2018-05-21, 17:51
Medlem
KratosTheGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja, du börjar ju deltidsstämpla.

Ifall det är första gången man någonsin stämplar hur många dagar har man då? Blir det fortfarande avstängning?
Citera
2018-05-21, 18:38
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Just i detta fallet känns det som om det beror på om du accepterar arbetsgivarens uppsägning eller ej. Han kan i praktiken inte avskeda dig för att du mist körkortet (om detta hända på privat tid). Men har du kört rattfull på jobbet så är det naturligtvis skäl till uppsägning, precis som det är det om du som du skriver varit våldsam mot chefen. Försök därför göra en deal med chefen att han inte nämner detta i din uppsägning utan att ni anger något annat skäl som ni bägge kan enas kring. Då finns stor chans att du slipper 45 dagars karens.

Dock precis som någon annan tidigare skrivit, ta detta som en stor varning och lägg om din livsstil. Både rattfyllan och dessutom våldsamheten mot chefen känns som så allvarliga att du behöver fundera hur du lever ditt liv.
Citera
2018-05-21, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Just i detta fallet känns det som om det beror på om du accepterar arbetsgivarens uppsägning eller ej. Han kan i praktiken inte avskeda dig för att du mist körkortet (om detta hända på privat tid). Men har du kört rattfull på jobbet så är det naturligtvis skäl till uppsägning, precis som det är det om du som du skriver varit våldsam mot chefen. Försök därför göra en deal med chefen att han inte nämner detta i din uppsägning utan att ni anger något annat skäl som ni bägge kan enas kring. Då finns stor chans att du slipper 45 dagars karens.

Dock precis som någon annan tidigare skrivit, ta detta som en stor varning och lägg om din livsstil. Både rattfyllan och dessutom våldsamheten mot chefen känns som så allvarliga att du behöver fundera hur du lever ditt liv.
Kan man begära att få bli utköpt? Isåfall skulle jag få ca 80,000:- efter skatt och det är oxy två månader.
Citera
2018-05-21, 22:19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Jag får sparken eftersom jag körde full på jobbet och blev av med lappen men hade även varit våldsam mot chefen dagen efter. Har dock varit med och betalt akassan flera år.

Står jag helt utan akassa?
Nej nej. Om du själv säger upp dig så får du 45 dagars karens.
Att du både är ett rövhål samt idiot på samma gång är inte skäl till karens.

Men observera detta.
Regler är juridik, oavsett vad de gäller. Juridik är alltid tolkningsbart o jag är insatt i både arbetsmarknadsregler samt juridik utan att vara expert på något av dem.
Därför är min tolkning att du får A-kassa enl regler för uppsägning från arbetsgivaren.
Eftersom du skapade tråden o andra engagerade sig så hoppas jag att du återkopplar när du vet hur de tolkade.
Citat:
Kan man begära att få bli utköpt? Isåfall skulle jag få ca 80,000:- efter skatt och det är oxy två månader.
Att bli utköpt handlar om företagets goda vilja. Känner du att du förtjänat en god vilja från arbetsgivaren?
Senast redigerad av Provocative2.0 2018-05-21 kl. 22:22.
Citera
2018-05-22, 16:35
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:

Då A-kassan i grunden är en försäkring som betalas genom premier och inte har något med din arbetsgivare att göra samtidigt som du vill bli utköpt med 80 000 som din arbetsgivare får betala så förstår jag inte varför han skulle vara intresserad av detta. Kanske är han dock så trött på dig genom ditt beteende att han hellre ser att du är frånvarande på din uppsägningstid än att du finns tillgänglig på plats - då blir detta din räddning. Du kan alltid försöka då du i ditt läge inte har något att förlora på vilket.
Citera
2018-05-22, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Då A-kassan i grunden är en försäkring som betalas genom premier och inte har något med din arbetsgivare att göra samtidigt som du vill bli utköpt med 80 000 som din arbetsgivare får betala så förstår jag inte varför han skulle vara intresserad av detta. Kanske är han dock så trött på dig genom ditt beteende att han hellre ser att du är frånvarande på din uppsägningstid än att du finns tillgänglig på plats - då blir detta din räddning. Du kan alltid försöka då du i ditt läge inte har något att förlora på vilket.
Så jag kan hota typ och säga att jag ska göra samma sak igen om ni inte köper ut mig?
Citera
2018-05-22, 17:35
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Så jag kan hota typ och säga att jag ska göra samma sak igen om ni inte köper ut mig?

Tycker inte att du, i din situation skall hota med någonting, utan snarare på ditt allra trevligaste sätt lägga upp ett Case, om att med tanke på den uppkomna situationen "vore det inte bäst för bägge parter att jag slipper arbetsplikt under min uppsägningstid". Med tanke på vad du skriver och hur du betett dig så tror jag faktiskt att chansen är ganska god. Dock är det kanske inte ett namn du vill ha in din CV och som framtida potentiella arbetsgivare kan ringa för referens.
Citera
2018-05-25, 02:04
Medlem
Revelationss avatar
Dumt att lämna facket och a-kassa eller ska jag göra det?

Jag har funderat ett par månader på hur jag ska göra och är ganska säker att jag vill lämna båda.
Jag ser inte mycket nytta med facket (ST) som ändå tar ca 3000kr från mig per år. Det är en flygbiljett till Thailand eller tur och retur inom Europa.
A-kassa tar inte lika mycket men jag har aldrig känt mig hotad att bli uppsagd.
Jag är också lite sur på facket som har lyckats förhandla exakt +-0kr i löneökning (första och sista gången jag låter facket förhandla för mig).

Min situation:
- Jag jobbar på en myndighet (jobbat här i över 5 år). Jag har hört att det är svårt att säga upp någon som jobbar statligt om arbetaren inte missköter sig ordentligt.

- Min chef är lite svår och vi kommer inte alltid överens, men jag känner att vi ändå kan diskutera fram lösningar. Jag har märkt att även då vi har våra skillnader så uppskattas jag.

- Mina arbetsuppgifter gör att min chef kan inte säga upp mig pga. t.ex. brist på arbete. Plockas jag bort så måste min chef anställa någon som ska utföra mina arbetsuppgifter, men jag sköter mig bra och även mina kollegor känner att jag är en viktig asset och att det blir en förlust om jag försvinner.

- Jag vet att det låter som att jag skryter, men jag tycker om att variera mina arbetsuppgifter så jag har lärt mig mycket av mina kollegors arbetsuppgifter och kan ersätta vem som helst, speciellt om det handlar om kortare perioder (1-2 månader semester). T.ex. min chef kräver att det ska alltid finnas minst en IT tekniker i tjänsten. Men båda våra IT tekniker brukar samtidigt gå på semester eftersom de vet att jag klarar av även komplicerade IT uppdrag även då jag inte är IT tekniker.

Jag känner att jag sitter ganska säkert och att i min situation så har jag ingen nytta av varken facket eller a-kassa.
Ska jag dumpa båda?
Senast redigerad av Revelations 2018-05-25 kl. 02:20.
Citera
2018-05-25, 02:13
Medlem
Jag har aldrig tagit del av verken fack eller a-kassa. Och då har jag inte ens haft fast anställning periodvis. (Flyttat mellan olika jobb)

För mig är det inte ett alternativ att begära ut en a-kassa när jag vet att jobben betalar bättre, så därför tänker jag aldrig behöva gå på a-kassa.

Facket vet jag knappt vad det är...men ingen snackar för mig, det gör jag bäst själv.
Citera
2018-05-25, 04:18
Medlem
Jag tycker du ska vara kvar. Man vet aldrig. Din arbetsplats kanske byts ut eller vad som helst. då är dom där 3000k/år bra investering då du får ut en ok ersättning av a-kassa. Sverige håller på förändras ser du väl.
Citera
2018-05-25, 05:39
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag har funderat ett par månader på hur jag ska göra och är ganska säker att jag vill lämna båda.
Jag ser inte mycket nytta med facket (ST) som ändå tar ca 3000kr från mig per år. Det är en flygbiljett till Thailand eller tur och retur inom Europa.
A-kassa tar inte lika mycket men jag har aldrig känt mig hotad att bli uppsagd.
Jag är också lite sur på facket som har lyckats förhandla exakt +-0kr i löneökning (första och sista gången jag låter facket förhandla för mig).

Min situation:
- Jag jobbar på en myndighet (jobbat här i över 5 år). Jag har hört att det är svårt att säga upp någon som jobbar statligt om arbetaren inte missköter sig ordentligt.

- Min chef är lite svår och vi kommer inte alltid överens, men jag känner att vi ändå kan diskutera fram lösningar. Jag har märkt att även då vi har våra skillnader så uppskattas jag.

- Mina arbetsuppgifter gör att min chef kan inte säga upp mig pga. t.ex. brist på arbete. Plockas jag bort så måste min chef anställa någon som ska utföra mina arbetsuppgifter, men jag sköter mig bra och även mina kollegor känner att jag är en viktig asset och att det blir en förlust om jag försvinner.

- Jag vet att det låter som att jag skryter, men jag tycker om att variera mina arbetsuppgifter så jag har lärt mig mycket av mina kollegors arbetsuppgifter och kan ersätta vem som helst, speciellt om det handlar om kortare perioder (1-2 månader semester). T.ex. min chef kräver att det ska alltid finnas minst en IT tekniker i tjänsten. Men båda våra IT tekniker brukar samtidigt gå på semester eftersom de vet att jag klarar av även komplicerade IT uppdrag även då jag inte är IT tekniker.

Jag känner att jag sitter ganska säkert och att i min situation så har jag ingen nytta av varken facket eller a-kassa.
Ska jag dumpa båda?
Facket äger avtalet på arbetsplatsen, dvs de kommer förhandla om löneökningar oavsett om du är med eller inte, resultatet kommer bli att du trotts din kompetens kommer tappa år för år.
Vad har du mer som ingår i ditt medlemskap? Försäkringar etc?
Bedöm sannolikheten för en längre konflikt.
Kommer du aldrig hamna i någon tvist med ditt arbete.
Kan det finnas risk för att de faktiskt gör sig av med dig när någon annan skulle fått gå istället för att det är lättare?

Sist och mest tänkvärt. Vilka förhandlar fram de löneökningar vi får? Om inte facken förhandlar med arbetsgivarna skulle ni då ens få något någon gång? När organisationsgraden sjunker till under 50%, då kan man som AG säga upp kollektivavtalen och utan vidare ta bort OB, övertidsersättning mm, då har ni endast kvar vad lag ger er rätt till. Anser du att det lag ger dig rätt till är bra? Är ex inte olagligt sänka en lön enligt lag, finns det avtal via fack går det inte.
Citera
2018-05-25, 06:23
Medlem
Sunimods avatar
Den dagen du får problem är den dagen du behöver vara med i facket.
Precis som hemförsäkring eller bilförsäkring.
Kostar massa pengar och sällan används.

T.ex. hemförsäkring och huset brinner upp.
Man krockar med bilen och flera blir skadade.

Med ditt resonemang tror jag du inte har hemförsäkring och bilen endast trafikförsäkrad.

Du skriver att du inte känner någon risk att bli uppsagd men ändå har lite problem med chefen.
Antag att din arbetsgivare vill ha bort dig och bygger upp något som är tillräckligt för uppsägning men inte stämmer. Då får du utan fack ta striden själv.
Jag känner till fall där arbetsgivare fått fram saker som inte stämmer fullt ut och plockat bort folk, inte för arbetsbrist utan påstådda fel i hur man använder arbetstiden.

Antag att din chef kallar in dig för samtal om fel som han påstår och ger dig uppdraget att säga upp dig själv för att det ska se bättre ut för dig än att bli avskedad.
Grattis då har du jäkligt stora problem att reda ut det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in