen om ungen är inställd på t.ex. 60 grader.

Den borde inte skära sig då eller...?

Häll kokande vatten i en termos. Häll ur vattnet efter en minut i med béan. Håller sig varm ett par timmar utan att den skär sig.
Citera
2017-04-15, 14:11
Medlem
Pickels67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Testa vattenbad i stället. Det är säkrare.

~Paul~

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Häll kokande vatten i en termos. Häll ur vattnet efter en minut i med béan. Håller sig varm ett par timmar utan att den skär sig.

Tack!
Citera
2017-04-15, 22:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack!

Tack!
Tycker även som lätt avsvalnad så funkar det bra.
Då ofta den övriga matten är rätt varm, så värmer den bean.
Citera
2017-04-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Jag älskar kött, närmare bestämt ryggbiff som jag köper i bit och skär så jag får 2.5 cm tjocka stekar. Tips på vad jag kan äta till det? Har gjort bakad potatis och lite kokt broccoli till men känns lite uttjatat nu.
Potatisgratäng, hasselbackspotatis om du nu vill ha annat än biffvarianten så tycker jag själv att biff stroganoff blir gott på ryggbiff.
Har jag inte så mkt tid, strimlar jag ryggbiffen, steker 2 min slår på grädde, soja och sambal oelek. Kokar ihop röran.Serverar med ris och sallad.
Citera
2017-04-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag har blötlagt kidneybönor i ett knappt dygn nu, och det är dags för kokning. Ska jag ha salt i kokvattnet?

När man kokar baljväxter (linser, bönor) är det bäst att koka utan salt. Har man salt i kokvattnet blir de lite hårda och sega i skalet. Salta istället när de är färdigkokta. Gott med kidneybönor förresten
Citera
2017-04-18, 13:45
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giffi
När man kokar baljväxter (linser, bönor) är det bäst att koka utan salt. Har man salt i kokvattnet blir de lite hårda och sega i skalet. Salta istället när de är färdigkokta. Gott med kidneybönor förresten
Tack för svar. I tråden (FB) Kidney-bönor så var det olika besked. Jag kokade utan salt, och bytte vatten några gånger under kokningen (vattenkokaren såg till att jag kunde fylla på med hett vatten) . Pruttfesten uteblev.
Citera
2017-04-18, 23:30
Medlem
Fungerar det bra att frysa in smörstekt vitkål?
Citera
2017-04-19, 21:07
Medlem
klybans avatar
Går det ångkoka mungbönor(skalade och delade), utan bli tvungen att byta vattnet?
Alla mina försök där har slutat med att bubbel sprutar upp ifrån grytan efter ett tag.
Kanske blötlägga och skölja väl?
Så försvinner det som gör det börjar skumma kraftigt, eller i alla fall till en del.

Frågar då jag inte är speciellt bra på bönor, rör dom knappt annars
Citera
2017-04-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Fungerar det bra att frysa in smörstekt vitkål?

Fungerar mycket bra att frysa in rödlök, hackad eller ej. I alla fall om man ska ha den på pizza eller i soppa.

Vitkål kanske därmed också fungerar, men om det vet jag föga.
Citera
2017-04-20, 12:47
Medlem
Uncle Dukes avatar
Hur fan får man ut kapris ur burken (en sådan där liten kryddburk från Santa Maria) utan att hälla ut allt spad samtidigt? Använder man gaffel mosar man hälften av kaprisen, och alla mina skedar är för breda.
Citera
2017-04-20, 13:01
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Hur fan får man ut kapris ur burken (en sådan där liten kryddburk från Santa Maria) utan att hälla ut allt spad samtidigt? Använder man gaffel mosar man hälften av kaprisen, och alla mina skedar är för breda.

Häll av spadet i en tillbringare och häll tillbaka spadet efter att du fiskat upp kaprisen.
Kan hålla med dig om att det kan vara svårt att få ut kaprisen ur burken ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in