Citat:
Ursprungligen postat av BackNINE
Har lite funderingar som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Hade ett jobb i Sverige och gick med i facket och a-kassan. Började sedan jobba i Norge (pendlar, och är alltså fortfarande skriven i Sverige). Jobbar dock i en helt annan bransch i Norge än vad jag gjorde i Sverige. Gick ur svenska facket då det inte gav mig något när jag jobbade i Norge, och gick istället med i norska facket för att ha lite säkerhet på den anställningen.
Nu är jag medlem i norska facket i rätt bransch, och svenska a-kassan i fel bransch. Vad händer om jag blir arbetslös? Man kan ju tillgodoräkna sig arbetad tid i Norge till svenska a-kassan, men hur går det om jag är i fel bransch? Spelar det någon roll? Måste jag byta till rätt a-kassa i Sverige? Norska facket kommer ju inte hjälpa mig när jag är tillbaka i Sverige.
Om jag byter till rätt a-kassa i Sverige, blir det då problem om jag har varit medlem i fel a-kassa i två år?
Om jag har förstått dig rätt veckopendlar du till ditt arbete i Norge (återvänder till Sverige minst en gång i veckan), men har din bosättning kvar här i Sverige. Det innebär att du är gränsarbetare (inte oäkta gränsarbetare). Du ska då vara arbetslöshetsförsäkrad i det land där du arbetar, d.v.s. Norge. I Norge finns inte systemet med a-kassor utan där är man automatiskt försäkrad när man arbetar.
När/om du blir arbetslös ska du (eller din a-kassa) begära ett E301-intyg (från NAV), där din försäkrade och arbetade tid framgår. Med hjälp av det kan du sedan beviljas både inträde och ersättning från a-kassan här i Sverige.
När det gäller den svenska a-kassan finns egentligen ingen anledning för dig att vara med i den. Eftersom du är arbetslöshetsförsäkrad i Norge spelar ditt svenska medlemskap i dagsläget ingen roll.
När/om du blir arbetslös tänk på att kontakta den svenska a-kassan omgående, så att du inte får något glapp i din försäkringstid.