Citat:
Ursprungligen postat av
BaronVonHager
Vilken forskning syftar du på? Har du länk?
Du slutar svettas, eller svettas mindre, när du dricker och äter kallt pga att kroppens temp då minskar och behovet av att svettas därför naturligtvis minskar.
Att avsiktligt hetta upp kroppen, för att då dra igång svettsystemet, är ju idiotiskt, såvida man inte vill bli varmare och därför svettigare. Risken för uttorkning, dvs att man får i sig för lite vatten, ökar på detta sätt.
Att du själv tycker det är skönt med kallt vatten, men ändå rekommenderar att dricka varmt och duscha varmt, är besynnerligt.
Den utfördes av Dr. Ollie Jay vid University of Ottawa (nu jobbar han i Sydney).
Det du skriver är ju exakt det jag säger. Om du dricker varmvatten så svettas du mer vilket gör att vatten måste dunsta, som kräver mer energi (kyler oss bättre). Det är hela poängen med svettsystemet.
Om man vill ha bäst kyla* så ska du dricka varmvatten och låta svetten dunsta. Risken för uttorkning lär knappast vara särskilt högre eftersom du kommer bli mer törstig och får dricka mer. Vi pratar inte om flera liter vatten här, eller hur?
Jag tycker det är skönt med kallvatten, men jag dricker ibland varmvatten och soppor och det fungerar exakt så som forskningen säger. Sedan rekommenderade jag
inte det, jag sa att jag föredrar det. Men du kanske inte förstår skillnaden? I alla fall, greppa efter halmstrån någon annanstans tack.
*Detta är dock inte applicerbart om du ska träna och svettas så att dropparna ramlar av kroppen. Då är det bättre att äta
is.