2018-07-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Varför tror du att kryddstark mat är regel snarare än undantag i varmare länder?

För att kryddorna växer där och matten ruttnar fortare. När maten är skämd men inte rutten var man tvungen att krydda den stark för att stå ut med att tvinga ner den. Men det uppfann människorna där många tusen år för din tid.
Varför tror du att vi började importerade kryddor på 1600 talet?
Citera
2018-07-18, 11:10
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
För att dölja dåliga råvaror och minska risken för magsjuka då kryddorna djävlas med bakterier?
Det är för att sätta fart på svettningen. När det är så här varmt så längtar man efter kryddstark mat och det finns en anledning till det.
Citera
2018-07-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vad du hört är irrelevant, vetenskapligt så är det redan bevisat. Det är snarare du som ser ut som en byfåne.

Vilken tur att du inte fått jobb i äldrevården, då skulle inte en enda gamling vara i livet.
Citera
2018-07-18, 11:11
Medlem
muneys avatar
Sjukt fascinerande hur kroppen anpassar sig till klimatet. I morse kändes det nästan svalt i lägenheten när jag vaknade och då visade termometern ändå 25 grader.
Citera
2018-07-18, 11:16
Medlem
En väl fungerande kropp behöver sannolikt inte stimuleras att svettas tillräckligt mycket, utan lär kunna reglera det bäst själv. Svettningens enda funktion är att kyla ner kroppen automatiskt, och den är givetvis optimerad för det ändamålet och vet exakt hur mycket den behöver svettas i olika situationer.

Enda gången man behöver hjälpa kroppen på traven är om det blir för varmt så att svettningens kapacitet överskrids eller svetten inte har någon effekt, men då ska man snarare kyla ner sig än försöka värma upp kroppen ytterligare.

Så nä, ät och drick inte varmt för att provocera fram svettningar. Om ditt svett inte räcker för att kyla dig behöver du kyla ner dig på annat sätt, inte värma upp dig ytterligare. Svetten är begränsad och bara för att du häller i dig kokande te kommer det inte bli små svettfontäner från porerna.
Citera
2018-07-18, 11:24
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
En väl fungerande kropp behöver sannolikt inte stimuleras att svettas tillräckligt mycket, utan lär kunna reglera det bäst själv. Svettningens enda funktion är att kyla ner kroppen automatiskt, och den är givetvis optimerad för det ändamålet och vet exakt hur mycket den behöver svettas i olika situationer.

Enda gången man behöver hjälpa kroppen på traven är om det blir för varmt så att svettningens kapacitet överskrids eller svetten inte har någon effekt, men då ska man snarare kyla ner sig än försöka värma upp kroppen ytterligare.

Så nä, ät och drick inte varmt för att provocera fram svettningar. Om ditt svett inte räcker för att kyla dig behöver du kyla ner dig på annat sätt, inte värma upp dig ytterligare. Svetten är begränsad och bara för att du häller i dig kokande te kommer det inte bli små svettfontäner från porerna.
När man blir äldre så minskar kroppens naturliga förmåga att hantera värme och kan behöva lite hjälp på traven.
Citera
2018-07-18, 11:24
Medlem
Citat:
Vilken forskning syftar du på? Har du länk?

Du slutar svettas, eller svettas mindre, när du dricker och äter kallt pga att kroppens temp då minskar och behovet av att svettas därför naturligtvis minskar.

Att avsiktligt hetta upp kroppen, för att då dra igång svettsystemet, är ju idiotiskt, såvida man inte vill bli varmare och därför svettigare. Risken för uttorkning, dvs att man får i sig för lite vatten, ökar på detta sätt.

Att du själv tycker det är skönt med kallt vatten, men ändå rekommenderar att dricka varmt och duscha varmt, är besynnerligt.

Den utfördes av Dr. Ollie Jay vid University of Ottawa (nu jobbar han i Sydney).

Det du skriver är ju exakt det jag säger. Om du dricker varmvatten så svettas du mer vilket gör att vatten måste dunsta, som kräver mer energi (kyler oss bättre). Det är hela poängen med svettsystemet.

Om man vill ha bäst kyla* så ska du dricka varmvatten och låta svetten dunsta. Risken för uttorkning lär knappast vara särskilt högre eftersom du kommer bli mer törstig och får dricka mer. Vi pratar inte om flera liter vatten här, eller hur?

Jag tycker det är skönt med kallvatten, men jag dricker ibland varmvatten och soppor och det fungerar exakt så som forskningen säger. Sedan rekommenderade jag inte det, jag sa att jag föredrar det. Men du kanske inte förstår skillnaden? I alla fall, greppa efter halmstrån någon annanstans tack.

*Detta är dock inte applicerbart om du ska träna och svettas så att dropparna ramlar av kroppen. Då är det bättre att äta is.
Citera
2018-07-18, 11:42
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Den utfördes av Dr. Ollie Jay vid University of Ottawa (nu jobbar han i Sydney).

Det du skriver är ju exakt det jag säger. Om du dricker varmvatten så svettas du mer vilket gör att vatten måste dunsta, som kräver mer energi (kyler oss bättre). Det är hela poängen med svettsystemet.

Om man vill ha bäst kyla* så ska du dricka varmvatten och låta svetten dunsta. Risken för uttorkning lär knappast vara särskilt högre eftersom du kommer bli mer törstig och får dricka mer. Vi pratar inte om flera liter vatten här, eller hur?

Jag tycker det är skönt med kallvatten, men jag dricker ibland varmvatten och soppor och det fungerar exakt så som forskningen säger. Sedan rekommenderade jag inte det, jag sa att jag föredrar det. Men du kanske inte förstår skillnaden? I alla fall, greppa efter halmstrån någon annanstans tack.

*Detta är dock inte applicerbart om du ska träna och svettas så att dropparna ramlar av kroppen. Då är det bättre att äta is.

Ja, fast hela det förfarandet bygger på att du inte redan är för varm.

Nu handlar ju tråden om vad man ska göra i denna hetta, inte hur man på ett så idiotiskt sätt som möjligt håller sig sval en tidig försommardag.

Så, för all del, sitt du i 32 graders värme och smutta på din soppa men bespara oss dina kvasivetenskapliga experiment och ta upp dem där de hör hemma.
Typ i humor eller papperskorgen.
Citera
2018-07-18, 11:42
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Vilken forskning syftar du på? Har du länk?

Du slutar svettas, eller svettas mindre, när du dricker och äter kallt pga att kroppens temp då minskar och behovet av att svettas därför naturligtvis minskar.

Att avsiktligt hetta upp kroppen, för att då dra igång svettsystemet, är ju idiotiskt, såvida man inte vill bli varmare och därför svettigare. Risken för uttorkning, dvs att man får i sig för lite vatten, ökar på detta sätt.

Att du själv tycker det är skönt med kallt vatten, men ändå rekommenderar att dricka varmt och duscha varmt, är besynnerligt.
Det var ett intressant inlägg om någonting som många kanske inte känner till. Jag har alltid undrat varför jag svettas så lite och nu har jag svaret.
Citera
2018-07-18, 12:00
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:

Ja hans forskning visar att effekten av att dricka kallt kan bli en sämre temperaturkontroll eftersom det minskar svettningen påtagligt. Det är inte alls konstigt. Sänker man den centrala kroppstemperaturen så är det en naturlig reaktion att kroppen tror att den behöver värmas upp.

Antagligen blir det också beroende på hur snabbt man dricker. Dricker man kallt respektive varmt i mycket långsam takt så hinner värmen/kylan sprida sig i hela kroppen utan att det blir en snabb signal till svettsystemet. Då är det nog att föredra att dricka kallt så att man inte tillför onödigt värme.

Sedan får man förstås fundera på omständigheterna och möjligheterna i övrigt.

Själv skulle jag hellre dricka kallt och kompensera med att spraya kroppen med vatten från en blomspruta. Då behöver man inte dricka lika mycket och slipper alla salter i svetten.

Väljer man din väg att dricka varmt och svettas än mer så är det oerhört viktigt att inte bara dricka vatten utan att också tillföra salt i någon form. Annars kan det gå illa.
Citera
2018-07-18, 12:03
Medlem
Expohunters avatar
Tog ett kallt bad inatt innan läggdags. Kallt vatten jag tappat upp någon timme innan. Låg där och kylde ner mig i 25 minuter och lyckades 30 min senare faktiskt somna och sova mer än 5 timmar innan jag vaknade.

Har 4x isformar i frysen, 2L kallt vatten i kylen, som står på 2 grader nu samt en 50cl flaska vatten i frysen. Isvatten med citron dricks det friskt av.

Fläkten har jag gett upp, den snurrar bara runt den 30-gradiga luften.

Att kyla ner skallen med kallt vatten en gång i timmen är rejält skönt.
Citera
2018-07-18, 12:18
Medlem
Thraxxs avatar
Är det enbart jag som mår psykiskt och fysiskt illamående i denna värmebölja som är? Usch man kan ju varken sova eller äta för det är så varmt hela tiden! Sover kanske 4 timmar per dygn och vaknar helsvettig och varm och äcklig med huvudvärk och med lite energi.

Spelar ingen roll hur många kallduschar man tar man blir lika varm lika snabbt ändå. Ska testa att fylla badkaret senare med kallvatten och med is och kyla ner mig ordentligt några timmar innan läggdags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in