2018-06-24, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Hade det varit obligatoriskt för alla hade du placerats i en tjänst som du kan uppnå kraven till efter drygt 9 månader. Men nu är det inte så och man måste klara vissa krav innan inryck.
Fast så är det ju fortfarande. Du blir placerad där rekryteringsmyndigheten tycker att du är lämplig. Rekryteringsmyndigheten tycker en sak och man kan tycka en annan. Efter GU får man göra lite som man vill, man behöver inte vara kvar på samma befattning. DOCK så lär man givet klara kraven som förbanden ställer på en. Har man jobbat i civiltjänst framför en dator där man sitter ner hela dagarna så kan det bli svårt att klara fystesterna för jägare t.ex...
Citera
2018-06-24, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Liamzigge
Kan man vara vegeterian under GMU? Asså man kan ju få vegeterianmat men klarar man verkligen sig på det?
Det finns alla slags människor inom Försvaret, det finns små mellan och stora människor, vegitarianenr och köttätare..det är dock inte relevant.
Citera
2018-06-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIVE001
Fast så är det ju fortfarande. Du blir placerad där rekryteringsmyndigheten tycker att du är lämplig. Rekryteringsmyndigheten tycker en sak och man kan tycka en annan. Efter GU får man göra lite som man vill, man behöver inte vara kvar på samma befattning. DOCK så lär man givet klara kraven som förbanden ställer på en. Har man jobbat i civiltjänst framför en dator där man sitter ner hela dagarna så kan det bli svårt att klara fystesterna för jägare t.ex...

När jag mönstrade så var det några tjejer som blev hemskickade för att dom inte klarade styrkeprovet. En av dom erkände att hon fick en 2:a.. sen vet jag ju inte om dom var frivilliga eller pliktkallade..
Citera
2018-06-24, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rad1o
När jag mönstrade så var det några tjejer som blev hemskickade för att dom inte klarade styrkeprovet. En av dom erkände att hon fick en 2:a.. sen vet jag ju inte om dom var frivilliga eller pliktkallade..
Det låter väldigt skumt måste jag säga, så lågt som en tvåa är typ omöjligt att få såvida man inte vill misslyckas med flit eller har någon skada som hindrar en. Jag satsar mina pengar på att de ville därifrån! Mönstringen är en ödmjuk upplevelse, det är bara människor av högsta kvalité som blir antagna till försvaret, det är inte styrka primärt som är det avgörande.
Citera
2018-06-24, 15:38
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Mönstrade för ca en vecka sedan. Fick bra resultat, 9 på stryka, kondition och i-prov. Men tjänstbarhet B pga pollenallergi..

Så jägare (och pilot??) är tydligen uteslutet. Har ni några andra bra tips på befattningar?

Fått tips om span på i19 i boden och bassäk. Något annat jag bör titta på??

Tack på förhand!
Yes, jag antar att det var jägare på AJB som var din orginella plan? Om så var fallet så skulle jag gissa på att spaning på I19 är mest likt om man tar hänsyn till klimat och uppgifter. Men även amfibiesoldat och skyttesoldat kanske är av intresse.
Jag rekommenderar dig dock starkt att kika på säkerhetsförbanden, särskilt 13.Säkerhetsbataljon. Vet dock inte om de utbildar i år? Där ingår en säkerhetsskvadron (mark) som är placerad på Livgardet och ett säkerhetskompani (sjö) som är placerat i Göteborg. Båda dessa enheter har varsin spaningspluton och säkerhetspluton(er?). En bonus med sjö delen i Göteborg är ju den fina hatten. Annars har ju varje flygflottilj varsitt säkförband och marinbasen i Karlskrona har också ett.
Lycka till och uppdatera oss gärna när du har bestämt dig!
Citera
2018-06-24, 16:22
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liamzigge
Kan man vara vegeterian under GMU? Asså man kan ju få vegeterianmat men klarar man verkligen sig på det?

Det finns vegetarisk mat, både som frystorkat och som blötpåse. Dock finns det mig veterligt bara en variant av varje. Så det kan ju bli lite enahanda efter några dagar i fält... Bägge alternativen skall om jag minns rätt innehålla minst 3500 kcl, så du skall klara dig på en påse om dagen.
Citera
2018-06-24, 18:37
Medlem
Citat:
Det låter väldigt skumt måste jag säga, så lågt som en tvåa är typ omöjligt att få såvida man inte vill misslyckas med flit eller har någon skada som hindrar en. Jag satsar mina pengar på att de ville därifrån! Mönstringen är en ödmjuk upplevelse, det är bara människor av högsta kvalité som blir antagna till försvaret, det är inte styrka primärt som är det avgörande.

Det är nog som du skriver att dom bara ville därifrån. Dock såg hon som sa att hon fick en tvåa uppriktigt besviken ut. Men har man aldrig tränat något och har några kilon extra så kanske det kan gå ?
Citera
2018-06-24, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Yes, jag antar att det var jägare på AJB som var din orginella plan? Om så var fallet så skulle jag gissa på att spaning på I19 är mest likt om man tar hänsyn till klimat och uppgifter. Men även amfibiesoldat och skyttesoldat kanske är av intresse.
Jag rekommenderar dig dock starkt att kika på säkerhetsförbanden, särskilt 13.Säkerhetsbataljon. Vet dock inte om de utbildar i år? Där ingår en säkerhetsskvadron (mark) som är placerad på Livgardet och ett säkerhetskompani (sjö) som är placerat i Göteborg. Båda dessa enheter har varsin spaningspluton och säkerhetspluton(er?). En bonus med sjö delen i Göteborg är ju den fina hatten. Annars har ju varje flygflottilj varsitt säkförband och marinbasen i Karlskrona har också ett.
Lycka till och uppdatera oss gärna när du har bestämt dig!

Exakt, siktet var inställt på AJB.
Efter lite googlande låter säkerhetsbataljonen rätt intressant också! Tack för tipset!
Har även kikat lite på Tolkskolan, även om det är en helt annan typ av utmaning verkar det riktigt nice det också!

Inskrivningsförättaren (rätt titel?) bad mig fundera och återkomma i höst och resultatet från mönstringen är ju giltigt i två år så jag tänker att det är viktigare att hitta en rolig befattning och vänta till den körs än att hoppa på något bara för att..
Citera
2018-06-24, 18:45
Bannlyst
Citat:
Det är nog som du skriver att dom bara ville därifrån. Dock såg hon som sa att hon fick en tvåa uppriktigt besviken ut. Men har man aldrig tränat något och har några kilon extra så kanske det kan gå ?
Ja jag har ju ingen aning, lät konstigt bara. Kan ju ha varit tekniken som var helt trasig också.
Citera
2018-06-24, 18:52
Bannlyst
Citat:
Efter lite googlande låter säkerhetsbataljonen rätt intressant också! Tack för tipset!
Har även kikat lite på Tolkskolan, även om det är en helt annan typ av utmaning verkar det riktigt nice det också!

Inskrivningsförättaren (rätt titel?) bad mig fundera och återkomma i höst och resultatet från mönstringen är ju giltigt i två år så jag tänker att det är viktigare att hitta en rolig befattning och vänta till den körs än att hoppa på något bara för att..
Spaning, flygbas, amfibie, röjdyk eller något på Livgardet som sagt, på det förbandet håller alla på med SiB som är väldigt intensivt, men det blir ju lite natur också. Läs på innan du bestämmer dig för när du väl har valt är det svårt att byta under GU, processen är krånglig, det går men krångligt. Skulle du ångra dig kan du söka något nytt efteråt. Beror ju helt på vad du är ute efter som sagt!

Tolkskolan är en bra merit om du vill hålla på med underrättelse och sånt.
Citera
2018-06-24, 20:32
Medlem
moderndators avatar
Citat:

Precis, om värnplikten skall göras skall man minsann se till att känna stolthet över den efteråt. Att då ta tid på sig för att hamna någonstans man verkligen vill är det enda rätta!
Citera
2018-06-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ja jag har ju ingen aning, lät konstigt bara. Kan ju ha varit tekniken som var helt trasig också.

Absolut kan hon/dom haft helsämst teknik! Men för cyklingen som exempel så hade man en tvåa efter dom första fem minutrarna. Har man tokusel kondition så kan man säkert åka dit på en tvåa även där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in