2018-01-02, 18:07
Medlem
Mackan52s avatar
Det är även stor skillnad på olika sorters underrättelsearbete.

Spaningssoldat är fysiskt krävande och närmast något som närmast liknar jägartjänst.
En spaningssoldat letar sig in bakom fiendens linjer, spanar mot ett mål i ur och skur under lång tid och rapporterar precis allt man ser från hur många fordon som finns vid målet till när målets vaktposter går på dass. Vill du veta hur det är att vara spion är det här så nära du kan komma, timme efter timme med observation och registrering av tillsynes totalt meningslös info. Du får äta kalla ransoner, lära dig bajsa samtidigt som du tittar genom en kikare och låtsas att du är en sten.

Underrättelse är inte alls så glamoröst som filmerna får det att verka (James Bond är utan tvekan världens sämsta hemliga agent, alla vet vem han är och hans täckmantel röjs konstant), vad som läggs fokus på vid mönstring är din förmåga att lösa komplicerade och oförutsedda situationer, individuellt initiativ och okonventionellt tänkande.
Citera
2018-01-02, 18:11
Medlem
Mackan52s avatar
Sen har du den glassigare formen av underrättelsearbete.

Signal/radarspaning där du får sitta i ändlösa timmar på en stol i ett uppvärmt utrymme med kaffe som puttrar i bryggaren och ett par hörlurar på huvudet. Lär du dig ryska och andra främmande språk kommer detta vara guld värt för FM.
Citera
2018-01-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Sen har du den glassigare formen av underrättelsearbete.

Signal/radarspaning där du får sitta i ändlösa timmar på en stol i ett uppvärmt utrymme med kaffe som puttrar i bryggaren och ett par hörlurar på huvudet. Lär du dig ryska och andra främmande språk kommer detta vara guld värt för FM.

Jag är ypperligt tacksam för svar! Tycker spaningssoldat och/eller jägare låter mycket frestande. Även efter din totala sågning av den glamorösa "agent" synen många har. Självfallet förstår jag att jag inte kommer utbilda mig till Jason Bourne, inte heller det jag vill. Vad jag vill är precis det du beskriver. Vill ha en mycket fysiskt krävande befattning som tränar mig i informationsinhämtning och underättelsearbete. Kommer en sådan befattning att vara meriterande för arbete i MUST?
+ Finns det inte fler befattningar som jobbar med detta?

Mvh
Citera
2018-01-02, 18:56
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Jag är ypperligt tacksam för svar! Tycker spaningssoldat och/eller jägare låter mycket frestande. Även efter din totala sågning av den glamorösa "agent" synen många har. Självfallet förstår jag att jag inte kommer utbilda mig till Jason Bourne, inte heller det jag vill. Vad jag vill är precis det du beskriver. Vill ha en mycket fysiskt krävande befattning som tränar mig i informationsinhämtning och underättelsearbete. Kommer en sådan befattning att vara meriterande för arbete i MUST?
+ Finns det inte fler befattningar som jobbar med detta?

Mvh

Nja, de flesta av alla befattningar inom FM omfattar någon form av underrättelseverksamhet, det ligger i verksamhetens natur att inhämta all information man kan när man utför sina egentliga uppgifter oavsett hur betydelselösa de verkar för en själv.

Mycket underrättelsearbete som utförs just nu är sådant som vanliga skyttesoldater utför och består oftast av rent kallprat med bybor i Afghanistan där man bjuder på en cigg och frågar om det synts till några främlingar i trakten den senaste tiden eller om det varit mer trafik på vägarna än vanligt.

Svensk underrättelse var i sina glansdagar under Kalla Kriget då vi hade IB som infiltrerade svenska kommunistpartier och vidarebefordrade mycket uppskattade rapporter om PLO till Mossad och hade så god koll på vad som hände i Baltikum att Sovjet såg det som ett allvarligt hål i sin järnridå.

Inom MUST så finns det ju även olika befattningar och om du söker dig dit så kommer de ju såklart ta hänsyn till vad du pysslade med i gröntjänsten och bestämma om du passar bäst för kontorsjobb som analytiker, signalspaning, digital spaning/krigföring eller annat som kräver mer av en skarp hjärna än muskler. En vanlig sägen om hackare är ju att ifall de upptäcks så kommer några myndighetspersoner en dag och förklarar "Vi vet att du har gjort det här. Antingen så kommer du bli åtalad för dataintrång under hög sekretess, eller så kan du börja jobba för oss." Mycket modernt spionarbete utförs idag på internet.

Vill du arbeta i fält så är dock jägare/spaningssoldat ditt bästa alternativ men MUST kommer såklart förlita sig på dina befälhavares uppfattning om dig och göra en analys utan att ens fråga dig.

Kunnighet i främmande språk (engelska räknas inte) är som sagt ett starkt plus. Inte bara för vad du "de-facto" kan utan för att det ger även en bra insikt i din mentala kapacitet. Alla kan lära sig tre närbesläktade språk (tyska, engelska, svenska), tre olika språk utöver svenska/engelska (tyska, franska, finska) är mer ovanligt, tre totalt olika språk (franska, ryska, mandarin) är extremt välkommet, kan du ryska, mandarin och arabiska kommer du förmodligen bara få en lapp och en instruktion "Infinn dig vid det här kontoret kl 08:00 nästa vecka. God middag." Sen kommer din tjänstgöring bestå i att du översätter kilovis med papper.
Senast redigerad av Mackan52 2018-01-02 kl. 19:02.
Citera
2018-01-02, 20:50
Medlem
Jag hade fått intrycket att om man verkligen ville hålla på med underrättelser så var det tolkskolan som var den säkraste vägen, vet inte om det stämmer nu för tiden, eller om du skulle klara av det extrema pluggtempo som krävs där. Väldigt mentalt krävande. Inte så fysiskt dock.
Citera
2018-01-02, 20:54
Medlem
Luxuss avatar
Försvarets radioanstalt finns ju också. Tönk på att dessa myndigheter även anställer civilister, så att göra lumpen å sen jobba npt år som soldat är inte nödvändigt. Döremot är det knappast bortkastat
Citera
2018-01-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prefon
Känner en kille som kör utbildningen till telekrigssoldat just nu, i Enköping. Han kunde inte vara nöjdare, du får utbildning inom diverse IT- och datasystem och mottar certifikat som du kan ha stor nytta av i framtiden inom många yrken. Verkar vara en mycket analytiskt tjänst, kombinerat med en del fält och fysiskt krävande moment.
Skönt att höra! Det är lite det som lockar mig med telekrigsoldat, det tekniska kombinerat med fält. Skulle gissa på att man får utbildning inom samband också, så möjligheterna att söka anställning vid i princip alla försvarsmaktens förband om man skulle vilja flytta borde ju vara goda.
Citera
2018-01-03, 16:55
Medlem
hallå! vad är det för skillnad på Trängregementet och ett vanligt läns regemente?
Citera
2018-01-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gta
hallå! vad är det för skillnad på Trängregementet och ett vanligt läns regemente?
Antar du menar Skaraborg eller södra skånska typ?
Dom utbildar helt olika förband, men det du tänker på förr kanske var sådana regementen som Värmlands regemente vilka satte upp en brigad(vilket även pansarregementena gjorde). Idag sätter inget regemente upp en brigad själv utan utbildar endast 2-4 bataljoner. TrängR utbildar 2 logistikbataljoner P4(Skaraborgsregmente) utbildar 2 pansarbataljoner, 1 brigadstab och ett brigadspaningskompani.
Citera
2018-01-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Antar du menar Skaraborg eller södra skånska typ?
Dom utbildar helt olika förband, men det du tänker på förr kanske var sådana regementen som Värmlands regemente vilka satte upp en brigad(vilket även pansarregementena gjorde). Idag sätter inget regemente upp en brigad själv utan utbildar endast 2-4 bataljoner. TrängR utbildar 2 logistikbataljoner P4(Skaraborgsregmente) utbildar 2 pansarbataljoner, 1 brigadstab och ett brigadspaningskompani.

Ja det var Skaraborg jag tänkte på, såg att det går att ansöka som skyttesoldat till både trängregementet och Skaraborg regemente. På vilket sätt skiljer sig arbetsuppgiften mellan dessa två? är utbildningen den samma eller skiljer sig den också?

Tack!
Citera
2018-01-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ja det var Skaraborg jag tänkte på, såg att det går att ansöka som skyttesoldat till både trängregementet och Skaraborg regemente. På vilket sätt skiljer sig arbetsuppgiften mellan dessa två? är utbildningen den samma eller skiljer sig den också?

Tack!
Är inte jätte insatt i ämnet men jag valde faktiskt själv skyttesoldat på trängregementet som andra val när jag mönstrade, yrkesvägledaren förklarade lite snabbt för mig att ens uppgift t.ex. skulle vara att ”eskortera” konvojer med ammunition osv. Han förklarade att ens roll var lite mer som en understödssoldat än en ”anfallssoldat” som min roll skulle vara i mitt första val, skyttesoldat på p7.
Citera
2018-01-03, 23:48
Medlem
Citat:

Tack!
Skillnaden är som sagt uppgifter och storlek på ditt förband. P4 utbildar hela skyttekompanier och stridande bataljoner. Har stridsfordon och stridsvagnar och granatkastare som understöd och samövning. Du kommer få öva i större enheter och focus kommer vara strid inom brigaden.
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Är inte jätte insatt i ämnet men jag valde faktiskt själv skyttesoldat på trängregementet som andra val när jag mönstrade, yrkesvägledaren förklarade lite snabbt för mig att ens uppgift t.ex. skulle vara att ”eskortera” konvojer med ammunition osv. Han förklarade att ens roll var lite mer som en understödssoldat än en ”anfallssoldat” som min roll skulle vara i mitt första val, skyttesoldat på p7.
Ja delvis sant.

En tumregel som jag skulle säga är att vill man "kötta" är p4,p7,i19 och amf att föredra.
På trängen får du absolut lära dig att kriga i pluton men onte i större enheter med understöd. På större övningar kommer du troligen inte strida alls. Men visst är eskort viktiga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in