2018-06-04, 17:48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Om något är en kränkning beror just på hur det påverkar mottagaren. Att Flashbacks moderatorer har en egen uppfattning (som i praktiken bara verkar inbegripa regelrätta hot) gör det inte till någon objektiv sanning.

Ordet kränka är ett psykologiskt begrepp vilket handlar om gränsöverskridande.
Precis som en nation har rätt att kräva att dess gränser respekteras så har en människa det. Det sätt du kan kränka ett lands gränser är genom att ignorera landets existens ocg bete dig som att det och folket där är mindre värda och betydelselösa.
Kränkning av andra människor är liknande. Det handlar om att köra över dem, det vill säga att inte _se_ dem och bete sig som att de inte räknas som likvärdiga människor. Det är alltså mer kränkande att avdärda andra som om de är idioter än att kalla dem idioter.

Förvisso sätter man själv sina gränser men man kan inte kräva att vara viktigare än andra. Det vill säga att andra ska rätta sig efter dina känslor.

Du hävdar att det beror på hur denna blir påverkad men då en sinnessjuk eller störd eller traumatiserad blir mer påverkad så skulle vi bli alla labila människors gisslan.
Det första exemplet handlar om att alla har rätt till respekt. Det andra att andra människor /länder underkastar sig.
Det är diktatur

Citat:
Jag tror de flesta av oss är införstådda med att det faktum att vi är öppna med vårt kön, de ämnen vi väljer att diskutera,etc. påverkar mängden skit vi får,
fast nej. Det är ju bara du och Buffy och nån till som hävdar att ni får skit. Det är väl knappast så att ni är kvinnor och vi andra inte
Citat:
men vi anser inte att det ska ha någon betydelse och att vi borde ha samma rätt att uttrycka oss som andra. Att ständigt fokusera på att "förklara varför" som om vi vore "idioter", och att påstå att "människor är sådana" är inget annat än att skylla på offret och ta hatarnas parti.
Vad du anser inte skall ha betydelse är hur du själv beter dig. Det är tyranniskt. Det är också en härskarteknik att förminska de som är av en annan åsikt till hatare.

Det kallas på psykologispråk att demonisera. Vad du konstant gör är att kränka genom att objektifiera oliktänkande och kräva större rätt än andra.
Nej du har samma rätt.

Att hävda att modsen är emot dig eller din åsikt är samna härskarteknik.

Liksom att framställa sig som offer.

Du står inte på egna ben, och egna prestationer. Du har kränkande som argumentationsfel. Att folk blir arga på dig och attackerar tillbaka är inte konstigare än att sätta sig upp mot en bullie.

Som den klistrade tråden på feminism säger. Ni sätter själva nivån på underforumet.
Citera
2018-06-04, 17:53
Avslutad
Jag får inga obehagliga PM från FB-killar, men jag vet hur jag ska göra om jag skulle vilja ha det.
Jag har alltså gjort ett val.
Citera
2018-06-04, 17:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är min tillägg i den här trådfrågan och passar mycket bra ihop med trådstarten= orsak och verkan.
Finns både män och kvinnohatare här inne.
Jag tror inte att män här inne startar en tråd om dödshot eller annat skit de får i sina pm( tror jag alltså).
Antagligen får de både det ena och det andra i pm även de. Ska vi påstå då att dessa pm enbart är från män?
Folk missbrukar dessutom ordet hat kolossalt mycket.
Riktigt hat möter man inte ofta i livet och när man gör det så vet man vad hat är.

Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
hej

Jag och mina väninnor kom in på ämnet flashback, efter lite snack blev det klart att alla(!) så fort
det kom fram att dom var kvinnor, fick massvis med obehagliga, kränkande, sexistiska PM.

Det förekom hot om våldtäkt och dylikt. Detta ledde till att ingen av dessa använder Flashback längre, det blev för mycket helt enkelt. De hade inte ens skrivit mycket, utan väldigt lugna saker i de lugnare delarna av forumet. D.v.s. inte argumenterat med någon.

Tanke om detta? Någon fler tjej som upplevt detta?

Konstigt jag ser ingenting av det i första inlägget. Det som började som en fråga och information om upplevelser angående hotfulla PM om våldtäkt mynnade ut i en kaskad av ord om rabiata, feminister, idioter och orsaker som idioti till varför vissa får PM och inte andra osv. Smustkastningar om TS och andra som yttrat sig om vad för PM dom fått i form av orsak och verkan. Och att det är deras fel att dom får PM.
Tyvärr nivån är för låg för min del.
Senast redigerad av Moosky 2018-06-04 kl. 17:58.
Citera
2018-06-04, 18:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Precis som en nation har rätt att kräva att dess gränser respekteras så har en människa det. Det sätt du kan kränka ett lands gränser är genom att ignorera landets existens ocg bete dig som att det och folket där är mindre värda och betydelselösa.
Kränkning av andra människor är liknande. Det handlar om att köra över dem, det vill säga att inte _se_ dem och bete sig som att de inte räknas som likvärdiga människor. Det är alltså mer kränkande att avdärda andra som om de är idioter än att kalla dem idioter.

Förvisso sätter man själv sina gränser men man kan inte kräva att vara viktigare än andra. Det vill säga att andra ska rätta sig efter dina känslor.

Du hävdar att det beror på hur denna blir påverkad men då en sinnessjuk eller störd eller traumatiserad blir mer påverkad så skulle vi bli alla labila människors gisslan.
Det första exemplet handlar om att alla har rätt till respekt. Det andra att andra människor /länder underkastar sig.
Det är diktatur

fast nej. Det är ju bara du och Buffy och nån till som hävdar att ni får skit. Det är väl knappast så att ni är kvinnor och vi andra inte

Vad du anser inte skall ha betydelse är hur du själv beter dig. Det är tyranniskt. Det är också en härskarteknik att förminska de som är av en annan åsikt till hatare.

Det kallas på psykologispråk att demonisera. Vad du konstant gör är att kränka genom att objektifiera oliktänkande och kräva större rätt än andra.
Nej du har samma rätt.

Du står inte på egna ben, och egna prestationer. Du har kränkande som argumentationsfel. Att folk blir arga på dig och attackerar tillbaka är inte konstigare än att sätta sig upp mot en bullie.

Som den klistrade tråden på feminism säger. Ni sätter själva nivån på underforumet.
Ja det finns kvinnor här inne som " kränker " män fast med "finare" ord och manipulativt sätt.
Ser ner på dem i ett överlägset sätt. Det syns tydligt det också.
Kan tänka mig att just de får pm av lite mer aggressiv ton.
För mig blir det mer en fråga om varför vissa kvinnor får de här pm:n och vissa inte.
Jag tror att allt handlar om att kvinnan nästan aldrig ifrågasätts. Hon kan vara både offret och en förövare men ändå klassas som ett offer.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-04 kl. 18:02.
Citera
2018-06-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Det är diktatur

Nej du har samma rätt.

Japp, i det där Twilight zone-avsnittet du lever i där det är en grövre kränkning att påstå att någon är "desperat" efter andra som kan ta dennes parti än att skriva att någon är ett luder som förtjänar att våldtas så måste jag nog vara värre än Hitler. Just därför är det så svårt att ta några av dina invändningar om att hatet mot kvinnor på Flashback inte är på riktigt på allvar.
Citera
2018-06-04, 18:02
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Va, vad säger du? "Gertrud" är "inte som andra kvinnor"? Fan, det hade jag aldrig gissat!

Som sagt, det här hade kanske varit lättare att ta seriöst om det inte kom från en person som på allvar tyckte att ordet "desperat" var en kränkning värd att kommentera, och konstant gråter ut om hur hennes meningsmotståndare måste drivas av hat. Du kommer helt enkelt alltid hävda att vissa personers upplevda utsatthet är på riktigt medan "feministerna" i tråden ljuger. Vill du se vad jag syftar på kan du kolla mitt förra inlägg till BigFatCone. Jag misstänker dock att det är bortkastad tid att försöka etablera någon måttstock eftersom du tänker vägra rätta dig efter den.

Åsiktskontrollering? Lägg av. Vad vi pratar om är personer som skickar PM med oönskat innehåll av sexuell karaktär. Det har för fan ingenting med åsikter att göra.
Eh nej. Vad du sysslar med är personangrepp och lögner.

Den senaste är att byta topic. Vi skulle diskutera hot här.

Jag har aldrig hävdat mig vara ett offer. Klarar du inte av en diskussion på en abstrakt allmön nivå utan att blanda in person?

Om du inte klarar det så är det svårt att köpa dina andra dogmatiska påståenden.

Jag vill också passa på att påpeka att retorik handlar om att övertyga publiken. Det är inte en personlig vendetta.

Det är möjligt att du själv inte liksom Özz kan höja dig över en skamande försvarsnivå. Men det har inget med retorik att göra och därför övertygar du inte publiken.

Det verkar inte som du förstår hur diskussioner förs. Vilka regler som gäller. När du sedan skyller på att resultatet blir som det blir för att du är kvinna implicerar det att ingen kvinna klarar av att förstå ett communitys oskrivna regler men det kan de flesta kvinnor.
Citera
2018-06-04, 18:09
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Japp, i det där Twilight zone-avsnittet du lever i där det är en grövre kränkning att påstå att någon är "desperat" efter andra som kan ta dennes parti än att skriva att någon är ett luder som förtjänar att våldtas så måste jag nog vara värre än Hitler. Just därför är det så svårt att ta några av dina invändningar om att hatet mot kvinnor på Flashback inte är på riktigt på allvar.
Hatet mot kvinnor här inne? Försöker du få det till en sanning nu också. Det är din sanning.
Det är väl personen man ogillar eller gillar.
En del kan inte hålla sig i något av de två fallen och skickar pm i ilska eller " kärlek", kåthet osv och för att inte bli OT också naturligtvis..
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-04 kl. 18:21.
Citera
2018-06-04, 18:13
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Jo, och jag blir kallad kvinna bara för att jag har Jean av Arc som bild och inte håller med en del anti-feminister.

Självklart kan dom det, men att män beter sig mer som desperata djur är inget man kan förneka. Det kan valfritt community på internet bekräfta det hela.

Du behöver inte ens "flasha" att du är kvinna. Du kan skriva ett inlägg där du beskriver ditt problem och hur du uttrycker det. Kanske vi alla ska börja med att skriva könsneutralt för att behålla anonymiteten över vilket kön man är för att inte få meddelande av slumpmässiga töntar som ska skriva snusk eller ragga på en?

Ja, precis det fallet ja. Men så har vi flera andra fall där man får meddelanden av sexuell karaktär utan att det ska vara självförvållat med en rövbild eller liknande. Som sagt, det kan vara så simpelt att du är kvinna och skriver om ett problem och får konstiga invites.

Som sagt, bara för att du skriver i t.ex sexforumet om något så ska man inte behöva ta emot meddelanden av sexuell karaktär eller kukbilder likt som att du inte ska behöva ta emot försäljningsmeddelanden för att du skriver på knarkforumet.

Man kan ignorera det hela men det är ett störande objekt. Det är ett fenomen som har vuxit fram på nätet som man bör ta tag i hårdare.
Du verkar sätta ribban vid att konrakta dig över huvudtaget. Att själva fenomenet att söka kontakt är en kränkning. Med den ribban kommer det akdrig bli några barn gjorda.

Det är en metafor så nu detta inte missförsås.

Vill du hävda att du får kukbilder här eller är det bara ett vapen i diskussionen?
Citera
2018-06-04, 18:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Konstigt jag ser ingenting av det i första inlägget. Det som började som en fråga och information om upplevelser angående hotfulla PM om våldtäkt mynnade ut i en kaskad av ord om rabiata, feminister, idioter och orsaker som idioti till varför vissa får PM och inte andra osv. Smustkastningar om TS och andra som yttrat sig om vad för PM dom fått i form av orsak och verkan. Och att det är deras fel att dom får PM.
Tyvärr nivån är för låg för min del.
Ja enda sedan uppmärksamhetskåta tjejer fick chansen att skryta om hur kränkta de är blev tråden bättre?
Citera
2018-06-04, 18:24
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej men du har å andra sidan inte lika stor chans att bli misshandlad som jag har så jag vet inte vem som har det "värst". Sen spelar det väl ingen roll om personen skriver "Jag ska våldta dig" eller "Jag ska döda dig"? Hot om våld som hot om våld så att säga.

Ja, vi har redan konstaterat att du vill bestämma vad folk ska få säga här på forumet. Hur ska vi hindra folk från att vara elaka menar du? Om jag tycker att du är ett puckat flyktingvurmande luder som förtjänar att våldtas för ditt landsförräderi så säger YGL att jag har all rätt i världen att uttrycka den åsikten, oavsett hur den tas emot av dig. Rätten för mig att dela med mig av mina åsikter är samhällsmässigt viktigare än din rätt att inte råka ut för elaka ord.

Det är klart att det är jobbigt att få såna här PM men hur många är det som egentligen får det i en utsträckning stor nog för att kalla det för ett forumsproblem?
Exakt. Från att ha utmålat flashback som ett rövarnäste handlar nu diskussionen om Facebook och att män tar kontakt på wordfeud.
Det här hatet vet verkligen inga gränser.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-04 kl. 18:56.
Citera
2018-06-04, 18:31
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag efterfrågade just detta, men fick inget direkt svar på detta. Vad för bild handlade det om?
Vem av dom som anser att dom fått PM med hot om våldtäkt osv handlar det om? Allihop eller en av dom?

Vem som är desperat eller rabiat är väl ändå inte topic.
Ja du verkar livrädd för feminister helt enkelt, men det har ju inte heller med frågan om obehagliga PM att göra.
Det finns länk med Buffys nakenbilder tidigare i tråden.

Det finns två som hävdar de får obehagliga pm. Den ena är Buffy. Den andra Disciplina.
Hittills är hot bara hörsägen och det obehagliga kan vara att män söker kontakt över huvud taget.
Citera
2018-06-04, 18:37
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det är knappast de kvinnor som klagar, de som vill ha grisiga PM eller kontakt med män.

Utan de som ideologiskt utmanar Fb-kulturen dvs dessa grisiga PM blir en sorts straff/hot/varning som utmäts.
Ett fullkomligt befängt påstående och visar på hur man miissförstår vad ett diskussionsforum är.
Men en bekväm offerkofta.
Den kultur som finns här är att leverera bra inlägg med hög retorisk nivå.

Kritiserar du den framstår du bara som imbecill. Ingen orkar bry sig. Det andra är bara ursäkter för att dölja att du inte levererar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in