2017-01-13, 11:27
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag åker utanför EU och jag kommer självklart inte ta ut mer a-kassa, om jag får jobbet.

Det är uppenbarligen inte tillåtet, men det jag undrar är, hur bra koll AF har?

Jag undrar om det är någon som har gjort liknande och har erfarenhet av detta?

Edit: Dessutom kan man ju tycka att A-kassan skulle kunna ge folk en chans om man har stora möjligheter att sysselsätta sig utomlands.
Och i så fall med någon kontakt i veckan och uppföljning om hur det går.

Men det är ju bara att glömma i det här efterblivna landet.
Senast redigerad av Autobahn76 2017-01-13 kl. 11:33.
Citera
2017-01-14, 19:38
Medlem
Ej fyllt i papper, kan jag få A-kassa ändå? (rubr. ändr.)

Hej, behöver hjälp vad jag kan göra!
Jag ringde till facket angående medlemskap och a-kassa i Juni, dom kunde ej göra detta över telefon så fick en medlemsenkät hem. Vi är redan mycket anställda så lär förmodligen inte jobba kvar länge till. Förra veckan började jag och en kollega prata utgifter och då visade det sig att han betalade ~100kr mer än mig för facket-avgiften så jag ringde upp och frågade vad det berodde på och tydligen är jag enbart medlem i facket och INTE a-kassan. Förklarade min avsikt och att anledningen till medlemskapet var främst, nästan enbart för a-kassan. Enligt henne har jag missat att skriva under på raden med
a-kassa på pappret isåfall, jag har med andra ord läst väldigt dåligt.
Fick ringa upp a-kassan. Frågade om jag kunde få en klumpsumma att betala nu direkt men hon verkade ej kunna avgöra det och tvekade fram & tillbaka men tillslut gav hon mig ett nej. Går det att lösa? Vem ringer jag för att få hjälp med detta, vad säger lagen om att få retroaktivt medlemskap eller varför kunde hon inte bara fixa det? Jag menar det är ju inte som att jag glider in från ingenstans och ber om retroaktivt medlemskap, dom kan ju tydligt se datumet jag blev medlem (i facket) och hört min avsikt med medlemskapet.

Nej dom har inte blåst mig utan jag har gjort en miss när jag fyllt i papper men bör det inte ändå gå att lösa?
Senast redigerad av doh94 2017-01-14 kl. 19:52.
Citera
2017-01-14, 19:43
Bannlyst
Nej har du inte betalt för medlemskap kan det bli jobbigt att efterhand kräva ett. Hur tänkte du säga upp dig och leva på akassa?
Citera
2017-01-14, 19:46
Medlem
Du försöker ju luras, a-kassan är ju en typ av försäkring så att du får pengar om du blir av med jobbet, inte tänkt som gratis pengar för att du inte vill jobba.

Du måste ju vara medlem i x månader för att få ut A-kassa, du försöker fuska dig förbi det för att få deras pengar.

Dom är inte så dumma att dom ändrar retroaktivt, du borde ju förstå varför själv...
Citera
2017-01-14, 19:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2017-01-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Nej har du inte betalt för medlemskap kan det bli jobbigt att efterhand kräva ett. Hur tänkte du säga upp dig och leva på akassa?

Okej! Vad kan jag försöka med? Hade tänkt ta ut a-kassa en kortare period som en semester medan jag söker annat jobb. Vi är redan för många anställda så finns stor risk att jag får gå även om jag inte säger upp mig.
Senast redigerad av doh94 2017-01-14 kl. 19:59.
Citera
2017-01-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Du försöker ju luras, a-kassan är ju en typ av försäkring så att du får pengar om du blir av med jobbet, inte tänkt som gratis pengar för att du inte vill jobba.

Du måste ju vara medlem i x månader för att få ut A-kassa, du försöker fuska dig förbi det för att få deras pengar.

Dom är inte så dumma att dom ändrar retroaktivt, du borde ju förstå varför själv...

Spelar det någon roll för dig?
Japp och blir förmodligen av med jobbet om vi ej får mer att göra snart, kommer oavsett inte stanna men kommer söka jobb som verkar intressanta. A-kassa mellan detta. Är du nöjd nu?
Citera
2017-01-14, 19:58
Medlem
Det är sådana som du som förstör våra system.
Om du vill ta ut akassa så måste du helt enkelt jobba längre. Du vet att många Fack inte betalar ut på 10v om du säger upp dig. Eller var det en annan sak du glömde ta reda på..

Citat:
Ursprungligen postat av doh94
Okej! Vad kan jag försöka med? Hade tänkt ta ut a-kassa en kortare period som en semester och sedan hitta annat jobb. Vi är redan för många anställda så finns stor risk att jag får gå även om jag inte säger upp mig.
Citera
2017-01-14, 19:59
Bannlyst
Citat:
Okej! Vad kan jag försöka med? Hade tänkt ta ut a-kassa en kortare period som en semester och sedan hitta annat jobb. Vi är redan för många anställda så finns stor risk att jag får gå även om jag inte säger upp mig.
Du ska bli medlem redan idag och fortsätta jobba tills du blir uppsagd för att du inte behövs och därmed få akassa. Säger du upp dig och är berättigad blir du utan akassa i 3 månader det är ingen bra semester
Citera
2017-01-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Det är sådana som du som förstör våra system.
Om du vill ta ut akassa så måste du helt enkelt jobba längre. Du vet att många Fack inte betalar ut på 10v om du säger upp dig. Eller var det en annan sak du glömde ta reda på..

Ja gud ja, nej det tänkte jag ej på när jag skrev tråden men kommer förmodligen inte få jobba kvar länge till som det ser ut just nu.
Citera
2017-01-14, 20:04
Medlem
Citat:
Du har ju helt klart rätt i att a-kassan är en omställningsförsäkring om man riskerar att bli uppsagd. Däremot är det ingen "semester"-kassa.
Det är rätt tråkigt att se hur dagens ungdomar ser på försäkringssystem.
Ärligt tycker jag att det är bra att a-kassan är på hugget och fångar upp sådana här ärenden.
Som du resonerar borde det ju gå att teckna en försäkring på kåken efter att den brunnit upp. Det är samma sak, och nej det spelar ingen som helst roll att du "glömde" skriva under ett papper. A-kassan jobbar enligt grundkrav och dessa har du ej uppfyllt och får således ingen ersättning därifrån. Det är alltså lagen och inget de själva bestämmer över.
Citera
2017-01-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Du ska bli medlem redan idag och fortsätta jobba tills du blir uppsagd för att du inte behövs och därmed få akassa. Säger du upp dig och är berättigad blir du utan akassa i 3 månader det är ingen bra semester

Nej det stämmer ju, men eftersom risken är stor att jag blir uppsagd så vore det bra att ha a-kassa då.
I värsta fall blir jag medlem denna månad och jobbar tills dess eller byter jobb.
Senast redigerad av doh94 2017-01-14 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in