2010-10-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Det är vecka för vecka även om korten är för 2 veckor. Dvs om du jobbar 40 ena veckan och 0 nästa får du inget för just den veckan du jobbat 40 och bör få 5 ersättningsdagar den veckan du jobbar 0. Man kan säga att försäkringen är en "veckoförsäkring".

Har en sista fråga. Om jag jobbar 50 timmar en vecka och är arbetslös veckan efter. Vad händer då? får jag bara för fyra dagar den helt arbetslösa veckan?
Citera
2010-10-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Har en sista fråga. Om jag jobbar 50 timmar en vecka och är arbetslös veckan efter. Vad händer då? får jag bara för fyra dagar den helt arbetslösa veckan?

Nope, du bör få 5. Arbete förs aldrig över till nästa vecka, du kan jobba 100 timmar en vecka men det ska inte påverka nästa veckas ersättning.
Citera
2010-10-18, 20:00
Medlem
kissflickans avatar
hej, jag behöver lite hjälp med att förstå hur a-kassan (och arbetsförmedlingen) tänker kring några grejer.

bakgrund: jag är a-kasseberättigad, har precis skrivit in mig på AF (det var min första arbetslösa dag idag) och har fått en tid för ett första möte med en handläggare. eventuellt kommer denna tid att krocka med en resa jag tänkte göra utomlands (inom EU) för att dels träffa en möjlig framtida arbetsgivare, dels reka lite allmänt beträffande några andra jobb. om jag inte dyker upp till denna träff kan jag nog säga hejdå till den jobbchansen, men det är samtidigt inte fråga om en formell anställningsintervju.

fråga 1. brinner min a-kassa inne om jag inte kan komma till handläggaren på utsatt tid pga resan? eller går det att prata med de här människorna och sätta ut en ny tid?

mer bakgrund: jag läser sedan ett tag tillbaka en privat distansutbildning utomlands och jag betalar studieavgifterna med egna sparade pengar. utbildningen är inte csn-berättigad och jag pluggar på min fritid. det är inte ett heltidsstudium. jag tar examen i vår och kommer då att ha kraftigt höjda möjligheter att få jobb pga min examen.

fråga 2. om jag berättar för min arbetsförmedlare att jag ägnar mig åt detta studium, kan jag då räkna med att a-kassan ryker?
Senast redigerad av kissflickan 2010-10-18 kl. 20:05.
Citera
2010-10-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
hej, jag behöver lite hjälp med att förstå hur a-kassan (och arbetsförmedlingen) tänker kring några grejer.

bakgrund: jag är a-kasseberättigad, har precis skrivit in mig på AF (det var min första arbetslösa dag idag) och har fått en tid för ett första möte med en handläggare. eventuellt kommer denna tid att krocka med en resa jag tänkte göra utomlands (inom EU) för att dels träffa en möjlig framtida arbetsgivare, dels reka lite allmänt beträffande några andra jobb. om jag inte dyker upp till denna träff kan jag nog säga hejdå till den jobbchansen, men det är samtidigt inte fråga om en formell anställningsintervju.

Hur vet du att du är a-kasseberättigad? Har du fått ett beslut från din a-kassa som säger detta eller är det din handläggare på AF som sagt detta?

Citat:
fråga 1. brinner min a-kassa inne om jag inte kan komma till handläggaren på utsatt tid pga resan? eller går det att prata med de här människorna och sätta ut en ny tid?

A-kassan brinner inte inne (om du är/blir beviljad en ersättningsperiod). Om du missar mötet så kan du bli avaktualiserad från din a-kassa vilket innebär att de skickar signal till din a-kassa och under den period du är det så får du ingen ersättning.

Citat:
mer bakgrund: jag läser sedan ett tag tillbaka en distansutbildning utomlands som jag bekostar med egna sparade pengar. utbildningen är inte csn-berättigad och jag pluggar på min fritid. det är inte ett heltidsstudium. jag tar examen i vår och kommer då att ha kraftigt höjda möjligheter att få jobb pga min examen.

fråga 2. om jag berättar för min arbetsförmedlare att jag ägnar mig åt detta studium, kan jag då räkna med att a-kassan ryker?

Jag tror inte din arbetsfömedlade gör någonting men du bör meddela din a-kassa, om de får nys om det i efterhand kan du bli återbetalningsskyldig för ersättning du fått under den period du fått samtidigt som du studerat. Du bör ansöka om att få deltidsstudera med arbetslöshetsersättning.
Citera
2010-10-18, 21:06
Medlem
kissflickans avatar
tack för dina svar!
Citat:
Hur vet du att du är a-kasseberättigad? Har du fått ett beslut från din a-kassa som säger detta eller är det din handläggare på AF som sagt detta?
nej jag tycker väl mest för egen del att jag uppfyller medlems- och arbetsvillkoren efter två års medlemskap och fem års heltidsarbete. men det är kanske inte samma sak som att jag är berättigad till a-kassa.
Citat:
A-kassan brinner inte inne (om du är/blir beviljad en ersättningsperiod). Om du missar mötet så kan du bli avaktualiserad från din a-kassa vilket innebär att de skickar signal till din a-kassa och under den period du är det så får du ingen ersättning.
finns det ingen godtagbar ursäkt för att utebli från kungjord tid då? om jag inte kan komma för att jag håller på att ordna ett nytt jobb måste det väl vara möjligt att få komma en annan gång? jag vet att rimlighetsargument inte biter så ofta på byråkrater, men helt omöjliga kan de väl inte vara, tänker jag mig.

låt oss då utgå från att de inte kan godta min ursäkt och avaktualiserar mig. då kan jag inte få a-kassa, förstår jag. vad ska man göra för att bli påaktualiserad igen? och får man a-kassa igen då?
Citera
2010-10-18, 21:34
Medlem
Citat:
tack för dina svar!
nej jag tycker väl mest för egen del att jag uppfyller medlems- och arbetsvillkoren efter två års medlemskap och fem års heltidsarbete. men det är kanske inte samma sak som att jag är berättigad till a-kassa.

finns det ingen godtagbar ursäkt för att utebli från kungjord tid då? om jag inte kan komma för att jag håller på att ordna ett nytt jobb måste det väl vara möjligt att få komma en annan gång? jag vet att rimlighetsargument inte biter så ofta på byråkrater, men helt omöjliga kan de väl inte vara, tänker jag mig.

låt oss då utgå från att de inte kan godta min ursäkt och avaktualiserar mig. då kan jag inte få a-kassa, förstår jag. vad ska man göra för att bli påaktualiserad igen? och får man a-kassa igen då?

Visst är det säkert så att du får ersättning om du varit med i a-kassa i 2 år och jobbat heltid fram till du blev arbetslös, jag skrev bara så för att många kanske inte riktigt själv har koll och "berättigar sig själv" till ersättning utan att uppfylla villkoren och på så sätt bli ledsna om de inte får ersättning.

Om du inte kan komma pga att du reser lär de skicka signal på att du är avanmäld, tror inte det är värre än att de skickar ny signal när du varit på möte igen och du lär få "intyga" till din a-kassan vad du gjort under tiden du varit avanmäld, dvs du hör av dig till dem och säger detta.

Vad som är giltiga anledningar till att inte komma på planerade möten på AF måste du kolla med dem, fråga i tråden som finns här, eller det bästa är att ta det men din arbetsförmedlare.
Citera
2010-10-19, 11:01
Medlem
BackNINEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Det finns en speciell relation mellan Sverige och Norge. En oäktagränsarbetare syftar på dem som arbetar i Norge men som bor i Sverige och de pendlar varje dag.

Jag förmodar att du beskattas i Sverige?

Nej. Jag veckopendlar, och beskattas i Norge.

Påverkar det någonting?
Citera
2010-10-19, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackNINE
Nej. Jag veckopendlar, och beskattas i Norge.

Påverkar det någonting?

Vänta, pendlar du varje dag?
Citera
2010-10-19, 15:37
Medlem
nilemas avatar
Citat:
har fått en tid för ett första möte med en handläggare. eventuellt kommer denna tid att krocka med en resa jag tänkte göra utomlands (inom EU) för att dels träffa en möjlig framtida arbetsgivare, dels reka lite allmänt beträffande några andra jobb. om jag inte dyker upp till denna träff kan jag nog säga hejdå till den jobbchansen, men det är samtidigt inte fråga om en formell anställningsintervju.

Kan du inte ringa till AF & boka om tiden??
Om inte annat så berättar du att du ska på en resa angående jobb. Söker du inte bidrag för resan av AF så brukar dom inte vara så kinkiga, det är ju en jobbsökarresa iaf.
Men iof så kan dom ju ha vaknat på fel sida dom oxå
Citera
2010-10-19, 17:52
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackNINE
Har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Hade ett jobb i Sverige och gick med i facket och a-kassan. Började sedan jobba i Norge (pendlar, och är alltså fortfarande skriven i Sverige). Jobbar dock i en helt annan bransch i Norge än vad jag gjorde i Sverige. Gick ur svenska facket då det inte gav mig något när jag jobbade i Norge, och gick istället med i norska facket för att ha lite säkerhet på den anställningen.

Nu är jag medlem i norska facket i rätt bransch, och svenska a-kassan i fel bransch. Vad händer om jag blir arbetslös? Man kan ju tillgodoräkna sig arbetad tid i Norge till svenska a-kassan, men hur går det om jag är i fel bransch? Spelar det någon roll? Måste jag byta till rätt a-kassa i Sverige? Norska facket kommer ju inte hjälpa mig när jag är tillbaka i Sverige.

Om jag byter till rätt a-kassa i Sverige, blir det då problem om jag har varit medlem i fel a-kassa i två år?

Om jag har förstått dig rätt veckopendlar du till ditt arbete i Norge (återvänder till Sverige minst en gång i veckan), men har din bosättning kvar här i Sverige. Det innebär att du är gränsarbetare (inte oäkta gränsarbetare). Du ska då vara arbetslöshetsförsäkrad i det land där du arbetar, d.v.s. Norge. I Norge finns inte systemet med a-kassor utan där är man automatiskt försäkrad när man arbetar.

När/om du blir arbetslös ska du (eller din a-kassa) begära ett E301-intyg (från NAV), där din försäkrade och arbetade tid framgår. Med hjälp av det kan du sedan beviljas både inträde och ersättning från a-kassan här i Sverige.

När det gäller den svenska a-kassan finns egentligen ingen anledning för dig att vara med i den. Eftersom du är arbetslöshetsförsäkrad i Norge spelar ditt svenska medlemskap i dagsläget ingen roll.

När/om du blir arbetslös tänk på att kontakta den svenska a-kassan omgående, så att du inte får något glapp i din försäkringstid.
Citera
2010-10-20, 09:09
Medlem
Minipaxs avatar
Om jag ska byta från en A-kassa till en annan, ur går jag tillväga?
Jag vill inte få ett glapp emellan så att alla mina "dagar" går om intet.

Ska jag gå ur min befintliga A-kassa, säg den 1 november och sedan gå med den nya den 2 november eller hur fungerar det?

Tack för svar!
Citera
2010-10-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Om jag ska byta från en A-kassa till en annan, ur går jag tillväga?
Jag vill inte få ett glapp emellan så att alla mina "dagar" går om intet.

Ska jag gå ur min befintliga A-kassa, säg den 1 november och sedan gå med den nya den 2 november eller hur fungerar det?

Tack för svar!

Gör det vid ett månadsskifte, dvs begär utträde från och med 1 november (medlem till och med 31 oktober) och inträde i den nya från och 1 november. se till att begäran om utträde är inne hos din gamla a-kassa senast 31 oktober och din ansökan om inträde hoa din nya a-kassa senast 30 november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in