2018-07-18, 08:32
Medlem
AttansNedranss avatar
Iskallt fotbad och iskall öl - njut!
Citera
2018-07-18, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Knulla inte. Det genererar värme inomhus av svettångan.
Klart man måste få ligga såhär i sommarn... Brukar spotta på min fru de tycker hon svalkar bra... Utanför sexet också brukar jag spotta på henne. Inte framför barnen men ibland ser dom såklart o härmas på varandra..

En annan grej.. När man ska smiska henne blir de så för jävligt varmt... Olidligt! De är ju hon som ska lida, inte jag! (fast hon är såklart med på noterna)....

Så mitt tips: spotta på varandra i knullet o även utanför för att kyla...
Citera
2018-07-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Det där med att duscha eller bada varmt är rent trams.

Har många ggr testat att ta ett varmt bad eller dusch, du blir (som vanligt och som man kan räkna ut med arslet) inte kall utan du ökar bara kroppstemperaturen ett tag efteråt (skönt på vintern då jag ofta får sug att att ta ett varmt bad för att bli varm i några timmar efteråt).

Badar man kallt (eller stoppar fötterna i kallt vatten) så sänker du "core"-temperaturen i kroppen, vilket är det man är ute efter när man inte kan sänka den kontinuerligt genom te.x att ha en AC.

Viss forskning visar att dricka varmt och att duscha varmt ökar på mekanismen att svettas - vilket är den absolut bästa kylmekanismem vi har.

Att dricka kallt gör att magtemperaturen blir kallare men att svettningarma minskar och det är kontraproduktivt. Att dricka varmt ökar svettningarna och då sänker vi kroppstemperaturen.

Sen är det nästan ett nollspel - skillnaden är inte särskilt stor. Jag tycker det är skönt med kallt vatten.
Citera
2018-07-18, 08:55
Medlem
Ni som menar att det är kallare i er lägenhet efter en dag med fönstren stängda än öppna - bor ni i en bunker med typ ett fönster? Min lägenhet blir så in i helvete varm om jag INTE öppnar fönstren. Ni får också gärna förklara vetenskapligt hur det skulle gå till - det går nämligen emot fysikens lagar
Citera
2018-07-18, 09:08
Medlem
B´stards avatar
Lägg ner snacket om att man inte ska klaga på värmen - bara för att man inte gillar kyla o regn i november så innebär inte det att man vill ha hur hög temperatur som helst...

Att blöta ner en t-shirt kan väl vara en tillfällig idé, men jag körde med det den varma sommaren 2014, och t-shirten blev ganska fort sunkig och började lukta mögel.
Citera
2018-07-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver
Ni som menar att det är kallare i er lägenhet efter en dag med fönstren stängda än öppna - bor ni i en bunker med typ ett fönster? Min lägenhet blir så in i helvete varm om jag INTE öppnar fönstren. Ni får också gärna förklara vetenskapligt hur det skulle gå till - det går nämligen emot fysikens lagar

Varför skulle det gå emot någon lag? Sätt för så solstrålarna inte kommer in och vips så har du betongen som en heatsink. Betongen i min lägenhet ligger på ungefär 20 och betong fungerar utmärkt som en heat sink.

Du kan ju gärna specificera exakt vilken lag som bryts.
Citera
2018-07-18, 09:38
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziver

Ute är det ju varmare än inne, du vill inte släppa in det varmare.
Citera
2018-07-18, 09:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag lägger mig nyduschad med blött hår och en handduk runt håret. Sover med bara lakan utan täcke. Senare har hår o handduk (stor) torkat o då det blir kallare använder jag mig av handduken som "täcke". Men ja det är naturligtvis mycket varmare i sommartorpet än i stadslägenheten.
Citera
2018-07-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Ute är det ju varmare än inne, du vill inte släppa in det varmare.

Gäller inte generellt beror på hur solen värmer huset. Jag har öppet fönster hela natten men på morgonen kommer solen fram och värmer den sidan av huset och då kommer det in varm luft som värmts upp längs väggens utsida. Det blir snabbt över 30. Jag stänger fönstret öppnar på andra sidan. Kan då sitta ute förmiddagstimmarna på skuggsidan särskilt om det fläktar lite.

Mitt på dagen hjälper ingenting då är det är lika varmt ute som inne och på kvällen byter solen sida det blir varmare på den andra sidan.

Ett intressant fenomen är att tempen ute ändrar sig från 30 till 33, snabbt. Det är förmodligen termik bubblor med varmare luft som släpper marken och stiger sedan strömmar kallare luft in som sakta värms upp, släpper stiger etc.
Citera
2018-07-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Viss forskning visar att dricka varmt och att duscha varmt ökar på mekanismen att svettas - vilket är den absolut bästa kylmekanismem vi har.

Att dricka kallt gör att magtemperaturen blir kallare men att svettningarma minskar och det är kontraproduktivt. Att dricka varmt ökar svettningarna och då sänker vi kroppstemperaturen.

Sen är det nästan ett nollspel - skillnaden är inte särskilt stor. Jag tycker det är skönt med kallt vatten.

Det kalla man dricker ska värmas upp och för det åtgår värme så då behöver man inte svettas lika mycket. Just nu sitter jag på balkongen och det fläktar bra, svettas inte alls trotts troligen 30 grader.
Citera
2018-07-18, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Det kalla man dricker ska värmas upp och för det åtgår värme så då behöver man inte svettas lika mycket. Just nu sitter jag på balkongen och det fläktar bra, svettas inte alls trotts troligen 30 grader.

Exakt, men det är fortfarande bättre att påskynda svettning då det kräver mycket mer energi.
Citera
2018-07-18, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Exakt, men det är fortfarande bättre att påskynda svettning då det kräver mycket mer energi.

Då slutar jag äta så tillför jag ingen energi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in