Citat:
Ursprungligen postat av
Mannish1987
Hej alla!
Jag har en fråga om Alfa-kassan handlingstider som får mig att bli väldigt nojig.
Jag kommer söka alfakassan den här månad då jag blev uppsagt på jobbet, men på deras sida står att handlingstiden ifrån vecka 16, som är alltså ifrån sista veckan i April
"Vi handlägger alla ansökningar i tur och ordning från det datum vi får in dem. Just nu handlägger vi ansökningar som kom in under vecka 16."
https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos/Handlaggningstid/
Är det någon här som har erfarenhet Alfa kassan handlingstider? Måste vänta 3-4 månader för utbetalning av dom ? Och vad ska göra under tiden för kunna betala hyra plus räkningar?
Tacksam för svar.
Enklast är väl att du frågar Alfakassan på måndag?
Vad gäller informationen på hemsidan, kan det givetvis vara så att dom handlade ansökningar som blivit kompletta först i närheten av den 18 juni (när informationen på hemsidan uppdaterades), men som först inkommit vecka 16. I så fall borde du kunna få en snabbare handläggning, om du är snabbare än så med att skicka in alla handlingar som dom behöver.
Förstår för övrigt inte varför du frågar, du kan ju få svar direkt från Alfakassan redan imorgon, och även om du får svar från någon på FB som säger sig veta säkert, kommer du vilja ringa Alfakassan för att säkerställa att det är korrekt.