Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Det saknar knappast betydelse. Vad Platon säger om idér är intressant, men Platon garderar sig ju på sätt och vis om man skulle fråga honom vad idén om idén är. Det är metaidén.Vi bör kunna säga samma sak om tiden, är det metatiden? Hur förstår vi den isådanafall? Om nu tiden är existentiell och kan mätas med klocka, varför verkar det ibland bli fel då? Känner du igen löparen-sköldpaddan? Det verkar som om löparen aldrig kommer förbi sköldpaddan på given punkt. Märkligt det där.
Visst, jag kan förstå att man kan propagera för tiden och diskutera förändringar/rum/tid.. men vad är tid i vakuum? Icke existentiell?
Okej, då säger vi såhär. Du har ett glasspaket som är 1kvm (stort som fan), du har en frys som är 1kvm, du stoppar in glasspaket (1) som är 1kvm, var i frysens rum får du plats med glasspaket (2)? Två exakta föremål kan inte på samma givna tidpunkt befinna sig och uppta samma yta/rum på exakt given tidpunkt? Eller?
Curry är helt okej. Men jag verkar vara dum i huvudet som inte gillar din låt.
Det saknar betydelse. Poängen är att vi kan använda världen för att förstå den. Det är det som fysiken gör. Exakt hur man gör för att mäta olika saker i världen är en fråga för fysiker. Men världen är konstruerad så att det är möjligt. Huruvida man använder alnar eller meter för att mäta är oviktigt. Åtminstone för en sådan här diskussion.
Okej, du var ute efter en regress, eller liknande. Anser du samma sak om rummet? Att rummet måste ha ett rum som det befinner sig i? I vilket fall så får du gärna sätta in i ett schema hur du tänker här. För jag ser inte att det följer att tiden ska ligga under en tid, och denna tid under ånyo en tid osv. På samma sätt som det inte gäller för en hel massa annat. Det vore som att säga att det skulle finnas en Seburo C-X som har en Seburo C-X´, och Seburo C-X´ som har en Seburo C-X´´, osv. Vad är det som gör att tid ska ses så? Det är ju rent primitivt fakta att Seburo C-X finns, på samma sätt som tiden finns.
Zenons paradox om Akilles och sköldpaddan känner jag förstås till. Det problemet är dock matematiskt löst.
Jag vet inte hur tid ser ut i vakuum, det är, återigen en fråga som fysikerna får svara på. Men vakuum är inte ett intet, det är faktiskt någonting, så, rimligen finns tiden där också, precis som i andra delar av rummet.
Poängen som jag försöker få fram mellan logisk- och värdslig motsägelse är denna. Världen är inte uppbyggt endast efter logiska lagar, den är också uppbyggd efter fysikaliska lagar. Världens möjlighetshorisont är därför snävare än det logiskt möjligas. Det är inte någon logisk regel som säger att två ting inte kan ockupera samma plats i rummet samtidigt, det är en världslig lag. ~(P & ~P) rör endast existens, inte sådant som huruvida P och Q (vilket är hur vi får benämna två objekt här) inte kan finnas på samma plats samtidigt. Du ser att det i så fall skulle se ut så här (om vi ska förenkla det); ~(P & ~Q), men det är ju inte en av dessa laws of thought, det är inget axiom och heller inget som följer som ett teorem ur axiomen. Frågan huruvida två objekt kan ockupera samma plats samtidigt är därför en fråga vi ställer om världen, inte logiken. Det är en världslig motsägelse.
Jag menar förstås inte allvar med att man är dum i huvudet om man inte tycker om låten [Sonic Youth - The Sprawl]

Däremot blir jag alltid lite besviken när man inte gillar den. Det verkar inte vara så många som tycker om Sonic Youth.