2018-07-18, 12:18
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Jag har nu bevisat att Denom inte vet vad han talar om.
Nej det har du inte vilket jag förklarade för dig redan från början.
Citera
2018-07-18, 12:20
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Viss forskning visar att dricka varmt och att duscha varmt ökar på mekanismen att svettas - vilket är den absolut bästa kylmekanismem vi har.

Att dricka kallt gör att magtemperaturen blir kallare men att svettningarma minskar och det är kontraproduktivt. Att dricka varmt ökar svettningarna och då sänker vi kroppstemperaturen.

Sen är det nästan ett nollspel - skillnaden är inte särskilt stor. Jag tycker det är skönt med kallt vatten.
Men seriöst hur dum får man vara egentligen? Dina tips är de sämsta jag någonsin hört, du kan lika gärna be folk sätta på sig dunjackor så de svettas ännu mer.
Senast redigerad av Denom 2018-07-18 kl. 12:27.
Citera
2018-07-18, 12:23
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Är det enbart jag som mår psykiskt och fysiskt illamående i denna värmebölja som är? Usch man kan ju varken sova eller äta för det är så varmt hela tiden! Sover kanske 4 timmar per dygn och vaknar helsvettig och varm och äcklig med huvudvärk och med lite energi.

Spelar ingen roll hur många kallduschar man tar man blir lika varm lika snabbt ändå. Ska testa att fylla badkaret senare med kallvatten och med is och kyla ner mig ordentligt några timmar innan läggdags.

Är det verkligen smart att fylla badkaret med vatten när det råder vattenbrist i hela landet?

Var inte så jävla bortskämda. Det är bara att stå ut, vara inne och vänta ut denna värmebölja. Ni som åker bil för att få AC smutsar när luften med avgaser och samtidigt andas ni in andra bilars avgaser, dessutom finns det risk att er egen bils AC går sönder i värmen när den får jobba för hårt tryck länge. Är det verkligen värt allt detta? Det är era lungor.
Citera
2018-07-18, 12:30
Medlem
56ks avatar
Jag lever som vanligt förutom att jag har färre klädesplagg på mig. Jag slutar inte dricka varmt kaffe eller äter varm mättande mat bara för att det är varmt. Kaffe är gott och är jag hungrig måste jag ha riktig mat.

Jag tycker att det är varmt och det hade gärna fått komma regn så torkan går över.
Citera
2018-07-18, 12:31
Avslutad
Själv brukar jag lägga mig på golvet när jag vaknar av värmen. Att svettas samt vrida och vända på sig i sängen är fruktansvärt, bättre att ta med sig kudden och lägga sig på ett kallt golv mot ett öppet fönster. Visst, det är inte så himla skönt men man vänjer sig.
Citera
2018-07-18, 12:35
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
rmt för att bli kallare. Det är fan bara på FB man får höra sådana dumheter.
Ska du ta bort värme genom att tillsätta värme? Du är varm men svettas för lite, då vill du bli ännu varmare för att svettas mer? Detta skulle då kyla ned dig mer effektivt?

Håller med, så dumt att bara egyptier (som var Aftonbladets källa) kan gå på det.
Citera
2018-07-18, 12:45
Medlem
Smaka-migs avatar
Varför köper ni inte en badring och ligger i havet med tröja på (för slippa bli bränd).
Citera
2018-07-18, 13:04
Medlem
Thraxxs avatar
[quote=JustZlatan|64674702]Är det verkligen smart att fylla badkaret med vatten när det råder vattenbrist i hela landet?

Man behöver ju inte fylla upp hela badkaret för att kyla ner sig, Blir inte mer vatten jag fyller upp än vad det blir av en vanlig dusch. Räcker med några cm och is så det fort blir kallt sen kan man ju låta vattnet vara kvar i badkaret så kan man bara slänga på mer is i det senare om man vill lägga sig och kyla ner sig igen.
Citera
2018-07-18, 13:05
Bannlyst
Dränk in en handduk i kallt vatten och ha som filt över dig när du ska sova.
Citera
2018-07-18, 13:16
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Känns lite som att med den logiken kan du sätta fläkten i frysen och lämna dörren öppen?
Du vet väl att frysen inte skapar kyla ur tomma intet också va? Det är därför alla AC måste blåsa ut luft utanför volymen den skall kyla. Det är en av sakerna som gör AC så komplicerat att installera.

Det är en värmeväxlare, den suger åt sig värme från luften inne i frysen och skjuter ut den utanför frysen. Att då frysa vatten innebär att du värmer upp luften runt frysen för att vattnet skall frysa. Sen kyler du ner samma luft genom att ställa dom framför fläkten för att balansera ekvationen...

Under hela denna processen använder du en jävla massa energi i frysen, som alltså bidrar till att värma upp ditt hem ytterligare. Ett förlorande koncept.

Det bättre alternativet hade varit att INTE använda frys och kyl i onödan, stänga av all elektronik (lampor, laddare, mm) och bara använda fläkten när du sitter vid den eftersom fläkten också genererar värme.

Öppna alla fönster när det är kallare ute än inne och stänga alla fönster och ventiler när det är varmare ute.

...

Som ett alternativ till att frysa saker kan du istället skicka kallt vatten genom en radiator framför fläkten. Men med tanke på att det råder vattenbrist så kommer någon att reagera på att just ditt hushåll sipprar vatten dagligen.

...

Det bästa alternativet är alltså en AC som matar varmluften ut ur hushållet och ersätter denna med kall luft. Kolla på den volymmässiga kapacitetet på AC'n du skaffar. Om den klarar t.ex 62 m³ i timmen så tar det en timme att kyla ett rum som är 4 gånger 6 meter och har 2,6 meter i tak.

Har du ett hushåll som är 100 kvadratmeter så tar det fyra timmar och 20 minuter att få ner hela hushållet till den temperaturen du vill nå med en sådan AC.

Jag jobbar på dagarna när jag fryser kartongerna så den ytterst marginella temperaturökningen bekommer inte mig det allra minsta. Inte heller strömförbrukningen, den ingår i hyran. När jag går omkring och vattnar gräs och plantor så tar jag en överspolning av mig själv också i kallvattnet. Mitt vatten tas från en sjö som gör mig fri att förbruka vatten bäst jag vill.
Citera
2018-07-18, 13:18
Medlem
LucNNs avatar
Jag har på mig långa arbetskläder och kroppsarbetar hela dagen ute i solen. Har på mig jacka fram tills kl. 9:30-10. Tipset är att inte bry sig om lite svett. Om man rädds att svettas ja då suger det. Annars är det fett bra väder.
Citera
2018-07-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Men seriöst hur dum får man vara egentligen? Dina tips är de sämsta jag någonsin hört, du kan lika gärna be folk sätta på sig dunjackor så de svettas ännu mer.

Jag vet inte vilken värld du lallar runt i, men att dricka varmvatten som enligt forskning ger bäst kylning om man låter svetten dunsta från kroppen är knappast likvärdigt det du skriver. Din liknelse är ju totalt värdelös och det borde du själv inse, en jacka skulle inte bara få dig att svettas mer utan också stänga in och suga upp en viss mängd vätska och det är ju motsatsen till vad metoden vill. Sluta tönta dig och bemöt istället med annan forskning som då är mer gedigen.

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Väljer man din väg att dricka varmt och svettas än mer så är det oerhört viktigt att inte bara dricka vatten utan att också tillföra salt i någon form. Annars kan det gå illa.

Givetvis, men eftersom svetten kommer ändå så ser jag det inte som ett problem eftersom de flesta bör dricka åtminstone hemmagjord vätskeersättning dessa dagar. Dricker man inte mängder (så det blir en "överdos") så är det enbart gynnande.
Senast redigerad av Woozah 2018-07-18 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in