Citat:
Ursprungligen postat av
Kuhnkee
Jag är ypperligt tacksam för svar! Tycker spaningssoldat och/eller jägare låter mycket frestande. Även efter din totala sågning av den glamorösa "agent" synen många har. Självfallet förstår jag att jag inte kommer utbilda mig till Jason Bourne, inte heller det jag vill. Vad jag vill är precis det du beskriver. Vill ha en mycket fysiskt krävande befattning som tränar mig i informationsinhämtning och underättelsearbete. Kommer en sådan befattning att vara meriterande för arbete i MUST?
+ Finns det inte fler befattningar som jobbar med detta?
Mvh
Nja, de flesta av alla befattningar inom FM omfattar någon form av underrättelseverksamhet, det ligger i verksamhetens natur att inhämta all information man kan när man utför sina egentliga uppgifter oavsett hur betydelselösa de verkar för en själv.
Mycket underrättelsearbete som utförs just nu är sådant som vanliga skyttesoldater utför och består oftast av rent kallprat med bybor i Afghanistan där man bjuder på en cigg och frågar om det synts till några främlingar i trakten den senaste tiden eller om det varit mer trafik på vägarna än vanligt.
Svensk underrättelse var i sina glansdagar under Kalla Kriget då vi hade IB som infiltrerade svenska kommunistpartier och vidarebefordrade mycket uppskattade rapporter om PLO till Mossad och hade så god koll på vad som hände i Baltikum att Sovjet såg det som ett allvarligt hål i sin järnridå.
Inom MUST så finns det ju även olika befattningar och om du söker dig dit så kommer de ju såklart ta hänsyn till vad du pysslade med i gröntjänsten och bestämma om du passar bäst för kontorsjobb som analytiker, signalspaning, digital spaning/krigföring eller annat som kräver mer av en skarp hjärna än muskler. En vanlig sägen om hackare är ju att ifall de upptäcks så kommer några myndighetspersoner en dag och förklarar
"Vi vet att du har gjort det här. Antingen så kommer du bli åtalad för dataintrång under hög sekretess, eller så kan du börja jobba för oss." Mycket modernt spionarbete utförs idag på internet.
Vill du arbeta i fält så är dock jägare/spaningssoldat ditt bästa alternativ men MUST kommer såklart förlita sig på dina befälhavares uppfattning om dig och göra en analys utan att ens fråga dig.
Kunnighet i främmande språk (engelska räknas inte) är som sagt ett starkt plus. Inte bara för vad du "de-facto" kan utan för att det ger även en bra insikt i din mentala kapacitet. Alla kan lära sig tre närbesläktade språk (tyska, engelska, svenska), tre olika språk utöver svenska/engelska (tyska, franska, finska) är mer ovanligt, tre totalt olika språk (franska, ryska, mandarin) är extremt välkommet, kan du ryska, mandarin och arabiska kommer du förmodligen bara få en lapp och en instruktion "Infinn dig vid det här kontoret kl 08:00 nästa vecka. God middag." Sen kommer din tjänstgöring bestå i att du översätter kilovis med papper.