Citat:
Ursprungligen postat av
Labyrinthine
Hej, alla. Blivande T9:a här. Det är helt galet hur snabbt tiden går. Tempot på programmet är så pass högt att du verkligen gräver ner dig i det aktuella ämnet och klarar av kurs efter kurs efter kurs utan att se den stora bilden, så att säga. Så nu har åren gått för mig och jag ska "bara" skriva examensarbete i höst så är jag klart. Känns märkligt men bra. SU har ju en ny ordning för antagning till examensarbete (du tilldelas t.ex. handledare istället för att hitta en själv, och har grupphandledning istället för individuell). De har precis släppt en preliminär antagning och jag fick det ämne jag önskade, så det känns bra. Det är ett något snävt ämne men riktigt eftertraktat på arbetsmarknaden vad jag har förstått, plus att jag personligen finner det intressant. Så nu i höst ska jag rulla upp skjortärmarna och skriva, skriva, skriva.
Grattis, bara upploppet kvar!
Citat:
De hetaste tipsen som jag fått av mer erfarna är att börja i tid, lägga den tid som krävs, inte börja jobba förrän merparten är klar, välja ett ämne som du finner intressant och välja ett ämne som du läst specialkurs inom för att kunna utnyttja dessa kunskaper och inte behöva börja från noll. Någon som vill lägga till något tips om att skriva examensarbete på den listan?
Trakassera din handledare. Jag vet inte vilket ämne du skriver i men min uppfattning är att fakulteten generellt höll mycket hög klass. Det är inte pinsamt att be om vägledning, tvärtom; det är ju själva meningen. Många visar också vara mycket bättre pedagoger 1on1 än i klassrummet (så klart). Om jag förstår dig rätt existerar inte de individuella mötena längre? Försök få några ändå.
Att skriva uppsats kan vara ensamt. Se till att träffa folk då och då, särskilt om du inte skriver i skolan. Advokatsamfundet är ett bra ställe att sitta på; för biblioteket så klart, men också för att det kommer vara fler uppsatsstudenter där (om du nu vill ha sällskap dvs). Om du trivs med det, låt vänner läsa igenom; alltid bra med någon annans perspektiv.
Jag vet inte vad du har för karriärplan, men om du vill sitta ting (vill minnas att du nämnt det) och göra det direkt: kom ihåg att du kommer börja tidigast 1 maj (om det är samma antagningsschema som tidigare). Du hinner inte få examensbeviset i tid till mars/april-antagningen om din plan är att lämna in uppsatsen till examination i januari. Se alltså till att söka en kurs/skaffa ett jobb/åka utomlands.