2013-01-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1kolli
Ja, den baseras ju på relativa händelser så det är ju inte så konstigt. tex ett dygn är när jorden roterat ett varv, en timme när minutvisan på klockan roterat ett varv, för att beskriva det lite grovt.
Jag vet inte vad du pratar om, men jag pratar inte om definitionen av enheter och mått, och jag pratar inte om språk.

Jag pratar om varför en människa som åker i höga hastigheter åldras mindre än vad en stillastående person gör.
Varför någonting som är framtiden för en person kan vara det förflutna för en annan människa.
Varför tiden går långsammare i vissa GPS-satelliter.
Varför förändras den bestämda halveringstiden i takt med att gravitation och hastighet ökar/sänks?

Den speciella relativitetsteorin, och t.ex. tidsdilatation.

Hur kan tiden vara relativ om den inte finns?

Tiden kan krökas, och tiden är en dimension enligt min uppfattning.

Jag tror att anledningen till att tiden upplevs på olika sätt är för att "origo" är olika för olika personer (man kan befinna sig på olika punkter i axeln), och att man kan färdas i olika hastigheter genom dimensionen, precis som man kan när man kör bil.
Senast redigerad av nummer10011 2013-01-04 kl. 20:03.
Citera
2013-01-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Jag vet inte vad du pratar om, men jag pratar inte om definitionen av enheter och mått, och jag pratar inte om språk.

Jag pratar om varför en människa som åker i höga hastigheter åldras mindre än vad en stillastående person gör.
Jag vet inte, jag vet inte ens om det är så, finns det bevis för det? i så fall är det ju intressant.

Citat:
Varför någonting som är framtiden för en person kan vara det förflutna för en annan människa.
Nu vet jag inte exakt vad du menar. Menar du tex. hur en person kan ha fylt 20 år medan en annan person inte gjort det?
Citat:
Varför tiden går långsammare i vissa GPS-satelliter.
Hur vet man det och hur har man mätt det?
Citat:
Varför förändras den bestämda halveringstiden i takt med att gravitation och hastighet ökar/sänks?

Den speciella relativitetsteorin, och t.ex. tidsdilatation.
Kanske för att gravitation och "hastighet" har inverkan på "halveringstider"

Citat:
Hur kan tiden vara relativ om den inte finns?
Lite klumpigt av mig, men vad jag menade var att en minutvisares varv är relativ.

Citat:
Tiden kan krökas, och tiden är en dimension enligt min uppfattning.

Jag tror att anledningen till att tiden upplevs på olika sätt är för att "origo" är olika för olika personer (man kan befinna sig på olika punkter i axeln), och att man kan färdas i olika hastigheter genom dimensionen, precis som man kan när man kör bil.
Ja så kanske det är.

Tiden har många frågor.
Citera
2013-01-04, 20:59
Medlem
Citat:
Jag vet inte, jag vet inte ens om det är så, finns det bevis för det? i så fall är det ju intressant..
Ja, så är det. Jag har fått för mig att detta var ganska allmänt känt.
Det är ungefär det som den speciella relativitetsteorin går ut på.

För att ge ett extremt exempel på detta så kan vi ta vissa högenergetiska partiklar:
Citat:
Sett från vår synpunkt har de varit på väg i omkring 50 miljoner år, men mätt med partiklarnas egen tid har det bara gått en dryg timme!
http://illvet.se/fraga-oss/star-tiden-stilla-for-en-ljuspartikel-pa-vag-genom-universum

Annan rolig text:
Citat:
For example, one year of travel might correspond to ten years at home. Indeed, a constant 1 g acceleration would permit humans to travel through the entire known Universe in one human lifetime.
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation#Time_dilation_and_space_flight

Man får dock komma ihåg att det finns en gräns för hur snabbt människor kan färdas. Vi kan nämligen krossas (men antagligen dör vi innan av syrebrist på grund av blodbristen i hjärnan)

Citat:
Nu vet jag inte exakt vad du menar. Menar du tex. hur en person kan ha fylt 20 år medan en annan person inte gjort det?
Precis.
Om du tar två tvillingar och skickar upp den ena i ett rymdskepp i hög hastighet, och sedan låter honom återvända till jorden efter ett tag så kommer tvillingen i rymdskeppet att ha åldrats mindre än tvillingen på jorden (hur mycket beror givetvis på hastigheterna och hur "länge" tvillingen åkt runt). Det skulle också rent teoretiskt vara möjligt för tvillingen i rymdskeppet att återvända för att endast uppleva att alla hans nära och kära som han någonsin kände är döda.

Man skulle nästan kunna kalla det för att "resa in i framtiden"

Det skulle kanske bli bråk om vems tid man ska gå efter och när man ska fira 20-årsdagen, men det är mer ett praktiskt problem

Citat:
Hur vet man det och hur har man mätt det?

Genom Einsteins speciella relativitetsteori. Denna är grunden för i princip all fysik idag, exklusive kvantfysiken.

Du kanske har hört talats om E = mc² ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Speciella_relativitetsteorin

Ett exempel på hur denna effekt påverkar oss i vardagen är hur våra GPS-satelliter måste anpassas och ta hänsyn till detta. GPS-satelliternas atomur kommer att gå olika snabbt beroende på höjd och hastighet. Därför måste man ta hänsyn till detta när man mäter avstånd och ska triangulera med GPS.

Teorin har extremt noga kontrollerats och undersökts i vetenskapliga tester i över 100 år nu. Den har hittills aldrig haft fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tests_of_special_relativity

Citat:
Kanske för att gravitation och "hastighet" har inverkan på "halveringstider"
Nja, detta har forskarna redan funderat över. Einstein verkar ha haft helt rätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation#Experimental_confirmation
http://en.wikipedia.org/wiki/Tests_of_special_relativity#Time_dilation_and_Leng th_contraction

Citat:
Lite klumpigt av mig, men vad jag menade var att en minutvisares varv är relativ.

Ja så kanske det är.

Tiden har många frågor.
Det har den verkligen! Allt har många frågor
Senast redigerad av nummer10011 2013-01-04 kl. 21:14.
Citera
2013-01-04, 21:42
Medlem
Jag har uppenbarligen inte allt klart för mig (vem har det). Att argumentera emot Einsteins relativitetsteori med min kunskapsnivå inom fysiken är inte så begåvat. Jag anser ju själv att den starkaste teori ska ses som sanning tills någon annan teori får starkare belägg. Men luckorna måste fyllas igen.

Självklart har jag hört talas om E=mc2 , den är dock inte alltid förenlig med andra starka teorier, tex. kvantmekaniken, vilket är en av de största problemen inom fysiken.
Enligt många fysiker tex. Lawrence Krauss så är den verklighet/universum så som vi känner den väldigt osannolik, så något lurt är det med hela våran uppfattning tror jag.
Citera
2013-01-12, 03:17
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FenderMeddle
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, då jag tror att jag förstod grundtanken efter första två sidorna...
Hörru fillefilosof, du måste nog förklara för mig lite mer av hur din logik går ihop med verkligheten, för jag tycker det låter som att du är ganska snett ute. Vi tar det exemplet som debatterades lite förut.
Om du befinner dig 100 ljusår ifrån jorden, år 2012 enigt jordlig tidsräkning, och sen "teleporteras" till jorden, hur tusan kan man få det till att tiden vrids tillbaka 100 år? Det du ser (om vi nu antar att man på något flummigt sätt kan se jorden 100 ljusår bort), är ju endast en "restprodukt" av vad som en gång var, du ser inte nuet på jorden, du såg jorden för exakt 100 år sedan.
Om man ser på det såhär: tänk dig att du i nuläget istället teleporterar dig 100 ljusår bort från jorden. Då kommer du se ljuset från jorden 1912 - hoppas du håller med om det. Sätt dig på en asteroid därute i hundra år, och teleportera dig tillbaka. Vilket år är det nu?

För övrigt måste jag nog säga emot just den delen av relativitetsteorin, vari ligger logiken att man färdas bakåt i tiden om man färdas över ljusets hastighet? Möjligen kan man teoretiskt sett alltså se en svunnen tid, men du kan omöjligt faktiskt färdas bakåt i tiden, då detta skulle kräva att du med en magisk knyck återställer alla partiklars position till vad den var vid just den tid du skulle vilja befinna dig i. Egentligen skulle jag inte ens då vilja kalla det för att "resa tillbaks i tiden", utan snarare "återskapa universum i den form som det var i vid det årtal som vi vill återskapa universum i".
Tiden är kanske inte heller därför en dimension, därför att du inte kan styra vart tiden skall gå. Du kan röra din hand höger eller vänster, upp eller ner, bort eller tillbaks, men du kan inte röra din hand till då eller sen. Du kan endast röra din hand nu.

Over and out, peace
Det du inte förstår är att tiden är en dimension och att allt existerar nu och at man bara hoppar mellan koordinaterna i tidsdimensionen för rummet. Om du färdas nära c blir rummet (hela vårt universum) platt.

Om man skulle kunna färdas i c så står tiden still i evighet i ett oändligt rum (c har en oändligt snabb hastighet) samtidigt som man på nolltid existerar i ett platt rum (c har noll hastighet).

Om man teoretiskt skulle kunna färdas fortare än ljuset så skulle man kunna hoppa tillbaka i tidsdimensionen.

All sker egentligen nu och kan bara ske nu, men existerar på olika ställen i tidsdimensionen samtidigt! Så tror jag att det är, men ledsnat på att diskutera det då ingen verkar vilja utgå från dessa enkla utgångspunkter.
Citera
2013-01-13, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Det du inte förstår är att tiden är en dimension och att allt existerar nu och at man bara hoppar mellan koordinaterna i tidsdimensionen för rummet. Om du färdas nära c blir rummet (hela vårt universum) platt.

Om man skulle kunna färdas i c så står tiden still i evighet i ett oändligt rum (c har en oändligt snabb hastighet) samtidigt som man på nolltid existerar i ett platt rum (c har noll hastighet).

Om man teoretiskt skulle kunna färdas fortare än ljuset så skulle man kunna hoppa tillbaka i tidsdimensionen.

All sker egentligen nu och kan bara ske nu, men existerar på olika ställen i tidsdimensionen samtidigt! Så tror jag att det är, men ledsnat på att diskutera det då ingen verkar vilja utgå från dessa enkla utgångspunkter.
Det du menar är alltså att tiden och ljuset är sammansvetsade, så att säga? Ljuset bestämmer tiden, eller det du ser bestämmer vilken tid det är?
Och hur har du kommit fram till att tiden är en dimension som man kan hoppa runt i som man känner för det (teoretiskt)?
Tror helt enkelt att vi har olika syn på begreppet tid, men om du känner för det får du gärna beskriva lite mer ingående hur du har kommit fram till de slutsatser du arbetar ifrån! Ju fler perspektiv man förstår, ju närmare kommer man sanningen^^
Citera
2013-01-13, 03:14
Medlem
Andromedagalaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
Gör den det, eller är det för att vi tillskriver den denna egenskap? Egentligen är ju inte universum speciellt sannolikt över huvud taget.
Sannolikheten för U torde väl rimligtvis vara lika med 1.
Citera
2013-01-14, 08:42
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Det du menar är alltså att tiden och ljuset är sammansvetsade, så att säga? Ljuset bestämmer tiden, eller det du ser bestämmer vilken tid det är?
Och hur har du kommit fram till att tiden är en dimension som man kan hoppa runt i som man känner för det (teoretiskt)?
Ja, det är i princip rätt uppfattat. Men det är inte ljuset i sig utan rörelsen/hastigheten som materian har som styr tiden. Ju närmare hastigheten c något har ju långsammare går ju tiden i förhållande till dem som rör sig i mer "normala hastigheter" t.ex. under 1 % av c.

Detta och att tiden är en dimension, är ju så vitt jag vet en helt accepterad teori från vetenskapen.

Däremot får jag ständigt "smisk" av fysiker då jag påstår att hastigheten c samtidigt är oändligt snabbt, utifrån synen på ett oändligt stort universum (rum) för de observatörer som "tittar" på det som färdas i c med knappt 300 000 km/sek och att c kan ses som helt stilla utifrån synen på längdkontraktionen där rummet blir helt platt för det som färdas i c.

Om något färdats i c under 10 miljarder år så har ju ingen tid (0 sekunder) förflutit för detta "något" men har färdats 10 miljarder ljusår. Vilken hastighet har då "något" haft?

Svar: knappt 300 000 km i sekunden för oss som tittar på detta något men detta något har ju inte ens fått uppleva tid för enligt längdkontraktionen är rummet helt platt. Men man kan också påstå att detta något existerar på alla ställen i koordinatsystemet för tidsdimensionen samtidigt.

Tid får man bara uppleva om man färdas under hastigheten c då nuet ständigt existerar och det finns bara ett evigt nu där allt sker "samtidigt" men på olika ställen i tidsdimensionen.
Citat:
Tror helt enkelt att vi har olika syn på begreppet tid, men om du känner för det får du gärna beskriva lite mer ingående hur du har kommit fram till de slutsatser du arbetar ifrån! Ju fler perspektiv man förstår, ju närmare kommer man sanningen^^
Jag är tydligen inte så bra på att beskriva detta då i princip ingen verkar förstå vad jag menar. För mig är det väldigt logiskt, enkelt och fullständigt självklart utan att stå i strid mot gällande naturlagar.
Senast redigerad av fillefilosof 2013-01-14 kl. 08:59.
Citera
2013-01-17, 00:00
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
...Tid får man bara uppleva om man färdas under hastigheten c då nuet ständigt existerar och det finns bara ett evigt nu där allt sker "samtidigt" men på olika ställen i tidsdimensionen.

Jag är tydligen inte så bra på att beskriva detta då i princip ingen verkar förstå vad jag menar. För mig är det väldigt logiskt, enkelt och fullständigt självklart utan att stå i strid mot gällande naturlagar.
Jag ska förklara samma sak på annat sätt igen (men sedan ger jag nog upp):

Om något skulle kunna färdas i c så skulle ett oändligt stort antal händelser kunna ske utan att tiden rört sig ens en sekund för c-resenären, men miljarder år bland dem som får tid och kan mäta tid som förändringen av olika händelser i koordinaterna i en tidsdimension. Vad tyder det på?:

Svar: Att allt händer nu och samtidigt för c-resenären, men tyvärr får han inget uppleva för han har inte tid, dock inte för att han har annat för sig, utan för att inget kan hända i c för den som "färdas" så. Atomerna och elektronerna står helt stilla (liksom i den absoluta nollpunkten som också kräver oändligt med energi för att kunna uppnå) .

Det "eviga nuet" som går i ljusets hastighet c är den enda "objektiva tid" som finns och alltid existerar. Det är därför meningslöst att fråga vad som hände före Big Bang då alla dessa händelser också sker nu men i andra tidsdimensioner än vår.
Senast redigerad av fillefilosof 2013-01-17 kl. 00:04.
Citera
2013-01-22, 01:33
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Jag ska förklara samma sak på annat sätt igen (men sedan ger jag nog upp):

Om något skulle kunna färdas i c så skulle ett oändligt stort antal händelser kunna ske utan att tiden rört sig ens en sekund för c-resenären, men miljarder år bland dem som får tid och kan mäta tid som förändringen av olika händelser i koordinaterna i en tidsdimension. Vad tyder det på?:

Svar: Att allt händer nu och samtidigt för c-resenären, men tyvärr får han inget uppleva för han har inte tid, dock inte för att han har annat för sig, utan för att inget kan hända i c för den som "färdas" så. Atomerna och elektronerna står helt stilla (liksom i den absoluta nollpunkten som också kräver oändligt med energi för att kunna uppnå) .

Det "eviga nuet" som går i ljusets hastighet c är den enda "objektiva tid" som finns och alltid existerar. Det är därför meningslöst att fråga vad som hände före Big Bang då alla dessa händelser också sker nu men i andra tidsdimensioner än vår.

Låter fantastiskt korrekt enligt mig. Det blir ju Parmenides för c-resenären (om man bara tänker på rörelsen). Alla andra resenärer upplever Herakleitos rörelse och ständiga förändring. Snyggt jobbat.
Citera
2013-01-22, 13:39
Medlem
Slowbros avatar
Citat:
Tid är en dimension och en ”illusion” då allt sker samtidigt och existerar samtidigt.[/list]

Fast tid är väl det motsatta? Tid mäts i att allt inte sker samtidigt eller existerar samtidigt. Tid mäts i att jag inte kan vara på två platser samtidigt. Det sker något när jag färdas mellan punkt A och punkt B. Hade allt existerat samtidigt hade jag kunnat vara på oändligt många platser samtidigt.
Citera
2013-01-22, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slowbro
Fast tid är väl det motsatta? Tid mäts i att allt inte sker samtidigt eller existerar samtidigt. Tid mäts i att jag inte kan vara på två platser samtidigt. Det sker något när jag färdas mellan punkt A och punkt B. Hade allt existerat samtidigt hade jag kunnat vara på oändligt många platser samtidigt.

Du har missupfattat, tänk dig en fullkomligt komprimerad film som en analogi, där alla händelser redan existerar. Tid är enbart en "distans" mellan händelser precis som i en film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in