2023-04-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnStroganoff
Hej. Görs jägartestet på samma tillfälle som den vanliga mönstringen?

Svar ja.
Citera
2023-05-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Hej på er! Jag är en 27 årig man som har haft seriösa tankar om att göra värnplikt, gå in i det militära.
Jag kan erkänna att jag hade samma tanke när jag var 22-23 år men har ingen bra förklaring till varför jag ej tog tag i det, har i för sig tittat lite på Försvarsmaktens hemsida när jag var yngre och gick i skolan. Är det någon som vet vad det är för krav på skyttesoldat? Jag har haft litet uppehåll från gymmet pga sjukdom så min form är inte direkt det bästa, Vad jag har förstått så är skyttesoldat en av de populäraste och vanligaste inom försvaret. Jag vet också att det finns lastbilsförare/fordonsförare och jag tog C Kortet på en helt värdelös Yrkesutbildning som var horribel, Jag glömde fråga er om vad ni tycker om det är för sent att göra värnplikt nu när jag är 27 år och kommer vara betydligt äldre än dem som normalt rycker in, Tack på förhand! kan tillägga att jag är ostraffad och har aldrig haft problem med polisen.

Du klarar tjänsten med hyfsad kondition. Pannben är det viktiga.

Finns alltid några äldre i värnpliktskullarna. Vi hade nån över 30. Var inget konstigt för nån, viktiga är om DU tycker det är konstigt och jobbigt.
Citera
2023-05-02, 22:33
Medlem
För lätt att bli antagen som jägarsoldat?

Tja! Kollade vad som krävs för att bli antagen till jägarsoldat och tyckte inte att det verkade särskilt svårt. Är det svårare när man väl kommer in? Hoppar många av?
Citera
2023-05-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeizureSeizure
Tja! Kollade vad som krävs för att bli antagen till jägarsoldat och tyckte inte att det verkade särskilt svårt. Är det svårare när man väl kommer in? Hoppar många av?
Som man säger. Lätt att komma in, svårare att komma igenom.
Antagningsprov är en sak. För att klara utbildningen måste man ha en bra kombination av egenskaper. Och där handlar det inte om de fysiska egenskaperna som främst testas.
Citera
2023-05-02, 22:44
Medlem
Belters avatar
Du vet väl vilken generation som är aktuell för detta idag….Kan dom ens knyta skorna själva?
Citera
2023-05-02, 22:45
Medlem
Eftersom man idag inom militär, polis, säpo etc. vill ha en viss kategori autkoritärstroende, medelmåttor som inte tänker själva, ifrågasätter och främst är "lojala" "verktyg" åt en alltmer korrupt och obegåvad politisk ledning, där man dessutom erbjuder ganska dåliga lönevillkor så får man vara beredd att ta bottenskrapet på arbetsmarknaden.. Då kan man inte ha särskilt höga krav.. då får man NOLL personal.
Citera
2023-05-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Eftersom man idag inom militär, polis, säpo etc. vill ha en viss kategori autkoritärstroende, medelmåttor som inte tänker själva, ifrågasätter och främst är "lojala" "verktyg" åt en alltmer korrupt och obegåvad politisk ledning, där man dessutom erbjuder ganska dåliga lönevillkor så får man vara beredd att ta bottenskrapet på arbetsmarknaden.. Då kan man inte ha särskilt höga krav.. då får man NOLL personal.
Det där är ju bara skitsnack från nån som inte själv duger till någonting vettigt.
Citera
2023-05-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope

ock? vad ville du med det inlägget. Jägare söker man för att man vill utmana sig själv och lära sig vad man tål samt få ett jäkligt gott kamratskap och en sjukt bra utbildning på många sätt som man inte kan få någon annan stans.. Det går ju ut på att ledas och utföra uppdrag man blir tilldelad utan att ifrågasätta med dom verktyg och kunskap man fått med sig. Det är inte svårare än så. Det är en kort del av livet och kan vara en väldigt bra skjuts i karriären var man än hamnar.

Vill du annat blir du självklart officerare.

det är exakt samma i det civila livet... vill man ledas tar man anställning, vill man leda blir man chef och ägare för företag förslagsvis.

Förövrigt, menar du att man inte var lojal förr i tiden då är du totalt okunnig.

Och vadå lönenivå? vad snackar du om, jägarsoldat som är menig som alla andra är man rycker in får samma lön som alla andra som gör värnplikt vad du än inbillar dig. Eller inbillar du dig att blivande jägarsoldat har några särskilda förmåner? Man gör exakt samma grundutbildning som alla andra där det knappast är mycket större skillnad än mer fys.
Senast redigerad av Brodrude 2023-05-02 kl. 23:14.
Citera
2023-05-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Det där är ju bara skitsnack från nån som inte själv duger till någonting vettigt.
Han kanske sökte men dög knappt på ett vanligt kompani heller förmodligen , Vi hade sånt också på vår tid.
Citera
2023-05-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Han kanske sökte men dög knappt på ett vanligt kompani heller förmodligen , Vi hade sånt också på vår tid.
Det är alltid dom som blir ratade som klagar av någon anledning.
Citera
2023-05-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Det är alltid dom som blir ratade som klagar av någon anledning.

kom en sån kille när jag ryckt in. en av dom där kaxiga killarna i min egen klass som spelade hockey och alltid skulle vara tuffa och hotade med stryk då och då fast jag aldrig brydde mig.

En dag var han bara där på vårt kompani, hade åkt ur jägarförbandet och skyllde då på dålig rygg (Sånt vet man ju förfan redan i mönstringen, inget man kan ljuga bort).

jag förstod direkt att han åkt ut på grund av det mentala typ pallade inte när det väl gällde.... kort tid efteråt så var han bara borta och nästa gången jag såg honom8tio år senare) så sa en gammal klasskompis att han söp och var hemma jämt.

En kompis som är Jägarsoldat sa att det kom en del såna som hade gymmat lite för mycket men som grinade efter några dar ute i fällt där man bara skulle gå lite. Man gav alltså upp redan innan det blev särskilt tufft. Dom som fixar det är vanliga killar från vanliga familjer, med lite panna. Svårare än så är det inte.

Jag hade i alla fall sökt om det inte vore för att jag är väldigt närsynt. jag vet att jag hade klarat det samt att jag har alltid fattat att det alltid är roligare om man söker sig till ställen dit folk söker sig frivilligt och gett sig fan på att klara det.

Vanliga lumpen var inte alls kul med massa bybor som hellre ville blir fulla och saknade vanligt hyfs och som hatade det. Vissa små kriminellas, jag gick på en rättegång där en gjort småbott som han åkt dit på. En bunt dittvingade mer eller mindre.

Typ minst hälften hade inte vart önskade med dagens krav det är ett som är säkert.

Alt vad det innebar med ett allmänt försvar antar jag där alla ska med. jag önskar att det aldrig blir så fullt ut någonsin igen.
Citera
2023-05-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
kom en sån kille när jag ryckt in. en av dom där kaxiga killarna i min egen klass som spelade hockey och alltid skulle vara tuffa och hotade med stryk då och då fast jag aldrig brydde mig.

En dag var han bara där på vårt kompani, hade åkt ur jägarförbandet och skyllde då på dålig rygg (Sånt vet man ju förfan redan i mönstringen, inget man kan ljuga bort).

jag förstod direkt att han åkt ut på grund av det mentala typ pallade inte när det väl gällde.... kort tid efteråt så var han bara borta och nästa gången jag såg honom8tio år senare) så sa en gammal klasskompis att han söp och var hemma jämt.

En kompis som är Jägarsoldat sa att det kom en del såna som hade gymmat lite för mycket men som grinade efter några dar ute i fällt där man bara skulle gå lite. Man gav alltså upp redan innan det blev särskilt tufft. Dom som fixar det är vanliga killar från vanliga familjer, med lite panna. Svårare än så är det inte.

Jag hade i alla fall sökt om det inte vore för att jag är väldigt närsynt. jag vet att jag hade klarat det samt att jag har alltid fattat att det alltid är roligare om man söker sig till ställen dit folk söker sig frivilligt och gett sig fan på att klara det.

Vanliga lumpen var inte alls kul med massa bybor som hellre ville blir fulla och saknade vanligt hyfs och som hatade det. Vissa små kriminellas, jag gick på en rättegång där en gjort småbott som han åkt dit på. En bunt dittvingade mer eller mindre.

Typ minst hälften hade inte vart önskade med dagens krav det är ett som är säkert.

Alt vad det innebar med ett allmänt försvar antar jag där alla ska med. jag önskar att det aldrig blir så fullt ut någonsin igen.
Jag var jägare och kan bara säga att dom som klarade sig bäst sällan hade de största musklerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in