2018-05-03, 18:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är inte omöjligt, men jag har valt att inte spekulera i hypotetiska framtidsscenarior, utan söka hantera de problem vi har för handen här och nu. Det tycks mig räcka fullt tillräckligt långt vad avser etiska problem att hantera politiskt.

Det var inte mycket till invändning.
När sjukvården kan få foster att överleva utanför livmodern borde inte påverka abortlagstiftningen, anser jag.
Håller du med?
Citera
2018-05-03, 18:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Inte alls. Jag vill ta bort barnbidragen.

Inte alla, men de som är betalda av regeringen säger det. Undrar varför...

Det vill säga områden där det finns mycket att stjäla och där människor har råd att försöka skydda sig.

Min mor, som var ung på 60-talet, hävdar motsatsen.
På gräddhyllorna har de inte lika stora problem med brottslighet. Inte ens innan larmen tid.
Det är Sverigedemokraterna och alternativhögern som försöker skrämma folket.

Jag var också ung på 60talet, flickorna var rädda då också. Att påstå tvärtom är att försköna de gamla goda tiderna.
Citera
2018-05-03, 18:57
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
De (eventuellt blivande) föräldrarna skall göra rätt från början. Är inte det en väldigt god idé??
.
Och din idé är att ge fördelar till de barn vars föräldrar sköter sig och minska tillgången till pengar hos de omoraliska.

Som jag skrivit tidigare.
Om du ger de moraliskt skötsamma mera av samhällets välsignelser och mindre till de du anser omoraliska så försvårar du de sistnämnda levnadsvillkor, eller hur.
Citera
2018-05-03, 21:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
När sjukvården kan få foster att överleva utanför livmodern borde inte påverka abortlagstiftningen, anser jag.
Håller du med?

Nej, den frågan måste analyseras mer ingående. Att leka Gud och skapa liv på närmast artificiell väg kräver ordentliga etiska överväganden. En fråga är t ex vem som skall betraktas som ansvarig och som förälder.

Men, min utgångspunkt för graviditeter är att de skall fullföljas om inte goda skäl föreligger för motsatsen, enligt tidigare redovisning.
Citera
2018-05-03, 21:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
På gräddhyllorna har de inte lika stora problem med brottslighet. Inte ens innan larmen tid.
Det är Sverigedemokraterna och alternativhögern som försöker skrämma folket.

Jag var också ung på 60talet, flickorna var rädda då också. Att påstå tvärtom är att försköna de gamla goda tiderna.

Vad jag förstår så vad rädslan annorlunda och mera "normal" för flickor i alla tider. Dagens rädsla - och dagens hotbild - är något annat och mycket värre

Förmögna människor har alltid haft större möjligheter att skydda sig mot löskefolk, framför allt genom att bosätta sig avskilt. Sedan kan de lägga till kraftigare dörrar mm mm och i vår tid larm, gated communities, vakter osv. Så klart. Skillnaderna i kriminalitet mellan förr och nu är trots detta tämligen betydande, inte minst för att det i vissa grupper finns något ursäktande, till och med förstående för de kriminella. Helt fel, så klart.
Citera
2018-05-03, 22:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och din idé är att ge fördelar till de barn vars föräldrar sköter sig och minska tillgången till pengar hos de omoraliska.

Som jag skrivit tidigare.
Om du ger de moraliskt skötsamma mera av samhällets välsignelser och mindre till de du anser omoraliska så försvårar du de sistnämnda levnadsvillkor, eller hur.

Du har nog litet svårt att inse dynamiken i samhällsförändringar. Om vi genom olika åtgärder stärker kärnfamiljerna, så kommer betydligt färre barn att behöva extra stöd från samhället varvid resurser frigörs för att de återstående hjälpbehövande kan få stöd, men på annat sätt än genom generella bidrag.
Citera
2018-05-04, 08:24
Medlem
Citat:
De (eventuellt blivande) föräldrarna skall göra rätt från början. Är inte det en väldigt god idé?

Nej det är en naiv idé att människor ska göra rätt i alla lägen, speciellt i sådana saker som sex.
Sen ä det ju bara kvinnan som drabbas av din politik, antar att det är med i din beräkning.

Citat:
Ja, och då skulle man kunna tänka sig att man sänker båda gränserna med ca tre veckor? Eller?

I USA, Iowa, förbereder man en lag som kraftigt inskränker aborträtten, men ändå inte helt. Jag tycker nog att det finns några till försvarbara skäl, men det är intressant hur debatten förs. Vänstern äger inte denna fråga helt själva längre.
https://www.svd.se/delstat-kan-fa-usas-striktaste-abortlagar/i/senaste

ja vi har en högerextrem våg som rör sig över välden som vill begränsa kvinnors rättigheter.

Citat:
Som vanligt förenklar och överdriver Du. Myndighet var inte ett krav för att kunna skiljas.
http://www.domboksforskning.se/lagar/Skilsmassa.htm

har du ens läst vad som krävdes för att få igenom en skilsmässa?

Citat:
Nu är Du ute och seglar cyklandes. Gruppvåldtäkter är för svenskt vidkommande ett fenomen som allt tyder på varit synnerligen ovanligt bara för så där 20 år sedan, och bakåt i tiden. Allt kan ha hänt under många hundra år, men detta fenomen är synnerligen sentida.

Att gäng systematiskt bekrigar varandra med automatvapen och handgranater är ett fenomen som uppkommit det senaste decenniet.

Baserat på vad? Hur kan du sitta och så tvärsäkert hävda vad som inte hände "förr"?
Citera
2018-05-04, 08:32
Medlem
Citat:
Furienna förstår mig nog bäst här. Som konservativ ser jag gärna till vad som visat sig fungera historiskt, därav min vurm för kärnfamiljen. Jag är heller ingen extremist eller utopist utan tämligen resonabel - om det finns goda skäl. I skilsmässofrågan har jag ungefär samma uppfattning som man haft i Sverige i 400 år - om det föreligger goda skäl så måste ett par delas. Det är emellertid helt omöjligt att ca 50% av äktenskapen innehåller sådana goda skäl. Det tyder på att förväntningarna är för lågt ställda från samhället, kanske för högt ställda av makarna och att man saknar medvetenhet om värdet av en stabil kärnfamiljsrelation.

I dessa meningar är det alldeles för enkelt att skiljas idag, och det är något skumt med att det är en övervikt kvinnor som initierar skilsmässorna - det borde ha varit mer åt 50-50 mellan könen. Det borde också vara på en betydligt lägre nivå. I en tid när människor kan välja att leva singel eller i samboförhållanden, så är det synnerligen märkligt att 50% av äktenskapen havererar, samtidigt som de ingående makarna har bestämt giftermål helt på egen hand och efter fritt val. Detta signalerar tydligt att det är något radikalt fel på äktenskapsinstitutionen i dagens Sverige. Detta måste åtgärdas!

Fast kärnfamiljen har ju inte alltid fungerat historiskt. Att folk inte skilde sig förr byggde ju ofta på att båda hade stora svårigheter skilja sig och framförallt den ena parten, som då förlorade hela sin försörjning samt sina barn.

Varför är det skumt? när man har kraftiga bevis på att grovt partnervåld, mord på partner, sexuellt våld, dålig jämställdhet, kriminalitet etc domineras av män?
är väl självklart detta syns i vilket kön som vill skilja sig mest.
Citera
2018-05-04, 12:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du har nog litet svårt att inse dynamiken i samhällsförändringar. Om vi genom olika åtgärder stärker kärnfamiljerna, så kommer betydligt färre barn att behöva extra stöd från samhället varvid resurser frigörs för att de återstående hjälpbehövande kan få stöd, men på annat sätt än genom generella bidrag.
Som du säger, de goda får del av samhällets uppmuntrande åtgärder.
De som du inte gillar kan ansöka om socialbidrag.

Det är så du Menar.
Det har jag väl inte missuppfattat.?

Det är i alla fall konsekvensen.
För du vill väl inte hävda att det är bra för alla parter.?
Citera
2018-05-04, 12:15
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det är en naiv idé att människor ska göra rätt i alla lägen, speciellt i sådana saker som sex.
Sant. Men just därför är det också viktigt med att ge människor kunskap, så att fler tänker sig för.

Citat:
Sen ä det ju bara kvinnan som drabbas av din politik, antar att det är med i din beräkning.
Varför tror du det? Männen ska ju också ta sitt ansvar.

Citat:
ja vi har en högerextrem våg som rör sig över välden som vill begränsa kvinnors rättigheter.
Ja ja, du ser ju det på det viset. Men vi andra ser det i stället som att barnens rättigheter förbättras.

Citat:
har du ens läst vad som krävdes för att få igenom en skilsmässa?
Inom de borgerliga kretsarna fick man se till att arrangera en otrohetsaffär, eller så fick man resa ner till Köpenhamn och meddela därifrån att man förlöpte hemmet. Och för bondeklassen var det ännu svårare, och i deras fall lade sig prästerna i och skulle i det längsta försöka få makarna att samsas. Alltså gick färre skilsmässor genom på hela 1800-talet än vad det gör på ett enda år idag.
Senast redigerad av Furienna 2018-05-04 kl. 12:17.
Citera
2018-05-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Sant. Men just därför är det också viktigt med att ge människor kunskap, så att fler tänker sig för.

Varför tror du det? Männen ska ju också ta sitt ansvar.

Ja ja, du ser ju det på det viset. Men vi andra ser det i stället som att barnens rättigheter förbättras.

Inom de borgerliga kretsarna fick man se till att arrangera en otrohetsaffär, eller så fick man resa ner till Köpenhamn och meddela därifrån att man förlöpte hemmet. Och för bondeklassen var det ännu svårare, och i deras fall lade sig prästerna i och skulle i det längsta försöka få makarna att samsas. Alltså gick färre skilsmässor genom på hela 1800-talet än vad det gör på ett enda år idag.

Uvens hela straffsystem, han bygger sina idéer kring, ger resultatet att kvinnor får ta straffet, ( eller barn) inte män. Fråga honom han har inga som helst idéer kring hur män ska avtvingas alltid ha preventivmedel, ta 50% av det praktiska arbetet med barn och hem eller tvingas gifta sig. Non what so ever.
Hela hans koncept bygger på att just kvinnan och barn ska tvingas/ fara illa.
Citera
2018-05-04, 14:20
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Uvens hela straffsystem, han bygger sina idéer kring ger resultatet att kvinnor får ta straffet, inte män. Fråga honom han har inga som helst idéer kring hu män ska avtvingas alltid ha preventivmedel, ta 50% av det praktiska arbetet med barn och hem eller tvingas gifta sig. Non what so ever.
Hela hans koncept bygger på att just kvinnan ska tvingas.
Fast det är väl lika svårt att tvinga män till det idag. På sin höjd kan man tvinga dem att betala underhåll. Så jag tycker inte att vi ska begära att just Strix ska sitta på alla lösningar.

Angående att kvinnan ska tvingas till något, så är det inte heller hela sanningen. Ja, jag och Strix vill att alla barn som kan bli födda ska få bli födda. Men det finns inget tvång på att hon själv ska ta hand om barnet, om hon vill slippa från detta. Hon kan ju adoptera bort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in