2017-07-02, 13:00
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeaZ
Tid är en illusion vi skapat för att mäta hur lång tid det tar för saker att röra på sig.

Fast tid är ju oavsett om vi mäter den eller hur?
Citera
2017-07-02, 14:12
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Fast tid är ju oavsett om vi mäter den eller hur?
Hur vet du det?
Citera
2017-07-02, 14:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Är tid bara ett fysiologiskt eller är det ett mentalt fenomen?

Finns tid utan upplevelse?

Om tid bara är en upplevelse.. varför säger då andra att din upplevelse är fel?

Upplever vi bara tid efter hur solen står sig eller är tid mer?

I rubriken ställer du en fråga om hur man upplever tid. I trådstarten en helt annan fråga om vad tid är. Konstigt.

Iaf, i fysiken betraktas tid som något objektivt existerande, som en av dimensionerna i en 4D rumtid. Om detta finns det mycket att säga. Inom filosofi (metafysik) finns det iaf en tidsfilosofi på det spåret som kallas just för fyrdimensionalism, med hänvisning till just fysik, och då förstås närmast relativitetsteorin. Kolla även upp A-tid och B-tid.

Fast nu när jag kollar upp det lite igen blir jag lite osäker på hur den filosofiska diskussionen förhåller sig egentligen till fysik. Iaf, här finns en länk om filosofin:

https://en.wikipedia.org/wiki/Four-dimensionalism

Och här om fysiken:
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Spacetime

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
I mitt svar ska jag koncentrera mig på hur man upplever tid snarare än om den existerar.

När du är fem år gammal (någonstans där) börjar du normalt sett ackumulera minnen. I mitt fall har jag minnen före ett års ålder men det är ovanligt så låt oss prata om vad som händer efter fem.

Du är fem och ett år passerar så du blir sex år gammal; din ålder har nu ökat med 20% på ett år. Ett ytterligare år passerar och du är nu sju år gammal. Nu har din ålder ökat med 16,7 %.

14,3 %
12,5 %
11,1 %
10,0 %

osv ..

När du fyller 21 har ditt liv bara ökat med 5 % från när du var tjugo.

Den subjektiva förändringen av att tiden går fortare när du blir äldre kan alltså förklaras som den proportion som läggs till en ständigt ökande total. Här har du förklaring till att din barndoms sommarlov upplevdes som oceaner av tid när du idag får semester och upplever att tiden är över i ett ögonblick.

Fånga ögonblicket.

Proprioception

Har själv tänkt likadant. Men det har förstås även andra. Och så finns det ju även annat som påverkar hur man upplever tidens gång, som t ex om man har kul eller tråkigt. Iaf hittade jag en en länk om bl a forskning på området:

https://en.wikipedia.org/wiki/Time_perception

Enligt din förklaring nu upplevs en ändring dt i åldern t som dt/t. Men matematiskt har vi att
dt/t = d ln t
dvs det du egentligen säger är att ens ålder upplevs logaritmiskt. Men det råkar intressant nog vara ett mer allmänt mönster i hur vi uppfattar saker, som t ex även ljud, ljus och känsel.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Weber–Fechner_law

Också relaterat: https://en.wikipedia.org/wiki/Psychophysics
Citera
2017-07-02, 16:02
Medlem
Perdites avatar
Om man kunde få tiden att stå stilla på något sätt, hade det inte stridit mot termodynamikens tredje huvudsats? Entropin hade uppnått värdet 0 om tiden stod stilla?
Citera
2017-08-23, 15:33
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Tid är i en mening förändring, och att leva i en värld som saknar tid skulle vara att leva i en värld som saknar förändring. Det är svårt att se att någon person skulle kunna bli till i en sådan värld.
Citera
2017-09-15, 23:48
Medlem
dubterrors avatar
Existerar tid?

Jag har länge tänkt att tid inte egentligen existerar. Tid är endast ett verktyg skapat av oss människor för att kunna mäta vår tillvaro. Dock är det många som motsätter sig detta ställningstagande när jag diskuterar ämnet.

Existerar tid oberoende av oss människor? Är det egentligen bara förändringar som sker konstant? Vad säger ni?
Citera
2017-09-15, 23:57
Medlem
nej, enbart partiklar i rörelse
Citera
2017-09-16, 00:13
Medlem
Om jag förstår fysikerna rätt, så skapades tid iom big Bang.

Det är klart att det vi uppfattar som tid, finns. Universum är ~14 miljarder år. Det är inget människan hittat på. Däremot är inte klockan, på det sättet vi ser på den, en rättvisan en rättvis tidsmätare.

Den har med hastighet och gravitation att göra. I ett svart hål står tiden still, men inte för oss. Kvantvärlden ska vi inte ens prata om.
Citera
2017-09-16, 01:00
Medlem
Ruskigbusss avatar
Trådar om tid sammanfogade.
/Mod
Citera
2017-11-23, 19:07
Medlem
prettyinpurples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Om man kunde få tiden att stå stilla på något sätt, hade det inte stridit mot termodynamikens tredje huvudsats? Entropin hade uppnått värdet 0 om tiden stod stilla?

När temperaturen är absolut noll stannar all rörelse av och därmed står tiden still? Jag vet att temperatur och hastighet är nära besläktat - högre temperatur ger högre hastighet men betyder detta även snabbare tid? När något är fryst så stannar sönderfallet av, innebär detta att tiden lokalt har stannat av i den kroppen?
Citera
2017-11-23, 19:21
Medlem
HugoHanssons avatar
Jag vågar påstå att all tid stannar om jag dör.
Citera
2017-11-23, 19:24
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettyinpurple
När temperaturen är absolut noll stannar all rörelse av och därmed står tiden still? Jag vet att temperatur och hastighet är nära besläktat - högre temperatur ger högre hastighet men betyder detta även snabbare tid? När något är fryst så stannar sönderfallet av, innebär detta att tiden lokalt har stannat av i den kroppen?

Nej det tror jag inte. Värme är väl bara en form av energi som begränsas av substratets storleksordning.

Om du fryser ned materia så slutar atomerna svänga (värme), men de slutar inte rotera/sönderfalla? ... osv.
Ska du frysa en atom i sig själv så är det förmodligen en annan nivå av "värme" bland de subatomära "partiklar" atomen består av. "Partiklar" som egentligen rimligtvis är fältnivåer.

Rent spekulativt så skulle jag kunna tänka mig att om man fryser en atoms subatomära struktur så minskar dess tröghet/inertia.
Senast redigerad av SituationReport 2017-11-23 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in