2018-06-28, 21:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om moderns liv eller hälsa äventyras, då skall det födda livet prioriteras framför det ofödda. Men om det är en normal, frisk graviditet så skall inte ett friskt foster aborteras. Liv och hälsa går före - men inte bekvämlighet eller studier utomlands.

Du har en dogmatisk syn som inte alls liknar något pragmatiskt.
https://www.youtube.com/watch?v=wgpytjlW5wU

Denna fråga har oroat sedan 1030-talet då Myrdals skrev Kris i befolkningsfrågan (1934). Idag är denna fråga närmast akut - svenska folket kan vara i minoritet inom en generation genom låg nativitet, hög utflyttning och annan inflyttning.

Moderna preventivmedel, exempelvis p-stav - har inte funnits på marknaden så länge att några stora samhällseffekter ännu kan skönjas i detalj, men det finns skäl att tro att detta kommer att bli en mycket effektiv metod - rätt använt.

Jag tror inte att Du alls förstår vad jag menar. Det oroar mig en smula.

Jag tror vi båda önskar det.
Om du nu menar 1930talet, så var det en tid djupt infekterad av folkstam och skallmätning och lite av den andan fanns ju kvar på Tage Erlanders tid då han uttalade sig om den rasrena svenska folkstammen.

Svenskhetens bevarande är bara viktigt för såna som du och sverigedrmokrater och alla längre ut åt tokhögern.
Mitt arv bryr jag mig om, men svenskheten?

Tillägg.
Hormonella p-piller kommer ut i våra vatten och förstör det marina livet.
Spiral kanske är bättre men bäst för miljön är nog det gamla knullgummit.
Vi behöver nog lägga ansvaret för befruktningen hos mannen.
Citera
2018-06-28, 21:11
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad har du för underlag för detta påstående?
och från vad räknar du? vilka typer av friheter menar du har lett till mindre lycka?
var trälana lyckligare?
Statarna?
Arbetarklassens som fick arbeta 10 h per dag 6 dagar i veckan ofta under extrema förhållanden?
Gav det mindre lycka då vi fick röstätt?
Rätt till utbildning?
vad?

Tja, tillexempel är religösa lyckligare än icke religösa.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/stor-undersokning-religion-gor-dig-lycklig/

Och vad symptomiserar religion? Jo fråntagande av frihet, att följa lagar regler.

”Om vi upplever tillvaron som begriplig, hanterbar och meningsfull håller vi oss friskare. Antonovsky upptäckte att människor med låg känsla av sammanhang ofta beskriver sig själva som otursförföljda, de upplever sig som offer utlämnade åt omständigheterna.

Även religion är en hälsofaktor. Den ger en ram för att tolka livet i stort och ger det mening.”

https://www.svd.se/vara-krav-pa-lycka-ar-orimliga

Jag tror att ordning och reda, rutiner och ramar och regler gör oss lyckliga. Hur ska en kvinna vara, hur ska en familj vara, hur ska ett barn bete sig och en äkta make? Vet vi det så handlar vi därefter och mår bättre.
Citera
2018-06-28, 21:14
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
och din "plikt" är alltså tvång. Så sluta hävda du är emot tvång i sånt fall.
Om man upplever det som ett tvång att föda fram sitt eget barn och låta det få chansen att leva, så är något inte som det ska vara. En kvinna som känner så behöver hjälp tills barnet är fött, och med stor sannolikhet även efteråt. Abort är dock inget önskvärt, såvida då inte kvinnans hälsa står på spel eller om barnet inte är livsdugligt.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-28 kl. 21:19.
Citera
2018-06-28, 21:15
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Och vad symptomiserar religion? Jo fråntagande av frihet, att följa lagar regler.

”Om vi upplever tillvaron som begriplig, hanterbar och meningsfull håller vi oss friskare. Antonovsky upptäckte att människor med låg känsla av sammanhang ofta beskriver sig själva som otursförföljda, de upplever sig som offer utlämnade åt omständigheterna.

Även religion är en hälsofaktor. Den ger en ram för att tolka livet i stort och ger det mening.”

Jag tror att ordning och reda, rutiner och ramar och regler gör oss lyckliga. Hur ska en kvinna vara, hur ska en familj vara, hur ska ett barn bete sig och en äkta make? Vet vi det så handlar vi därefter och mår bättre.

Edit: ja jag tror faktiskt att den psykiska ohälsan var lägre hos trälar på vikingatiden än hos ungdomar idag. Vet man sin plats, sin roll i världen, så är man lycklig. Strävar man konstant efter att bli rikare, smalare, brunare, snyggare, sexigare, mer framgångsrik, få fler följare på instagram så blir man snabbt mycket olycklig oavsett hur bra man har det.

Oj råkade citera istället för editera. Sorry.
Citera
2018-06-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast jag upplever det som att den psykiska ohälsan var mindre vanlig på den tiden, trots fattigdom och allt hårt arbete. Vad kan det bero på?

och du levde på 1700 eller 1800 talet?

Varför du går runt med den tron, har säkerligen att göra med att du bildad din uppfattning kring denna tid på div. framställande kultur som böcker, filmer etc.

och den mesta kulturen handlar om övre skiktet i samhället..ex. överklassen, och skildrar dessutom speciella händelser sällan hela liv, med en huvudperson som det oftast gå väldigt bra för. För det är de berättelserna vi vill ha.

Men fakta är att den absoluta majoriteten av människor anno 1700 levde fattigt, eländigt, ofta svalt, såg sina barn dö regelbundet och var utsatta för allehanda skit vi idag inte ens kan föreställa oss.
Säkerligen var de mer mentalt förbereda för detta och kanske "tålde" det bättre än vad du och jag skulel göra....men att de skulle vara lyckligare? nej det tror jag inte ett skit på.
Citera
2018-06-28, 21:21
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast det är ju en del av föräldraansvaret, som jag skrev om: att det är din plikt att föda fram ditt barn och inte döda det. Du har dock friheten att adoptera bort barnet efter födseln.
Men då ska man ha jäkligt bra betalt för att ha mått illa i nio månader.
Senast redigerad av pollenper 2018-06-28 kl. 21:31.
Citera
2018-06-28, 21:22
Medlem
Furiennas avatar
Citat:

Varför du går runt med den tron, har säkerligen att göra med att du bildad din uppfattning kring denna tid på div. framställande kultur som böcker, filmer etc.

och den mesta kulturen handlar om övre skiktet i samhället..ex. överklassen, och skildrar dessutom speciella händelser sällan hela liv, med en huvudperson som det oftast gå väldigt bra för. För det är de berättelserna vi vill ha.

Men fakta är att den absoluta majoriteten av människor anno 1700 levde fattigt, eländigt, ofta svalt, såg sina barn dö regelbundet och var utsatta för allehanda skit vi idag inte ens kan föreställa oss.
Säkerligen var de mer mentalt förbereda för detta och kanske "tålde" det bättre än vad du och jag skulle göra....men att de skulle vara lyckligare? nej det tror jag inte ett skit på.
Folk i de högre samhällsklasserna var inte så lyckliga heller alla gånger på den tiden, vilket blir ganska tydligt om man läser litteratur från eller om den tiden. Ibland så tror jag faktiskt att de flesta fattiga mådde bättre än de rika personer, som kanske till exempel levde i ett olyckligt äktenskap eller led av depressioner.
Citera
2018-06-28, 21:22
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Säkerligen var de mer mentalt förbereda för detta och kanske "tålde" det bättre än vad du och jag skulel göra....men att de skulle vara lyckligare? nej det tror jag inte ett skit på.

Okej det får stå för dig. Jag tror att de var lyckligare. De visste sin plats, sitt öde och sitt syfte. De födde barn, några dog, men det var guds vilja. De förlitade sig på gud och gjorde inte anspråk på att bli adel eller någon elit. De vaxade inte könet eller bantade eller lade upp bilder på instagram som visade hur fet mjölken från deras ko var. De strävade på. Älskade, fick barn, levde tillsammans i medgång och motgång. Levde nära naturen och livet på gården, såg lönen för all möda, fick sina kickar, solljus och god nattsömn. Är övertygad om att de var lyckligare än vi är idag med aborter, skilsmässor, karriär och instagram.
Citera
2018-06-28, 21:23
Medlem
Citat:

eller sett från USA synpunkt ( studien var från USA) så innebär religion där att man tillhör en församling ..dvs ett socialt liv. kanske är det som gör dessa mer lyckliga än att de inte få lov ha sex eller göra abort ex.

Sen vidare du har också studier som säger att dumma människor är lyckligare än smarta.
(samt att religiösa är dummare än ateister, dra dina egna slutsatser.)
Ex. så är depression mer vanligt hos intelligenta människor än de med mindre IQ.

Ska vi då eftersträva dumhet?

Citera
2018-06-28, 21:26
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men då ska man ha jäkligt bra betalt för att ha mött illa i nio månader.
Belöningen blir att veta att ens barn får födas och får chansen att leva ett gott liv. Men det har ju också funnits somliga ogifta mödrar, som har fått sälja sina barn för pengar.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-28 kl. 21:31.
Citera
2018-06-28, 21:26
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
eller sett från USA synpunkt ( studien var från USA) så innebär religion där att man tillhör en församling ..dvs ett socialt liv. kanske är det som gör dessa mer lyckliga än att de inte få lov ha sex eller göra abort ex.

Sen vidare du har också studier som säger att dumma människor är lyckligare än smarta.
(samt att religiösa är dummare än ateister, dra dina egna slutsatser.)
Ex. så är depression mer vanligt hos intelligenta människor än de med mindre IQ.

Ska vi då eftersträva dumhet?

Ja varför inte. Både bibeln och koranen lär ut att kunskap och sökandet efter kunskap bara leder till olycka och fördärv. Varför inte välja att leva i lycka? Elitistiskt att förespråka kunskap framför allt. Tror nog att många skogsfolk och djungelfolk lever lyckligt ovetandes medan vi i väst drabbas av depressioner, barnlöshet och självmord.
Citera
2018-06-28, 21:28
Medlem
Citat:
Okej det får stå för dig. Jag tror att de var lyckligare. De visste sin plats, sitt öde och sitt syfte. De födde barn, några dog, men det var guds vilja. De förlitade sig på gud och gjorde inte anspråk på att bli adel eller någon elit. De vaxade inte könet eller bantade eller lade upp bilder på instagram som visade hur fet mjölken från deras ko var. De strävade på. Älskade, fick barn, levde tillsammans i medgång och motgång. Levde nära naturen och livet på gården, såg lönen för all möda, fick sina kickar, solljus och god nattsömn. Är övertygad om att de var lyckligare än vi är idag med aborter, skilsmässor, karriär och instagram.

ja du tror utan något annat underlag än detta din tro.

jag har åtminstone ett resonemang kring min tro som bygger på forskning i saken.
Varför skulle jag tro på din tro tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in