Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 23:16
  #106129
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Ok, du räknar upp 10 punkter som ska styrka teorin om en konspiration. Det kan mycket väl vara en konspiration, men för att ta några exempel:

- Mörk klädsel i februari 1986... det är ju inte direkt så att folk i allmänhet gick omkring i ljusa linne-kostymer i samband med att mordet inträffade. Beskrivningen av klädseln varierar dessutom en del, som du känner till.

- Ditt påstående om att "Vapnet inte kan spåras" är ju helt enkelt inte sant. Ett sant påstående är snarare att Vapnet -vad vi vet- inte har hittats ännu. Då ska man tänka på att det fortfarande finns vapen som inte provskjutits.

- Påståendet "Förmågan att inte avslöja något för någon i många år" är ren spekulation från din sida och bygger på ett antagande om att alla människor som ev. skulle fått en bekännelse direkt skulle hört av sig till utredarna. Två exempel; Föräldrar och syskon är synnerligen obenägna att anmäla en bror eller ett barn. Präster håller synnerligen hårt på sin tystnadsplikt.

- Ett par av dina punkter handlar om hanteringen av vapnet. Det jag tror både du och jag är överens om är att GM är en person som har skjutit en hel del med pistol. "Van skytt". Inom denna grupp (till skillnad från ex. en grupp 3-åringar) behövs inga extraordinära kunskaper om anatomi för valet av siktpunkt. Jag skulle tro att de flesta som är aktiva inom tråden också är fullt införstådda med att ett skott med ett sådant vapen där det träffade- är synnerligen dödligt. -Oavsett vilket ryggradsdjur som träffas.
- Att tiga, hålla käften, om ett grovt brott är på inget sätt en omöjlighet. Det finns mängder av människor som begår grova brott utan att någonsin erkänna. I synnerhet om du inför dig själv inte har något moraliskt problem med det du gjort.

Det jag tycker är lite synd är det du skriver i dina inledande meningar:

Visst går det att lansera den inte alltför vanliga personlighetstyp du beskriver och bli trodd.
Men för min del berättar mördarens MO en annan rätt tydlig historia, nämligen den om den förberedde och kylige mördaren.


-Det finns helt enkelt inget motsatsförhållande mellan typerna, men du verkar ändå tro det. Det typerna har gemensamt är just att de inte agerar i affekt utan målmedvetet, så långt verkar vi vara överens.

Lek med tanken: En person liknande den i gm-profilen kontaktas istället av en bekant och nappar på att utföra dådet. Han hatar OP, känner området väl och äger den fysiska kompetensen, och får tips om att OP rör sig ute utan livvakter i området... Blir en sådan "rimlig" för att någon/några andra ligger bakom? Är det i så fall grundat på en idé att GM är oförmögen att själv ta initiativet? (man bör komma ihåg att det rör sig en helt del poliser i området vid tiden, och risken att bli tagen direkt kunde inte förbises).

Jag är iallafall inte beredd att utesluta ett eget initiativ, i synnerhet inte baserat på listan du räknar upp.

Jag tror att vi pratar förbi varandra. Jag utesluter ingenting, ej heller en ensam gärningsman även om sannolikheten för en konspiration är högre.

Det enda jag inte köper är GMP:s teori om en SPONTANT ensamagerande GM.

Visst kan en ensam GM ha planerat och genomfört mordet. Men då måste någon förklara WT-männen i Gamla stan och kring mordplatsen.

Almblad berättade att det finns ca 40 vittnesmål om WT-män kring Sveavägen. 30 av dem ligger nära mordminuten.

Och Säpos utredning säger som sagt att Palme var övervakad.

Du behöver i så fall förklara dessa fakta på något sätt.

I övrigt förstår även jag att folk kan mörda och tiga.
Citera
2018-10-14, 23:16
  #106130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Margareta Eklund var den polis som tog beslutet att avsluta bevakningen 2230. Hon angav att anledningen var att Sigge Cedergren nu kommit hem och därmed kunde man avsluta. Ett minst sagt märkligt resonemang då det är omvittnat att många pundare handlade av SC i hemmet. Likaså finns vittnesmål att han skulle vara kvar på Oxen vid den här tidpunkten.

Nu ska man nog inte vara för snabb att döma ME för detta då det är fullt troligt att hon kan handlat under order. Men hennes chef som inte jobbade den natten, dalmasen Helge Eriksson,bara skakade på huvudet i vanmakt ang åtgärden att anbryta Siggespaningen. Detta dokumenterat kompetenta och engagerade polisbefäl blockerades från PU av Hans Holmer. De hade båda varit med i narkotikakommissionen och Holmer uppskattade inte att Helge eriksson mellan varven hade civilkurage nog att ha en åsikt, även när den gick stick i stäv med HHs.

En märklig omständighet ang ME är att hon inte nämner mordkvällens knarkspaning när hon hörs av Jurkomm. Hon berättar där om hennes jobb i PU första mars att hennes närmaste överordnade heter Björn Jansson. Skulle vara intressant om han var hennes chef även Mordkvällen.

Att ME skulle varit på Apelbergsgatan är ett antagande som aldrig bekräftats och TK-kontrollen verkar manipulerats klart senare än dagarna efter MOP.
Jo, visst.
Du tar upp ungefär de omständigheter som jag själv tycker måste få en vettig förklaring.

Som jag skrev.

Jag räknar inte in dig i skaran som driver gränslöst hårt mot henne.
Det handlar mer om att vissa saker har en tendens att accelerera ut i det blå och bli sanningar.

Det kanske var lättjefullt och oprofessionellt att skicka hem spanarna strax efter 22, men så funkar det i väldigt många verksamheter, och kanske speciellt en fredagkväll när folk längtar hem.
Kanske var det inte mycket som hände, och hon ville vara snäll och ge dem en fredagskväll med familjen.
Så banalt kan det ha varit.
Den mänskliga faktorn helt enkelt.
Fusk och mygel pågår 24-7 överallt, och hade inte Palme mördats så hade det gått obemärkt förbi precis som vanligt.

Anér och sedan Hylin gick över gränsen när det gäller antydningar om oegentligheter vad gäller hennes inblandning i förfalskningen av TK.

Möjligtvis har någon vrängt till dessa protokoll för att de ska matcha i tid, men det hade bara att göra med att lyckas snärja CP.

Lika troligt är att både Sigge C och Roger Ö hade varit lika okända som ointressanta figurer om det inte vore för CP spåret.

Det intressanta som kan ha någon relevans torde vara att fastställa tidpunkter för Sigges bilresor, och Kjelle Fernbergs avlyssning av radiotrafiken, för han har möjligen hamnat på en kanal som han inte räknat med, och hört något som har med mordet att göra. Knarkspanare, eller några andra.

Min spontana reaktion när dessa ovannämnda herrar, som vi känner väl som desinformatörer, samtidigt är de som aktivt sprider information om just detta, är att jag blir lite misstänksam.
__________________
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-14 kl. 23:36.
Citera
2018-10-14, 23:18
  #106131
Medlem
Funderar på en sak, som kanske beror på mina bristande kunskaper kring sportskytte:

Den ammunition som säg ha använts vid mordet sägs också vara ovanlig. Gjordes några grävprov i vallarna vid intressanta skjutbanor (polisspår, ensam gärningsman) i Stockholmsområdet vid tidpunkten? Tekniskt sett borde det vara ganska enkelt att singla ut intressanta kulor (baserat på vikt och kaliber) och se om man hittar något intressant.
Idén bygger då på att kulorna inte deformeras för mycket när det träffar fånget, som jag antar vanligtvis är en naturlig sandås eller liknande. (Det är enda typen av skjutbana som jag varit på, så kanske stämmer inte grundantagandena och idén därmed orimlig)

Bara en tanke som dök upp, och kanske var inte förutsättningarna sådana att de gick att göra. Hade dock varit intressant om en kula hade hittats som hade samma bly-sammansättning och matchande spår.
Citera
2018-10-14, 23:27
  #106132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag tror att vi pratar förbi varandra. Jag utesluter ingenting, ej heller en ensam gärningsman även om sannolikheten för en konspiration är högre.

Det enda jag inte köper är GMP:s teori om en SPONTANT ensamagerande GM.

Visst kan en ensam GM ha planerat och genomfört mordet. Men då måste någon förklara WT-männen i Gamla stan och kring mordplatsen.

Almblad berättade att det finns ca 40 vittnesmål om WT-män kring Sveavägen. 30 av dem ligger nära mordminuten.

Och Säpos utredning säger som sagt att Palme var övervakad.

Du behöver i så fall förklara dessa fakta på något sätt.

I övrigt förstår även jag att folk kan mörda och tiga.

Njaaa, WT-observationerna behöver inte förklaras om de inte är relaterade till MOP. Skulle en helt okänd person dyka upp och erkänna mordet och dessutom kunna bevisa sin skuld och ensamma agerande blir WT-personerna synnerligen oinstressanta.

Man blir dock oroad av att WT-observationerna inte ens förefaller ha tagits på allvar. Jag har tidigare utgått ifrån att man mörkade en känd operation som inte behövde allmänhetens insyn, men utan koppling till MOP. Uttalandena de senaste året pekar dock på att de inte alls är utredda.

Jag driver inte någon tes om att det måste vara en person som agerar på eget initiativ. Bristerna i polisutredningen -i synnerhet insatserna den första tiden- utesluter dock inte alls detta.
Citera
2018-10-14, 23:30
  #106133
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Anér och sedan Hylin gick över gränsen när det gäller antydningar om oegentligheter vad gäller hennes inblandning i förfalskningen av TK.

Möjligtvis har någon vrängt till dessa protokoll för att de ska matcha i tid, men det hade bara att göra med att lyckas snärja CP.

Lika troligt är att både Sigge C och Roger Ö hade varit lika okända som ointressanta figurer om det inte vore för jCP spåret.

Det intressanta som kan ha någon relevans torde vara att fastställa tidpunkter för Sigges bilresor, och Kjelle Fernbergs avlyssning av radiotrafiken, för han har möjligen hamnat på en kanal som han inte räknat med, och hört något som har med mordet att göra. Knarkspanare, eller några andra.
Det fetade är inte självklart eftersom de suspekta protokollen presenterades redan våren 1987. CP-spåret kan ha varit i vardande redan då, men det kan också handla om att trolla bort Sigges observation av wt-personer.
Citera
2018-10-14, 23:32
  #106134
Medlem
Errolflynn1s avatar
En sak som jag undrar; Palme har ofta blivit utmålad som USA kritiker. Sen får man höra att han jobbat/verkat i nån typ av underrättelse till nämnda land. De från höger( i Sverige) har hållit USA och Nato högt och hatat Palme. Palme var doktor (??) el nåt och föreläste på universitetet i USA.
Han hyste nån typ av hatkärlek för Nordamerika. Det jag undrar och skulle vilja ha svar på; Hur går allt detta ihop och vad stämmer och inte i min beskrivning i början??
Citera
2018-10-14, 23:53
  #106135
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errolflynn1
En sak som jag undrar; Palme har ofta blivit utmålad som USA kritiker. Sen får man höra att han jobbat/verkat i nån typ av underrättelse till nämnda land. De från höger( i Sverige) har hållit USA och Nato högt och hatat Palme. Palme var doktor (??) el nåt och föreläste på universitetet i USA.
Han hyste nån typ av hatkärlek för Nordamerika. Det jag undrar och skulle vilja ha svar på; Hur går allt detta ihop och vad stämmer och inte i min beskrivning i början??
Det du skriver stämmer väl men det behövs mer detaljer för att förstå:

https://iesho.blogspot.com/2014/08/1...r-dummies.html
Citera
2018-10-15, 00:17
  #106136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det fetade är inte självklart eftersom de suspekta protokollen presenterades redan våren 1987. CP-spåret kan ha varit i vardande redan då, men det kan också handla om att trolla bort Sigges observation av wt-personer.
Kanske det suspekta i protokollet är Thure Nässens egenhändiga slutsats så sent som november 1988 att: ”RÖ ringde från Grand”.

Hur vet han detta?

Här ligger möjligen den stora hunden begravd.
Om TK protokollet eventuellt är äkta, så kan denna obekräftade slutsats vara falsk.
Om RÖ som först inte ens mindes några detaljer från kvällen blivit påverkad av Nässen att uppge den av utredningen önskade adressen för telefonsamtalet.

Ingen har sett honom på Grand under denna tid, och själv minns han ingenting. Jsg tror inte han var i foajén under den tiden, men kan han möjligen ringt från en av telefonkioskerna som stod i korsningen Sveavägen/Tegnérgatan?

I så fall kan TK protokollen vara helt ok, men det falska bestå i att TN styrt RÖ på sitt vanliga sätt.

Finns det andra omständigheter som gör att man kan ifrågasätta protokollens äkthet?
__________________
Senast redigerad av MacMackay 2018-10-15 kl. 00:37.
Citera
2018-10-15, 04:21
  #106137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andran
Funderar på en sak, som kanske beror på mina bristande kunskaper kring sportskytte:

Den ammunition som säg ha använts vid mordet sägs också vara ovanlig. Gjordes några grävprov i vallarna vid intressanta skjutbanor (polisspår, ensam gärningsman) i Stockholmsområdet vid tidpunkten? Tekniskt sett borde det vara ganska enkelt att singla ut intressanta kulor (baserat på vikt och kaliber) och se om man hittar något intressant.
Idén bygger då på att kulorna inte deformeras för mycket när det träffar fånget, som jag antar vanligtvis är en naturlig sandås eller liknande. (Det är enda typen av skjutbana som jag varit på, så kanske stämmer inte grundantagandena och idén därmed orimlig)

Bara en tanke som dök upp, och kanske var inte förutsättningarna sådana att de gick att göra. Hade dock varit intressant om en kula hade hittats som hade samma bly-sammansättning och matchande spår.

Please correct me if I am wrong:
I have not heard anyone discuss same / similar ammunition used after MOP?
Can anyone point to "Den ammunition som säg ha använts vid mordet sägs också vara ovanlig" - was it used anywhere again?
Citera
2018-10-15, 08:52
  #106138
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kanske det suspekta i protokollet är Thure Nässens egenhändiga slutsats så sent som november 1988 att: ”RÖ ringde från Grand”.
Finns det andra omständigheter som gör att man kan ifrågasätta protokollens äkthet?
När SC satt häktad i Handen ett år efter MOP nämnde han för första gången sin iakttagelse av de fyra wt-personerna som han hade sett nära mordplatsen vid tiden för mordet. Han utfrågades om kvinnan i gruppen och menade att hon varit i 30-40-årsåldern.

Någon vecka senare förhördes han av TN som försökte att pressa honom genom att påstå att polisen hade TK-protokoll (bl.a. RÖ) som visade att han varit hemma i sin lägenhet någon timma innan mordet och inte lämnat den förrän långt efter mordet.

SC hävdade att han strax efter mötet med wt-personerna hade blivit stoppad på Luntmakargatan två gånger av en vit Volvo och att han hade hört skott innan han slutligen kunnat passera Tunnelgatan med sin bil. När sedan Ölvebro verifierade mötet med den vita Volvon så faller TK-protokollet platt, Ölvebro hade haft kontakt med en person som uppträtt precis så som SC beskrivit men denna person hävdade att manövern skedde en kvart tjugo minuter efter mordet. Vilket inte påverkar TK-protokollets orimlighet.
__________________
Senast redigerad av iesho 2018-10-15 kl. 08:59.
Citera
2018-10-15, 09:55
  #106139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
När SC satt häktad i Handen ett år efter MOP nämnde han för första gången sin iakttagelse av de fyra wt-personerna som han hade sett nära mordplatsen vid tiden för mordet. Han utfrågades om kvinnan i gruppen och menade att hon varit i 30-40-årsåldern.

Någon vecka senare förhördes han av TN som försökte att pressa honom genom att påstå att polisen hade TK-protokoll (bl.a. RÖ) som visade att han varit hemma i sin lägenhet någon timma innan mordet och inte lämnat den förrän långt efter mordet.

SC hävdade att han strax efter mötet med wt-personerna hade blivit stoppad på Luntmakargatan två gånger av en vit Volvo och att han hade hört skott innan han slutligen kunnat passera Tunnelgatan med sin bil. När sedan Ölvebro verifierade mötet med den vita Volvon så faller TK-protokollet platt, Ölvebro hade haft kontakt med en person som uppträtt precis så som SC beskrivit men denna person hävdade att manövern skedde en kvart tjugo minuter efter mordet. Vilket inte påverkar TK-protokollets orimlighet.
Jag tror att han kan ha åkt två vändor. En gång ensam strax efter 23 och en gång tillsammans med Reine J efter 23.30.
Citera
2018-10-15, 10:05
  #106140
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror att han kan ha åkt två vändor. En gång ensam strax efter 23 och en gång tillsammans med Reine J efter 23.30.
Finns det något som tyder på det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback