2018-06-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tiden är takten som saker händer, så utan tid skulle inget hända.
Ja utan tid i meningen att det innebär att tiden står stilla så skulle ingenting hända, men jag skrev:

Om inte tiden hade funnits, så skulle allting hända på en gång
Citera
2018-06-22, 18:15
Medlem
"Tid är det som man mäter med en klocka." - Albert Einstein
Citera
2018-06-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Tid har in setts som den fjär4de dimensionen inom fesyk. Enda jag vet..jag tror inte man ska tänka för mkt!.. Utan bara ackseptera låta tiden gå..inte göra något..drastiskt..ta en dag i tagget. Det har sagts att i barn uppleva tiden saktare. Ingen vet varför det.
När man är barn gör man saker hela tiden. Man hittar nya saker man alldrig upplevt. Man hinner mycke nya saker. Tiden är fylld av nyheter. När man blir gammal verkar tiden gå fortare. Men jag tror man blir senil å allt är gammal dålig repris. Inget är nytt. Tiden fylls med gammalt skit. Allt tar längre tid när man glömmer. Ja just det. Vad gör jag här? 5 minuter senare. Ja just det jag skulle laga mat man tänker vääldigt länge som gammal.
Men det går nog tänka om. Om man vill.
Citera
2018-06-22, 19:45
Medlem
Skogismyras avatar
"The distinction between the past, present and future is only a stubbornly persistent illusion."

- Albert Einstein

"Why does the mind habitually deny or resist the Now? Because it cannot function and remain in control without time, which is past and future, so it perceives the timeless Now as threatening. Time and mind are in fact inseparable.”

"Time isn’t precious at all, because it is an illusion.”

"Life is now. There was never a time
when your life was not now, nor will there ever be."

- Eckhart Tolle

"Time is only an idea. There is only the Reality. Whatever you think it is, it looks like that. If you call it time, it is time. If you call it existence, it is existence, and so on. After calling it time, you divide it into days and nights, months, years, hours, minutes, etc.
Time is immaterial for the Path of Knowledge. But some of these rules and discipline are good for beginners."

- Ramana Maharshi

"Once you understand that the false needs time and what needs time is false, you are nearer the Reality, which is timeless, ever in the NOW."

"Time is in the mind, space is in the mind. The law of cause and effect is also a way of thinking. In reality all is here and now and all is one. Multiplicity and diversity are in the mind only.”

- Sri Nisargadatta Maharaj

"We are living in a culture entirely hypnotized by the illusion of time, in which the so-called present moment is felt as nothing but an infintesimal hairline between an all-powerfully causative past and an absorbingly important future. We have no present. Our consciousness is almost completely preoccupied with memory and expectation. We do not realize that there never was, is, nor will be any other experience than present experience. We are therefore out of touch with reality. We confuse the world as talked about, described, and measured with the world which actually is. We are sick with a fascination for the useful tools of names and numbers, of symbols, signs, conceptions and ideas."

"The future is a concept—it doesn’t exist There is no such thing as tomorrow There never will be because time is always now. That’s one of the things we discover when we stop talking to ourselves and stop thinking. We find there is only present, only an eternal now."

- Alan Watts
Senast redigerad av Skogismyra 2018-06-22 kl. 19:47.
Citera
2018-06-22, 19:49
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Tiden är takten som saker händer, så utan tid skulle inget hända.
Hur vet du att det någonsin sker något överhuvudtaget, var är tiden i ett universum på ett usb minne?
Citera
2018-06-23, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur vet du att det någonsin sker något överhuvudtaget, var är tiden i ett universum på ett usb minne?

Hur vet du att du inte är en boltzmannhjärna, alltså en entitet som inbillar sig hela universums existens? Om det är så finns det inget sätt som du kan få reda på det på.
Citera
2018-06-23, 01:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hur vet du att du inte är en boltzmannhjärna, alltså en entitet som inbillar sig hela universums existens? Om det är så finns det inget sätt som du kan få reda på det på.
Kan en boltzmannhjärna finna alla primtalen?
Citera
2018-06-23, 01:54
Medlem
Tiden är en inprogramerad upplevelse utan sanning om längd eller förhållanden i övrigt. Jag menar att tid har olika proportioner beroende på det som omges av den.

Är tid konstant? Jag blir osäker men men, det här är knappast mitt område av ämne.
Citera
2018-06-23, 02:00
Bannlyst
Citat:

Det beror på. En boltzmannhjärna existerar troligen inte särskilt länge. Egentligen var det inte Boltzmann själv som kom på konceptet, men det följer ur hans teorier: What Is the Boltzmann Brains Hypothesis?

"---
From this point of view, it is very surprising that we find the universe around us in such a low entropy state. In fact, the logical conclusion of this line of reasoning is utterly solipsistic. The most likely fluctuation consistent with everything you know is simply your brain (complete with “memories” of the Hubble Deep fields, WMAP data, etc) fluctuating briefly out of chaos and then immediately equilibrating back into chaos again. This is sometimes called the “Boltzmann’s Brain” paradox.
---"
Citera
2018-06-23, 02:07
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det beror på. En boltzmannhjärna existerar troligen inte särskilt länge. Egentligen var det inte Boltzmann själv som kom på konceptet, men det följer ur hans teorier: What Is the Boltzmann Brains Hypothesis?

"---
From this point of view, it is very surprising that we find the universe around us in such a low entropy state. In fact, the logical conclusion of this line of reasoning is utterly solipsistic. The most likely fluctuation consistent with everything you know is simply your brain (complete with “memories” of the Hubble Deep fields, WMAP data, etc) fluctuating briefly out of chaos and then immediately equilibrating back into chaos again. This is sometimes called the “Boltzmann’s Brain” paradox.
---"
Ja så där har du mitt svar. Högsta primtalet, annars kan det kvitta!
Citera
2018-06-23, 12:37
Medlem
Citat:
Vi får en ganska bra förståelse för tid om vi lagrar en virtuell värld med inre tid på en usb-sticka. I ett fyrdimensionellt universum så är tiden en fjärde dimension som skiljer sig från de andra dimensionerna genom att bara tillåta gradvisa förändringar. Tid som något som flödar är en tolkning som våra biologiska hjärnor gör genom att skapa en tredimensionell projektion av det fyrdimensionella rummet.

Att det inte skulle finnas någon forntid eller någon framtid är jämförbart med att det inte skulle finnas något rum bortom horisonten där havet slutar. Det går inte avfärda på annat sätt än att det inte ger en bra förklaring till varför det vi faktiskt kan observera ger sken av något annat. Om bara nuet existerar, varför har jag då minnen av tidigare episoder?

Citat:
Poängen med boltzmannhjärnor är att de inte behöver räkna ut några primtal. Det räcker att de tror att de räknat ut primtalen, vilket fyller samma funktion. En boltzmannhjärna tror att den har sett stjärnor på himlen, men stjärnorna finns inte på riktigt. Det förklaras av att det krävs mycket mindre fluktuationer för att skapa falska minnen än för att skapa stjärnor på riktigt.
Citera
2018-06-24, 00:11
Medlem
Ruskigbusss avatar
Ja, då har någon tänkt på tid - igen. Och tråden slogs samman med samlingstråden. Igen.
Läs gärna från början, det är fascinerande med alla tankar som återkommer hela tiden.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in