2018-04-06, 23:05
Medlem
Rakiis avatar
The Basketball Diaries - Jim Carroll

Älskar filmen som bygger på boken med Leonardo Dicaprio och Mark Wahlberg, så bestämde mig för att beställa boken och se hur pass lik filmen är boken.
Citera
2018-04-06, 23:15
Bannlyst
Jag köpte 2 böcker för någon dag sen.

Svenska hackare.

Flykten.

Jag blev intresserad av Flykten. Det handlar om italiensk kriminalitet under 70 talet, röda brigaderna..

Är det någon som läst den?
Citera
2018-04-11, 01:54
Medlem
Thomas Ligotti - The Conspiracy Against the Human Race.

Jag har velat läsa den väldigt länge.
Citera
2018-04-11, 13:00
Avslutad
Ents, Elves and Eriador. The Environmentel Vision of J.R.R. Tolkien av Dickerson, Matthew/Evans, Jonathan/Shippey, Tom | Häftad, 2011.

Representations of Nature in Middle-Earth av Simonson, Martin | Häftad, 2015.

Håller på och fördjupar mig i hur naturen skildras i Tolkiens värld, en väldigt spännande del av det hela som jag inte tänkte på första gången jag läste igenom LR eller Silmarillion men som framträder som bland det väsentligaste efter en andra genomläsning.
Citera
2018-04-19, 11:09
Medlem
"Du lever i mig" av Kajsa Grytt. Releaseparty. Och jag gillar henne ...
Citera
2018-04-19, 12:34
Medlem
SaraFrees avatar
Kobanesydromet : min berättelse från kriget

En bok skriven av svenske Dorpec som lämnade familjen bakom sig och åkte ner till kriget mot IS för att arbeta som sjukvårdare. Starkt vittnesmål om kriget och IS brutalitet.

Köpte och läste därför att det är en intressant konflikt som vi inte kan blunda för och för att jag såg honom på Malou och blev intresserad
Citera
2018-04-19, 15:49
Medlem
Rakiis avatar
Köpte en bok igår och en idag;

Allvenskan enligt Lundh - Olof Lundh

Fotboll är egentligen inte min huvudrätt då det kommer till sport (det är hockey) men gillar Lundh och hans förra bok så köpte denna för att få en bättre inblick i landets högstaliga och allt som försiggår där med mutor, matchfixningar, huliganism etc... Bara halvvägs in på första kapitlet men verkar vara en bra bok.

The Handmaid's Tale - Margaret Atwood

Inte sett filmen från åttiotalet med Faye Dunaway eller den nya serien men kände till boken sedan innan då jag läst Oryx & Crake av Atwood tidigare. Vill mest läsa boken innan jag ger mig i kast med tv-serien, men tvivlar på om den tilltalar mig då den skall gå till motangrepp mot konservatismen som jag kan påstå att jag stödjer politiskt, medan man uteslutande har all kritik om Trump som skrivs i medierna i bakhuvudet då tv-serien kom. Svårt att inte politisera boken då även om det kanske inte var författarinnans grundtanke från början. Det är ju trots allt en SF dystopi så... allt kan inte vara så himla allvarligt hela tiden.
Citera
2018-04-24, 20:05
Medlem
Rakiis avatar
David Liljemarks underbara värld - David Liljemark

Var en självklarhet att köpa denna om allkonstnären Liljemark, en stor bok på 504 sidor om teckningar, seriestrippar, foton och gamla fanzine-klipp från hans 40-åriga karriär som konstnär och allmän lirare.

Ska till Stadsbiblioteket (Stockholm) nästa fredag då David är på plats själv och inviger en utställning om hans verk och livsgärning.
Citera
2018-04-25, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Thomas Ligotti - The Conspiracy Against the Human Race.

Jag har velat läsa den väldigt länge.

Vad handlar den om?
Citera
2018-04-25, 19:28
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vad handlar den om?

Thomas Ligotti är enligt mig både pessimist och antinatalist. Boken (det var ett tag sedan jag läste den) handlar om dessa ämnen. Han har dessutom tillägnat boken Peter Wessel Zapffe - To the memory of Peter Wessel Zapffe. Huruvida Ligotti läst Wessel Zapffe vet jag inte (annat än The Last Messiah det vill säga). Boken Om det tragiske är vad jag vet inte översatt till engelska, kan dock ha fel. Om det tragiske är däremot en mycket intressant bok.
Citera
2018-04-25, 19:37
Medlem
Det var jävligt länge sedan jag handlade böcker men nu i dagarna fick jag ett infall och bunkrade upp lite inför sommaren. Samtliga är böcker jag velat läsa sedan länge.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar - Johannes Anyuru
Aldrig läst något av denna tokhyllade författare men det har flera jag känner gjort. Just denna vann ju Augustpriset och handlingen tilltalar mig. Titeln ska vi inte snacka om, den är ju så genial att jag får rysningar!

Slottet - Franz Kafka
Jag har beundrat Kafka sedan tonåren och Processen var en ögonöppnare för mig och har på något sätt fungerat som ett referensverk genom åren. Just Slottet har jag aldrig läst, men det är hög tid nu.

Fallet Mersault - Kamel Daoud
Fick Goncourtpriset för bästa debut när den kom. Har läst flera vinnare av detta prestigefyllda pris och sällan blivit besviken. Boken kretsar kring Haroun, bror till den okände man som karaktären Mersault mördar i Albert Camus klassiker Främlingen.

Elementarpartiklarna - Michel Houellebecq
Liksom Kafkas ett författarskap som jag beundrat sedan flera år tillbaka, men denna har också förblivit oläst.

Lincoln in the Bardo - George Saunders
Debutroman som vann Man Booker-priset. Saunders blandar fiktion och historia i en berättelse som kretsar kring Abraham Lincoln's unge son som dör i en sjukdom.
Citera
2018-04-25, 19:47
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar - Johannes Anyuru
Aldrig läst något av denna tokhyllade författare men det har flera jag känner gjort. Just denna vann ju Augustpriset och handlingen tilltalar mig. Titeln ska vi inte snacka om, den är ju så genial att jag får rysningar!

Väldigt bra bok och hans poesi går inte heller den av för hackor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in