2020-05-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ROTFLOLASHTINC
Hur går psykologtestet till? Vad frågar dom om? Vad ska man undvika att säga?

Det är ett samtal, kan ta allt ifrån 10min till 1timme, psykologen försöker bedöma din tjänstbarhet och befälslämplighet. Frågorna handlar om din familj, uppväxt, vänner, skolan, arbete och likande, man går också igenom sitt CV och grundskola + gymnasiebetyg. Personligen fick jag en 8 (skalan 1-9). De jag känner som presterade sämre hos psykologen har alla familjeproblem (alkoholism, separerade föräldrar, depression eller liknande) undvik att komma in på det ämnet, försök istället rikta samtalet mot dina personliga styrkor och erfarenheter.

Tror det är dumt att ljuga för mycket, dessa psykologer känner nog igen en lögn när de ser en. Jag var personligen ärlig, även om jag inte alltid sa hela sanningen. Verka inte för överintresserad (nämn inte alla vapen du vill skjuta) och skryt inte om cs-ranken.
Citera
2020-05-23, 15:30
Medlem
Nu till juli så rycker jag in som gruppchef luftvärnsoldat på lv6 i Halmstad och med det sagt undrar jag om det är någon här i forumet som har varit luftvärnsoldat som skulle kunna berätta lite mer om hur det är och vad man spenderar mest tid av utbildningen på. Har läst på överallt men hade varit kul att höra direkt ifrån någon så man får en något mer objektiv bild än vad försvarsmakten ger på sin hemsida o YT där de bara visar highlights.
Citera
2020-05-23, 20:26
Medlem
Jag har ingen erfarenhet ifrån Luftvärnet men känner några som jobbar där.

Ett attraktivt mål för för specialförband är luftvärn. Detta gör att man lär sig att skydda robotarna ifrån SF-förband.
Citera
2020-05-23, 21:42
Medlem
Chingchonglings avatar
Hej flashbackares!!!

Jag undrar om kockar I försvarmakten ? Jag jobbar som kock (11 års arbetslivserfarenhet) inom civila livet (skolan och restauranger) nu jobbar inom skola där jag lagar mat för 500 till 1000 Pers dagligen , jag är 30 år och här tänkt söka till försvarsmakten, är jag gammal? Min erfarenhet skulle vara nån fördel imon försvarsmakten?, och vad är kravet under mönstring för kock eller kokchef tjänst inom försvarsmakten?
Senast redigerad av Chingchongling 2020-05-23 kl. 21:52.
Citera
2020-05-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chingchongling
Hej flashbackares!!!

Jag undrar om kockar I försvarmakten ? Jag jobbar som kock (11 års arbetslivserfarenhet) inom civila livet (skolan och restauranger) nu jobbar inom skola där jag lagar mat för 500 till 1000 Pers dagligen , jag är 30 år och här tänkt söka till försvarsmakten, är jag gammal? Min erfarenhet skulle vara nån fördel imon försvarsmakten?, och vad är kravet under mönstring för kock eller kokchef tjänst inom försvarsmakten?

1. Nej, inte för den beffatningen.

2. Livserfarenhet är absolut en fördel och dina erfarenheter är också en fördel.

3. Jag vet ej men inte så högt.

Tror det blir perfekt för dig. Sen finns det kockar inom alla försvarsgrenar så det gäller att hitta rätt. Ha i åtanke att det är en väldigt liten lön speciellt när man är 30....
Citera
2020-05-25, 14:24
Medlem
Citat:
Hej flashbackares!!!

Har jag förstått det rätt är det summan av alla värden på mönstringen som avgör om man kommer in i önskad befattning.

Det betyder att din arbetserfarenhet gör att du antagligen får ett högt värde på psykolog-testet. Men i praktiken kan någon med högre summa (bra på intelligens och fysiska tester) kan komma före. Smart att träna ordentligt innan med andra ord.
Citera
2020-05-25, 16:59
Medlem
Chingchonglings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khimiya
Har jag förstått det rätt är det summan av alla värden på mönstringen som avgör om man kommer in i önskad befattning.

Det betyder att din arbetserfarenhet gör att du antagligen får ett högt värde på psykolog-testet. Men i praktiken kan någon med högre summa (bra på intelligens och fysiska tester) kan komma före. Smart att träna ordentligt innan med andra ord.

OK det förstås att man ska tränas 👍🏻, men samtidigt är det många som vill vara kock i lumpen? för vad jag kan läsa och hitta på fb, dom flesta satsar eller rätt sagt många vill bli på jägare, fallskärmjägare, kust jägare och allt som innehåller ordet jägare, och andra coola befattningar, det känns som det i allafall, men andra befattning som till exempel kock är det önskad? Känns som kock är det. Typ sist folk söker 🤔?
Senast redigerad av Chingchongling 2020-05-25 kl. 17:36. Anledning: Fel stavning
Citera
2020-05-25, 19:23
Medlem
Citat:
OK det förstås att man ska tränas 👍🏻, men samtidigt är det många som vill vara kock i lumpen? för vad jag kan läsa och hitta på fb, dom flesta satsar eller rätt sagt många vill bli på jägare, fallskärmjägare, kust jägare och allt som innehåller ordet jägare, och andra coola befattningar, det känns som det i allafall, men andra befattning som till exempel kock är det önskad? Känns som kock är det. Typ sist folk söker 🤔?

Det är möjligt, ska själv rycka in som jägare i sommar. Men ju större summa du får destå större chans att komma in, även om konkurrensen inte är lika hög som på andra befattningar.
Citera
2020-05-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linne83
Rycker in som Artillerisoldat på A9 17e Augusti, någon annan här som ska dit?
Tror inte att utbildningen ställs in, men man börjar ju undra. Möjligtvis att den skjuts upp eller liknande.
Vi ses i Boden! Rycker in 17 Augusti också.
Citera
2020-06-01, 10:53
Medlem
Citat:
Hej flashbackares!!!

Sök som kock mot flottan. Sjödygn gör lönen rätt stabil och du slipper vara ute i skogen och rulla.
Citera
2020-06-07, 22:53
Medlem
StillDREs avatar
Testar att ställa frågan i denna tråd...

Jag undrar om man kan bli tvungen att utföra sin värnplikt inom Hemvärnet, alltså som hemvärnssoldat istället för att göra det inom Försvarsmakten. En vän till mig påstår nämligen att han blivit inkallad att genomföra GMU inom Hemvärnet, då han inte sågs som lämplig nog för att göra GMU inom försvarsmakten. Själv tycker jag det verkar mycket märkligt då Hemvärnet består av frivilliga. Är inte Hemvärnet någonting man själv söker sig till?
Citera
2020-06-08, 11:36
Medlem
Cykrltestet kommer försvinna detta år pga covid19 och ersätts med ett frågeformulär. Hur kommer mönstringen skilja sig nu tror ni? Svårare eller lättare att få bra resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in