2018-06-19, 17:57
Avslutad
Kan man vara vegeterian under GMU? Asså man kan ju få vegeterianmat men klarar man verkligen sig på det?
Citera
2018-06-19, 21:10
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Men ett grundkrav för alla förband inom armén är att springa 2 km med stridsutrustning i kängor.

Du är sjukt otränad om du inte kan springa mer än några km. Kanske läge att börja träna om du tror du ska kunna ha något i en försvarsmakt att göra och om inte annat för din egen hälsa!

Haha, ja. Jag är sjukt otränad men det är just det jag säger. Vad gör man av mig om det hade varit obligatoriskt för alla medborgare i Sverige att genomföra GMU? Jag hade ju varit fullt frisk men absolut inte lämplig fysiskt.
Citera
2018-06-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius
Haha, ja. Jag är sjukt otränad men det är just det jag säger. Vad gör man av mig om det hade varit obligatoriskt för alla medborgare i Sverige att genomföra GMU? Jag hade ju varit fullt frisk men absolut inte lämplig fysiskt.
Frisedel blir det idag, förr hade det blivit någon sjukt okrävande tjänst typ bakre underhåll/stabsassistent i bakre läge. Alltså sitta och svara i telefon och skriva skrivmaskin. Alternativt att dom hade gett dig någon halvkrävande tjänst och sedan hade du fått träna hårt. Är man inte extremt överviktig så går det ganska fort att öka konditionen till normalnivå dock riskerar du skador i sådanafall men det brydde sig inte krigsmakten om.
Citera
2018-06-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liamzigge
Kan man vara vegeterian under GMU? Asså man kan ju få vegeterianmat men klarar man verkligen sig på det?

Det förekom på mitt kompani och vad jag kommer ihåg stupade ingen vegetarian.
Citera
2018-06-20, 10:40
Medlem
Dominiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Frisedel blir det idag, förr hade det blivit någon sjukt okrävande tjänst typ bakre underhåll/stabsassistent i bakre läge. Alltså sitta och svara i telefon och skriva skrivmaskin. Alternativt att dom hade gett dig någon halvkrävande tjänst och sedan hade du fått träna hårt. Är man inte extremt överviktig så går det ganska fort att öka konditionen till normalnivå dock riskerar du skador i sådanafall men det brydde sig inte krigsmakten om.

Ja, dåså. Det är annars omöjligt för mig.
Citera
2018-06-20, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CD40
Det förekom på mitt kompani och vad jag kommer ihåg stupade ingen vegetarian.

Qué Bueno, Att jag har varit tävlingsskytt i usa förr hoppas jag överväga lite.

EDIT: Kom in på fel spår, hehe.
Citera
2018-06-20, 18:31
Medlem
När det pratas om fysiska krav på GMU, och "målbild" på GU-F, vad betyder egentligen "springa"? Är det det som normala personer kallar för att jogga, eller för att sprinta, eller kuta med blodsmak i munnen?
Citera
2018-06-21, 13:32
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominius

Hade det varit obligatoriskt för alla hade du placerats i en tjänst som du kan uppnå kraven till efter drygt 9 månader. Men nu är det inte så och man måste klara vissa krav innan inryck.
Citera
2018-06-21, 13:35
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Eftersom jag själv sket i att gå dit så vet jag vad som händer... Ingenting.

Dom skickar kallelse 3 år i rad, sen kommer ett hot om en rättegång som aldrig äger rum.

Varför i helvete ska jag gå en stridsutbildning för att en sen slåss för ett gäng globalister som tjänar multum på att hålla krig levande?

Det låter som att du saknar intresse hurvida det är krig eller inte i Sverige. Själv vill jag undvika krig och därför är en anställning i FM självklar.

Sen så är det skön atmosfär och skoj att spränga grejer. Kortfattat. Juste, jävla mycket ledighet också. Alla polare gnäller över att vi har så mycket ledighet i FM.
Citera
2018-06-24, 11:56
Medlem
Mönstrade för ca en vecka sedan. Fick bra resultat, 9 på stryka, kondition och i-prov. Men tjänstbarhet B pga pollenallergi..

Så jägare (och pilot??) är tydligen uteslutet. Har ni några andra bra tips på befattningar?

Fått tips om span på i19 i boden och bassäk. Något annat jag bör titta på??

Tack på förhand!
Citera
2018-06-24, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rad1o
Mönstrade för ca en vecka sedan. Fick bra resultat, 9 på stryka, kondition och i-prov. Men tjänstbarhet B pga pollenallergi..

Så jägare (och pilot??) är tydligen uteslutet. Har ni några andra bra tips på befattningar?

Fått tips om span på i19 i boden och bassäk. Något annat jag bör titta på??

Tack på förhand!
Spaning, flygbas eller Strid I Bebyggelse på Livgardet.

Hur ser det ut med marinen? Amfibie, röjdyk m.m
Citera
2018-06-24, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Det låter som att du saknar intresse hurvida det är krig eller inte i Sverige. Själv vill jag undvika krig och därför är en anställning i FM självklar.

Sen så är det skön atmosfär och skoj att spränga grejer. Kortfattat. Juste, jävla mycket ledighet också. Alla polare gnäller över att vi har så mycket ledighet i FM.
En väldigt liten % av sveriges befolkning inom försvaret men det är dom bästa människorna Sverige har att erbjuda. Speciella människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in