2018-05-16, 15:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Hage och hennes kompis samt SG har väl också sagt att det var så. Varför ifrågasätta dom? Det var väl Hages kompis som försökte hålla bort LP
Jaså? Och vem var Hages kompis? Har du ens läst protokollen och gjort dig en bild av vad som hände?
Citera
2018-05-16, 16:01
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De flesta stod faktiskt bara där vilket är ett normalt beteende. Vad LP ville ha hjälp med tycktes bara vara att snabbt få tag på en ambulans. En svårt blödande person är en svår uppgift t.o.m. för experter. De betedde sig inte normalt i varje fall och ingen anklagar väl någon som bara hjälper till med det som de blir ombedda att göra.

Det är känsligt och jag kommer ihåg att jag helt avstod från att granska IK de första åren för att allt annat skulle känts oanständigt. Men idag är jag betydligt mer misstänksam mot henne, på grundval av vad jag fått veta.

Det är näst intill omöjligt att föreställa sig som det tycks normala ungdomar för överlagt mord, men jag tror inte att IK eller någon annan av de som eventuellt var inblandade blev informerade om det verkliga syftet med kvällens övningar.
De flesta i dylika situationer är passiva. En mindre del försöker aktivt hjälpa till. Så brukar det vara, dvs det är normalt.

Trots att personen blödde kraftigt kan man inte begära att alla ska inse att det inte finns något hopp eller att det bästa är att invänta ambulans. Och du skrivet ju själv att det var ungdomar. AH kanske trodde sig vara mer kunnig än hon var, eller så tänkte hon överhuvudtaget inte på det sättet, när hon befann sig i chock på plats. Det är absurt att säga att det är ett onormalt (i negativ bemärkelse) beteende.

Det finns tillräckligt med konstigheter i MOP. Folk som råkar passera och försöker rädda liv är inte utsända att se till så offret verkligen, verkligen dör. Då hade hellre GM satt en extra kula i OP. Här spårar du ur.
Citera
2018-05-16, 16:10
Medlem
Citat:
Jaså? Och vem var Hages kompis? Har du ens läst protokollen och gjort dig en bild av vad som hände?
KJ är AHs kompis. Har läst protokollen och Hages bok.

Håller för övrigt med föregående talare. Mycket är märkligt men sannolikt beror det mesta på slump eller har av någon annan anledning inte med saken att göra. Allt behöver inte hänga ihop. Vittnen kan ha fel utan att vara en del av en komplott. Folk kan vara i närheten utan att vara inblandade. Folk kan ha varit frånvarande men ändå bli utpekade. Etc
Senast redigerad av rotebroare 2018-05-16 kl. 16:27.
Citera
2018-05-16, 17:10
Medlem
Citat:
De flesta stod faktiskt bara där vilket är ett normalt beteende. Vad LP ville ha hjälp med tycktes bara vara att snabbt få tag på en ambulans. En svårt blödande person är en svår uppgift t.o.m. för experter. De betedde sig inte normalt i varje fall och ingen anklagar väl någon som bara hjälper till med det som de blir ombedda att göra.

Det är känsligt och jag kommer ihåg att jag helt avstod från att granska IK de första åren för att allt annat skulle känts oanständigt. Men idag är jag betydligt mer misstänksam mot henne, på grundval av vad jag fått veta.

Det är näst intill omöjligt att föreställa sig som det tycks normala ungdomar för överlagt mord, men jag tror inte att IK eller någon annan av de som eventuellt var inblandade blev informerade om det verkliga syftet med kvällens övningar.

Från början visste de inte att personen var skjuten o blodet började väl inte komma fram förrän de tryckte på bröstkorgen.
Läs gärna Hages bok.
Citera
2018-05-16, 17:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
De flesta i dylika situationer är passiva. En mindre del försöker aktivt hjälpa till. Så brukar det vara, dvs det är normalt.

Trots att personen blödde kraftigt kan man inte begära att alla ska inse att det inte finns något hopp eller att det bästa är att invänta ambulans. Och du skrivet ju själv att det var ungdomar. AH kanske trodde sig vara mer kunnig än hon var, eller så tänkte hon överhuvudtaget inte på det sättet, när hon befann sig i chock på plats. Det är absurt att säga att det är ett onormalt (i negativ bemärkelse) beteende.

Det finns tillräckligt med konstigheter i MOP. Folk som råkar passera och försöker rädda liv är inte utsända att se till så offret verkligen, verkligen dör. Då hade hellre GM satt en extra kula i OP. Här spårar du ur.
Nu var det inte jag utan du som skrev att AH skulle ha försökt skada Palme med sitt agerande. Jag tycker inte att de två handlade rätt, men vad jag vill diskutera är i vilken ordning folk kom fram. Den vedertagna bilden är bristfällig, vilket man kan övertyga sig om genom att studera personernas egna förhörsprotokoll.

Hur kan det vara en känslig fråga? Varför skulle just detta vara tabubelagt. Att AH kom först verkar stämma, men det är långt ifrån säkert att det var Glantz som var tvåa. Och vem var kvinnan som stod och hånlog invid Palmes kropp?
Citera
2018-05-16, 18:36
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nu var det inte jag utan du som skrev att AH skulle ha försökt skada Palme med sitt agerande. Jag tycker inte att de två handlade rätt, men vad jag vill diskutera är i vilken ordning folk kom fram. Den vedertagna bilden är bristfällig, vilket man kan övertyga sig om genom att studera personernas egna förhörsprotokoll.

Hur kan det vara en känslig fråga? Varför skulle just detta vara tabubelagt. Att AH kom först verkar stämma, men det är långt ifrån säkert att det var Glantz som var tvåa. Och vem var kvinnan som stod och hånlog invid Palmes kropp?
Jaha, då missuppfattade jag. Det du skrev om ungdomar och överlagt mord kan jag inte tolka. I vilken ordning folk kom dit kan man nysta i, det är inte tabubelagt, ingenting är tabubelagt, jag tyckte bara att det var lite magstarkt att misstänka några ungdomar som försökte rädda livet på offret, men det var alltså inte så du menade. Kvinnan som hånlog vet jag inte vem det kan ha varit, men att hon hånlog är långtifrån säkert och det är nog en helt oviktig detalj antar jag.
Citera
2018-05-16, 18:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag har funderat lite om det kan vara ett hörfel alternativt att namnet är felstavat. I folkbokföringen hittade jag dock inga av de alternativ till Almsäter jag sökte på.

Hur som helst, intressanta uppgifter du kommer med. Parat ihop med Agrippas uppgift att Ersson, Bäse'n mfl åkte vidare från Sveavägen och inte till Sabb, betyder att de där båda gökarna på fotot från Sabb inte är dom. Det kan EVENTUELLT betyda något.

Är det bara jag som undrar om det kan vara en yngre Sven von Essen, som har lite Forrest Gump egenskaper?
Jag kan ha fel, förstås. Något med en av dem ger lite intryck av polis, främst skorna, men kanske även det ev påhittade namnet

Kan det vara Mikael Lundh?
https://undermattans.blogspot.se/2013/01/michael-lundh-polisen-fran-basebolligan.html?m=1
Citera
2018-05-16, 19:06
Medlem
Citat:
Man kan inte utan vidare ta för givet att Anna Hage och Stefan Glantz var först på plats. Det var väl Stig Engström som hävdade att det var så? Det tycks i varje fall som att syskonen Per och Christina Vallin kom före Glantz kanske ungefär samtidigt med Hage. Det kan vara viktigt att reda ut eftersom en del märkliga saker skedde alldeles efter mordet.

https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

Peter Vallin ger också en annan bild än den gängse då han hävdar att personen som gav konstgjord andning ömsom knuffade bort LP och ömsom sa till henne att lugna ner sig. Överhuvudtaget är det märkligt att två ungdomar störtar farm och utför handlingar med en skadad mot en anhörigs vilja.

Det är väl inte värst märkligt om de faktiskt har kompetens för vad situationen kräver? Anna Hage var väl undersköterskeutbildad och även antagligt inser att LP var i chock. LP försökte vid något tillfälle knuffa/slita bort AH för att hon ville att ingen gör något med hennes man till ambulans skulle komma med läkare som skulle operera.
Citera
2018-05-16, 19:13
Medlem
Citat:
Nej, det är någonting som är fel och som inte kan förklaras av att Israelsson eventuellt var mycket berusad.

Israelsson satt i samma bil som Glantz. De såg en man som låg på trottoaren och Israelsson uppskattade att det stod tre till fyra personer runt mannen. Dessa bör ha varit LP, AH plus någon av Per Wallin, Christina Wallin, Stig Engström eller den Stefan Glantz som fortfarande satt i samma bil som Israelsson. För det ska ju ha varit Glantz som kom direkt efter Hage. Enligt Glantz sprang Israelsson före och enligt Israelsson var det en ung man och en ung kvinna där som hjälpte till när han kom fram. Och han kände inte mannen som var blodig i ansiktet.

I sammanhanget bör man komma ihåg Per Wallins vittnesmål om en ung kvinna som stod bredvid Palme och tycktes hånle mot Wallin som samtidigt såg Stefan Glantz stå bakom denna kvinna.

Det hade varit någon till i Bäsens sällskap. En som blivit utkastadeller nekats komma in till något ställe. Enligt Bäsen fick hon först för sig att det var denne Åsberg som hade stupat på trottoaren. Så det verkar inte då som om de hörde skotten?
Citera
2018-05-16, 19:29
Medlem
FurirRevaers avatar
Nja tycker nog varken Essen eller Lundh liknar den blonde på Sabb-fotot. Verkar yngre.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det bara jag som undrar om det kan vara en yngre Sven von Essen, som har lite Forrest Gump egenskaper?
Jag kan ha fel, förstås. Något med en av dem ger lite intryck av polis, främst skorna, men kanske även det ev påhittade namnet

Kan det vara Mikael Lundh?
https://undermattans.blogspot.se/2013/01/michael-lundh-polisen-fran-basebolligan.html?m=1
Citera
2018-05-16, 19:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl inte värst märkligt om de faktiskt har kompetens för vad situationen kräver? Anna Hage var väl undersköterskeutbildad och även antagligt inser att LP var i chock. LP försökte vid något tillfälle knuffa/slita bort AH för att hon ville att ingen gör något med hennes man till ambulans skulle komma med läkare som skulle operera.
Vittnesmålen från mordplatsen är något uppdelade. Vissa såg LP klippa till AH för att hon vägrade att lyda henne och Per Vallin såg mannen som gjorde konstgjord andning knuffa bort LP vid upprepade tillfällen.

Det är något konstigt med vissa mordplatsvittnen. Men vad som förvånar mig är att ingen av oss privatspanare har brytt oss om att klargöra vad som verkligen hände direkt efter mordet. I vilken ordning kom personerna fram och vad gjorde de?
Citera
2018-05-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nja tycker nog varken Essen eller Lundh liknar den blonde på Sabb-fotot. Verkar yngre.

Bäsen säger han är i hennes ålder von Essen är väl född i början av 60-talet. Lundh ärväl ca 5 år äldre än Bäsen, mannen på bilden kan vara mellan 17 till strax under 30. Svårt att säga om det är en sliten tonåring eller snart medelålders med anabola finnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in