2018-06-11, 12:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Tyvärr ja.
Alla har plikt men få kallas kan man säga.
Borde vara så att alla fick göra någon utbildning i beredskassyfte kan var militärt kan vara civilförsvar.
En plikt för ungdomar efter gymnasiet på ett år som ger dom mycket kunskap i att leva i grupp sjukvård släcka bränder hantera vatten kanon för MSB.
Samt som det var förr ett riktigt militärt försvar vi var fan starka då i Europa flyget var på topp brigaderna med nya Leo vagnar började få kapacitet.
Det förstörde Ruinfeldt.
Men de som kallas skall givetvis inte mygla och ha den inställningen att komma undan bedrövligt.

Jag tycker också att det är bedrövligt det som har hänt med landet. Samtidigt kan man inte begära att en grupp av 10% ska vara idealister som ska offra allt för fosterlandet. Speciellt inte när de som styr fosterlandet bara står och pissar oss på ryggen. Att tror att de 10% bäst lämpade skulle vara samma sak som de 10% bäst motiverade är bara naivt.

Jag mönstrade i början av 90-talet och var väl egentligen bland de första årskullar, då det började bli möjligt att på allvar komma undan genom att fejka, säga att man inte ville etc. Tidigare blev ju även de krigsplacerade, men då som malajer eller annat lämpligt. Mönstrade bland klasskamrater, parallellklasskamrater etc och inte fan var de bäst lämpade de som genomförde lumpen. Snarare tvärtom. Idrottskillar som inte ville bränna ett år av sitt liv på det här, de som hellre ville plugga, osv "fejkade" och kom undan. Begåvade killar slumpkryssade på IQ-testet. Många av de som blev uttagna var de som saknade mål och medel i livet. Har svårt att se dem som mest lämpade vare sig psykiskt, fysiskt eller rent begåvningsmässigt faktiskt. Sedan fanns det förstås undantag.

Jag tror att det ser ungefär likadant ut idag. Jag tycker det är dumt med allmän värnplikt när man kallar en sådan låg andel som 10%. Vore väl bättre att man höjde ersättningen ordentligt och bildade en yrkesarmé värd namnet i sådana fall? Bestående av både begåvade och tränade soldater som inte byts ut var 7:e till var 12:e månad.
Citera
2018-06-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att det ser ungefär likadant ut idag. Jag tycker det är dumt med allmän värnplikt när man kallar en sådan låg andel som 10%. Vore väl bättre att man höjde ersättningen ordentligt och bildade en yrkesarmé värd namnet i sådana fall? Bestående av både begåvade och tränade soldater som inte byts ut var 7:e till var 12:e månad.

Om det stämmar att bara 10 procent kallas enligt en pliktlag så har väl demokratin kollapsat på något sätt.
Citera
2018-06-11, 13:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Om det stämmar att bara 10 procent kallas enligt en pliktlag så har väl demokratin kollapsat på något sätt.

Kan bara hålla med. Det är ingen "pliktlag" i ordets rätta bemärkelse.

Vi hade ju en yrkesarmé några år, men det var inte tillräckligt många som sökte. Inte så konstigt kanske då lönevillkoren var uslare än uslast. Man hade förstås kunnat ordna det här med att ge anständig lön till soldaterna, men det ville man inte. Det ansågs för dyrt, eftersom pengarna används till helt andra saker i det här landet. Därför återinförde man värnplikten.

Jag vet inte om det är möjligt att skrapa på ytan så att man får 10% av varje årskull som är tillräckligt motiverade och faktiskt vill, samtidigt som de är tillräckligt tränade och begåvade. Kanske fungerar det. Att man skulle få de bästa däremot, är ju bara att glömma. I bästa fall får man nog något som kan beskrivas som good enough bland dagens försoffade ungdom, även om jag ställer mig tvivlande.
Citera
2018-06-11, 14:37
Medlem
Varför vill du inte göra värnplikt? Jag skulle ha gått all-in och sett det som en utmaning
Citera
2018-06-11, 14:45
Medlem
Vill du inte - så ska du inte gå. Så fort du går på en mönstring - är detsamma som att du är registrerad inom krigsmakten.
Citera
2018-06-11, 15:34
Medlem
AreYouBacks avatar
Gör värnplikten. Det är en förbannat bra skola. Du kommer ha så mycket nytta av det, se det som en investering.
Citera
2018-06-11, 15:54
Medlem
Psychadelic1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyS05erious
Hej, som sagt blev jag kallad till mönstring och jag vill verkligen inte gå värnplikt. Jag har inget intresse av att gå plus att jag har knäproblem (menisk) som hindrar mig från att springa och vara aktiv med benen. Borde jag försöka göra dåligt ifrån mig på testerna eller kommer de att fatta det och ta in mig ändå? Vad har ni för tips? Vet ni om det är 4 månader eller 9 till 11 månader(oklart på deras hemsida)?

Säg att du är en dödsknarkarnazist så slutar dom besvära dig!
Citera
2018-06-11, 16:08
Medlem
Framstår man som en vapenfixerad extremist så slipper man göra lumpen.
Citera
2018-06-11, 16:22
Medlem
trickydicks avatar
Gå med i NMR. Då kommer Säpo tipsa pliktverket och du kommer inte bli antagen.
Ha på dig en tydlig tyr-runa om Säpo skulle slarva.

Men annars tycker jag du skall rycka in, det kommer bara göra gott för dig.
Citera
2018-06-11, 16:27
Medlem
På min tid var det bara att skriva brev till dom och säga att man hade pollenallergi, dålig syn, tinnitus eller liknande så blev man inte kallade till mönstring. Alla jag kände skickade in såna brev med sanna eller påhittade anledningar
Borde väl vara samma sak idag?
Citera
2018-06-11, 17:17
Medlem
Dominiuss avatar
En sak jag inte förstått med värnplikt är hur det blir med folk som har extremt kass kondition? Nu har vi ju inte obligatorisk värnplikt för allt och alla i Sverige - men om det införs, dvs. att alla måste göra värnplikten, vad händer med oss som har kaos kondition?

Jag, i min nuvarande form, kommer aldrig att klara av konditionskraven. Styrkekraven kanske jag klarar av, men min kondition kommer jag aldrig att fixa. Hur gör Försvarsmakten i sådana fall? Detta är ju inte som TS, som har en skada. Jag har ju ingen skada bara sämst kondition. Vad gör man åt sådana som mig?
Citera
2018-06-12, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIVE001
Undviker ni så blir det fängelse i upp till ett år.

Det finns inget jävla wifi i fängelset.

Eftersom jag själv sket i att gå dit så vet jag vad som händer... Ingenting.

Dom skickar kallelse 3 år i rad, sen kommer ett hot om en rättegång som aldrig äger rum.

Varför i helvete ska jag gå en stridsutbildning för att en sen slåss för ett gäng globalister som tjänar multum på att hålla krig levande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in