2018-07-08, 00:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att du tänker på en liten promille av alla kvinnor hjälper inte speciellt gör det? när jag tänker på alla .
Alla kvinnor som slipper leva med denna ångest av att trilla dit vid sex och få sitt liv förstört via att bli gravid vid fel tillfälle eller överhuvudtaget. Alla kvinnor som blir oönskade gravida och tvingas göra om alla sina livsplaner i livet, i ditt fortsatta samhälle förmodligen även tvingade att gifta sig med en man de kanske inte alls tänkt gifta sig med...bara för att DU och dina gelikar tycker det etc.
Eller alla dessa ofödda som nu föds in i ett liv med 2 eller i vart fall 1 förälder som inte ville eller vill ha dem, fruktvansvärt behöva uthärda som liten.

Som kvinna ingår det i livet att en eller annan gång bli gravid. Man bör planera för detta - särskilt om man är sexuellt aktiv med någon man. Man bör agera omdömesgillt.

Citat:
Betänkt följande scenario.

En kvinna vill göra slut med en partner, deras förhållande är under upplösning. Han är förbannad och vill hämnas, eller försöka få henne att stanna och sabbar preventivmedlet. Varvid hon blir oönskat gravid trots preventivmedel. Saknar alla möjligheter bevisa att detta beror på att någon ha fibblat med prventivmedlet/-en, vilket hon misstänker och därmed alla abortmöjligheter.
Vad säger ditt "ideal" om detta scenario...är det "humant" tycker du? Något som kvinnor bara ska behöva riskera utsättas för?

Om en kvinna vill göra slut med sin partner, så är väl den första åtgärden att inte ha sex med den man vill göra slut med? Du är inte något vidare på scenarior, som Du konstruerar för att driva hem Din ståndpunkt - men som saknar reell fullständighet.

[quote]SUCK!

Pragmatisk betyder DET det betyder:
Måste jag googla åt dig?

https://sv.wiktionary.org/wiki/pragmatisk

"som inte låter abstrakta idéer (känslor, ideologier, etc.) stå i vägen för möjligheten att åstadkomma något i praktiken"

Precis som jag föreslår, således. Jag vill bl a förbättra sexualundervisning och ökad och enkel tillgång till preventivmedel - i kombination med en moralisk skolning. Resultatinriktat!

Citat:
Nej uppenbart gör du inte det...eftersom du så glatt kan tänka dig kraftigt försämra kvinnors rättigheter, kroppsliga integritet och livsvillkor.
och är just DÄRFÖR som sina idéer absolut inte ska ha något att göra med reell politik.

Det handlar inte om glädje här, utan om moraliska ställningstaganden.

Citat:
Åjo du....fram till 1860 nånting var det förbjudet föda oönskade barn...vad straffet var vet jag inte...förmodligen spinnhus eller dylikt...

Nej, nej. Det handlade om oäkta barn, dvs barn som föddes utom äktenskap eller trolovning. Mig veterligt var straffet böter, till Kronan och till Kyrkan. Oönskade barn har säkerligen fötts inom och utom äktenskapet i alla tider. För den del av dess har det gått alldeles utmärkt.

Citat:
det syns på katter när de lever lajbans liv. oroa dig inte vi har en välmående katta, bortskämd till tusen.

Det tycks som att huskatter i allmänhet blir bortskämda.

Citat:
Att fetma är oönskat och extremt hälsvfarligt gör inte att äta mat till något man ska undvika eller att man hävda att tjocka är sjuka.
Du kan drabbas av oplanerad olycka vid en radda fullt naturliga sysslor som att äta, vara aktiv, eller ha sex. Sjukvård har åtgärder för allt detta och ska så ha.

Du blandar ihop orsak med verkan. Skidåkning, bergsklättring, äta för mycket mat, sex är orsaker till att något händer. Emellertid vill ingen (nåja) bryta benen, falla handlöst, bli överviktig - men många vill bli gravida. För många är det till och med bland det de vill mest av allt. Så, bara för att det finns ett stort antal orsaker, så följer inte att det blir sjukvård oavsett verkan. Graviditet är ingen sjukdom och abort är ingen bot.

Citat:
Han är inte man fästman, utan sambo.

Ja, jag känner inte exakt till Er relation. Men Du kan förstås rätt enkelt uppgradera honom till fästman.

Citat:
Jepp och vad är bland det mest effektiva? Jepp! reproduktiva rättigheter för kvinnor däribland fri aborträtt.
Sterilisering kränker definitivt människolivet om det bli ett krav...eller tvång.

Nej, det gör det inte. Ingen dör t ex av sterilisering.

Citat:
och jag hävdar att min är mer moralisk än din, den bygger på pragmatism, vetenskap och logik, den tar hänsyn till det som faktiskt betyder något och då BÅDE för allt levande och det som ännu ej är fött.

Fast egentligen är det en fråga om att få leva i ansvarslöshet...
Citera
2018-07-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som kvinna ingår det i livet att en eller annan gång bli gravid. Man bör planera för detta - särskilt om man är sexuellt aktiv med någon man. Man bör agera omdömesgillt.

Ursäkta men nej! det ingå lika lite som att bli far ingår automatiskt i mäns liv.
Vi leve i en moden tid, vi tvingas inte bli gravida via sex längre.

Citat:
Om en kvinna vill göra slut med sin partner, så är väl den första åtgärden att inte ha sex med den man vill göra slut med? Du är inte något vidare på scenarior, som Du konstruerar för att driva hem Din ståndpunkt - men som saknar reell fullständighet.

Du menar par har aldrig sex trots att de är på väg att upplösas? jösses...var har du levt ditt liv? en en pappkasse?
Det är ett fullt reellt scenario på alla de sätt.

Citat:
"som inte låter abstrakta idéer (känslor, ideologier, etc.) stå i vägen för möjligheten att åstadkomma något i praktiken"

Precis som jag föreslår, således. Jag vill bl a förbättra sexualundervisning och ökad och enkel tillgång till preventivmedel - i kombination med en moralisk skolning. Resultatinriktat!

Är dina ideér som just ÄR abstrakta...inte bygger på någon realitet kring människors sexliv, utan en vision som aldrig existerat någonstans på detta klot, inte ens i de värsta sexfientliga världarna där kvinnor, samt säkert även männen blev stenade för mindre saker än att de blivit oönskad gravida.

Citat:
Det handlar inte om glädje här, utan om moraliska ställningstaganden.

Nä just kvinnor ska ju absolut inte få "glädjas" åt självbestämmande vore ju fruktansvärt uven, sånt är ju bara till för män.

Citat:
Nej, nej. Det handlade om oäkta barn, dvs barn som föddes utom äktenskap eller trolovning. Mig veterligt var straffet böter, till Kronan och till Kyrkan. Oönskade barn har säkerligen fötts inom och utom äktenskapet i alla tider. För den del av dess har det gått alldeles utmärkt.

men snälla oäkta barn VAR oönskade barn.

Citat:
Det tycks som att huskatter i allmänhet blir bortskämda.

Med all rätta. Det är själva poängen kring varför katter överhuvudtaget gitter beblanda sig med oss
vansinnigt töntiga varelser...som inte ens kan fånga en råtta. De är de enda djuren som har domsticerat oss för att tillfredställa sina behov.

Citat:
Du blandar ihop orsak med verkan. Skidåkning, bergsklättring, äta för mycket mat, sex är orsaker till att något händer. Emellertid vill ingen (nåja) bryta benen, falla handlöst, bli överviktig - men många vill bli gravida. För många är det till och med bland det de vill mest av allt. Så, bara för att det finns ett stort antal orsaker, så följer inte att det blir sjukvård oavsett verkan. Graviditet är ingen sjukdom och abort är ingen bot.

De flesta vill behålla sin vikt/ liv...alltså äter de...vilket ibland ta-da! kan leda till olycka (fetma, hål i tänderna, matförgiftning, tarmvred, cancer etc) ---> sjukhus.

De flesta vill ha sex...alltså har de sex---vilket ibland ta-da! kan leda till olycka (oönskad graviditet, könsjukdom)---> sjukhus.

Din lilla teori funkar alltså inte.

Citat:
Ja, jag känner inte exakt till Er relation. Men Du kan förstås rätt enkelt uppgradera honom till fästman.

han är absolut min darling..men jag vill inte gifta mig.

Citat:
Nej, det gör det inte. Ingen dör t ex av sterilisering.
Död ä inte det enda som KRÄNKER människoliv.

Citat:
Fast egentligen är det en fråga om att få leva i ansvarslöshet...

nej raka motsatsen faktiskt...ansvar är något man "tar" frivilligt via rätt beslut....Bli man påtvingad något mot sin vilja så heter det få ett straff.
Du förhindrar människor möjligheten kunna fatta ansvarsfulla beslut över sina egna och sina barns liv.
Senast redigerad av Merapi 2018-07-08 kl. 00:50.
Citera
2018-07-08, 01:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursäkta men nej! det ingå lika lite som att bli far ingår automatiskt i mäns liv.
Vi leve i en moden tid, vi tvingas inte bli gravida via sex längre.

De flesta män och kvinnor blir någon gång under livet föräldrar. För de flesta tillhör det livet.Närmast en självklarhet, inte minst statistiskt.

Citat:
Du menar par har aldrig sex trots att de är på väg att upplösas? jösses...var har du levt ditt liv? en en pappkasse?
Det är ett fullt reellt scenario på alla de sätt.

Jag har begränsad erfarenhet av att upplösa relationer, så jag föreställer mig att den sexuella relationen i allmänhet avbryts före den resterande relationen upphör. Om det inte är så - så bör det vara så.

Citat:
Är dina ideér som just ÄR abstrakta...inte bygger på någon realitet kring människors sexliv, utan en vision som aldrig existerat någonstans på detta klot, inte ens i de värsta sexfientliga världarna där kvinnor, samt säkert även männen blev stenade för mindre saker än att de blivit oönskad gravida.

Det handlar inte om sådana där dumheter.

Citat:
Nä just kvinnor ska ju absolut inte få "glädjas" åt självbestämmande vore ju fruktansvärt uven, sånt är ju bara till för män.

Glädje över att göra rätt bör vara betydligt mer värdefullt.

Citat:
men snälla oäkta barn VAR oönskade barn.

Det var säkert de flesta, men alla oönskade barn var definitivt inte oäkta.

Citat:
Med all rätta. Det är själva poängen kring varför katter överhuvudtaget gitter beblanda sig med oss
vansinnigt töntiga varelser...som inte ens kan fånga en råtta. De är de enda djuren som har domsticerat oss för att tillfredställa sina behov.

Jo, "katter har tjänstefolk".

Citat:
De flesta vill behålla sin vikt/ liv...alltså äter de...vilket ibland ta-da! kan leda till olycka (fetma, hål i tänderna, matförgiftning, tarmvred, cancer etc) ---> sjukhus.

De flesta vill ha sex...alltså har de sex---vilket ibland ta-da! kan leda till olycka (oönskad graviditet, könsjukdom)---> sjukhus.

Din lilla teori funkar alltså inte.

Så klart den gör. Nu är den inte en teori, men i alla fall. Teorem, kanske. Jag förtydligar ånyo:

Ingen som äter vill få hål i tänderna, tarmvred, fetma, kräfta. Allt detta är åkommor som skadar oss påtagligt och ofta leder till döden. Det är sjukdomar.

Sex leder ofta till graviditet, men bl a med dagens preventivmetoder så uppstår graviditeter i regel som önskade. Graviditet är ingen sjukdom, utan närmast en del av meningen med livet (det är förmodligen därför som naturen lurar oss med sexintresse). Graviditeten är således ingen sjukdom, och abort är ingen bot.

Citat:
han är absolut min darling..men jag vill inte gifta mig.

Tänk om han vill?

Citat:
Död ä inte det enda som KRÄNKER människoliv.

Verkligen inte, men påtvingad död är onekligen en kränkning - t ex en illegitim abort.

Citat:
nej raka motsatsen faktiskt...ansvar är något man "tar" frivilligt via rätt beslut....Bli man påtvingad något mot sin vilja så heter det få ett straff.
Du förhindrar människor möjligheten kunna fatta ansvarsfulla beslut över sina egna och sina barns liv.

Det är mycket ansvar som man måste ta som inte är det minsta frivilligt; värnplikt, skolplikt, skatt, oväntat föräldraansvar, gudbarn. Du tycks leva i en rosa bubbla med begränsad utsikt mot livet.
Citera
2018-07-08, 10:06
Medlem
Citat:
De flesta män och kvinnor blir någon gång under livet föräldrar. För de flesta tillhör det livet.Närmast en självklarhet, inte minst statistiskt.
Men i Sverige så är det alltså oftast för att de vill detta och är beredda. Det vill man och är inställd på under speciella faser i livet. Det gör att under anda faser så vill/ kan man inte.

Citat:
Jag har begränsad erfarenhet av att upplösa relationer, så jag föreställer mig att den sexuella relationen i allmänhet avbryts före den resterande relationen upphör. Om det inte är så - så bör det vara så.

men då kan jag informera dig att sex kan ingå i sådana faser.

Citat:
Det handlar inte om sådana där dumheter.
"sådana där dumheter" är ju dina dumheter....tvång! straff! hot!

Citat:
Glädje över att göra rätt bör vara betydligt mer värdefullt.

Så vi ska byta ut "mänskliga rättigheter" mot...."mänskliga uppoffringar"?

Citat:
Det var säkert de flesta, men alla oönskade barn var definitivt inte oäkta.

Vi pratar om oönskade barn. Jag tog upp ett exempel på sådana...du snöat in dig i vanlig ordning på nån oväsentlig detalj för att undkomma ämnet.

Citat:
Så klart den gör. Nu är den inte en teori, men i alla fall. Teorem, kanske. Jag förtydligar ånyo:

Ingen som äter vill få hål i tänderna, tarmvred, fetma, kräfta. Allt detta är åkommor som skadar oss påtagligt och ofta leder till döden. Det är sjukdomar.

Sex leder ofta till graviditet, men bl a med dagens preventivmetoder så uppstår graviditeter i regel som önskade. Graviditet är ingen sjukdom, utan närmast en del av meningen med livet (det är förmodligen därför som naturen lurar oss med sexintresse). Graviditeten är således ingen sjukdom, och abort är ingen bot.

Nej! Graviditeter uppkommer bevisligen även idag som oönskade, är därför vi har ca 30 000 aborter per år uven. Vad tror du dessa beror på? Önskade graviditeter?
Att du sen sitter och diktar upp vad dessa aborter förmodas bero på. (läs: slarviga kvinnor) är ingen fakta utan din fantasier.

Citat:
Tänk om han vill?

och? Vill du gifta dig med någon som inte vill gifta sig?
Ja! just ja! i din värld är ju detta naturligt att tvinga människor till saker de inte vill.
Men det är det alltså inte i vår värld, här ska vi båda vara överens innan det blir giftermål.
och ingen av oss se nån vits med detta nu. Giftemål är för mig nått man gör av juridiska skäl, då man ex. köper något gemensamt, får barn eller vill att den andre ska ärva eller dylikt. Annas går det precis lika bra älska någon utan att byta ringar.

Citat:
Verkligen inte, men påtvingad död är onekligen en kränkning - t ex en illegitim abort.

Är här din logik inte hänger med. Det du skriver ovan tror man bara på om:

1) man faktiskt inbillar sig att små embryon på några veckor ligger och känner sig kränkta i modelivet. eller att deras framtida jag på nått sätt kan göra detta i nått annat parallellt universum.

2) Där finns en högre makt, en Gud eller nån flaxande ängel, som känner sig kränkt av att man mixtrar med hans planer.

Vilket är det du tror på?

Citat:
Det är mycket ansvar som man måste ta som inte är det minsta frivilligt; värnplikt, skolplikt, skatt, oväntat föräldraansvar, gudbarn. Du tycks leva i en rosa bubbla med begränsad utsikt mot livet.
Det heter värn- skol PLIKT! uven av en orsak...
samma gällande TA ansvar. Det är något man väljer.
Senast redigerad av Merapi 2018-07-08 kl. 10:11.
Citera
2018-07-08, 11:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men i Sverige så är det alltså oftast för att de vill detta och är beredda. Det vill man och är inställd på under speciella faser i livet. Det gör att under anda faser så vill/ kan man inte.

Naturligtvis, men det motsäger inte något av det jag framhöll. Man planerar sitt liv, t ex med hjälp av att använda fungerande preventivmetoder.

Citat:
men då kan jag informera dig att sex kan ingå i sådana faser.

Befängt! Är man så pantad, så får man också bära konsekvenserna av att något kan gå fel.

Citat:
"sådana där dumheter" är ju dina dumheter....tvång! straff! hot!

Det är väl sådant Du vill använda mot män?

Citat:
Så vi ska byta ut "mänskliga rättigheter" mot...."mänskliga uppoffringar"?

"Gör Din plikt - kräv Din rätt!"

I den ordningen.

Citat:
Vi pratar om oönskade barn. Jag tog upp ett exempel på sådana...du snöat in dig i vanlig ordning på nån oväsentlig detalj för att undkomma ämnet.

Nej, Du påstod tvärsäkert att det var olagligt att föda oönskade barn och att modern hamnade på spinnhus. Jag visade på att båda påståendena var fel. Det känns som det händer allt som oftast i våra diskussioner att jag har den uppgiften.

Citat:
Nej! Graviditeter uppkommer bevisligen även idag som oönskade, är därför vi har ca 30 000 aborter per år uven. Vad tror du dessa beror på? Önskade graviditeter?
Att du sen sitter och diktar upp vad dessa aborter förmodas bero på. (läs: slarviga kvinnor) är ingen fakta utan din fantasier.

Jag tror, till och med vet, att det beror på ansvarslöshet, slapphet, dålig moral - och att det är lätt att begå abort. Flera gånger därtill.

Citat:
och? Vill du gifta dig med någon som inte vill gifta sig?
Ja! just ja! i din värld är ju detta naturligt att tvinga människor till saker de inte vill.
Men det är det alltså inte i vår värld, här ska vi båda vara överens innan det blir giftermål.
och ingen av oss se nån vits med detta nu. Giftemål är för mig nått man gör av juridiska skäl, då man ex. köper något gemensamt, får barn eller vill att den andre ska ärva eller dylikt. Annas går det precis lika bra älska någon utan att byta ringar.

Nja, jag har gift mig för sista gången. Jag tror på en chans.

Fö tror jag nog att det finns rätt många människor i vår värld som mest bryr sig om sina egna äktenskapsintressen. Det är vanligt i sådana kulturer som Ditt parti uppskattar.
https://www.dn.se/insidan/rapporter-om-tvangsaktenskap-fortsatter-att-oka/

Citat:
Är här din logik inte hänger med. Det du skriver ovan tror man bara på om:

1) man faktiskt inbillar sig att små embryon på några veckor ligger och känner sig kränkta i modelivet. eller att deras framtida jag på nått sätt kan göra detta i nått annat parallellt universum.

2) Där finns en högre makt, en Gud eller nån flaxande ängel, som känner sig kränkt av att man mixtrar med hans planer.

Vilket är det du tror på?

Kränkt är ett objektivt uttryck, och inte en subjektiv känsla som många fått för sig nuförtiden. En människas rättigheter kan givetvis kränkas utan att människan är vid medvetande om/vd kränkningen. Därför har vi bl a fått en skärpning av sexualbrottslagstiftningen.

Citat:
Det heter värn- skol PLIKT! uven av en orsak...
samma gällande TA ansvar. Det är något man väljer.

Ja, orsaken är att aktuell verksamhet inte är valfri. Det är ett ansvar man påtvingas oaktat sin egen vilja.
Citera
2018-07-08, 12:37
Medlem
Citat:
Naturligtvis, men det motsäger inte något av det jag framhöll. Man planerar sitt liv, t ex med hjälp av att använda fungerande preventivmetoder.

Ja SAMT! ha tillgång till fri aborträtt när preventivmedlen inte räcker.

Citat:
Befängt! Är man så pantad, så får man också bära konsekvenserna av att något kan gå fel.

Pantad att vadå? ägna sig åt att hämnas? eller ha sex med en partner?
Förklara varför kvinnor ska tvingas ta konsekvenserna av vad en partner ägnat sig åt?

Citat:
Det är väl sådant Du vill använda mot män?

Jag anse inte straff är speciellt bra metod överhuvudtaget.
och jag ha inte deklarerat ens i närheten något straffande av män såsom du gör kring kvinnor.

Citat:
"Gör Din plikt - kräv Din rätt!"

I den ordningen.

Så vad är det kvinnor ska ha rätt kräva efter att de tvingats föda barn mot sin vilja?

Citat:
Nej, Du påstod tvärsäkert att det var olagligt att föda oönskade barn och att modern hamnade på spinnhus. Jag visade på att båda påståendena var fel. Det känns som det händer allt som oftast i våra diskussioner att jag har den uppgiften.

Det VAR olagligt föda barn utanför äktenskapet ja och dessa barn blev då automatiskt oönskade även i de fall de kanske var önskade.
Du fjantar runt triviala detaljer för att undkomma vad vi diskuterar.

Du påstå att med aborförbud så skulle poff! alla oönskade graviditeter och oönskade barn försvinna, för att kvinnor främst då skulle känna sig så hotade av situationen att de 1. aldrig har sex 2. använder qvadruppla preventivmedel.
Jag har påvisat för dig att även i nationer/ samhällen med fängelsestaff, grav stigmatisering, evig förtappelse, hot om helvetes skärseldar eller dödshot för kvinnor att ha sex, eller gud förbjude föda barn utan sin "ägares" tillstånd, så slipper man undan oönskade graviditeter.
Ramlar det ner något mynt snart kring hur dåligt ditt hotande, straffande, tvingande samhälle funkar?

Citat:
Jag tror, till och med vet, att det beror på ansvarslöshet, slapphet, dålig moral - och att det är lätt att begå abort. Flera gånger därtill.
Hur VEEEEEET du detta uven?
Det finns ingen mig veterligen forskning gjord kring detta.
Men länka gärna detta om du har..för sorry jag sitter alltså inte här och tror på vad nån talltopps uv tror.

Citat:
Nja, jag har gift mig för sista gången. Jag tror på en chans.

Fö tror jag nog att det finns rätt många människor i vår värld som mest bryr sig om sina egna äktenskapsintressen. Det är vanligt i sådana kulturer som Ditt parti uppskattar.
https://www.dn.se/insidan/rapporter-om-tvangsaktenskap-fortsatter-att-oka/

jag eller mitt parti "uppskattar" inte tvångsäktenskap...

Citat:
Kränkt är ett objektivt uttryck, och inte en subjektiv känsla som många fått för sig nuförtiden. En människas rättigheter kan givetvis kränkas utan att människan är vid medvetande om/vd kränkningen. Därför har vi bl a fått en skärpning av sexualbrottslagstiftningen.

Ett embryo är ingen människa värt namnet...hur många ggr ska vi dansa denna dans?
ett embryo är bara DET DET ÄR, ett embryo, förstadie till en människa men inte överhuvudtaget utvecklad till detta ännu. Det går inte kränka.

Att du är så fjantig så du jämför detta med en medvetslös människa ä ju bara...
Jag orkar inte med sånt trams.

en våldtagen människa vaknar upp ur sin medvetslöshet och upptäcker att hen blivit våldtagen...
hur kränkt på en nivå tror du den människan känner sig? och hur "objektivt" kränkande är det att våldta någon som inte kan försvara sig eller säga sin vilja?

Ett embryo som aborteras....säg mig nu? Var är detta som ska känna sig kränkt? Var är det det objektiva kränkandet att stoppa ett embryos utveckling?

om du inte fattar skillnaden härvidlag så well.......då förtjänar du min smiley.

Citat:
Ja, orsaken är att aktuell verksamhet inte är valfri. Det är ett ansvar man påtvingas oaktat sin egen vilja.

precis man kan inte "ta" ansvaret av att välja gå i skola, det är ett tvång. att tvingas till något är inte att ta ansvar...det är att påtvingas av andra.
Ansvar förutsätter valfrihet, annars går det ju inte skilja mellan de ansvarsfulla och de icke ansvarsfulla eller hur?
Senast redigerad av Merapi 2018-07-08 kl. 12:51.
Citera
2018-07-08, 12:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Ja SAMT! ha tillgång till fri aborträtt när preventivmedlen inte räcker.

Gör man rätt behövs det inte.

Citat:
Pantad att vadå? ägna sig åt att hämnas? eller ha sex med en partner?

Båda, men mest det senare. Om man har på känn att ett förhållande är på väg utför så bör man givetvis inte ha sex med den andre.

Citat:
Jag anse inte straff är speciellt bra metod överhuvudtaget.
och jag ha inte deklarerat ens i närheten något straffande av män såsom du gör kring kvinnor.

Straff är bra, till och med nödvändigt, i vissa sammanhang.

Citat:
Så vad är det kvinnor ska ha rätt kräva efter att de tvingats föda barn mot sin vilja?

Ett socialt skyddsnät. Precis som män, som blivit pappor mot sin vilja eller sig själva ovetandes.

Citat:
Det VAR olagligt föda barn utanför äktenskapet ja och dessa barn blev då automatiskt oönskade även i de fall de kanske var önskade.
Du fjantar runt triviala detaljer för att undkomma vad vi diskuterar.

Försök inte spela bort korten! Du skrev att det var olagligt att föda oönskade barn. Slingra Dig inte nu. Det var inte en fråga om oönskat eller inte, och det blev inte spinnhus. Erkänn att Du hade fel.

Du överdriver och vantolkar historien så Du pratar bort Dig själv.

Citat:
Du påstå att med aborförbud så skulle poff! alla oönskade graviditeter och oönskade barn försvinna, för att kvinnor främst då skulle känna sig så hotade av situationen att de 1. aldrig har sex 2. använder qvadruppla preventivmedel.
Jag har påvisat för dig att även i nationer/ samhällen med fängelsestaff, grav stigmatisering, evig förtappelse, hot om helvetes skärseldar eller dödshot för kvinnor att ha sex, eller gud förbjude föda barn utan sin "ägares" tillstånd, så slipper man undan oönskade graviditeter.
Ramlar det ner något mynt snart kring hur dåligt ditt hotande, straffande, tvingande samhälle funkar?

Nej, det påstår jag inte. Jag påstår att det skulle bli avsevärt färre slentrianaborter.

Citat:
Hur VEEEEEET du detta uven?
Det finns ingen mig veterligen forskning gjord kring detta.
Men länka gärna detta om du har..för sorry jag sitter alltså inte här och tror på vad nån talltopps uv tror.

Det vet jag med ledning av undersökning om återfallsaborter, där man visar att detta är påfallande vanligt och att många inte drar några särskilda lärdomar av att halka dit första gången.

Citat:
jag eller mitt parti "uppskattar" inte tvångsäktenskap...

Ni uppskattar att importera fenomenet och vill inte göra något verkningsfullt för att motverka detta. Månggifte är också populärt, har jag förstått.

Citat:
Ett embryo är ingen människa värt namnet...hur många ggr ska vi dansa denna dans?
ett embryo är bara DET DET ÄR, ett embryo, förstadie till en människa men inte överhuvudtaget utvecklad till detta ännu. Det går inte kränka.

Att du är så fjantig så du jämför detta med en medvetslös människa ä ju bara...
Jag orkar inte med sånt trams.

Det tycks mig som att Du orkar förvånansvärt mycket. Det är inte jag som kommer med de mest halsbrytande jämförelserna. Naturligtvis kan man kränka någon/något utan att subjektet är vid medvetande om detta.

Citat:
en våldtagen människa vaknar upp ur sin medvetslöshet och upptäcker att hen blivit våldtagen...
hur kränkt på en nivå tror du den människan känner sig? och hur "objektivt" kränkande är det att våldta någon som inte kan försvara sig eller säga sin vilja?

Ett embryo som aborteras....säg mig nu? Var är detta som ska känna sig kränkt? Var är det det objektiva kränkandet att stoppa ett embryos utveckling?

om du inte fattar skillnaden härvidlag så well.......då förtjänar du min smiley.

Det är därför jag förespråkar avsevärt hårdare straff vid sexualbrott. Men Du tror ju inte på straff...

Att fostret inte kan ge uttryck för kränkningen i att bli avdagatagen ligger så att säg i sakens natur...

Citat:
precis man kan inte "ta" ansvaret av att välja gå i skola, det är ett tvång. att tvingas till något är inte att ta ansvar...det är att påtvingas av andra.
Ansvar förutsätter valfrihet, annars går det ju inte skilja mellan de ansvarsfulla och de icke ansvarsfulla eller hur?

Visst kan man. Skolkare, desertörer, skattesmitare är inte ansvarsfulla. (Givet att tvånget är legitimt.)
Citera
2018-07-08, 13:51
Medlem
Citat:
Gör man rätt behövs det inte.

Jag har just bevisat för dig att kondomer ex. ger 2% graviditeter.
Gör man således fel enligt dig, när man använder kondom?
man borde som 18 åring sterilisera sig eller?

Citat:
Båda, men mest det senare. Om man har på känn att ett förhållande är på väg utför så bör man givetvis inte ha sex med den andre.

I see, alla kvinnor som har sex är alltså "pantade" och mycket värre ha sex än att med illvilja sabba livet för sin partner och påtvinga henne en oönskad graviditet bara för att jävlas.
fint! då vet vi.

Förhållanden är ingen on/off knapp. kanske i din värld, men jag kan lova dig inte i 99,99999 % av resten av Sveriges befolkning. De flesta har förhållanden som går lite upp och lite ner...och folk gör slut, är sura på varandra, grälar och har försoningssex till höger och vänster.
Samt gör varandra illa.
Ditt abortföbud är verkligen ett snyggt inbjudningskort för att skada sitt kvinnliga ex till max.

Citat:
Straff är bra, till och med nödvändigt, i vissa sammanhang.

nej inte speciellt. Fnns forsknign som visar detta tom.

Citat:
Ett socialt skyddsnät. Precis som män, som blivit pappor mot sin vilja eller sig själva ovetandes.

fast alla ha ju rätt till socialt skyddsnät. så? jag frågar igen, vilken "rätt" ska just tpåtvingade kivnno ges?

Citat:
Försök inte spela bort korten! Du skrev att det var olagligt att föda oönskade barn. Slingra Dig inte nu. Det var inte en fråga om oönskat eller inte, och det blev inte spinnhus. Erkänn att Du hade fel.
Du överdriver och vantolkar historien så Du pratar bort Dig själv.

och är det "önskat" att vara olaglig?
Varför hakar upp sig som en trams igel kring detta?

Till 1864 var det förbjudet att föda utomäktenskapliga barn.

och här kan du läsa om spinnhus och vilka som sattes där.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spinnhus

och här kan du läsa om de svenska Magdalena hemmen. De där du menade inte fanns.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magdalenahem

Kontentan av allt detta är att trots!!!! dessa samhällen uv-mentalitet av straff, tvång, hot
så hjälpte inte det..gode det?
Det hjälpte heller inte i modena Irland, med preventivmedel.

Så Kanske dags dra nån VERKLIGHETSBASERAD slutsats av detta nångång?

Citat:
Nej, det påstår jag inte. Jag påstår att det skulle bli avsevärt färre slentrianaborter.

ja du påstår det... att aborter skulle bero på nått så jävla dumt som "slentrian"
men du ha inget annat än din egen tro att falla tillbaka på.

Citat:
Det vet jag med ledning av undersökning om återfallsaborter, där man visar att detta är påfallande vanligt och att många inte drar några särskilda lärdomar av att halka dit första gången.

Vekligen så?? va ha du dess "undesökningar"
för sorry den där kring att några gör abort 2 ggr betyder inte det du tror.

Citat:
Ni uppskattar att importera fenomenet och vill inte göra något verkningsfullt för att motverka detta. Månggifte är också populärt, har jag förstått.

Nej vi "importerar" asylsökande inte fenomen.

Citat:
Det tycks mig som att Du orkar förvånansvärt mycket. Det är inte jag som kommer med de mest halsbrytande jämförelserna. Naturligtvis kan man kränka någon/något utan att subjektet är vid medvetande om detta.

Man kan inte kränka ett embryo...Kan du kränka ditt DNA?
din armbåge? Kan jag kränka mina äggceller när jag menstruerar? jag kan ge varje byte av mensskydd fingret.. kränker jag då äggcellen?

Citat:
Det är därför jag förespråkar avsevärt hårdare straff vid sexualbrott. Men Du tror ju inte på straff...

Att fostret inte kan ge uttryck för kränkningen i att bli avdagatagen ligger så att säg i sakens natur...

och det hjälper knappast.

det ligger i sakens natur att det inte kan bli kränkt, eftersom det inte ä en person.

Citat:
Visst kan man. Skolkare, desertörer, skattesmitare är inte ansvarsfulla. (Givet att tvånget är legitimt.)

jag skulle hävda att en skolkare från en fundamnetalistisk koranskola som lär pojkarna att bli jihadite är ansvarsfull.
En dessertör från ett totalt meningslöst krig med ett mål som inte gynnar dig eller mänksligheten är att ta ansvar.
Skattesmitare, där håller jag med. men att betala korrekt skatt är också något man kan välja.
Citera
2018-07-08, 14:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag har just bevisat för dig att kondomer ex. ger 2% graviditeter.
Gör man således fel enligt dig, när man använder kondom?
man borde som 18 åring sterilisera sig eller?

Om man bara använder kondom så är det riskfyllt. Man bör använda flera medel/metoder.

Citat:
I see, alla kvinnor som har sex är alltså "pantade" och mycket värre ha sex än att med illvilja sabba livet för sin partner och påtvinga henne en oönskad graviditet bara för att jävlas.
fint! då vet vi.

Förhållanden är ingen on/off knapp. kanske i din värld, men jag kan lova dig inte i 99,99999 % av resten av Sveriges befolkning. De flesta har förhållanden som går lite upp och lite ner...och folk gör slut, är sura på varandra, grälar och har försoningssex till höger och vänster.
Samt gör varandra illa.
Ditt abortföbud är verkligen ett snyggt inbjudningskort för att skada sitt kvinnliga ex till max.

Jag avsåg inte enbart kvinnor - Ni är så lättstuckna. Det är givetvis inte bra att ha sex om förhållandet inte är bra - oaktat kön. Vad är det med människor?

Citat:
nej inte speciellt. Fnns forsknign som visar detta tom.

Jo, så klart. Får jag gissas på att det är marxistiskt kriminologi och/eller sociologi? Att orsakerna är socio-ekonomiska? Att åtgärderna bör vara "utbildning", psykologsamtal och ekonomiskt understöd? Tack, sådan "forskning" är det ingen brist på. En del av oss kallar det för ideologiproduktion.

Citat:
fast alla ha ju rätt till socialt skyddsnät. så? jag frågar igen, vilken "rätt" ska just tpåtvingade kivnno ges?

Jag anser inte att alla har rätt till socialt skyddsnät.

Citat:
och är det "önskat" att vara olaglig?
Varför hakar upp sig som en trams igel kring detta?

Till 1864 var det förbjudet att föda utomäktenskapliga barn.

och här kan du läsa om spinnhus och vilka som sattes där.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spinnhus

och här kan du läsa om de svenska Magdalena hemmen. De där du menade inte fanns.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magdalenahem

Kontentan av allt detta är att trots!!!! dessa samhällen uv-mentalitet av straff, tvång, hot
så hjälpte inte det..gode det?
Det hjälpte heller inte i modena Irland, med preventivmedel.

Så Kanske dags dra nån VERKLIGHETSBASERAD slutsats av detta nångång?

Du överför utländska och urgamla företeelser med förhållanden i vår tid när vi har sexualundervisning och preventivmedel. Förstår Du inte att det inte blir bra?

Jag vet mycket väl var spinnhus var, och i Din egen artikel framgår att det var för bl a prostituerade kvinnor - inte för kvinnor som råkat bli gravida före äktenskapet, eller ens inom äktenskapet men med annan man. Magdalenahemmen på Irland drevs av katoliker - i Sverige av protestanter och/eller frikyrkor. Det är således något helt annat. Du envisas med att dra in katolicismen och försöker kleta den på mig - en av Flashbacks "värsta" papistfiender. Det blir inte heller bra.

Inse nu att det inte blev spinnhus för oönskat barnafödande.

Citat:
ja du påstår det... att aborter skulle bero på nått så jävla dumt som "slentrian"
men du ha inget annat än din egen tro att falla tillbaka på.

Du får förstås kalla det vad Du vill, men jag kallar det för slentrian när ca 40% av aborterna årligen är återfall. Det förs inte ens statistik över hur många aborter en enskild kvinna begår, så vi kan inte ens forska på ett bra sätt om vilka faktorer som åstadkommer dessa. Pah!

Citat:
Vekligen så?? va ha du dess "undesökningar"
för sorry den där kring att några gör abort 2 ggr betyder inte det du tror.

Den betyder precis det. Läs den gärna (igen). Länken finns längre bak i tråden.

Citat:
Nej vi "importerar" asylsökande inte fenomen.

Som av en händelse råkar det vara precis samma sak. Fö importerar Ni en hel del utan asylskäl också.

Citat:
Man kan inte kränka ett embryo...Kan du kränka ditt DNA?
din armbåge? Kan jag kränka mina äggceller när jag menstruerar? jag kan ge varje byte av mensskydd fingret.. kränker jag då äggcellen?

Vad Du gör med Din kropp är Din sak. Vad Du gör med någon annans kropp - även om den är liten och bara är en cellklump - är något annat. Det är inte ens Ditt DNA.

Citat:
och det hjälper knappast.

det ligger i sakens natur att det inte kan bli kränkt, eftersom det inte ä en person.

Hjälper gör det garanterat, men det måste utföras på ett ändamålsenligt sätt. Om alla - oaktat medborgarskap - utvisades till Syrien eller Somalia - så kommer rättning i leden att inträffa blixtsnabbt.

Citat:
jag skulle hävda att en skolkare från en fundamnetalistisk koranskola som lär pojkarna att bli jihadite är ansvarsfull.
En dessertör från ett totalt meningslöst krig med ett mål som inte gynnar dig eller mänksligheten är att ta ansvar.
Skattesmitare, där håller jag med. men att betala korrekt skatt är också något man kan välja.

Därför hade jag med brasklappen om legitimitet. Även för höga skatter kan vara illegitima - och kränka egendomsrätten. Poängen kvarstår - allt ansvar som vi människor tvingas bära är inte och kan vara självvalt.
Citera
2018-07-08, 17:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om man bara använder kondom så är det riskfyllt. Man bör använda flera medel/metoder.

Jag avsåg inte enbart kvinnor - Ni är så lättstuckna. Det är givetvis inte bra att ha sex om förhållandet inte är bra - oaktat kön. Vad är det med människor?

Jo, så klart. Får jag gissas på att det är marxistiskt kriminologi och/eller sociologi? Att orsakerna är socio-ekonomiska? Att åtgärderna bör vara "utbildning", psykologsamtal och ekonomiskt understöd? Tack, sådan "forskning" är det ingen brist på. En del av oss kallar det för ideologiproduktion.

Du överför utländska och urgamla företeelser med förhållanden i vår tid när vi har sexualundervisning och preventivmedel. Förstår Du inte att det inte blir bra?

Jag vet mycket väl var spinnhus var, och i Din egen artikel framgår att det var för bl a prostituerade kvinnor - inte för kvinnor som råkat bli gravida före äktenskapet, eller ens inom äktenskapet men med annan man. Magdalenahemmen på Irland drevs av katoliker - i Sverige av protestanter och/eller frikyrkor. Det är således något helt annat. Du envisas med att dra in katolicismen och försöker kleta den på mig - en av Flashbacks "värsta" papistfiender. Det blir inte heller bra.

Du får förstås kalla det vad Du vill, men jag kallar det för slentrian när ca 40% av aborterna årligen är återfall. Det förs inte ens statistik över hur många aborter en enskild kvinna begår, så vi kan inte ens forska på ett bra sätt om vilka faktorer som åstadkommer dessa. Pah!

Som av en händelse råkar det vara precis samma sak. Fö importerar Ni en hel del utan asylskäl också.

Vad Du gör med Din kropp är Din sak. Vad Du gör med någon annans kropp - även om den är liten och bara är en cellklump - är något annat. Det är inte ens Ditt DNA.

Hjälper gör det garanterat, men det måste utföras på ett ändamålsenligt sätt. Om alla - oaktat medborgarskap - utvisades till Syrien eller Somalia - så kommer rättning i leden att inträffa blixtsnabbt.

Därför hade jag med brasklappen om legitimitet. Även för höga skatter kan vara illegitima - och kränka egendomsrätten. Poängen kvarstår - allt ansvar som vi människor tvingas bära är inte och kan vara självvalt.
Har du samma moraliska syn på den som drabbas av könssjukdom.
Inget sex, blir inte så ofta smittad av könssjukdom.
Förutom herpes och hpv.
Självförvållad, betala själv.
Citera
2018-07-08, 18:35
Medlem
[quote=Strix m/94|64584944]
Citat:

ok så vad bör män använda mer då än bara kondom?

Citat:

Vad det är med människor?
Självklart att de nu är just människor och inga robotar som dessutom kan se in i framtiden.

Du har fortfarande inte svarat på frågan. Ser du det som rättfärdigt att ditt system ofelbart kommer leda till detta jag nyss beskrev?

Citat:

vet du jag tror inte vi har något som heter: marxistisk kriminologi...vi har kriminologi.
Till skillnad från din variant av dogmatiska påståenden taget helt ur den konservativa luften, så åka dessa jag tala om vara forskning, dvs de ha någon form av underlag annat än hysterisk uvars tro.

Citat:

Nehe...jag vädrar mer STRAFF syn här nu.

Vilka, förutom då stackars nyfödda barn som råkat komma till utanför äktenskapet ska straffas ekonomiskt? i detta fallet då via att inte bli berättigade till soss ex. om pengarna sinar?

Låt höra.

Citat:

I artikeln så framgår det också att "prostituerad" det ansågs en kvinna vara om hon haft sex, 1 gång räckte, med en man innan äktenskapet.
Vet du vd det mest tydliga beviset är för att just detta har hänt? hmm?
Kvinna som blivit gravid utanför äktenskapet kunde alltså dömas för prostitution, för hon bröt ju mot den heliga lagen av att hon inte fick använda sitt eget underliv till "egennytta".

Citat:

och jag tycker den typen av tänkande är idioti. Är det av "slentrian" som någon bryter en arm 2 ggr..eller råkar ut för 2 trafikolyckor i sitt liv?

Citat:

Vad är poängen? Då den inte bevisar det du desperat försöker få den att bevisa?

Citat:

nej människa är inte samma sak som ett fenomen.
En öveväldigande majoritet av alla asylinvandrare sysslar inte med månggifte...så?

Citat:

Precis vad jag gör med MIN kropp är min sak. Exakt så uven, det ta sig.

Citat:

?? Vad skulle Syrien med svenska eller, till Sverige invandrade av annan nationalitet, brottslingar till?
Nej du kan införa dödsstraff, dvs utvisning till helvetet utan returbiljett, utan att det ändrar brottsligheten speciellt. Se på USA ex.
De har band de högsta straffen, samt de flesta medborgare i fängelse.

Så? vad säger det om ditt STRAFF ideal?

Citat:

Ser ingen poäng att upprepa mig 20 ggr....när jag redan överbevisat dig.
fattar man inte när man är överbevisad så fattar man inte.
Citera
2018-07-08, 18:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Har du samma moraliska syn på den som drabbas av könssjukdom.
Inget sex, blir inte så ofta smittad av könssjukdom.
Förutom herpes och hpv.
Självförvållad, betala själv.

I moralisk mening Ja. Den som genom sexuell oaktsamhet drabbas av en skamlig sjukdom bör få högre försäkringspremie. Det finns emellertid en praktisk sida av saken. Om den slarvige riskerar allt för mycket, t ex ekonomiskt, av att gå till läkaren, så finns risken att vederbörande hinner sprida smittan vidare. Omsorgen om andra skulle därmed tala för ett Nej. Hur man agerar här måste således bero på en analys av hur lika insatser faller ut i praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in