2018-05-17, 22:56
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Skrev in mig på arbetsförmedlingen i mars och har inte blivit kallad till möte en enda gång.

Vad händer om jag struntar i det men söker jobb som vanligt, rapporterar i aktivitetsrapporten och samtidigt får a-kassa?

Det är AF som ska kalla dig. Du kan knappast lastas för att de idioterna inte kallat dig ännu. Ta det lugnt och sköt dina rapporter bara, annars lär de höra av sig omgående.
Citera
2018-05-18, 19:25
Medlem
Hur gör man med tidkortet när det gäller söndagar? Jag är ledig på söndagar, som de flesta människor, men på tidkortet finns inget alternativ som verkar lämpligt att kryssa för. Det finns en ruta för semester men jag har ju inte semester på söndagar.
Citera
2018-05-21, 13:48
Bannlyst
Får man a-kassa om man får sparken?

Vi säger att man typ kör rattfull eller nåt så det blir utredning på jobbet. Dom säger att man inte får jobba kvar p.g.a. detta. Är man behörig att få a-kassa då om man fått sparken,
Citera
2018-05-21, 13:56
Medlem
Ja, men normalt 45 dagars karens om det är personliga skäl för uppsägning
Citera
2018-05-21, 14:01
Medlem
Du undrar om det är skillnad om man blir avskedad jämfört med om man blivit uppsagd (ordet sparken används lite väl godtyckligt och är ju inget arbetsrättsligt begrepp)

Ja, det är 45 (ersättnings)dagar i karens om man själv orsakar sin arbetslöshet.
Citera
2018-05-21, 15:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du undrar om det är skillnad om man blir avskedad jämfört med om man blivit uppsagd (ordet sparken används lite väl godtyckligt och är ju inget arbetsrättsligt begrepp)

Ja, det är 45 (ersättnings)dagar i karens om man själv orsakar sin arbetslöshet.
O dit räknas inte ett indraget körkort då arbetsgivaren har en skyldighet att först försöka omplacera den anställde som inte säger upp sig frivillig.
Citera
2018-05-21, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja, men normalt 45 dagars karens om det är personliga skäl för uppsägning

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
O dit räknas inte ett indraget körkort då arbetsgivaren har en skyldighet att först försöka omplacera den anställde som inte säger upp sig frivillig.
Jag får sparken eftersom jag körde full på jobbet och blev av med lappen men hade även varit våldsam mot chefen dagen efter. Har dock varit med och betalt akassan flera år.

Står jag helt utan akassa?
Citera
2018-05-21, 17:03
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Jag får sparken eftersom jag körde full på jobbet och blev av med lappen men hade även varit våldsam mot chefen dagen efter. Har dock varit med och betalt akassan flera år.

Står jag helt utan akassa?
nej
Citera
2018-05-21, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
nej
Ok, så jag kommer få bidrag eller vadå? Hur länge då? Jag måste hitta jobb som inte kräver körkort.
Citera
2018-05-21, 17:29
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Ok, så jag kommer få bidrag eller vadå? Hur länge då? Jag måste hitta jobb som inte kräver körkort.
Naturligtvis så kommer du att få A-kassa som alla andra. DEN biten behöver du inte vara orolig för.
Däremot borde du vara orolig för huruvida du kan BEHÅLLA nästa jobb om du inte tar tag i din livssituation. Att dricka på jobbet är inget att leka med.
Citera
2018-05-21, 17:40
Medlem
KratosTheGods avatar
A-kassa + Jobb

Ifall låt säga någon skulle säga upp sig ifrån sin heltidsanställning och börja stämpla. I samma veva när man avslutar anställningen efter uppsägningstid så blir man timanställd uppåt något som resulterar i en vit utbetalning ca 5000 kr/per månad. Från A-kassan borde det för den personen genereras ca 15000 kronor ifall det gäller full stämpling, resterande inkomster ovanpå det är bara under bordet.

Hur är det med karensdagar när man går från en anställning på heltid till en annan anställning är det fortfarande så att den personen blir avstängd viss tid pga den säger upp sig.

Hur lägger man upp det på bästa sätt?
Senast redigerad av KratosTheGod 2018-05-21 kl. 17:44.
Citera
2018-05-21, 17:46
Medlem
Ja, du börjar ju deltidsstämpla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här