2017-08-28, 15:12
Medlem
J-K. Huysmans - Mot Strömmen
Blev rekommenderad denna av en bekant. Även om jag hittils gillar alla estetiska beskrivningar av olika ting i boken så finner jag den smått långsam bitvis att plöja igenom på grund av just detta emellanåt, men den är helt klart läsvärd hittils.
Citera
2017-08-31, 20:02
Medlem
Ördögs avatar
Louise Hagberg: När döden gästar - Nyutgåvan i pocket från 2016

Hagbergs monumentala verk utkom första gången 1937, och fascinerad som jag är av folktraditiioner och skrock har jag i ett halvtannat dennium sökt införliva boken med mitt bibliotek. Jag har utan framgång sökt efter boken på Tradera, Bokbörsen och såna ställen. Att en sådan klassiker ges ut på nytt, och till på köpet i pocket, är en kulturgärning av ett slag jag inte trodde förekom nuförtiden. Men beklagligtvis har bokens språk "moderniserats varsamt" - det vill säga har verbens pluralformer ändrats - och det tycker.jag är hutlöst.Så jakten på originalutgåvan fortsätter, om än passivt.
Citera
2017-08-31, 21:14
Medlem
Kolreds avatar
De fyra första böckerna om revolvermannen av Stephen King. Skälet? Jag såg trailern till filmen som släpptes häromdagen och tänkte "jag måste läsa böckerna". Böckerna är super, medan filmen lämnar en del att önska.
Citera
2017-09-02, 00:27
Medlem
Arlorks avatar
The Qur'an - Translated by M. a. S. Abdel Haleem
Contemporary Approaches to the Quran and Sunnah - Edited by Mahmoud M. Ayoub

Beställde från the book depository. Min favorit bokhandel på nätet. Dom skickar böckerna från UK, och tar inte ut någon frakt. Även om dessa två böcker bara är paperback gick beställningen på ca 260 sek. Min halvhjärtade ambition är att även köpa KJV Bibeln och ägna mig åt komparativa studier på hobbynivå. Slår ihjäl lite tid och kanske leder till någonting.
Citera
2017-09-12, 23:08
Medlem
bombaccis avatar
Köpte boken "Det" eller "IT" som den heter på engelska av Stephen King. Köpte på pocketshop för några dagar sedan, riktigt tjock storpocket, gick för 99 kr. Ingen chans att jag läser ut boken innan jag ser filmen, men läst lite grann o tycker boken är riktigt bra. Något av en King klassiker. Har flera av Kings böcker och nästan alla är böcker jag vill läsa om och om igen. Samma sak kommer förmodligen bli med "Det".

Snyggt omslag med.
Citera
2017-09-28, 22:23
Medlem
Rebali179s avatar
Passade på att köpa lite böcker på jobbet idag kostade 20 kr
En hel IKEA kasse med Kristen Litteratur.
Citera
2017-10-10, 19:35
Avslutad
Joseph Ratzinger – Theology of the Liturgy (Collected Works: band I)
Graham N. Stanton – A Gospel for a New People
John P. Meier – The Vision of Matthew
James D. G. Dunn – New Testament Theology
Citera
2017-10-22, 23:55
Medlem
Kjell Espmark - Resan till Thule (2017). Hur skulle jag kunna motstå en bok med följande baksidestext:

Citat:
En fransk vetenskapsman sänds under 1700-talet för att utforska Thule, ett land utan historia men med anspråk på att utgöra en moralisk stormakt - den största exportvaran är soltorkat samvete.

Landet vars huvudstad förnekats ett namn. Där kyrkoherdarna är sekulariserade och ordet 'historia' får det högresta och blåögda folket i Thule att hålla för näsan och under grimaser förhålla sig till det 'förflutna'. Allt som påminner därom dumpas i stadens osande kloak. Lysande satir.

---

Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
J-K. Huysmans - Mot Strömmen
Blev rekommenderad denna av en bekant. Även om jag hittils gillar alla estetiska beskrivningar av olika ting i boken så finner jag den smått långsam bitvis att plöja igenom på grund av just detta emellanåt, men den är helt klart läsvärd hittils.
Jag inspirerades att köpa Joris-Karl Huysmans bok genom Michel Houellebecqs bok Underkastelse.
Citera
2017-10-23, 02:43
Medlem
RZLAs avatar
The Shining av Stephen King. Flera fb:are tyckte att jag skulle läsa den när jag frågade om råd om vilken King-bok jag skulle kunna välja som min första. Har väl läst ca 400 sid nu, mycket bra bok!
Citera
2017-10-23, 23:21
Medlem
Arlorks avatar
Siddhartha av Hermann Hesse.

Sökandet efter verkligheten. Siddhartha söker vill hitta sig själv och det större spektrumet av mening i tillvaron. Boken bygger väl i praktiken på Buddhas läror som också genomgick en sådan andlig resa.

Parallellt läser jag Den orolige mannen av Henning Mankell.
Citera
2017-10-23, 23:31
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
The Shining av Stephen King. Flera fb:are tyckte att jag skulle läsa den när jag frågade om råd om vilken King-bok jag skulle kunna välja som min första. Har väl läst ca 400 sid nu, mycket bra bok!

Ja, det är väl en ganska bra bok. Insomnia, 11/22/63, Doctor Sleep är mina favoriter. Jag kan starkt rekommendera dig att läsa Doctor Sleep när du är klar med The Shining, det är en uppföljare.
Citera
2017-10-24, 00:30
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Ja, det är väl en ganska bra bok. Insomnia, 11/22/63, Doctor Sleep är mina favoriter. Jag kan starkt rekommendera dig att läsa Doctor Sleep när du är klar med The Shining, det är en uppföljare.

Först funderade jag faktiskt på att börja med Doctor Sleep, eftersom jag sett filmatiseringen och tv-serien som bygger på The Shining flera gånger, men jag blev väl övertalad till att börja med The Shining. Men doktor sleep ska också läsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in