2018-07-21, 20:28
Medlem
Gabriel Knights avatar
Står det hur många karensdagar det är numera efter ändringen? Pensionens storlek verkar nu bli beroende på hur a-kassan har utfallit under åren. Hm, det känns kanske lite otryggt.
Förtroendeuppdrag i tex föreningsstyrelser eller bolagsstyrelser räknas som arbete om man får ett arvode när man samlas till styrelsemöte.
Citera
2018-07-21, 20:28
Bannlyst
Posta i a-kassetråden så får du kanske svar och moderutterna blir glada.

Men när det gäller antalet karensdagar så är det sex nu istället för sju som tidigare.
Citera
2018-07-21, 20:31
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Posta i a-kassetråden så får du kanske svar och moderutterna blir glada.

Men när det gäller antalet karensdagar så är det sex nu istället för sju som tidigare.

Tack så mycket, en dag mindre åtminstone
Citera
2018-07-21, 20:48
Medlem
Diablo1118s avatar
Trådar sammanfogade!/Moderator
Citera
2018-07-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAntiTheist
Hej på er!

Jag har precis blivit uppsagd efter att ha jobbat i 9 år på ett företag. Jag har varit medlem i facket och A-kassa via Unionen och jag ska snart dra iväg till AF för ett första möte.

Planen är att jag vill gå en yrkesutbildning för att få ett jobb som jag är väldigt passionerad av (utbildning börjar i september). Problemet här är ju att AF och Unionen skiter fullständigt i vad man vill i livet utan man ska bara komma in i arbete så fort som möjligt. Oavsett vad det är för arbete och vart i landet det finns.

Min fråga till er Flashbackare är: Kan A-kassan neka mig ersättning om jag söker jobb som jag inte är kvalificerad för? Jobb som kräver viss utbildning, Körkort B, Arbetserfarenhet inom liknande yrke mm.

Tack på förhand <3

Jag har meddelat a-kassan när mina arbetssökande förlängde sin tid i arbetslöshet ja. Detta dock inte utan en varning innan så att arbetssökande fick möjlighet att ändra sitt beteende. Men beror lite på hur nitisk/överbelastad arbetsförmedlaren är.

En sak att tänka på oavsett är dock att budgeten för aktivitetsstöd har snärjts åt rejält. Detta innebär att få arbetssökande utanför garantierna kommer att få möjlighet till insatser oavsett.
Citera
2018-07-26, 00:23
Medlem
Om man får ersättning under tex juli men aktivitetsrapporten för juli blir underkänd (vilket då dröjer till mitten av augusti innan det uppdagas) och det leder till en sådan typ av varning där ersättningen dras in under några dagar (avstängning whatever), så blir man inte återbetalningsskyldig för den ersättning man fick under juli? Jag funderar lite på logiken där. Det kan alltså dröja flera underkända aktivitetsrapporter innan man blir helt avstängd? Konstigt att få ersättning trots att man inte presterar som man ska, mellan aktivitetsrapporterna.

Är det smartare att tidsrapportera och få utbetalning varje vecka eller spara ihop flera till kanske en månad? Känner att jag inte vill riskera att tidigare veckors ersättning dras in pga senare avstängningsdagar om jag skulle ha otur, att man ändå har rätt till ersättningen för de tidigare veckorna.

(Sorry för lite knepigt inlägg kanske, oroar mig för mkt )
Citera
2018-07-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekilas
Om man får ersättning under tex juli men aktivitetsrapporten för juli blir underkänd (vilket då dröjer till mitten av augusti innan det uppdagas) och det leder till en sådan typ av varning där ersättningen dras in under några dagar (avstängning whatever), så blir man inte återbetalningsskyldig för den ersättning man fick under juli? Jag funderar lite på logiken där. Det kan alltså dröja flera underkända aktivitetsrapporter innan man blir helt avstängd? Konstigt att få ersättning trots att man inte presterar som man ska, mellan aktivitetsrapporterna.

Är det smartare att tidsrapportera och få utbetalning varje vecka eller spara ihop flera till kanske en månad? Känner att jag inte vill riskera att tidigare veckors ersättning dras in pga senare avstängningsdagar om jag skulle ha otur, att man ändå har rätt till ersättningen för de tidigare veckorna.

(Sorry för lite knepigt inlägg kanske, oroar mig för mkt )

Nej, du blir inte återbetalningsskyldig utan avstängningen sker från det att beslutet om det tagits.

Logiken bakom är mycket enkel. Det är enklare att dra in kommande ersättningsdagar än att krångla med återbetalningskrav.
Citera
2018-07-27, 03:47
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Jag har meddelat a-kassan när mina arbetssökande förlängde sin tid i arbetslöshet ja. Detta dock inte utan en varning innan så att arbetssökande fick möjlighet att ändra sitt beteende. Men beror lite på hur nitisk/överbelastad arbetsförmedlaren är.

En sak att tänka på oavsett är dock att budgeten för aktivitetsstöd har snärjts åt rejält. Detta innebär att få arbetssökande utanför garantierna kommer att få möjlighet till insatser oavsett.
Det är ett generellt problem inom Af, förmedlarna är dels okunniga om regelverken, dels tror att dom själva har att välja om dom ska följa dom eller inte, dels har inte den tid som fordras för att följa reglerna. Skulle behövas mer krav och styrning från centralt håll, gentemot lokala chefer på olika nivåer, med kännbara konsekvenser för de chefer som inte klarar av att se till att reglerna följs. Även liknande krav på den enskilda förmedlarna vore önskvärt. Utöver det skulle centralisering av fler beslutsfunktioner behövas, eftersom förmedlarna uppenbarligen saknar såväl tillräcklig kompetens som vilja att skaffa sig den.
Citera
2018-08-02, 10:14
Medlem
Qusimotos avatar
A-Kassa säga upp sig ( få nytt jobb )

Imorgon är min sista dag på jobbet ( sagt upp mig ) då jag aldrig haft a-kassa så blir det första gången i livet jag kommer leva på det. Men hur funkar det om jag sen får ett nytt jobb? om jag börjar i okt på nya jobbet får jag a-kassa hela okt tills min första lön? Alltså min första lön kommer vara i nov
Citera
2018-08-02, 10:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Imorgon är min sista dag på jobbet ( sagt upp mig ) då jag aldrig haft a-kassa så blir det första gången i livet jag kommer leva på det. Men hur funkar det om jag sen får ett nytt jobb? om jag börjar i okt på nya jobbet får jag a-kassa hela okt tills min första lön? Alltså min första lön kommer vara i nov

Nej. Inför stämpla fram till den dag du börjar. Sen är det ditt problem attt lösa ekonomin fram till dess att du får lön.
Citera
2018-08-02, 10:21
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Inför stämpla fram till den dag du börjar. Sen är det ditt problem attt lösa ekonomin fram till dess att du får lön.

Är det såpass illa? får lägga undan den sista lönen som säkerhet

Tack för svar
Citera
2018-08-02, 10:22
Medlem
MrKleins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vad innebär "stämpla"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in