Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 14:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Tror IM har villat till det.

Finns det en logisk förklaring på varför IM inte sett AB?

Finns det en logisk förklaring på varför AB inte sett GM förrän sekunderna innan?

Jag kan inte komma på en enda logisk förklaring till att IM eller AB kom med felaktiga uppgifter. Det var precis så här man upplevde det.

Att IM skulle misstagit AB för att vara mördaren är enligt mig uteslutet. Det finns inte en chans att en firmafestande person av en annan nykter person kan uppfattas som en slaktare.

Att LP beskrev AB i sin position direkt efter mordet är väldigt troligt.

AB såg inte mördaren före det direkta mordförloppet. Den enklaste förklaringen till det är att han aldrig passerade honom. Han fanns redan i hörnan enligt IM.

Att två personer under kort tid gick omlott i samma hörna tror jag inte på. Lika lite som att AB av en ren slump var längst norrut när skotten small. Han väntade på sina arbetskamrater utanför bankomaten. Krångla aldrig till det i onödan!
Citera
2018-05-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag kan inte komma på en enda logisk förklaring till att IM eller AB kom med felaktiga uppgifter. Det var precis så här man upplevde det.

Att IM skulle misstagit AB för att vara mördaren är enligt mig uteslutet. Det finns inte en chans att en firmafestande person av en annan nykter person kan uppfattas som en slaktare.

Att LP beskrev AB i sin position direkt efter mordet är väldigt troligt.

AB såg inte mördaren före det direkta mordförloppet. Den enklaste förklaringen till det är att han aldrig passerade honom. Han fanns redan i hörnan enligt IM.

Att två personer under kort tid gick omlott i samma hörna tror jag inte på. Lika lite som att AB av en ren slump var längst norrut när skotten small. Han väntade på sina arbetskamrater utanför bankomaten. Krångla aldrig till det i onödan!
Då förstår jag dig inte.
Du skrev:
”Fakta är att mördaren helt plötsligt befann sig på mordplatsen. Ankom och försvann som en fantom. IM är den enda personen som hävdar motsatsen”.

Ändå hävdar du att IM inte kommer med felaktiga uppgifter.
Hur går det ihop?

Jag hävdar inte att IM misstagit AB som ”slaktare”
Däremot tänker jag mig att det är AB som befunnit sig där i flera minuter, och precis som du säger dök mördaren upp som en fantom och försvann lika snabbt. Möjligtvis från hörnet.

Att komma med felaktiga uppgifter är inte detsamma som att ljuga.

Förklaringen till att AB inte såg GM är inbakad i detta scenario.
Du sa det i princip själv.

Jag krånglar inte till det.
Senast redigerad av gida 2018-05-15 kl. 15:25.
Citera
2018-05-15, 15:55
Medlem
bartrams avatar
Spekulation: Kan GM ha kommit inifrån Skandiahuset genom en dörr som endera fanns på Luntmakargatan eller Tunnelgatan och efter mordet återvänt dit. Han har styrts av en operarationscentral som i sin tur har kontakt med spanare försedda med WT. Det är därför GM dyker precis innnan mordet
och sedan försvinner spårlöst.

DVS:

a)WT-män och GM vet inget om varandra enligt cell-principen. De har som uppgift att sköta bevakning av OP:s rörelser
b) SE används som förvillare
c) Om dörren till Skandiahuset fanns på Tunnelgatan kan det vara så att LJ aldrig såg GM.

Jag tror alltså på en omfattande konspiration till skillnad mot de flesta här
Citera
2018-05-15, 18:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det framkommer inte i förhören att dom begett sig till Sabb på natten. Deras medpassagerare Lena Bäsen säger att dom satte sig i Taxin och åkte vidare till restaurang Albatross på Kungsgatan.
.
Blev plötsligt intressant.

Kontaktade PU för att se handlingar med dessa 2, vilket var en ren chansning.

Almsäter finns ej, naturligtvis, men det gör faktiskt Anders Ekman.

Hans handlingar faller dock under sekretess.

Alltså ett helt okänt mordvittne?
Citera
2018-05-15, 18:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
.

Har aldrig hört talas om en Anders Ekman vid mordplatsen , men han kan ha varit ex på Sabbatsberg. Däremot undersökte PU en palmehatare som hette Anders Ekström , tyvärr dåligt med mer info om denne person . Inget som tyder på att Ekström var knuten till brottsplatsen.
Citera
2018-05-15, 19:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hur osäkra kan de vara då tror du?
Banden rullar ju parallellt med fröken ur.
Om Sigge var på återfärd 23.21, så bör väl samtal 23.02 och 23.07
också vara fel.
Det tror inte jag på.
Hur vet du att fröken Ur finns med? Det tycks inte så när man studerar anteckningarna.
Citera
2018-05-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heikkijorma
Har du helt missat åklagaren i media sista veckan i februari i år?
Klart det blir löst! Men det är ingen konspiration. Personen finns i materialet både här o hos PU 👍
Pitäkää kiirettä PU!
Visst! Allt tyder på en ensam mördare.
Citera
2018-05-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur vet du att fröken Ur finns med? Det tycks inte så när man studerar anteckningarna.
Jag ska vara ärlig.
Jag vet inte var jag hört det.
Sa dom inte det i Hylin-dokumentären?
Har jag fel och sprider falska uppgifter så ber jag ödmjukast om ursäkt.
Någon annan vet kanske?
Citera
2018-05-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Så sant.
Varför hålla på och stryka över, kladda med massa siffror som det inte finns någon logik i, och inte hänvisa till Fröken ur direkt på bandet?
Rimligen borde det stå i TK-protokollen att Fröken ur ligger på en kanal.
Citera
2018-05-15, 21:50
Medlem
Corrigans avatar
Citat:
Jag tror också att det ligger till ungefär som du beskriver.
Jag begärde ut all underlag som fanns om bankomaterna från PU, och förstod det som att det finns en centralklocka som alla bankomater i hela landet måste förhålla sig till med en felmarginal på plus minus två minuter annars aktiveras en varningssignal, men inte ens den klockan behöver gå helt rätt, utan ställs manuellt från en väggklocka.
Under helgen var larmsystemet urkopplat, men båda bankomaternas klockor höll sig inom felmarginalen när systemet kopplades ut på fredagkväll och när det kopplades in på måndag morgon.
Ungefär så.

Ok, ska vi ta det igen för nytillkomna i tråden:
Bankomater av fabrikat Phillips hade ingen egen inbyggd klocka. Tiderna som visas på kvittot är hämtade från centraldatorn.
Citera
2018-05-15, 22:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag har funderat lite om det kan vara ett hörfel alternativt att namnet är felstavat. I folkbokföringen hittade jag dock inga av de alternativ till Almsäter jag sökte på.

Hur som helst, intressanta uppgifter du kommer med. Parat ihop med Agrippas uppgift att Ersson, Bäse'n mfl åkte vidare från Sveavägen och inte till Sabb, betyder att de där båda gökarna på fotot från Sabb inte är dom. Det kan EVENTUELLT betyda något.
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
.

Citera
2018-05-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corrigan
Ok, ska vi ta det igen för nytillkomna i tråden:
Bankomater av fabrikat Phillips hade ingen egen inbyggd klocka. Tiderna som visas på kvittot är hämtade från centraldatorn.
Det verkar inte helt solklart, men har du rätt blir allt mycket enklare.

Spaningsuppslag 860313.
Krinsp Uvemo.

”Xxxx är tekniskt kunnig och ansvarar för driften av BANKOMATER.
Han uppger att varje bankomat har en inbyggd klocka. Den kan gå fel med upp till +-5 minuter.
Inom denna tid är det vanligt att bankomat tidsangivelsen håller sig.”

Spaningsuppslag 86 04 22
Krinsp K-G Sjödin

”Xxxx på bankomatcentralen har berättat följande.
Varje bankomat är försedd med en klocka som kontrolleras av en övervakningsapplikation vid bankgirots datacentral i Stockholm. I dataprogrammet finns en klocka som kontrollerar tiden på samtliga bankomater i hela riket.
Övervakningsprogrammet tolererar en avvikelse på bankomaterna med två minuter åt vardera hållet.”

Ytterligare ett utdrag från ett spaningsuppslag.
86 04 24.
K-G Sjödin

”Bankomaternas klockor kan ställas lokalt eller centralt från bankgirots datacentral....”
Senast redigerad av gida 2018-05-15 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in