Citat:
Ursprungligen postat av
zero414
Hur stor är risken för överdos efter att man blivit helt uttrappad med hjälp av Buprenorfin, 4 dagars schema med 6mg delat på 3ggr/dygn med minskning med 2mg ner till noll. Även Stesolid 10mg vid behov 1-4ggr/dygn under samma period för ångesthantering samt för abstinens för benzo.
Risken för överdos är väl alltid störst när man plötsligt har mindre tolerans.
En kompis till mig satt 30 dagar på kåken, Cold turkey game over. Efter denna månad kom han hem till sin flickvän. Hon gjorde i ordning grejerna, och hade doserat mindre åt honom, mtp just att han varit clean 1 mind. Min puckade polare vägrade ta mindre dos än sin flickvän. Han var ju för fan kar.
Överdos. Klinisk död i flera minuter innan ambulans kom och återuppliva snubben.
Ja, så puckat.
Nästa gång han muckade från kåken efter en lite längre volta, det sista jag sa innan han gick ut i friheten, far du tillbaka till Oslo då kommer du att dö, garanterat.
Han höll sig undan ett tag, men sen skulle han bara fara en sväng å bo på hotell, lyxa till det och festa lite.
Partyt varade ungefär två timmar, sen var det begravning veckan efter.
Du har trappat ner på buprenorfin, som har "Elimination half-life
37 hours (range 20–70 hours)" dvs halveringstid på ungefär ett dygn eller två. Det tar väl typ en vecka ellert så innan vanliga opioider börjar få full effekt igen.
Svårt att säga.
Jag brukar alltid ta minsta möjliga dos, sen fortsätter jag att ta tills jag är nöjd.