2018-06-28, 23:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Pragmatisk är man om man prioriterar saklighet samt praktiska, verkliga resultat.
och det gör jag i denna fråga, inte du. Du prioritera nån luddig vision som aldrig existerat samt ofött liv baserat på nått mumbojumbo kring värdet i DNA.

Att tvingas föda barn man inte vill ha, tvingas ta hand om det, fast man inte vill eller ge bort det .....Tvingas leva utan genuin kärlek och den omsorg samt "connection" som all vetenskap bevisat att små kottar samt människan generellt måste ha för att bli funktionella varelser med förmågan må bra
generar mänskligt lidande i vissa fall livslångt. Mänskligt trauma/ lidande av denna sort leder till ohälsa ....fattar du?

Pragmatism förutsätter en inte obetydlig kompromissvillighet. Dvs så som jag gör när jag accepterar vissa avsteg från min huvudprincip. Du har däremot ett dogmatiskt förhållningssätt som ligger tämligen långt från det pragmatiska.

Citat:
Tror du seriöst att paret Myrdal var eller skulle vara ens i närheten på din sida i denna sak om de levat idag?

Deras politik var socialdemokratisk ända in i märgen. Den byggde på satsningar, välfärdsamhälle, fördelningpolitik och inte ett skit på ditt STRAFF, TVÅNG och " ta konsekvensen" samhälle

Herregud.

Nåja, Du skall nog inte idealisera dem för mycket. Men i huvudsak skulle vi sannolikt vara på olika sidor - det är emellertid inte poängen. Poängen är frågan om risken för att det svenska folket långsiktigt dör ut, vilken Myrdals analyserade och sökte åtgärder emot.

Citat:
Vet du jag är alla gånger heller söt och sansad än
dum och extremhöger gällande familjepolitik.

Det får Du självklart vara.
Citera
2018-06-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men med vår moderna läkarvetenskap borde risken med att genomgå en graviditet vara liten för de flesta.

och vad är risken med att tvingas föda och ta hand om ett barn man inte vill ha, som man ev. avskyr, hatar, inte äger förmåga ens ta hand om?

Vad är ens poängen med att ha ett samhälle där detta scenario ska tvingas infalla?

tänkt på den?
Citera
2018-06-28, 23:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Naturrätten är ingen objektiv historia utan de som föreskriver tanken om objektiv moral kallar det för naturrätt, den motsägs dessutom av värdenihilism och andra uppfattningar.

Naturrätten inkluderar inte heller abortfrågan, det är ett modernt påfund, Aristoteles och polarna tänkte inte på det.
Själv drar jag mig hellre mot nihilismen där jag hävdar att den enda moral som finns är den vi kommer överens om.

Att nihilister emotsäger naturrättsteoretikernas uppfattning betyder så klart inte att de senare har fel - bara att andra önskar det. En nihilist avvisar påståendet om att det finns något objektivt rätt - det är den princip som sedan decennier vägleder svensk lagstiftning och svenskt rättsväsende. Det är en mycket viktig orsak till att det ser ut som det gör i Sverige härvidlag. Av detta följer att jag är stark motståndare till värdenihilismen.
Citera
2018-06-28, 23:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Om du nu menar 1930talet, så var det en tid djupt infekterad av folkstam och skallmätning och lite av den andan fanns ju kvar på Tage Erlanders tid då han uttalade sig om den rasrena svenska folkstammen.

Svenskhetens bevarande är bara viktigt för såna som du och sverigedrmokrater och alla längre ut åt tokhögern.
Mitt arv bryr jag mig om, men svenskheten?

Tillägg.
Hormonella p-piller kommer ut i våra vatten och förstör det marina livet.
Spiral kanske är bättre men bäst för miljön är nog det gamla knullgummit.
Vi behöver nog lägga ansvaret för befruktningen hos mannen.

Ja, kanske det. Den andra lösningen har visat sig vara behäftad med stora svårigheter och bekymmer.

Svenskhetens bevarande är också demokratins bevarande. Demokratin förutsätter bl a rättsstat och nationell sammanhållning. Ett Sverige utan svenskar som dominerande folkgrupp kommer inte att hålla ihop som en demokratisk enhet lika litet som Jugoslavien gjorde det. Demografi och demokrati hänger nära samman.
Citera
2018-06-28, 23:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men med vår moderna läkarvetenskap borde risken med att genomgå en graviditet vara liten för de flesta.
I Sverige, ja.
Men med Strixs resonemang så bör ju den som satt sig själv för sjukvårdskostnader få betala själva.
Citera
2018-06-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Pragmatism förutsätter en inte obetydlig kompromissvillighet. Dvs så som jag gör när jag accepterar vissa avsteg från min huvudprincip. Du har däremot ett dogmatiskt förhållningssätt som ligger tämligen långt från det pragmatiska.

Fast är inte vad pragmatism som begrepp stå för.
Vidare är det de facto mitt samhälles som är mer kompromissvilligt än ditt, och ditt som är dogmatikskt.

Du får plats i mitt samhälle.
Jag får inte plats i ditt.
Det säger allt kring vilket samhälle som är mest kompromisslöst, minst pragmatiskt och mest dogmatiskt.

Citat:
Nåja, Du skall nog inte idealisera dem för mycket. Men i huvudsak skulle vi sannolikt vara på olika sidor - det är emellertid inte poängen. Poängen är frågan om risken för att det svenska folket långsiktigt dör ut, vilken Myrdals analyserade och sökte åtgärder emot.

Vilket Myrdals fick fel i. Möjligen beroende på att socialdemokraternas politik, där Myrdals ingick, har lett till ett välfärdssamhälle där människor känner att de kan få barn utan problem.
Knappast via ditt tvångs och straff samhälle...vilket är just poängen.

Du kan säkerligen tvinga människor att föda barn...ett effektivt medel är att ex. ta bort människors pensioner, ätt till sjukvård etc. så de är beroende av barn för sin tryggnad som gammal och sjuk.
Vidare kan du ta bort möjligheten till preventivmedel.
Ta bort aborträtten.
Ta bot kvinnors rätt bestämma om de ska ha sex och med vem, ex. införa tvångsäktenskap och/ eller skilmässorätten för kvinnor.

etc etc.

Bara för att dessa "åtgärder" effektivt skulle leda till befolknignsökning, så är de därmed inte önskvärda eller "rätt" för det.
Speciellt inte då, vi faktiskt inte behöver eller är betjänta av en befolknignsökning.
Senast redigerad av Merapi 2018-06-28 kl. 23:24.
Citera
2018-06-28, 23:27
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, kanske det. Den andra lösningen har visat sig vara behäftad med stora svårigheter och bekymmer.

Svenskhetens bevarande är också demokratins bevarande. Demokratin förutsätter bl a rättsstat och nationell sammanhållning. Ett Sverige utan svenskar som dominerande folkgrupp kommer inte att hålla ihop som en demokratisk enhet lika litet som Jugoslavien gjorde det. Demografi och demokrati hänger nära samman.
Vår det för att förstärka den sammanhållningen som fick svenskarna att förtrycka samerna, förvägra tornedalingarna rätten till sitt språk.
I mitt lilla samhälle fick inte barnen i skolan prata sitt eget språk under rasterna.
Så skapar man enhet

Allt för nationen, fattar dom inte själva så kommer strixs moralpolitik att straffas på er.
Citera
2018-06-28, 23:37
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Att nihilister emotsäger naturrättsteoretikernas uppfattning betyder så klart inte att de senare har fel - bara att andra önskar det. En nihilist avvisar påståendet om att det finns något objektivt rätt - det är den princip som sedan decennier vägleder svensk lagstiftning och svenskt rättsväsende. Det är en mycket viktig orsak till att det ser ut som det gör i Sverige härvidlag. Av detta följer att jag är stark motståndare till värdenihilismen.
Att du är motståndare till tanken på nihilism betyder ju inte att du har rätt, bara att du tycker så.

Våra lagar är framförhandlade så att de flesta ska vara villiga att följa lagarna.
Här känner jag att diskussionen glider någon annanstans än det jag funderar på just nu.
Fast lite intressant är ju frågan om hur rättssystemet har fördärvat vårat land.

Får jag gissa?
Du vill att poliserna skjuter lite mer.
Straff för att gå mot röd gubbe återinförs.
Inför moralpolis.
Citera
2018-06-28, 23:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Fast är inte vad pragmatism som begrepp stå för.
Vidare är det de facto mitt samhälles som är mer kompromissvilligt än ditt, och ditt som är dogmatikskt.

Du får plats i mitt samhälle.
Jag får inte plats i ditt.
Det säger allt kring vilket samhälle som är mest kompromisslöst, minst pragmatiskt och mest dogmatiskt.

Så klart att Du får plats i mitt samhälle. Men jag tycker förstås att Du skall ta och gifta Dig.

Citat:
Vilket Myrdals fick fel i. Möjligen beroende på att socialdemokraternas politik, där Myrdals ingick, har lett till ett välfärdssamhälle där människor känner att de kan få barn utan problem.
Knappast via ditt tvångs och straff samhälle...vilket är just poängen.

Du kan säkerligen tvinga människor att föda barn...ett effektivt medel är att ex. ta bort människors pensioner, ätt till sjukvård etc. så de är beroende av barn för sin tryggnad som gammal och sjuk.
Vidare kan du ta bort möjligheten till preventivmedel.
Ta bort aborträtten.
Ta bot kvinnors rätt bestämma om de ska ha sex och med vem, ex. införa tvångsäktenskap och/ eller skilmässorätten för kvinnor.

etc etc.

Bara för att dessa "åtgärder" effektivt skulle leda till befolknignsökning, så är de därmed inte önskvärda eller "rätt" för det.
Speciellt inte då, vi faktiskt inte behöver eller är betjänta av en befolknignsökning.

Det ryktas om att halmskörden kommer att bli rekorddålig i år. Falskeligen påstås att det skulle ha med torkan att göra, men Du och jag vet bättre - det är för att Du redan skördat för att bygga Sveriges största halmgubbe. När Du får hysteriutbrott kan Du beskylla mig för vad som helst.

Hur kommer det sig att Du håller på så där, men att jag strävar efter saklighet och bemötande i diskussionen? Tvångsäktenskap? Kära nån!
Citera
2018-06-28, 23:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vår det för att förstärka den sammanhållningen som fick svenskarna att förtrycka samerna, förvägra tornedalingarna rätten till sitt språk.
I mitt lilla samhälle fick inte barnen i skolan prata sitt eget språk under rasterna.
Så skapar man enhet

Allt för nationen, fattar dom inte själva så kommer strixs moralpolitik att straffas på er.

Väl är jag gammal vorden, men jag vara inte med på den tiden och avser inte ta ansvar för dåtida beslut, men tvivelsutan torde just den nationella sammanhållningen har varit motivet för dess beslut. Möjligen må man betänka att det fanns ett betydligt större mått av konformism i all svensk politik förr. Inte minst torde detta ha tilltalat S, som ofta omfattat sådana tanker.
Citera
2018-06-29, 00:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Att du är motståndare till tanken på nihilism betyder ju inte att du har rätt, bara att du tycker så.

Korrekt. Därför bör vi söka komma fram till de objektiva ståndpunkterna genom intellektuell analys. Att avgöra vad som är rätt genom majoritetsbeslut leder lätt fel - majoriteten kan mycket väl ha fel.

Citat:
Våra lagar är framförhandlade så att de flesta ska vara villiga att följa lagarna.
Här känner jag att diskussionen glider någon annanstans än det jag funderar på just nu.
Fast lite intressant är ju frågan om hur rättssystemet har fördärvat vårat land.

Får jag gissa?
Du vill att poliserna skjuter lite mer.
Straff för att gå mot röd gubbe återinförs.
Inför moralpolis.

Poliserna kommer att behöva skjuta betydligt mer - när man inte stämmer i bäcken så får man stämma i ån, och det är påtagligt mer besvärligt. Emellertid ser vi nu hur svensk rättspolitik går i sådan riktning; längre fängelsestraff, hårdare tag mot kriminella i olika avseenden, fler poliser skall anställas, hårdare lagar. Hade man inte förslappat lagar och rättsväsende från 60-talet och framåt hade vi undvikit mycket elände för både individer, grupper och land.

Röd gubbe-straff tror jag vi klara oss utan - det är inte övergångsställena som är nogo-zoner. Moralpolis tror jag vi väntar med - vi behöver en moral först.
Citera
2018-06-29, 00:08
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
och vad är risken med att tvingas föda och ta hand om ett barn man inte vill ha, som man ev. avskyr, hatar, inte äger förmåga ens ta hand om?

Vad är ens poängen med att ha ett samhälle där detta scenario ska tvingas infalla?

tänkt på den?
Barnet borde väl ha rätt att födas och få leva? Även om den biologiska modern inte kan ge det den lämpliga omsorgen, så kan ju någon annan göra det.

Jag kan då lika gärna fråga vad vitsen är med ett samhälle, där ett barn inte har större värde än att man får döda det fram till en viss graviditetsvecka. Det är helt barbariskt egentligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in