2018-05-16, 09:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Han var nog redigt berusad han.

Nägon i gänget hade väl blivit utkastad eller nekad inträde på kårhuset har jag för mig, så det känns väl som en plausibel förklaring
Nej, det är någonting som är fel och som inte kan förklaras av att Israelsson eventuellt var mycket berusad.

Israelsson satt i samma bil som Glantz. De såg en man som låg på trottoaren och Israelsson uppskattade att det stod tre till fyra personer runt mannen. Dessa bör ha varit LP, AH plus någon av Per Wallin, Christina Wallin, Stig Engström eller den Stefan Glantz som fortfarande satt i samma bil som Israelsson. För det ska ju ha varit Glantz som kom direkt efter Hage. Enligt Glantz sprang Israelsson före och enligt Israelsson var det en ung man och en ung kvinna där som hjälpte till när han kom fram. Och han kände inte mannen som var blodig i ansiktet.

I sammanhanget bör man komma ihåg Per Wallins vittnesmål om en ung kvinna som stod bredvid Palme och tycktes hånle mot Wallin som samtidigt såg Stefan Glantz stå bakom denna kvinna.
Senast redigerad av iesho 2018-05-16 kl. 10:20.
Citera
2018-05-16, 10:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tror det är så att ett giltigt skäl måste anges för att få utdrag ur Åländska folkbokföringsregister, d.v.s. en ansökning i praktiken.

Då som nu fanns flera avgångar från Mariehamn till Kapellskär och Stockholm dagligen. På den tiden fanns ingen obligatorisk passagerarregistrering så det gick att resa anonymt som obokad. Så det vore en utmärkt "flyktrutt" för mördaren.

Hört med kollegor som arbetade på båtarna på den tiden och ingen kan dra sig till minnes att någon extra kontroll av resande genomfördes då det på den tiden inneburit stora förseningar då kontroll av resande var obefintlig.
Personen ifråga behöver iofs inte ha varit inblandad, men det är sant att Ålandsbåtarna aldrig kontrollerades, såvitt jag minns skrevs om det i tidningarna.

Men att Christoffer Almsäter inte finns i svensk folkbokföring skulle kunna bero på att han var/är ålänning eller finlandssvensk.
Citera
2018-05-16, 11:24
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Personen ifråga behöver iofs inte ha varit inblandad, men det är sant att Ålandsbåtarna aldrig kontrollerades, såvitt jag minns skrevs om det i tidningarna.

Men att Christoffer Almsäter inte finns i svensk folkbokföring skulle kunna bero på att han var/är ålänning eller finlandssvensk.

Det där har jag möjlighet att kontrollera. I alla fall i mån om denne hade ett telefonabonnemang på Åland 1986. En Åländsk bekant till mig har alla kataloger som utges årligen sedan 1980 sparade.

Återkommer med resultat.
Citera
2018-05-16, 11:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det minns jag inte om jag läst. Beror ju iofs på personen jämte också men han ser onekligen kort ut.

Något konstigt är det. Även om fotografen fått fel namn till fotot borde det ju finnas någon Christoffer Almsäter någonstans... Och eftersom Ekmans förhör är under sekretess så är det ju ett av de som inte togs med i fup:en mot CP.

Barbro? Ja varför inte.

Något är konstigt.

Männen vid Sabbatsberg är mycket lika Israelssson och Ersson på bilder jag hittat av dem. Går ju inte att säga helt säkert men svårt att bortse ifrån.

Men vad gjorde de i så fall vid Sabb och hur har ett annat okänt vittnes namn hamnat i artikeln till bilden?

Inspektör Johansson i Palmegruppen kunde inte vare sig bekräfta eller förneka huruvida det är Ekman som syns å bilden.
Citera
2018-05-16, 11:53
Medlem
Om det fanns personer från någon sorts Barbrogrupp på plats mordkvällen, kryddar det verkligen saken.

http://www.jallai.se/2012/04/mer-om-barbrogruppen/

"Barbro märkte vid några tillfällen under sextiotalet att viss materiel stals från den plats där hon var verksam. Narkotika var inblandad i sammanhanget. Barbro blev allvarligt oroad av detta. För att bidra till lösningen av det svenska narkotikaproblemet samlade hon en grupp på ett tiotal personer kring sig. Dessa personer har sedan dess spanat efter narkomaner och langare och rapporterat sina upptäckter till polisen, dels narkotikapolisen, dels säkerhetspolisen. Barbro har till en del valt tämligen kuriösa medarbetare. Man vet inte om man skall kalla dem blomkvistare, mytomaner eller fantaster. Somliga individer skulle förmodligen ha utsikter att få ett sjukintyg av en psykiater, de flesta har en romantisk dragning till vapen, uniformer och krigsmakt. Gruppen har alltså huvudsakligen spanat efter narkomaner och langare. I ett första stadium kastas några snabba anteckningar ner på ett papper vilket som helst."

" Barbrogruppen och Leongruppen som Frånstedt nämner i videon, opererade åtminstone på Rikspolischefens mandat! Kan det vara dessa grupper som kallades ”knattegrupper” i samband med Palmeutredningen? Anledningen till författarens slutsatser är sannolikt att dessa grupper hamnade under epitetet ”Rikets säkerhet”. Grupperna fick sina mandat tack vare Rikets säkerhet, där även Stay Behind sorterade. Med andra ord, det var kvalificerat hemligstämplat ”av synnerlig vikt för rikets säkerhet.” "
Citera
2018-05-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Tror IM har villat till det.

Finns det en logisk förklaring på varför IM inte sett AB?

Finns det en logisk förklaring på varför AB inte sett GM förrän sekunderna innan?
Kan IM och AB haft en roll som förvillare?
Citera
2018-05-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kan IM och AB haft en roll som förvillare?
Nej, varken IM eller AB har någonting med själva mordet att göra.
De hade oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle.
Vad som gör dem intressanta är att om man förstår att tolka deras vittnesmål rätt så förstår man kronologin och rörelsemönster, vilket kan hjälpa oss att förstå hur och när gärningsmannen kom till platsen.

Förvillare kan det naturligtvis ha funnits, men då är det SE vi får titta på i stället.
Citera
2018-05-16, 13:10
Medlem
ieshos avatar
Man kan inte utan vidare ta för givet att Anna Hage och Stefan Glantz var först på plats. Det var väl Stig Engström som hävdade att det var så? Det tycks i varje fall som att syskonen Per och Christina Vallin kom före Glantz kanske ungefär samtidigt med Hage. Det kan vara viktigt att reda ut eftersom en del märkliga saker skedde alldeles efter mordet.

https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

Peter Vallin ger också en annan bild än den gängse då han hävdar att personen som gav konstgjord andning ömsom knuffade bort LP och ömsom sa till henne att lugna ner sig. Överhuvudtaget är det märkligt att två ungdomar störtar farm och utför handlingar med en skadad mot en anhörigs vilja.
Senast redigerad av iesho 2018-05-16 kl. 13:20.
Citera
2018-05-16, 14:19
Medlem
Citat:
Man kan inte utan vidare ta för givet att Anna Hage och Stefan Glantz var först på plats. Det var väl Stig Engström som hävdade att det var så? Det tycks i varje fall som att syskonen Per och Christina Vallin kom före Glantz kanske ungefär samtidigt med Hage. Det kan vara viktigt att reda ut eftersom en del märkliga saker skedde alldeles efter mordet.

Peter Vallin ger också en annan bild än den gängse då han hävdar att personen som gav konstgjord andning ömsom knuffade bort LP och ömsom sa till henne att lugna ner sig. Överhuvudtaget är det märkligt att två ungdomar störtar farm och utför handlingar med en skadad mot en anhörigs vilja.

Det är inte alls märkligt eftersom Hage gick sjukvårdsutbildning. O hur visste de att det var en anhörig? Ska du rädda folk kan du inte bry dig om omgivningen!
Citera
2018-05-16, 15:21
Medlem
Citat:

Tycker du att det varit bättre att de bara stått och tittat på alternativt bara gått iväg ?
Hur skulle det sett ut om LP handgripligt stoppat folk från att hjälpa OP?
Citera
2018-05-16, 15:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tycker du att det varit bättre att de bara stått och tittat på alternativt bara gått iväg ?
Hur skulle det sett ut om LP handgripligt stoppat folk från att hjälpa OP?
De flesta stod faktiskt bara där vilket är ett normalt beteende. Vad LP ville ha hjälp med tycktes bara vara att snabbt få tag på en ambulans. En svårt blödande person är en svår uppgift t.o.m. för experter. De betedde sig inte normalt i varje fall och ingen anklagar väl någon som bara hjälper till med det som de blir ombedda att göra.

Det är känsligt och jag kommer ihåg att jag helt avstod från att granska IK de första åren för att allt annat skulle känts oanständigt. Men idag är jag betydligt mer misstänksam mot henne, på grundval av vad jag fått veta.

Det är näst intill omöjligt att föreställa sig som det tycks normala ungdomar för överlagt mord, men jag tror inte att IK eller någon annan av de som eventuellt var inblandade blev informerade om det verkliga syftet med kvällens övningar.
Citera
2018-05-16, 15:39
Medlem
Citat:

Hage och hennes kompis samt SG har väl också sagt att det var så. Varför ifrågasätta dom? Det var väl Hages kompis som försökte hålla bort LP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in