Citat:
Sjukt intressant tråd, är själv ingen brukare av heroin, men ni som nu brukar det. Vad anser ni om legalisering av heroin? Är ni för/emot det och varför? Tycker oftast det känns som att man inte hör brukarnas åsikter och tankar kring legalisering utan det är oftast andra som inte ens prövat drogen som debatterar som mest. Hade varit intressant att höra era åsikter.
Jag tycker alla droger borde vara lagliga, med ett system liknande Systembolaget med skatt på varorna, som går till de som fastnat i ett missbruk. Heroin är ingen farlig drog - i alla fall i den inte i den bemärkelsen att det skadar hjärnan eller kroppen på något sätt. Kunde man köpa i samma styrka hela tiden så skulle det bli betydligt färre överdoser. Om droger blir lagliga så skulle majoriteten av befolkningen hålla sig ifrån det, det är ju fortfarande skadligt med droger. Tror inte särskilt många fler skulle hamna i missbruk. Den skadliga och mest idiotiska drogen av alla - alkohol - är laglig men de flesta blir inte alkoholister för det. Cannabis är i princip lagligt i delar av USA men de flesta röker inte för det, de flesta är helt inte intresserade av droger, blev heroin lagligt i dag så skulle det inte bli någon rusning till de ställen som säljer.
Heroin är faktiskt den minst skadliga drogen av alla populära droger, det är bara farligt i den bemärkelsen att det är lätt att överdosera, samt att bli beroende vilket leder till ett jävla skitliv, men skitlivet kommer för att man behöver få tar i stora summor pengar så man är ute och springer någon blåsig natt och släpar hem någon jävla cykel eller liknande samt träffar samhällets bottenskikt och många idioter. Sen tar de flesta heroinister andra droger samt utsätts för konstanta abstinenser , så att de ser slitna ut beror inte på heroinet egentligen utan det är ett slitsamt och ohälsosamt leverne samt missbruk av andra droger. Jag får metadon, en minst lika stark drog, jag hämtar den gratis och lever hälsosamt, ser ut som vem som helst, men skulle jag behöva få tag på en flaka om dagen illegalt så skulle jag hamna i skitlivet jag talade om och gå ned mig, men inte på grund av drogen i sig egentligen.
Precis sådär är det. Det är drogernas legala status som skapar dom flesta problemen, bl.a. överdoser som du säger. Skulle det legaliseras/avkriminaliseras, så skulle priset sjunka. Och man vet att 100mg är 100mg, och inte utspätt med massa annat. Ja, listan kan göras lång.
Dom vill gärna hitta någon att skylla på också. Bland det värsta jag vet är personer som skyller sitt beroende på andra människor. Som langaren, shoppen på nätet etc. Man väljer själv vad man vill stoppa i sig eller inte. Annat vore det om någon tvingade i en drogen. Men det har aldrig hänt mig iaf. Har aldrig blivit "pushad" till att ta droger heller. Det har alltid varit mitt val. Och jag själv får ta ansvar för dom valen jag gjort.