Nej det tror jag inte. Värme är väl bara en form av energi som begränsas av substratets storleksordning.
Om du fryser ned materia så slutar atomerna svänga (värme), men de slutar inte rotera/sönderfalla ... osv.
Ska du frysa en atom i sig själv så är det förmodligen en annan nivå av "värme" bland de subatomära "partiklar" atomen består av. "Partiklar" som egentligen rimligtvis är fältnivåer.
Rent spekulativt så skulle jag kunna tänka mig att om man fryser en atoms subatomära struktur så minskar dess tröghet/inertia.
Tack för ditt svar, det låter logiskt. Tiden har alltså ingen inverkan på temperaturskalan men i hastighetsskalan. Rörelseenergin är större vid högre temperaturer men vilken energiform ökar vid extremt kalla temperaturer (och rörelseenergin minskar)?
Tack för ditt svar, det låter logiskt. Tiden har alltså ingen inverkan på temperaturskalan men i hastighetsskalan. Rörelseenergin är större vid högre temperaturer men vilken energiform ökar vid extremt kalla temperaturer (och rörelseenergin minskar)?
Jag tror att det är värmets specifika våglängd som är den energinivå det berör, men själva energiomvandlingen beror på vilken metod som används för att kyla/värma. Högre tryck är en metod att öka värme och lägre tryck kyler, men även värmestrålningsvåglängd fungerar, mikrovågor fungerar på vatten osv. Våg annullering bör fungera som kylmetod också, men då talar vi om koherenta våglängder/laser mot enstaka strukturer.
Jag vet inte om någon energi ökar när man kyler, det är väl snarare att energierna inom värmets våglängder/nivåer balanseras mot 0, den absoluta balansen går förmodligen inte att nå då det är ingenting ( ej existens och all existens samtidigt ). Möjligen laddning, då elektriska egenskaper förändras hos vissa ämnen.
Tid är ju förändringshastigheten i relation till skala, så det är relativt. På samma sätt som våglängder är relativt betraktarens/sensorns storlek.
Senast redigerad av SituationReport 2017-11-23 kl. 21:17.
Jag tror att det är värmets specifika våglängd som är den energinivå det berör, men själva energiomvandlingen beror på vilken metod som används för att kyla/värma. Högre tryck är en metod att öka värme och lägre tryck kyler, men även värmestrålningsvåglängd fungerar, mikrovågor fungerar på vatten osv. Våg annullering bör fungera som kylmetod också, men då talar vi om koherenta våglängder/laser mot enstaka strukturer.
Jag vet inte om någon energi ökar när man kyler, det är väl snarare att energierna inom värmets våglängder/nivåer balanseras mot 0, den absoluta balansen går förmodligen inte att nå då det är ingenting ( ej existens och all existens samtidigt ). Möjligen laddning, då elektriska egenskaper förändras hos vissa ämnen.
Tid är ju förändringshastigheten i relation till skala, så det är relativt. På samma sätt som våglängder är relativt betraktarens/sensorns storlek.
Tack för svar. Det jag försöker komma fram till är helt enkelt om tiden påverkas av temperatur, då rörelse påverkas AC temperatur och enligt Einsteins postulat så påverkas tiden av rörelse (relativitetsteorin). Jag kan inte påstå att jag känner mig klokare - kanske då jag inte är så bevandrad inom atomers och subatomära partiklars egenskaper. Tiden kan klart aldrig stå stilla - det går emot relativitetsteorin och det sunda förnuftet men jag tycker att den måste stanna ner - kanske endast en liten fraktion (sett ur vårt system) då temperaturen sänks och partikelns rörelse minskas ner. I det kalla systemet fortsätter tiden som vanligt? Påverkas intertialsystem av temperatur? Kanske handlar detta om relativitetsteori på partikelnivå - eller så gäller den endast biologiskt nedbrytbara organismer som "påverkas av tid"?
Tack för svar. Det jag försöker komma fram till är helt enkelt om tiden påverkas av temperatur, då rörelse påverkas AC temperatur och enligt Einsteins postulat så påverkas tiden av rörelse (relativitetsteorin). Jag kan inte påstå att jag känner mig klokare - kanske då jag inte är så bevandrad inom atomers och subatomära partiklars egenskaper. Tiden kan klart aldrig stå stilla - det går emot relativitetsteorin och det sunda förnuftet men jag tycker att den måste stanna ner - kanske endast en liten fraktion (sett ur vårt system) då temperaturen sänks och partikelns rörelse minskas ner. I det kalla systemet fortsätter tiden som vanligt? Påverkas intertialsystem av temperatur? Kanske handlar detta om relativitetsteori på partikelnivå - eller så gäller den endast biologiskt nedbrytbara organismer som "påverkas av tid"?
Jag vet inte, kort och gott. Det är något vi måste uppfinna nya mätinstrument med kortare våglängder för att få reda på. Kanske är tröghet och gravitation just skillnaden i "tid" (här ett begrepp som är relaterat vår egen skala), vilket ger de effekter vi ser som acceleration (1) och motstånd till acceleration (-1). Men som sagt, jag vet inte. Intressant och viktigt att forska på. Jag tror dialektiskt synsätt är rätt väg att gå. Där 1 = 1, dvs 0 = 1 - 1 (och inte absolut "ingenting").
Det här med tid är ju relativt olika våglängder och nivåer, så rent tekniskt skulle elektriska fenomen ha sin egen tid medan tröghetsfenomen (g, f, a … etc.) har sin egen. Där påverkan av "temperatur", dvs relationshastighet i skala över mängd, bara influerar delar/vissa nivåer och skapar andra balanser.
De kurvor/grafer vi ser är således en effekt av "tids"-diskrepansen i skala över mängd, en slags realisering av verkligheten på grund av skillnaden mellan "tid" A och "tid" B. Tröghet av förändring i skala över mängd. Nu är jag ute i spekulation rejält dock.
"The universe is a picture that do not want to change without serious persuasion."
- me
Senast redigerad av SituationReport 2017-11-24 kl. 11:27.
Bara hypotesen att det finns möjlighet att finnas rum och materia har funnits alltid. Förevigt alltså.
Det är bara NU som alltid finns!
Eftersom tid är intimt kopplad till rummet och hastigheten i den materia som finns där så kan alla tidsdimmensioner existera samtidigt både i en vetenskaplig tolkning och ur en filosofisk synvinkel, men vi kan tyvärr inte på något sätt åka tillbaka i tiden (men däremot framåt i tiden).
Rum, tid och materia kan finnas i andra dimennsioner även efter att vårt universum upphört att existera.
Tid kan skapa både befrielse och lidande. Tiden, som vi känner den, leder mot döden. Jag kan tänka mig att alla har lite olika synvinklar på ämnet tid, hur det uppfattas och känns just för en själv. Man kan inte streta emot tiden än hur man försöker. Tiden är oundviklig. Den ligger i människans natur och därför är det naturligt att inte begrunda tid så mycket eftersom det är av tid vi lever av.
Tid har in setts som den fjär4de dimensionen inom fesyk. Enda jag vet..jag tror inte man ska tänka för mkt!.. Utan bara ackseptera låta tiden gå..inte göra något..drastiskt..ta en dag i tagget. Det har sagts att i barn uppleva tiden saktare. Ingen vet varför det.
Tid har in setts som den fjär4de dimensionen inom fesyk. Enda jag vet..jag tror inte man ska tänka för mkt!.. Utan bara ackseptera låta tiden gå..inte göra något..drastiskt..ta en dag i tagget. Det har sagts att i barn uppleva tiden saktare. Ingen vet varför det.
Tiden som vuxen upplevs som snabbare och snabbare för att man relaterar till all tid man upplevt hittills. Därför upplevs den som segare när man är barn.