2018-06-28, 21:20
Bannlyst
Juristprogrammet är en utbildning lämpad för statusfixerade, djupt egocentriska och prestigefyllda människor. Egenskaper som en presumtiv juriststudent skall ha (för att trivas någorlunda väl) är följande:

*Stort munläder, du skall kunna konsten att orera om ingenting inför övriga studenter vars enda intressen utgörs av att bedöma ens talekonst och argument.

*Tävlingssinne

*Politisk agenda

Jag har gått en termin på denna skräputbildning. Nu väntar jag med spänning på att bli anklagad för att vara en bitter, avundsjuk och missunnsam individ som inte klarade av pressen som råder på utbildningen.
Citera
2018-06-28, 22:15
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Juristprogrammet är en utbildning lämpad för statusfixerade, djupt egocentriska och prestigefyllda människor. Egenskaper som en presumtiv juriststudent skall ha (för att trivas någorlunda väl) är följande:

*Stort munläder, du skall kunna konsten att orera om ingenting inför övriga studenter vars enda intressen utgörs av att bedöma ens talekonst och argument.

*Tävlingssinne

*Politisk agenda

Jag har gått en termin på denna skräputbildning. Nu väntar jag med spänning på att bli anklagad för att vara en bitter, avundsjuk och missunnsam individ som inte klarade av pressen som råder på utbildningen.

Mycket av det där försvinner så småningom. Folk växer upp eller hoppar av.
Citera
2018-06-29, 11:30
Medlem
Citat:

*Tävlingssinne

*Politisk agenda

Skulle inte säga att du är bitter, avundsjuk och missunnsam. Däremot tänker jag att man främst dras till de som liknar en själv? Så om de du umgåtts med är på det sättet, är det nog för att du själv är sådan? Eller att det där var dina fördomar innan du började utbildningen och därefter har du undermedvetet valt att bara se det som bekräftar fördomarna, confirmation bias...

Skämt åsido kan jag i alla fall säga att majoriteten av min klass (blivande T5, LU) inte alls är sådär. Tycker vi har en go' stämning i klassen och många är väldigt hjälpsamma, generösa med att dela bra dokument, villiga att lägga tid på att förklara saker för de som inte förstått lika snabbt, etc. Dvs det är mer samarbete för att alla ska nå bra resultat, än tävlande/konkurrens. Agendan är för de flesta att få en vettig utbildning som leder till ett hyfsat jobb. Så bli inte förskräckta/avskräckta, potentiella framtida studenter som läser.
Citera
2018-06-29, 22:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

*Tävlingssinne

*Politisk agenda

Intrycket jag får av detta inlägg är snarare att det är du som är väldigt omogen. Att generalisera vitt och brett om studenterna på en viss utbildning i kombination med att påstå att juridik är "skräp" är liksom rätt förvuxet för en universitetsstudent.
Citera
2018-07-02, 23:34
Medlem
Pluggar programmet i Uppsala och är i höst inne på mitt sista år. Ju längre programmet gått har jag insett att jag vill arbeta inom affärsjuridik på någon större byrå. Helst Mannheimer Swartling, G&D, White & Case, Linklaters el. Baker McKenzie. Pratat en del med rekryterare från bl.a. Mannheimer Swartling samt även med folk som arbetar där och på övriga byråer. Rekryterarna brukar påstå att generellt ca 50-60 % AB i betyg och ok sidomeriter räcker för möjlighet till intervju, men alla biträdande jurister som jobbar där som jag pratat med har i princip 80-100 % AB och resterande kurser BA. Kanske har även folk med lägre andel AB kallats till intervju men det bara råkar vara så att de i betygstoppsiktet är de som faktiskt får jobb, svårt att veta. Intrycket är i alla fall att betygen är en väldigt avgörande aspekt - även om man har andra meriter såsom halv-juridiskt extrajobb under studierna, annan arbetserfarenhet, dubbelexamen, utlandstermin, engagemang i olika ideella organisationer etc.

Nu när jag börjar närma mig slutet av programmet börjar jag därför bli alltmer orolig för framtiden. Pluggar i Uppsala och har än så länge: 30 hp B (t2), 60 hp BA (t1, t3) och 120 hp AB (t4, t5, t6, t7). Kommer med stor sannolikhet sätta AB på resterande 60 hp. Det skulle i så fall bli ca 67 % AB, vilket jag personligen kan tycka är ganska bra betyg men är det tillräckligt när i princip alla som arbetar som biträdande jurister på byråerna där man vill in har omkring 80 % och uppåt? Känns ibland som det knappt kommer vara lönt att ens skicka in en ansökan till exempelvis G&D eller MSA?

Om jag sitter ting i två år (bör få en tingsplats i.o.m. maxade extrapoäng via andra studier), skulle det förbättra min position? Läsa något av Uppsalas masterprogram och få bra betyg där för att bevisa mina kunskaper? Eller vad bör jag annars satsa på att göra efter examen för att arbeta mig framåt? Någon annan här i tråden som har befunnit sig i en liknande sits med kassa betyg i början av programmet men jobbat upp sig? Vad jobbar ni med idag? Känner att jag behöver lite perspektiv från någon utomstående.
Senast redigerad av linkgz 2018-07-02 kl. 23:45.
Citera
2018-07-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkgz
Pluggar programmet i Uppsala och är i höst inne på mitt sista år. Ju längre programmet gått har jag insett att jag vill arbeta inom affärsjuridik på någon större byrå. Helst Mannheimer Swartling, G&D, White & Case, Linklaters el. Baker McKenzie. Pratat en del med rekryterare från bl.a. Mannheimer Swartling samt även med folk som arbetar där och på övriga byråer. Rekryterarna brukar påstå att generellt ca 50-60 % AB i betyg och ok sidomeriter räcker för möjlighet till intervju, men alla biträdande jurister som jobbar där som jag pratat med har i princip 80-100 % AB och resterande kurser BA. Kanske har även folk med lägre andel AB kallats till intervju men det bara råkar vara så att de i betygstoppsiktet är de som faktiskt får jobb, svårt att veta. Intrycket är i alla fall att betygen är en väldigt avgörande aspekt - även om man har andra meriter såsom halv-juridiskt extrajobb under studierna, annan arbetserfarenhet, dubbelexamen, utlandstermin, engagemang i olika ideella organisationer etc.

Nu när jag börjar närma mig slutet av programmet börjar jag därför bli alltmer orolig för framtiden. Pluggar i Uppsala och har än så länge: 30 hp B (t2), 60 hp BA (t1, t3) och 120 hp AB (t4, t5, t6, t7). Kommer med stor sannolikhet sätta AB på resterande 60 hp. Det skulle i så fall bli ca 67 % AB, vilket jag personligen kan tycka är ganska bra betyg men är det tillräckligt när i princip alla som arbetar som biträdande jurister på byråerna där man vill in har omkring 80 % och uppåt? Känns ibland som det knappt kommer vara lönt att ens skicka in en ansökan till exempelvis G&D eller MSA?

Om jag sitter ting i två år (bör få en tingsplats i.o.m. maxade extrapoäng via andra studier), skulle det förbättra min position? Läsa något av Uppsalas masterprogram och få bra betyg där för att bevisa mina kunskaper? Eller vad bör jag annars satsa på att göra efter examen för att arbeta mig framåt? Någon annan här i tråden som har befunnit sig i en liknande sits med kassa betyg i början av programmet men jobbat upp sig? Vad jobbar ni med idag? Känner att jag behöver lite perspektiv från någon utomstående.

Jobbar på en av byråerna du nämner och hade intervju på tre av dem innan jag började arbeta. I den konjunktur som råder har du bra chans på alla, lättare att få MSA och Baker än de tre övriga. Att sitta ting skulle höja dina chanser, men är inte nödvändigt. Försök att få uppsatspraktik/annan relevant erfarenhet på byrå istället.
Citera
2018-07-08, 11:49
Medlem
Labyrinthines avatar
Hej, alla. Blivande T9:a här. Det är helt galet hur snabbt tiden går. Tempot på programmet är så pass högt att du verkligen gräver ner dig i det aktuella ämnet och klarar av kurs efter kurs efter kurs utan att se den stora bilden, så att säga. Så nu har åren gått för mig och jag ska "bara" skriva examensarbete i höst så är jag klart. Känns märkligt men bra. SU har ju en ny ordning för antagning till examensarbete (du tilldelas t.ex. handledare istället för att hitta en själv, och har grupphandledning istället för individuell). De har precis släppt en preliminär antagning och jag fick det ämne jag önskade, så det känns bra. Det är ett något snävt ämne men riktigt eftertraktat på arbetsmarknaden vad jag har förstått, plus att jag personligen finner det intressant. Så nu i höst ska jag rulla upp skjortärmarna och skriva, skriva, skriva. De hetaste tipsen som jag fått av mer erfarna är att börja i tid, lägga den tid som krävs, inte börja jobba förrän merparten är klar, välja ett ämne som du finner intressant och välja ett ämne som du läst specialkurs inom för att kunna utnyttja dessa kunskaper och inte behöva börja från noll. Någon som vill lägga till något tips om att skriva examensarbete på den listan?

Jag vet inte riktigt vad det här inlägget syftar till, det blev lite allmänt kåseri av det hela. Jag vill bara tacka alla som bidragit till denna tråd under åren. Det har varit väldigt underhållande och nyttigt att läsa om andra erfarenheter och funderingar. Lycka till alla som väntar på första antagningsbeskedet! Hoppas ni kommer in på juristprogrammet om ni sökt det.
Citera
2018-07-08, 20:36
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Hej, alla. Blivande T9:a här. Det är helt galet hur snabbt tiden går. Tempot på programmet är så pass högt att du verkligen gräver ner dig i det aktuella ämnet och klarar av kurs efter kurs efter kurs utan att se den stora bilden, så att säga. Så nu har åren gått för mig och jag ska "bara" skriva examensarbete i höst så är jag klart. Känns märkligt men bra. SU har ju en ny ordning för antagning till examensarbete (du tilldelas t.ex. handledare istället för att hitta en själv, och har grupphandledning istället för individuell). De har precis släppt en preliminär antagning och jag fick det ämne jag önskade, så det känns bra. Det är ett något snävt ämne men riktigt eftertraktat på arbetsmarknaden vad jag har förstått, plus att jag personligen finner det intressant. Så nu i höst ska jag rulla upp skjortärmarna och skriva, skriva, skriva.

Grattis, bara upploppet kvar!

Citat:
De hetaste tipsen som jag fått av mer erfarna är att börja i tid, lägga den tid som krävs, inte börja jobba förrän merparten är klar, välja ett ämne som du finner intressant och välja ett ämne som du läst specialkurs inom för att kunna utnyttja dessa kunskaper och inte behöva börja från noll. Någon som vill lägga till något tips om att skriva examensarbete på den listan?

Trakassera din handledare. Jag vet inte vilket ämne du skriver i men min uppfattning är att fakulteten generellt höll mycket hög klass. Det är inte pinsamt att be om vägledning, tvärtom; det är ju själva meningen. Många visar också vara mycket bättre pedagoger 1on1 än i klassrummet (så klart). Om jag förstår dig rätt existerar inte de individuella mötena längre? Försök få några ändå.

Att skriva uppsats kan vara ensamt. Se till att träffa folk då och då, särskilt om du inte skriver i skolan. Advokatsamfundet är ett bra ställe att sitta på; för biblioteket så klart, men också för att det kommer vara fler uppsatsstudenter där (om du nu vill ha sällskap dvs). Om du trivs med det, låt vänner läsa igenom; alltid bra med någon annans perspektiv.

Jag vet inte vad du har för karriärplan, men om du vill sitta ting (vill minnas att du nämnt det) och göra det direkt: kom ihåg att du kommer börja tidigast 1 maj (om det är samma antagningsschema som tidigare). Du hinner inte få examensbeviset i tid till mars/april-antagningen om din plan är att lämna in uppsatsen till examination i januari. Se alltså till att söka en kurs/skaffa ett jobb/åka utomlands.
Citera
2018-07-08, 22:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
De hetaste tipsen som jag fått av mer erfarna är att börja i tid, lägga den tid som krävs, inte börja jobba förrän merparten är klar, välja ett ämne som du finner intressant och välja ett ämne som du läst specialkurs inom för att kunna utnyttja dessa kunskaper och inte behöva börja från noll. Någon som vill lägga till något tips om att skriva examensarbete på den listan?

En schysst uppsatspraktik kan vara givande samt ser bra ut på CV:et om man får möjlighet till det inom det ämne man valt.
Citera
2018-07-09, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Väggen, T3 på Uppsala, har troligen slagit rekord i antal underkända:

Totalt 181 publicerade resultat:
U: 79
B: 37
BA: 54
AB 11

I procent:
U: 43.6 %
B: 20.4 %
BA: 29.8 %
AB: 6 %
Vad har föranlett detta? Har folk blivit sämre eller har kraven ökat?

Gissar på det förra alternativet...
Citera
2018-07-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkgz

Hade varit lugn om jag var du, söker du alla nämnda byråer leder det sannolikt till intervju. Väl på intervjun spelar som bekant andra premisser in utöver betygen.

Jobbar själv inte på någon av dessa byråer men har vänner på alla utom white&case. De hade ungefär likadana betyg som du, i vissa fall sämre till och med.

Jag var också en slow starter, men efter ett snöpligt BA på T5 (UU) bestämde jag mig för att spika resten, vilket jag gjorde. Jobbar idag på allmänpraktiserande byrå.
Citera
2018-07-13, 22:08
Medlem
Blev precis antagen till SU. Vilka fler börjar där (eller någon annanstans) till hösten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in