Citat:
Är inte inläst nog på Finlands val för att uttala mig i ämnet så jag låter bli.
Ville främst framföra mina tveksamheter inför faktumet att "mindre stater" lägger ner så mycket pengar på ett köpa in ett antal plan du kan räkna på fingrarna som kan slås ut på marken genom en simpel kommandoräd. Bästa exemplet på rationellt tänkande var ju när Brasilien valde Gripen framför Superhornet för att de fick fler plan för pengarna och slapp tio kilo finstilt "Terms and Conditions of Use", jänkarna tog det ju lite med en klackspark "För Brasiliens ändamål är Gripen det bästa valet" men Frankrike som slogs ut med sitt svindyra Rafale-plan verkade ju närmast bli förolämpade
Ville främst framföra mina tveksamheter inför faktumet att "mindre stater" lägger ner så mycket pengar på ett köpa in ett antal plan du kan räkna på fingrarna som kan slås ut på marken genom en simpel kommandoräd. Bästa exemplet på rationellt tänkande var ju när Brasilien valde Gripen framför Superhornet för att de fick fler plan för pengarna och slapp tio kilo finstilt "Terms and Conditions of Use", jänkarna tog det ju lite med en klackspark "För Brasiliens ändamål är Gripen det bästa valet" men Frankrike som slogs ut med sitt svindyra Rafale-plan verkade ju närmast bli förolämpade

Det var nog det bästa valet för USA också - för det finns nämligen mycket amerikansk teknik i planet vilket då påverkar den amerikanska handelsbalansen till det bättre. I fallet Schweiz drog sig amerikanerna ur och i samband med det så rekommenderade man Schweiz att köpa 39E. Självklart så vann 39E i Schweiz eftersom det var det enda plan som passade Schweiz behov. Större tvåmotoriga plan, som Rafale, hade man inget behov av eftersom man redan hade 58 stycken F/A 18. Slutet blev dock att man inte köpte några plan alls, sannolikt p g a rent jävelskap från franskt håll.
Men ändå, Gripen är ett litet plan med enkelmotor på 85 kN. Eftersom Gripen dessutom har god tillgänglighetsstatistik och litet behov av markpersonal så är Gripen det billigaste planet att köpa och äga. Siffertrixandet som förekommer i olika undersökningar ändrar inte på detta. F-35 är tveklöst ett mycket bra plan men det är rejält mycket dyrare och krångligare att införskaffa och operera.