Citat:
Att du tänker på en liten promille av alla kvinnor hjälper inte speciellt gör det? när jag tänker på alla .
Alla kvinnor som slipper leva med denna ångest av att trilla dit vid sex och få sitt liv förstört via att bli gravid vid fel tillfälle eller överhuvudtaget. Alla kvinnor som blir oönskade gravida och tvingas göra om alla sina livsplaner i livet, i ditt fortsatta samhälle förmodligen även tvingade att gifta sig med en man de kanske inte alls tänkt gifta sig med...bara för att DU och dina gelikar tycker det etc.
Eller alla dessa ofödda som nu föds in i ett liv med 2 eller i vart fall 1 förälder som inte ville eller vill ha dem, fruktvansvärt behöva uthärda som liten.
Alla kvinnor som slipper leva med denna ångest av att trilla dit vid sex och få sitt liv förstört via att bli gravid vid fel tillfälle eller överhuvudtaget. Alla kvinnor som blir oönskade gravida och tvingas göra om alla sina livsplaner i livet, i ditt fortsatta samhälle förmodligen även tvingade att gifta sig med en man de kanske inte alls tänkt gifta sig med...bara för att DU och dina gelikar tycker det etc.
Eller alla dessa ofödda som nu föds in i ett liv med 2 eller i vart fall 1 förälder som inte ville eller vill ha dem, fruktvansvärt behöva uthärda som liten.
Som kvinna ingår det i livet att en eller annan gång bli gravid. Man bör planera för detta - särskilt om man är sexuellt aktiv med någon man. Man bör agera omdömesgillt.
Citat:
Betänkt följande scenario.
En kvinna vill göra slut med en partner, deras förhållande är under upplösning. Han är förbannad och vill hämnas, eller försöka få henne att stanna och sabbar preventivmedlet. Varvid hon blir oönskat gravid trots preventivmedel. Saknar alla möjligheter bevisa att detta beror på att någon ha fibblat med prventivmedlet/-en, vilket hon misstänker och därmed alla abortmöjligheter.
Vad säger ditt "ideal" om detta scenario...är det "humant" tycker du? Något som kvinnor bara ska behöva riskera utsättas för?
En kvinna vill göra slut med en partner, deras förhållande är under upplösning. Han är förbannad och vill hämnas, eller försöka få henne att stanna och sabbar preventivmedlet. Varvid hon blir oönskat gravid trots preventivmedel. Saknar alla möjligheter bevisa att detta beror på att någon ha fibblat med prventivmedlet/-en, vilket hon misstänker och därmed alla abortmöjligheter.
Vad säger ditt "ideal" om detta scenario...är det "humant" tycker du? Något som kvinnor bara ska behöva riskera utsättas för?
Om en kvinna vill göra slut med sin partner, så är väl den första åtgärden att inte ha sex med den man vill göra slut med? Du är inte något vidare på scenarior, som Du konstruerar för att driva hem Din ståndpunkt - men som saknar reell fullständighet.
[quote]SUCK!
Pragmatisk betyder DET det betyder:
Måste jag googla åt dig?
https://sv.wiktionary.org/wiki/pragmatisk
"som inte låter abstrakta idéer (känslor, ideologier, etc.) stå i vägen för möjligheten att åstadkomma något i praktiken"
Precis som jag föreslår, således. Jag vill bl a förbättra sexualundervisning och ökad och enkel tillgång till preventivmedel - i kombination med en moralisk skolning. Resultatinriktat!
Citat:
Nej uppenbart gör du inte det...eftersom du så glatt kan tänka dig kraftigt försämra kvinnors rättigheter, kroppsliga integritet och livsvillkor.
och är just DÄRFÖR som sina idéer absolut inte ska ha något att göra med reell politik.
och är just DÄRFÖR som sina idéer absolut inte ska ha något att göra med reell politik.
Det handlar inte om glädje här, utan om moraliska ställningstaganden.
Citat:
Åjo du....fram till 1860 nånting var det förbjudet föda oönskade barn...vad straffet var vet jag inte...förmodligen spinnhus eller dylikt...
Nej, nej. Det handlade om oäkta barn, dvs barn som föddes utom äktenskap eller trolovning. Mig veterligt var straffet böter, till Kronan och till Kyrkan. Oönskade barn har säkerligen fötts inom och utom äktenskapet i alla tider. För den del av dess har det gått alldeles utmärkt.
Citat:
det syns på katter när de lever lajbans liv. oroa dig inte vi har en välmående katta, bortskämd till tusen.
Det tycks som att huskatter i allmänhet blir bortskämda.
Citat:
Att fetma är oönskat och extremt hälsvfarligt gör inte att äta mat till något man ska undvika eller att man hävda att tjocka är sjuka.
Du kan drabbas av oplanerad olycka vid en radda fullt naturliga sysslor som att äta, vara aktiv, eller ha sex. Sjukvård har åtgärder för allt detta och ska så ha.
Du kan drabbas av oplanerad olycka vid en radda fullt naturliga sysslor som att äta, vara aktiv, eller ha sex. Sjukvård har åtgärder för allt detta och ska så ha.
Du blandar ihop orsak med verkan. Skidåkning, bergsklättring, äta för mycket mat, sex är orsaker till att något händer. Emellertid vill ingen (nåja) bryta benen, falla handlöst, bli överviktig - men många vill bli gravida. För många är det till och med bland det de vill mest av allt. Så, bara för att det finns ett stort antal orsaker, så följer inte att det blir sjukvård oavsett verkan. Graviditet är ingen sjukdom och abort är ingen bot.
Citat:
Han är inte man fästman, utan sambo.
Ja, jag känner inte exakt till Er relation. Men Du kan förstås rätt enkelt uppgradera honom till fästman.
Citat:
Jepp och vad är bland det mest effektiva? Jepp! reproduktiva rättigheter för kvinnor däribland fri aborträtt.
Sterilisering kränker definitivt människolivet om det bli ett krav...eller tvång.
Sterilisering kränker definitivt människolivet om det bli ett krav...eller tvång.
Nej, det gör det inte. Ingen dör t ex av sterilisering.
Citat:
och jag hävdar att min är mer moralisk än din, den bygger på pragmatism, vetenskap och logik, den tar hänsyn till det som faktiskt betyder något och då BÅDE för allt levande och det som ännu ej är fött.
Fast egentligen är det en fråga om att få leva i ansvarslöshet...