Citat:
Ursprungligen postat av
Revelations
Jag har funderat ett par månader på hur jag ska göra och är ganska säker att jag vill lämna båda.
Jag ser inte mycket nytta med facket (ST) som ändå tar ca 3000kr från mig per år. Det är en flygbiljett till Thailand eller tur och retur inom Europa.
A-kassa tar inte lika mycket men jag har aldrig känt mig hotad att bli uppsagd.
Jag är också lite sur på facket som har lyckats förhandla exakt +-0kr i löneökning (första och sista gången jag låter facket förhandla för mig).
Min situation:
- Jag jobbar på en myndighet (jobbat här i över 5 år). Jag har hört att det är svårt att säga upp någon som jobbar statligt om arbetaren inte missköter sig ordentligt.
- Min chef är lite svår och vi kommer inte alltid överens, men jag känner att vi ändå kan diskutera fram lösningar. Jag har märkt att även då vi har våra skillnader så uppskattas jag.
- Mina arbetsuppgifter gör att min chef kan inte säga upp mig pga. t.ex. brist på arbete. Plockas jag bort så måste min chef anställa någon som ska utföra mina arbetsuppgifter, men jag sköter mig bra och även mina kollegor känner att jag är en viktig asset och att det blir en förlust om jag försvinner.
- Jag vet att det låter som att jag skryter, men jag tycker om att variera mina arbetsuppgifter så jag har lärt mig mycket av mina kollegors arbetsuppgifter och kan ersätta vem som helst, speciellt om det handlar om kortare perioder (1-2 månader semester). T.ex. min chef kräver att det ska alltid finnas minst en IT tekniker i tjänsten. Men båda våra IT tekniker brukar samtidigt gå på semester eftersom de vet att jag klarar av även komplicerade IT uppdrag även då jag inte är IT tekniker.
Jag känner att jag sitter ganska säkert och att i min situation så har jag ingen nytta av varken facket eller a-kassa.
Ska jag dumpa båda?
Facket äger avtalet på arbetsplatsen, dvs de kommer förhandla om löneökningar oavsett om du är med eller inte, resultatet kommer bli att du trotts din kompetens kommer tappa år för år.
Vad har du mer som ingår i ditt medlemskap? Försäkringar etc?
Bedöm sannolikheten för en längre konflikt.
Kommer du aldrig hamna i någon tvist med ditt arbete.
Kan det finnas risk för att de faktiskt gör sig av med dig när någon annan skulle fått gå istället för att det är lättare?
Sist och mest tänkvärt. Vilka förhandlar fram de löneökningar vi får? Om inte facken förhandlar med arbetsgivarna skulle ni då ens få något någon gång? När organisationsgraden sjunker till under 50%, då kan man som AG säga upp kollektivavtalen och utan vidare ta bort OB, övertidsersättning mm, då har ni endast kvar vad lag ger er rätt till. Anser du att det lag ger dig rätt till är bra? Är ex inte olagligt sänka en lön enligt lag, finns det avtal via fack går det inte.