Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-28, 17:12
  #1
Medlem
Kapillärs avatar
Följande FAQ författades av anledning att dess föregångare höll en kvalitet vilken inte kunde mäta sig med substansen den ämnade behandla.

Vad är heroin?
Heroin (varumärkesnamn från tyskans ’heroisch’ -- försökspersonernas subjektiva beskrivning av ruset), även känt som diacetylmorfin, är en narkotikaklassad semisyntetisk opioid som först syntetiserades 1874 av engelske kemisten C. R. Alder Wright och senare lanserades av läkemedelsföretaget Bayer AG som ett ofarligt och icke vanebildande morfinsubstitut samt hostmedicin. Tillverkning, försäljning och import av substansen förbjöds i USA 1924, ett exempel som större delen av världen följde kort därefter, antagligen till följd av upptäckten att det i grund och botten är ett snabbverkande morfin (inte utan viss försmädelse).

På gatan kan heroin kallas för H, horse, häst, varor, dope, gryn, drabb, jonk (endast brunt heroin), smack (endast vitt heroin). Flera av benämningarna är sannolikt regionalt betingade.

Hur framställs heroin?
Från opiumderivatet morfin kan man framställa heroinbas, också kallat brunt heroin, genom en process känd som acetylering vilken bl.a. innefattar hopblandning av morfinbas med ättiksyraanhydrid samt upphettning varvid två acetylgrupper bildas på morfinets hydroxylgrupper, vilket bidrar till fördubblad viktpotens till följd av den högre vävnadspermeabiliteten, som tillåter mer av den verksamma substansen att nå sina receptorer under den tid som densamma tillbringar i blodomloppet.
För att därefter omvandla det bruna heroinet till sin vita motpart d.v.s. från heroinbas till dess vanligt förekommande och lättlösliga saltform, diacetylmorfinhydroklorid, hettas basen upp tillsammans med saltsyra och tillåts efteråt att kristalliseras. För ett renare och mer polerat slutresultat kan även lösningsmedel såsom etanol och eter användas i processen.

Vad används heroin till?
Heroin är inom medicinen ett centralt verkande analgetikum, m.a.o. ett smärtstillande läkemedel och används i nuläget som sådant i Storbritannien vid exempelvis skador, postoperativ smärta och långt framskriden cancer, medan det i Sverige fortfarande inte anses ha något medicinskt värde (till skillnad från morfin). Nyligen har läkarordinerat heroin börjat användas av t.ex. danska staten i skadereducerande syfte för narkomaner, vilket har visat sig mer effektivt än metadon i flera länder.

Hur fungerar det?
Vid oral administration passerar heroinet genom matsmältningssystemet och vidare genom levern, där det undergår vidsträckt förstapassagemetabolism vilket är anledningen till att heroin har så pass reducerad biotillgänglighet oralt.

Vid intravenös administration kringgås denna process och heroinmolekylen passerar snabbt blod-hjärnbarriären (snabbare än morfin p.g.a. av heroinets höga fettlöslighet tack vare acetylgrupperna, som ovan beskrivet). Väl i hjärnan deacetyleras heroinet till morfin (diacetylmorfin > morfin) och binder sedan huvudsakligen till opioidreceptor μ (my), som svarar för de euforiska, smärtstillande och ångestdämpande effekterna, men även andra effekter såsom sömnighet och förstoppning (varav den senare kommer av att opioidreceptorer utöver hjärnan och ryggmärgen också återfinns i magtarmkanalen, vilka vid stimulering får propulsionen att avta). Opioidreceptorerna δ (delta) och κ (kappa) är också involverade. δ-receptorn antages för övrigt svara för de eidetiska effekterna, som man upplever livligast i drömmarna, om man somnar under ruset det är på grund av morfinets affinitet för den receptorn, som man kan nicka till och drömma fortsättningen av ett samtal eller en film för att sedan vakna upp och vara desto mer förvirrad, då drömmen vanligen är omöjlig att i förstone skilja från verkligheten; så härledes även ordet morfin från drömguden Morpheus.

Hur känns ruset?
Vanligt förekommande effekter kan beskrivas som översköljande eufori och välbefinnande, omsvepande värme samt både fysisk såväl som psykisk avslappning och bedövning.
I boken och den efterföljande filmen Trainspotting målas effekten av intravenöst heroin fram med orden ”den bästa orgasm du haft gånger tusen, och du är fortfarande inte ens i närheten”. Även om verkligheten enligt mig är radikalt annorlunda (läs: en besvikelse) ligger där en sanning begravd bakom den urbana mytbildningen -- alla som någon gång har fullgjort ett hårt träningspass eller upplevt en orgasm har i viss mån känt effekten av endorfin, ett paraplybegrepp bildat som kontraktion av ’endo(genous mo)rphine’ för flera olika i människokroppen naturligt producerade hormon (varav just morfin visats vara ett!) som binder till samma receptorer som heroin och andra opioider (det uppskattas att 45 minuters intensiv löpning motsvarar 10 mg intravenöst morfin, och i likhet med heroin kan dess effekter avbrytas omedelbart med Naloxon). Man kan känna sig välmående, glad och bekymmersfri, med en skön, varm kroppskänsla. Föreställ dig denna känsla många gånger mer intensiv och du är ganska nära hur heroin faktiskt känns.

Arkomanns tillägg: När man emellertid under svår avtändning eller, som en belysande metafor för den med Dante bekante, från att likt Judas och Brutus tuggas i djävulens käftar mitt i Infernots nedersta krets, går till befrielsen från lidande, så upplever man en resa i samma storleksordning som den från platta marken till sjunde himlen, vilken är fullt förenlig med en jämförelse som 'inte i närheten av tusen orgasmer'.

TL;DR: det är väldigt skönt.

Vad finns det för biverkningar?
Bieffekter kan innefatta mios, muntorrhet, yrsel, illamående och uppkastningar, förstoppning, urinretention, andningsdepression, minnesförlust och medvetslöshet, varav de tre senare vanligtvis bara förekommer vid höga doser och/eller i kombination med andra droger såsom bensodiazepiner eller andra ataraktika.

Se nedan angående toleransökning och beroende.

Hur kommer jag känna mig dagen efter?
Normalt sett kommer du inte känna dig särskilt annorlunda eller dålig överhuvudtaget, låt vara att ruset möjligtvis svagt kan dröja sig kvar. Det är först när man byggt upp tolerans och beroende som man upplever s.k. avtändningar med tillhörande utsättningssymptom.

Hur kan man inta det, och i vilka doser?

Heroin kan administreras oralt, pernasalt, genom intravenös, intramuskulär eller subkutan injektion och inhalation d.v.s. rökning.

För bästa resultat rekommenderas intravenös injektion; för enklast tillvägagångssätt rekommenderas snortning. Att röka kan vara nog så krångligt, så om man inte redan är van att ”jaga drake”, och om injektion inte är gångbart, är det säkraste valet att snorta, då risken annars är större att mycket av heroinet går till spillo.

Dosering varierar kraftigt med administrationsmetod, tolerans och heroinets kvalitet. Generellt sett gäller detta för rent heroin:

Pernasalt
Ingen tolerans
Normal dos: 5-20 mg
Hög dos: 20-50 mg
Hög tolerans
Normal dos: 20-60 mg
Hög dos: 60-80 mg

Rökning
Normal dos: 15-25 mg
Hög dos: 20-30 mg

Intravenöst
Ingen tolerans
Normal dos: 5-10 mg
Hög dos: 8-15 mg
Hög tolerans
Normal dos: 20-40 mg
Hög dos: 40-60 mg

Även biotillgängligheten mellan de olika administrationsmetoderna varierar, från 100% och 85% för intravenös respektive intramuskulär injektion till 50-70% och 44-61% för snortning respektive rökning. Rektal administration sägs kunna ligga i paritet med intravenös sådan, men jag har inte kunnat styrka denna uppgift. LD50 för rent heroin i en opioidnaiv individ på 75 kilo uppges vara mellan 75 och 375 mg. Notera att ovanstående tabell främst består av tillgängliga och verifierade data men även min egna uppskattningar.

Jag vet fortfarande inte hur mycket jag ska ta.
Eftersom doserna varierar så kraftigt med en mängd olika variabler, så är det säkraste alternativet att prova sig fram genom att ta en s.k. testdos, för att upprätta en referens att förhålla sig till. Säg att du har kommit hem med din första kabbe (med termen kabbe avses i regel 200-250 mg heroin) och är osäker på vilken mängd som passar. Ta då en liten testdos, exempelvis den lägsta dosen (eller ännu lägre) enligt tabellen ovan. På så sätt kommer du få en uppfattning om hur mycket mer du kan höja dosen baserat på hur det känns, snarare än vad du lärt dig från tabeller och siffror, samtidigt som du minimerar risken för att du ska få i dig en för stor mängd.
__________________
Senast redigerad av Kapillär 2010-09-28 kl. 17:15.
Citera
2010-09-28, 17:13
  #2
Medlem
Kapillärs avatar
Hur fungerar heroin tillsammans med andra droger?
Medan GABA-droger såsom alkohol, GHB och bensodiazepiner definitivt är effektiva för och flitigt används till potentiering av heroinets effekter, så är dödsfall mycket vanliga vid kombination (huvudvärk har även rapporterats vid alkoholintag). Detta till följd av att risken för mindre önskade effekter likt andningsdepression eller att kvävas av sina spyor förstärks kraftigt.

Att blanda kokain och heroin i en s.k. speedball är något man bör tänka över, då kokain verkar stimulerande medan heroin verkar sederande, något som kan vara särskilt påfrestande för hjärtat (John Belushi och River Pheonix dog båda av detta) och som dessutom kan ha en maskerande effekt på en överdos heroin som sedan får full styrka när kokainet avtar, vilket det gör snabbare än heroin då dess halveringstid är mycket kortare. En påfrestning för hjärtat är även en risk vid olika kombinationer med amfetaminer. Om man dessutom vill bli pigg och alert av sitt amfetamin eller dåsig och trött av sitt heroin gör man klokast i att inte blanda dessa, då de har en tendens att ta ut varandra i det hänseendet. Sant är emellertid att stimulantia och heroin överhuvudtaget effektivt potentierar varandra vad gäller effekter som eufori.

De flesta hallucinogener, exempelvis LSD, svamp och ketamin, får klart försämrad effekt i kombination med heroin. Detta kan givetvis även ses som positivt av avvikande individer då det kan förebygga snedtrippar. Tilläggas skall dock att ruset även kan bli desto mer oberäkneligt och ge upphov till allehanda prekära situationer, såsom blackouts och kortare episoder av förvirring eller illamående. Ketamin förstärker vidare den andningsdepressiva effekten av heroin.
Om jag trots ovanstående skulle rekommendera något att potentiera effekten av heroin med, så skulle jag välja lite alkohol och tobak, eftersom jag personligen föredrar ett renare opioidrus.

TL;DR: den absoluta majoriteten av alla dödliga heroinöverdoser inträffar vid kombinering med andra droger.

Hur mycket kostar heroin?
En kabbe kostar generellt sett 300-500 SEK beroende på var i landet man befinner sig och vad det handlar om för kvalitet samt typ. Ett gram kan man få betala från 800 ända upp till 1500 SEK för, fem gram kan landa någonstans runt 3000 SEK eller mer och tio gram från 6000 SEK och uppåt. Notera att priser kan variera om man exempelvis tar sig en tur till ’plata’ även känd som ’heroin alley’ i Oslo.

Syns det på urinprov?
Ja, och är spårbart i urinen från 1 till 5 dagar. Om du finner dig i knipa, drick kopiösa mängder vatten i kombination med massiva kreatintillskott, då kreatininhalt i urin används som mått på tillförlitlig urinkoncentration. I blodet är det generellt sett spårbart från 12 till 48 timmar.

Några ord om beroende?
Här infogar jag ett av mina inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Kapillär
Klart verkar emellertid vara att opioidreceptorer, delta, kappa och mu, ökar i antal med långvarig exponering av opioidagonister vilket ofta sägs vara orsaken till de karaktäristiska psykologiska effekterna som depression, dysfori, letargi, leda m.fl när opioider inte längre tillförs. Vissa studier har indikerat att neurokemin redan efter en kort tids abstinens förbättrats eller med andra ord approximerat ett normaltillstånd, dock förhållandevis marginellt. Jag har dessvärre inte funnit några avgörande fynd huru långvarig abstinens påverkar det neurologiska fortsatt positivt och slutligen mot ett fullt återhämtande eller om förändringen är kronisk.
Endorfinsystemet med andra signalsubstanssystem såsom det serotonerga och dopaminerga, är inblandat i hjärnans belöningssystem. Syftet torde vara att stimulera individen till att upprepa handlingar som fungerar livsupphållande och sådana som främjar reproduktion -- i enklare termer äta, sova, knulla ad nauseam. Sådana drifter är av den mer primala naturen. Trängda situationer av olika slag som fly eller fäkta och svält aktiverar den instinktiva delen av hjärnan vi känner som det limbiska systemet, vilken då åsidosätter den mer resonerande och intelligenta cortex cerebri -- hjärnbarken -- och gör att vi går all-in på att tillgodose våra grundläggande behov utan större hänsyn till konsekvenser.
Hjärnan gör ingen skillnad på aktiviteter såsom att ha sex, att äta eller att skjuta heroin, utan kommer belöna missbruk på samma sätt som den belönar sex -- med en dusch av signalsubstanser. Detta knyts till minnet av handlingen vilket gör att en beroende person i stort sett drivs av den primitiva och instinktiva delen av hjärnan till att upprepa injektionen. Det som gör detta svårt att hantera, alltså, är att cortex cerebri ofta får ge vika för ett mer basalt system som det limbiska; det är svårt resonera bort en instinkt.
Ursprungligt inlägg:
https://www.flashback.org/sp25357848

Vidare vill jag varna för heroinets starkt beroendeframkallande egenskaper. Även om drogen som sådan är närmast mytologisk i sin natur, är mycket av det romantiseringar eller domedagsförkunnelser. Som Nemesis en gång uttryckte det: den atmosfär av undergång som omgiver heroinet blir en självuppfyllande profetia, då drogen i sig är mer benign än vad den kanske beskrivs, men antar en annan skepnad i ljuset av myterna. För att vidareutveckla: till en början kan heroinet alltså tyckas vara just mildare än den rådande föreställningen. Många blir till och med besvikna. Det problem som lätt uppstår är att man sänker garden och fortsätter exponera sig själv då man vaggats in i en falsk säkerhet, vilket sedan leder till en sorts inkubationsperiod av småkärlek innan man slutligen finner sig vara lite för fäst eller rent av beroende.

TL;DR: heroinet är lömskt. Var alltjämt eftertänksam och på din vakt.

Användbara länkar
Engelska wikipedia har en imponerande ansamling av kunskap gällande heroin för vidare fördjupning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin

Erowid har ett s.k. valv dedikerat till heroin, där man kan läsa mer angående doser, juridisk status, tripprapporter, vetenskapliga artiklar och mycket mer:
http://www.erowid.org/chemicals/heroin/

Bli hög på rätt sätt: En säkerhetsmanual för sprutnarkomaner:
http://www.fajaf.com/lokalt/hr/boken.html

En engelskspråkig instruktionsvideo jag själv gjort som visar hur man tillreder brunt heroin för injektion samt hur man skjuter det på ett korrekt sätt:
http://img9.imageshack.us/i/brownheroinivhow.mp4/

Källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin
http://www.erowid.org/chemicals/heroin/
http://www.drugs-forum.com/chemistry...heroinmfg.html
http://bjp.rcpsych.org/cgi/content/full/191/1/63
http://www.addictionsurvivors.org/vb...ad.php?t=12646

Stort tack till Arkomann för korrekturläsning och i förekommande fall relevant information (vilket nödvändigtvis inte har märkts ut).
Citera
2010-09-28, 18:27
  #3
Medlem
tjack chiraqs avatar
Tänkte bara hör med er då jag inte riktigt vet vad gatupriset ligger på heroin, men jag har fått ett erbjudande att köpa en kabbe RIKTIGT bra brunt heroin för 1000kr. Är det väldiga överpriser eller? kan tilläggas att jag bor i ett område inom Dalarna..
Citera
2010-09-28, 21:04
  #4
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjack chiraq
Tänkte bara hör med er då jag inte riktigt vet vad gatupriset ligger på heroin, men jag har fått ett erbjudande att köpa en kabbe RIKTIGT bra brunt heroin för 1000kr. Är det väldiga överpriser eller? kan tilläggas att jag bor i ett område inom Dalarna..
Det låter väldigt dyrt. Ett gram kostar runt 1000kr. Men är det riktigt bra så att det skulle motsvara ett gram vanligt heroin så skulle det funka kanske. Men hur vet du att det är så bra som försäljaren säger? Drogförsäljare har en tendens, en stor tendens att alltid överdriva kvaliten på sina varor något enormt.
Citera
2010-09-28, 23:32
  #5
Medlem
TjackadHamsters avatar
En FAQ av hög klass, creds till dig Kapillär! Mycket bra info och även ett del onödigt vetande av överkurs vilket spetsade till det hela, med andra ord var detta väldigt underhållande läsning.

I och med detta hoppas jag att vi för en gångs skull kan få en klistrad Heroin FAQ. Klistra MOD!
Citera
2010-09-28, 23:56
  #6
Avstängd
kstroms avatar
Javist kan killen klippa och klistra, dock är det alltid skoj att läsa om en av mina favorit drog!
Citera
2010-09-29, 00:16
  #7
Medlem
Krehs avatar
Mycket bra, för att inte säga perfekt, FAQ!
Citera
2010-09-29, 00:25
  #8
Medlem
Heroin + generella droger - dokumentärer

Hejsan,

Jag eftersöker främst dokumentärer om Heroin, främst dokumentärer där man följer ett antal missbrukare i deras värld.

Följande dokumentärer har jag sätt:
Heroin - The Next Generation
Heroin Nation
Diary Of A Drug Addict (båda delarna)
Dope Sick Love, NYC Heroin Junkies
Black Tar Heroin
Heroin - The movie (Svensk)
Dom kallar oss mods, Ett anständigt liv & Det sociala arvet (Svensk trilogi)
Reindeerspotting - ESCAPE FROM SANTALAND (Dokumentär om Subutex/Suboxone)
Methadonia

Dessa är dom jag kan säga på rak arm att jag sätt.
Vill gärna få in flera tips! Dock är Cannabis dokumentärer inget jag föredrar.

Tack på förhand!
Citera
2010-09-29, 00:28
  #9
Medlem
Kapillärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackadHamster
En FAQ av hög klass, creds till dig Kapillär! Mycket bra info och även ett del onödigt vetande av överkurs vilket spetsade till det hela, med andra ord var detta väldigt underhållande läsning.

I och med detta hoppas jag att vi för en gångs skull kan få en klistrad Heroin FAQ. Klistra MOD!
Roligt att det uppskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Javist kan killen klippa och klistra, dock är det alltid skoj att läsa om en av mina favorit drog!
Vill poängtera att ett minimum av klipp och klister har använts, d.v.s. nästan hela texten är egenförfattad.

Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Mycket bra, för att inte säga perfekt, FAQ!
Fina ord som gör det värt arbetet.
Citera
2010-09-29, 00:39
  #10
Medlem
TjackadHamsters avatar
Swansea Love Story
the OxyContin Express


Det är de jag kommer på, men vet jag har fler. Ska kolla upp det. Annars är det en jävla massa bra dokumentärer både de här och de du listat upp. Bra filmtips!
Citera
2010-09-29, 00:41
  #11
Medlem
TorkelGregows avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7384947.ab

Swansea love story:
"Heroinet flödar i lågkonjunkturens Storbritannien. Värst drabbas lågutbildade, arbetslösa och unga. Tv-bolaget VBS har följt heroinisterna Amy, Cornelius och Clinty i hamnstaden Swansea"
Citera
2010-09-29, 01:22
  #12
Medlem
AntiAliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjack chiraq
Tänkte bara hör med er då jag inte riktigt vet vad gatupriset ligger på heroin, men jag har fått ett erbjudande att köpa en kabbe RIKTIGT bra brunt heroin för 1000kr. Är det väldiga överpriser eller? kan tilläggas att jag bor i ett område inom Dalarna..

Det är egentligen omöjligt att svara på när denna påstådda "kabbe" kan innehålla hur lite eller mycket som helst. Kräv att få veta hur mycket det väger. I vilket fall så tror jag att oavsett hur mycket den innehåller så går nog allt heroin så pass långt upp i landet för överpriser utan undantag. Men det finns ju såklart mer acceptabla överpriser än andra..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback