2018-07-18, 13:25
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kolla madrasskyddet TopCool, kvinnor som svettas mycket på grund av klimakteriet tycker det funkar. Vi andra behöver ju bara lida några veckor, de har det så året runt. Värt att tänka på...

Annars tror jag mest på att man inte ska låta sig stressas av värmen. Om man accepterar den går det bättre. Alkohol gör ofta att man svettas mer. Undvik det.
Tack för det tipset! Köpte en till vår säng och ja, det gjorde faktiskt stor skillnad. Nu när jag har hypertyreos så känns det som om jag ständigt kokar inombords så denna sommar är vidrig för mig..

Ställt fram en stor fläkt i varje rum som jag knutit fast en lakanremsa på. Där droppar jag lite pepparmyntsolja då och då så känns det fräschare i rummen. Dricker mycket och har en kall TheraPearl ögonmask på pannan när det är som varmast.

Pappa har AC och stor takfläkt i sovrummet så han kan välja vilken temp han vill och där på sängen ligger katten på rygg med armar och ben spetande åt alla håll och bara njuter! Inte ens kissen vill gå ut i värmen..
Citera
2018-07-18, 13:25
Medlem
Min älskade hustru har fyllt upp några tomma plastpåsar från tomma baginbox, med vatten som hon låter ligga i kylen under dagen och sedan placerar i sängen en halvtimma innan vi ska sova, och där får dom bli resten av natten. Oerhört svalkande,speciellt om man lägger en på magen och en under nacken.Glöm inte att avlägsna pappkartongen!
Citera
2018-07-18, 13:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag vet inte vilken värld du lallar runt i, men att dricka varmvatten som enligt forskning ger bäst kylning om man låter svetten dunsta från kroppen är knappast likvärdigt det du skriver. Din liknelse är ju totalt värdelös och det borde du själv inse, en jacka skulle inte bara få dig att svettas mer utan också stänga in och suga upp en viss mängd vätska och det är ju motsatsen till vad metoden vill. Sluta tönta dig och bemöt istället med annan forskning som då är mer gedigen.
Forskningen handlar om att varmvatten dessutom värmer upp kroppen vilket gör att kroppen har ännu mer överskottsvärme som den behöver göra sig av med för att försöka sänka kroppstemperaturen vilket inte är samma sak som du tror.
Citera
2018-07-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Forskningen handlar om att varmvatten dessutom värmer upp kroppen vilket gör att kroppen har ännu mer överskottsvärme som den behöver göra sig av med för att försöka sänka kroppstemperaturen vilket inte är samma sak som du tror.

Den visar att om du dricker varmvatten så behöver kroppen svettas mer vilket gör att kroppen gör av med mer energi än att bara dricka kallt vatten, under vissa förutsättningar. Även fast kroppen tar upp mer energi med varmt vatten så är nettoenergi som avges mer.

Jag vill också ha ett svar angående vad du tänkte med din dåliga liknelse, eller försökte du bara casha in på lite undermåliga poäng eller?
Citera
2018-07-18, 13:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Den visar att om du dricker varmvatten så behöver kroppen svettas mer vilket gör att kroppen gör av med mer energi än att bara dricka kallt vatten, under vissa förutsättningar. Även fast kroppen tar upp mer energi med varmt vatten så är nettoenergi som avges mer.

Jag vill också ha ett svar angående vad du tänkte med din dåliga liknelse, eller försökte du bara casha in på lite undermåliga poäng eller?
Att dricka varmvatten är inte ett lika effektivt sätt att kyla ned kroppen snabbt som det är att dricka kallvatten, det är väl dokumenterat lika väl som att kallt vatten absorberas av kroppen mycket snabbare.
Citera
2018-07-18, 13:34
Medlem
Citat:
Att dricka varmvatten är inte ett lika effektivt sätt att kyla ned kroppen snabbt som det är att dricka kallvatten, det är väl dokumenterat.

Rapporten innehåller också kritik mot de flesta andra studier då de enbart tar "core temperature" utifrån rektum, vilket inte nödvändigtvis behöver reflektera core temperature. Speciellt inte när du häller iskallt vatten rakt ovanför.
Citera
2018-07-18, 13:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Rapporten innehåller också kritik mot de flesta andra studier då de enbart tar "core temperature" utifrån rektum, vilket inte nödvändigtvis behöver reflektera core temperature. Speciellt inte när du häller iskallt vatten rakt ovanför.
Fast de resultaten med varm dryck gäller ändå inte om det är såpass varmt ute att kroppen redan avdunstar tillräckligt mycket svett att mer svett inte skulle hjälpa till att sänka kroppstemperaturen alls.
Citera
2018-07-18, 13:42
Medlem
sprithitlers avatar
Det finns gott om AC till salu, såväl nya i butik (häromdagen när jag var i elektronikbutik i annat ärende) som begagnade på blocket och på Facebooks säljesgrupper. Det ska inte vara särskilt svårt att få tag på en AC för tusenlappen eller därunder på de flesta håll.
Det höjer elräkningen en del, men det är det sannerligen värt.
När man har respit ifrån värmen medan man sitter hemma framför datorn eller TV:n så gör det att man orkar med utomhuset bättre dessutom.
För er som har luftvärmepump i bostaden, de flesta luftvärmepumpar har en AC-funktion, nyttja den!
Citera
2018-07-18, 13:46
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Fast de resultaten med varm dryck gäller ändå inte om det är såpass varmt ute att kroppen redan avdunstar tillräckligt mycket svett att mer svett inte skulle hjälpa till att sänka kroppstemperaturen alls.

Precis. Han trollar bara. Eller så är han så blåst att han inte förstår att hans trams inte fungerar om du redan är för varm.
Citera
2018-07-18, 13:53
Medlem
Citat:

Det har jag ju redan sagt, svetten ska inte rinna av kroppen utan dunsta. Vad fan är det du motsäger? Jag har alltså redan sagt:

1) Svetten ska dunsta från kroppen (alltså inte rinna av eller sugas upp av en jävla dunjacka)
2) Detta gäller enbart vid stillasittande, eftersom vid träning så kommer 1) uppnås.

Frågor på det?

Jag skrev det förvisso inte i min första post (mitt misstag), jag utvecklade däremot mitt svar långt innan dina invändningar så jag ser inte riktigt vad fan du är upprörd över?

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Precis. Han trollar bara. Eller så är han så blåst att han inte förstår att hans trams inte fungerar om du redan är för varm.

Tack, men det Herr Denom skrev hade jag redan utvecklat långt innan hans trams.
Citera
2018-07-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag förstår att du är i en utsatt position och vill ogärna kränka dig, men vad tror du om att testa något av flera tips i den här tråden?
Haha vad alla kör med kränka nu.

Jag duschar givetvis, har fläkten på och jag överväger om jag ska raka katterna idag (de är inte mina egentligen men det är för deras bästa då, de är långhåriga).

Tack ändå. Jag försöker givetvis göra det bästa av saken. men jag tycker att det här vädret varit mycket långdraget.
Citera
2018-07-18, 14:14
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag har på mig långa arbetskläder och kroppsarbetar hela dagen ute i solen. Har på mig jacka fram tills kl. 9:30-10. Tipset är att inte bry sig om lite svett. Om man rädds att svettas ja då suger det. Annars är det fett bra väder.

Mm kul som asfaltsläggare när marken blir upp runt 48C

Mitt tips blir salttabletter om man knegar hårt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in