Citat:
Tyvärr ja.
Alla har plikt men få kallas kan man säga.
Borde vara så att alla fick göra någon utbildning i beredskassyfte kan var militärt kan vara civilförsvar.
En plikt för ungdomar efter gymnasiet på ett år som ger dom mycket kunskap i att leva i grupp sjukvård släcka bränder hantera vatten kanon för MSB.
Samt som det var förr ett riktigt militärt försvar vi var fan starka då i Europa flyget var på topp brigaderna med nya Leo vagnar började få kapacitet.
Det förstörde Ruinfeldt.
Men de som kallas skall givetvis inte mygla och ha den inställningen att komma undan bedrövligt.
Alla har plikt men få kallas kan man säga.
Borde vara så att alla fick göra någon utbildning i beredskassyfte kan var militärt kan vara civilförsvar.
En plikt för ungdomar efter gymnasiet på ett år som ger dom mycket kunskap i att leva i grupp sjukvård släcka bränder hantera vatten kanon för MSB.
Samt som det var förr ett riktigt militärt försvar vi var fan starka då i Europa flyget var på topp brigaderna med nya Leo vagnar började få kapacitet.
Det förstörde Ruinfeldt.
Men de som kallas skall givetvis inte mygla och ha den inställningen att komma undan bedrövligt.
Jag tycker också att det är bedrövligt det som har hänt med landet. Samtidigt kan man inte begära att en grupp av 10% ska vara idealister som ska offra allt för fosterlandet. Speciellt inte när de som styr fosterlandet bara står och pissar oss på ryggen. Att tror att de 10% bäst lämpade skulle vara samma sak som de 10% bäst motiverade är bara naivt.
Jag mönstrade i början av 90-talet och var väl egentligen bland de första årskullar, då det började bli möjligt att på allvar komma undan genom att fejka, säga att man inte ville etc. Tidigare blev ju även de krigsplacerade, men då som malajer eller annat lämpligt. Mönstrade bland klasskamrater, parallellklasskamrater etc och inte fan var de bäst lämpade de som genomförde lumpen. Snarare tvärtom. Idrottskillar som inte ville bränna ett år av sitt liv på det här, de som hellre ville plugga, osv "fejkade" och kom undan. Begåvade killar slumpkryssade på IQ-testet. Många av de som blev uttagna var de som saknade mål och medel i livet. Har svårt att se dem som mest lämpade vare sig psykiskt, fysiskt eller rent begåvningsmässigt faktiskt. Sedan fanns det förstås undantag.
Jag tror att det ser ungefär likadant ut idag. Jag tycker det är dumt med allmän värnplikt när man kallar en sådan låg andel som 10%. Vore väl bättre att man höjde ersättningen ordentligt och bildade en yrkesarmé värd namnet i sådana fall? Bestående av både begåvade och tränade soldater som inte byts ut var 7:e till var 12:e månad.