2018-07-01, 06:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannish1987
Hej alla!

Jag har en fråga om Alfa-kassan handlingstider som får mig att bli väldigt nojig.

Jag kommer söka alfakassan den här månad då jag blev uppsagt på jobbet, men på deras sida står att handlingstiden ifrån vecka 16, som är alltså ifrån sista veckan i April

"Vi handlägger alla ansökningar i tur och ordning från det datum vi får in dem. Just nu handlägger vi ansökningar som kom in under vecka 16." https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos/Handlaggningstid/

Är det någon här som har erfarenhet Alfa kassan handlingstider? Måste vänta 3-4 månader för utbetalning av dom ? Och vad ska göra under tiden för kunna betala hyra plus räkningar?

Tacksam för svar.
Enklast är väl att du frågar Alfakassan på måndag?

Vad gäller informationen på hemsidan, kan det givetvis vara så att dom handlade ansökningar som blivit kompletta först i närheten av den 18 juni (när informationen på hemsidan uppdaterades), men som först inkommit vecka 16. I så fall borde du kunna få en snabbare handläggning, om du är snabbare än så med att skicka in alla handlingar som dom behöver.

Förstår för övrigt inte varför du frågar, du kan ju få svar direkt från Alfakassan redan imorgon, och även om du får svar från någon på FB som säger sig veta säkert, kommer du vilja ringa Alfakassan för att säkerställa att det är korrekt.
Citera
2018-07-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Enklast är väl att du frågar Alfakassan på måndag?

Vad gäller informationen på hemsidan, kan det givetvis vara så att dom handlade ansökningar som blivit kompletta först i närheten av den 18 juni (när informationen på hemsidan uppdaterades), men som först inkommit vecka 16. I så fall borde du kunna få en snabbare handläggning, om du är snabbare än så med att skicka in alla handlingar som dom behöver.

Förstår för övrigt inte varför du frågar, du kan ju få svar direkt från Alfakassan redan imorgon, och även om du får svar från någon på FB som säger sig veta säkert, kommer du vilja ringa Alfakassan för att säkerställa att det är korrekt.

Det är intressant att veta hur andra har upplevt handläggningstiden hos alfakassan, det verkar som (bedöma utifrån googlat fram det) det tar flera månader.

Här kommer Alfakassan svepande svar:
28 juni 2018 09:29 Hej!

"Tack för ditt mail.
Just nu handlägger vi ärenden som inkom under vecka 16. Det går inte att säga hur lång handläggningstiderna kommer vara framöver då detta beror på hur lång tid det tar att handlägga de ärenden som inkommit och varierar även beroende på ärendeinströmningen."

Hur ska bedöma det? Helt förkastligt om det nu stämmer.
Citera
2018-07-01, 13:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det är intressant att veta hur andra har upplevt handläggningstiden hos alfakassan, det verkar som (bedöma utifrån googlat fram det) det tar flera månader.

Här kommer Alfakassan svepande svar:
28 juni 2018 09:29 Hej!

"Tack för ditt mail.
Just nu handlägger vi ärenden som inkom under vecka 16. Det går inte att säga hur lång handläggningstiderna kommer vara framöver då detta beror på hur lång tid det tar att handlägga de ärenden som inkommit och varierar även beroende på ärendeinströmningen."

Hur ska bedöma det? Helt förkastligt om det nu stämmer.
Om de nu har så lång handläggningstid...varför söker du inte medlemskap i en annan a-kassa istället, den/de som du utifrån tidigare arbete och/eller studier kan bli medlem i?
Citera
2018-07-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om de nu har så lång handläggningstid...varför söker du inte medlemskap i en annan a-kassa istället, den/de som du utifrån tidigare arbete och/eller studier kan bli medlem i?

Helt korrekt. Det var dumt jag inte tänkte på det förut, jag är sedan en tid medlem i fackföreningen Unionen med. Men måste inte vara med högst upp till 12 månader i Unionens a-kassa för rätt till deras a-kassa?
Citera
2018-07-01, 19:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Helt korrekt. Det var dumt jag inte tänkte på det förut, jag är sedan en tid medlem i fackföreningen Unionen med. Men måste inte vara med högst upp till 12 månader i Unionens a-kassa för rätt till deras a-kassa?
Du ska ha varit medlem i en a-kassa 12 månader och ska ha uppfyllt ett arbetsvillkor efter senaste inträdet. Det går dock lika bra att ha varit medlem i olika a-kassor, eller ansluten till Alfakassan, så länge det blir 12 månader eller mer i obruten följd.

Se 12§, tredje stycket: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera
2018-07-03, 18:10
Medlem
TheAntiTheists avatar
Hej på er!

Jag har precis blivit uppsagd efter att ha jobbat i 9 år på ett företag. Jag har varit medlem i facket och A-kassa via Unionen och jag ska snart dra iväg till AF för ett första möte.

Planen är att jag vill gå en yrkesutbildning för att få ett jobb som jag är väldigt passionerad av (utbildning börjar i september). Problemet här är ju att AF och Unionen skiter fullständigt i vad man vill i livet utan man ska bara komma in i arbete så fort som möjligt. Oavsett vad det är för arbete och vart i landet det finns.

Min fråga till er Flashbackare är: Kan A-kassan neka mig ersättning om jag söker jobb som jag inte är kvalificerad för? Jobb som kräver viss utbildning, Körkort B, Arbetserfarenhet inom liknande yrke mm.

Tack på förhand <3
Citera
2018-07-04, 00:30
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
.
Hur gick det med Alfakassan, har du fått någon mer info om hur länge det kan tänkas ta innan du får ett beslut om din ersättning?
Citat:
Ursprungligen postat av TheAntiTheist
Hej på er!

Jag har precis blivit uppsagd efter att ha jobbat i 9 år på ett företag. Jag har varit medlem i facket och A-kassa via Unionen och jag ska snart dra iväg till AF för ett första möte.

Planen är att jag vill gå en yrkesutbildning för att få ett jobb som jag är väldigt passionerad av (utbildning börjar i september). Problemet här är ju att AF och Unionen skiter fullständigt i vad man vill i livet utan man ska bara komma in i arbete så fort som möjligt. Oavsett vad det är för arbete och vart i landet det finns.

Min fråga till er Flashbackare är: Kan A-kassan neka mig ersättning om jag söker jobb som jag inte är kvalificerad för? Jobb som kräver viss utbildning, Körkort B, Arbetserfarenhet inom liknande yrke mm.

Tack på förhand <3
Sannolikt lär det inte hända. Det som skulle fordras i så fall är att Af meddelar din a-kassa att du inte söker den typ av jobb som Af tillsammans med dig kunnat konstatera att du har störst chans att få, men det nog inte troligt att dom gör det, dom kontrollerar främst att du aktivt söker jobb överhuvudtaget. Men om du vill vara ännu mer på den säkra sidan söker du både dom jobb som du har störst chans att få och den typ av jobb du helst vill få.
Citera
2018-07-08, 17:31
Medlem
Deltidstjänst + A-kassa. Strul med Tidrapportering.

Jag var tyvärr tvungen att gå får mitt tidigare jobb pga arbetsbrist.
Fick sen ganska snabbt en 40% anställning hos en annan arbetsgivare. Under 60 veckor får jag stämpla upp till heltid ifrån A-kassan.
Problemet är nu att min arbetsgivare gärna vill göra schemat annorlunda än 40% per vecka. I stället blir de ofta att han vill komprimera tider under 1 eller 2 veckor vilket gör att de slår rätt konstigt lönemässigt.
Till a-kassan måste jag rapportera varje vecka att jag jobbar 40% även fast jag inte gjort det. Eftersom veckorna där jag jobbar kan hamna olika beroende på hur månaden ser ut resulterar allt att de blir jättefel lönemässigt.
Så nu har jag bestämt tid med chefen i morgon för att föreslå att vi kan göra om anställningen till en timanställning i stället. Det blir mindre rörigt.
Frågan är nu bara hur a-kassan skulle reagera på detta. Kan dom ha någon invändning på att en anställning görs om bara sådär?
Vill helst själv inte fråga dom detta då jag kanske får nåt i mot mig.
Senast redigerad av Haas84 2018-07-08 kl. 17:41.
Citera
2018-07-08, 22:22
Medlem
Jag menar ju såklart att jag helst inte vill fråga a-kassan själv om detta.
För min egen del spelar de inte så stor roll om de i slutet av månaden skulle resultera i mindre timmar med en timanställning.
Citera
2018-07-08, 22:55
Medlem
Forzos avatar
Ingen aning om hur de ser på att du byter så men tycker inte att det borde vara något problem. Dock är det ju bara vad jag tycker och det kan nog skilja sig beroende på vilken A-kassa du är med i.

Jag hade inga problem när jag var timanställd på deltid och stämplade resten. Hade precis som du mer kompakta block med jobb så blev att jag vissa veckor jobbade i princip heltid och andra bara några timmar. Var lite drygt att rapportera in arbetade timmar då webbgränssnittet var designat för mer regelbundna tider men förutom det var det inga som helst problem. Ersättningen beräknades för hela månaden.
Citera
2018-07-08, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Ingen aning om hur de ser på att du byter så men tycker inte att det borde vara något problem. Dock är det ju bara vad jag tycker och det kan nog skilja sig beroende på vilken A-kassa du är med i.

Jag hade inga problem när jag var timanställd på deltid och stämplade resten. Hade precis som du mer kompakta block med jobb så blev att jag vissa veckor jobbade i princip heltid och andra bara några timmar. Var lite drygt att rapportera in arbetade timmar då webbgränssnittet var designat för mer regelbundna tider men förutom det var det inga som helst problem. Ersättningen beräknades för hela månaden.

Precis. Men till a-kassan rapporterar man in veckovis nu, så jobbar man typ ingenting under 2 veckor så tror a-kassan att man ändå har jobbat deltid under 2 veckor fast man inte gjort det vilket resulterar i att dom betalar ut mindre just då. Sen jobbar man mer under nästkommande 2 veckor. Men den lönen kommer inte för än nästa månad.
Visst får man lönen ifrån förra månaden. Men då kanske timmarna såg annorlunda ut. Då står man 1 månad med väldigt lite lön.
Därför känns timanställning som en smidigare lösning så slipper de bli så mycket förskjutningar.
Citera
2018-07-21, 20:16
Bannlyst
Nya regler från a-kassan

Fick precis detta mejlat till mig, vad betyder det i praktiken och varför dessa ändringar?

Citat:
Från och med den 2 juli 2018 gäller nya regler inom arbetslöshetsförsäkringen. Bland annat minskar antal karensdagar, pensionen samordnas med ersättning från a-kassan och förtroendeuppdrag likställs med arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in