Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Det är inte 45 karensdagar, det är 45 dagars avstängning från A-kassan. Du måste vara inskriven på AF och aktivt söka jobb men ingen bryr sig i början. Egentligen är det rätt sjukt att man trots att man är avstängd och inte får nån ersättning måste göra som Af säger för annars kan man få mer avstängning eller förlora rätten till ersättning helt men så är det. Det brukar inte vara prat om jobbcoacher och söka-jobb kurser de första 100 dagarna iallafall, så länge det ser ut som att man sköter sig. Man behöver inte sköta sig men det måste SE ut som att man gör det. Viktigt. Säg inte att de är dumma som spån, försök inte förklara någon aspekt av dina planer eller ditt jobbsökande och be ingen anställd på Af att dra åt helvete utan sitt tyst och nicka och svara enfaldigt på tilltal. Varje månad skickar man in en aktivitetsrapport där man får skriva upp alla jobb man har sökt, alla arbetsplatser man besökt och företag man ringt upp. Ingen kollar om man gör detta men det kan vara bra att vara någorlunda ärlig för att slippa problem. En fyra-fem jobb man sökt räcker gott.
Been there, done that! Du är tvungen att fylla i en aktivitetsrapport varje månad, även Under karens. Men det är bara att ljuga ihop nånting, se bara till att de ”jobben” du söker verkligen fanns på marknaden den period du sökte, antar att de har nån form av kontroll?
Jag har gått arb.lös i ett halvår nu, har inte hört ett smack från förmedlingen om jobbcoacher o liknande. Å andra sidan gjorde jag klart när jag var på besök, första och enda gången, att jag inte förväntade mig någon hjälp från dem. Jag har ingen historik av arbetslöshet och har hygglig utbildning, så de kanske tog mig på orden och lämnade mig ifred?
Tror att de har fullt upp med att placera ut negrer o liknande analfabeter på arbetsmarknaden att de blir glada om de slipper krångla med ytterligare en till!
Har sökt i snitt 8 jobb varje månad och dessutom skrivit upp om jag besöker gamla arbetsgivare, går till biblioteket och kopierar betyg och liknande.
Edit: såg att jag citerade fel! Tänkte citera TS, men det blev fel som det mesta jag gör nuförtiden