Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-25, 19:48
  #5401
Medlem
Factfulnes!
En bra och intressant bok!
Citera
2018-04-25, 20:51
  #5402
Medlem
Gnomegirls avatar
Idag köpte jag "Shantaram" av Gregory David Roberts.
Jag fick den rekommenderad av en jobbarkompis när jag nämnde att "Papillion" var en av mina favoritböcker. Hon hävdade att den skulle vara som en "modern Papillion". Ska börja på den ikväll.



MVH/Gnomegirl
Citera
2018-04-27, 17:32
  #5403
Medlem
Ördögs avatar
Jag kan i brist på vettigare syssla rapa upp förvärven från årets bokrea - kopierade från denna tråd - samt ett och annat pocket- och storpocketköp.
Jag skaffade böckerna för att de fattades i min hylla, och för att de behandlade intressanta ämnen (krigshitoria, kultur-, politisk och idéhistoria, svenskt och ryskt samhällsliv).

Peter Englund: 1915 Stridens skönhet och sorg - Första världskrigets andra år i 108 korta kapitel (2015)
Anna Lindholm: Projekt Ines - fem kvinnor i inbördeskriget 1918 (2017)
Nathan Shachar: Sin egen värsta fiende - essäer om spanska inbördeskriget (2016)
Prit Buttar: Between Giants - The Battle for the Baltics in World War II (2015)
Folke Schimanski: De bortglömda - Andra världskriget i Afrika, Asien, Oceanien och Latinamerika (2016)
Karin Henriksson: Reagan - en kontroversiell ikon (2015)
Dick Harrison: Jag har ingen vilja till makt - Biografi över Tage Erlander (2017)
Elisabeth Åsbrink: 1947 - Her begynder nu (2016)
Ulf Bjereld & Marie Demker: 1968 - När allt började (Pocket, 2018)
Kjell-Albin Abrahamsson: Låt mig få städa klart! - Om kommunister, kryptokommunister och antikommunister (Pocket, 2018)

Per Rydén: Den framgångsrike förloraren - En värderingsbiografi över Carl David af Wirsén (2010)
Hägg, Göran: Sanningen är alltid oförskämd - En biografi över August Strindberg (2016)
Birgitta Almgren: Dröm och verklighet : Stellan Arvidson - kärleken, dikten och politiken
Bo Eriksson: Monster - en världshistoria om det skrämmande (2016)
(2016)
Jan-Öjvind Swahn: Mordängel i prästkappa - 23 klassiska svenska mord

Lars O. Lagerqvist: Vad kostade det? - Priser och löner från medeltid till våra dagar (2015)
Carin Bergström: Mitt i byn - med kyrkan som följeslagare genom Sveriges historia (2015)
Nina Burton: Gutenberggalaxens nova - en essäberättelse (2016)
Rainer Knapas: Landet som var - Karelska kulturbilder (2015)

Mikael Holmqvist: Djursholm : Sveriges ledarsamhälle (Pocket, 2016)
Ingeborg Eliassen: Hårda tider - Det nya arbetslivet i Europa (2016)
Anders Mård: Vägen heter Ryssland (2017)
P. C. Jersild: Den stökiga psykiatrin - minnen, samtal, tankar (2015)

Jan Lööf: 75 år av dumheter (2016)
Martin Kellerman: Rocky 29 - Rocky borde gå ut (2015)
Martin Kellerman: Rocky 30 - Rocky borde hoppa (2016)
Martin Kellerman: Rocky 31 - Rocky borde flytta (2016)

Så småningom kanske jag orkar göra upp en lista på loppis- och second hand-fynden också.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2018-04-27 kl. 17:37.
Citera
2018-04-29, 10:13
  #5404
Medlem
chessjamts avatar
Hade nån mystisk dröm inatt där jag läste (eller levde?) i Finnegans Wake av James Joyce. Vilket är helskumt för jag har än så länge inte läst något alls av irländaren. Slängde iväg en beställning på den från Adlibris då de hade nån rabattkod nu i helgen. Penguin Modern Classics utgåva.

Har sen tidigare A Portrait of the Artist as a Young Man samt Ulysses på pocket av honom i bokhyllan som väntar på att bli lästa.
Citera
2018-04-29, 12:28
  #5405
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har sen tidigare A Portrait of the Artist as a Young Man samt Ulysses på pocket av honom i bokhyllan som väntar på att bli lästa.

Känner jag mig själv rätt så kommer jag förmodligen nog aldrig komma att läsa någonting av Joyce. Försökte med Portrait... men kom inte alls in i den, var nog i helt fel sinnesstämning då. Ulysses och Finnegan's Wake har jag redan prioriterat bort då de anses vara alldeles för svåra.
Citera
2018-04-29, 12:59
  #5406
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Känner jag mig själv rätt så kommer jag förmodligen nog aldrig komma att läsa någonting av Joyce. Försökte med Portrait... men kom inte alls in i den, var nog i helt fel sinnesstämning då. Ulysses och Finnegan's Wake har jag redan prioriterat bort då de anses vara alldeles för svåra.

Har gett mig den på att försöka läsa ut det mesta av Joyce iår, med Ulysses som det stora målet. Håller på och filar på nåt slags lässchema för att förbereda mig inför den. Får hoppas att det är värt besväret då den som du skriver ska vara hyfsat svårläst, vad jag har hört.
Citera
2018-04-29, 13:03
  #5407
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har gett mig den på att försöka läsa ut det mesta av Joyce iår, med Ulysses som det stora målet. Håller på och filar på nåt slags lässchema för att förbereda mig inför den. Får hoppas att det är värt besväret då den som du skriver ska vara hyfsat svårläst, vad jag har hört.

Det är ett projekt om något som du skall ge dig i kast med, hoppas att du kommer ut på andra sidan som klokare om du greppar boken i fråga! Jag avundas dig om du tar dig igenom den och förstår den.
Citera
2018-05-04, 23:17
  #5408
Medlem
Arlorks avatar
Senaste köpet är Point of Contactav Tom Clancy. Jag har bara läst en bok av honom tidigare. Spelar ibland lite Rainbow Six Siege på PS4:a och när jag såg boken i bokhandeln slog jag till. Är inne i en fas då jag inte läser så mycket och har en liten buffert innan jag når den här boken. Men det blir intressant att se om det är värt att orientera sig i Clancys värld.
Citera
2018-05-04, 23:23
  #5409
Medlem
atts avatar
I havets mitt och andra noveller av Samuel Josef Agnon.

Prydlig utgåva i Panacheserien från 1966.
Varför? 70% på hela sortimentet hos Antikvariat August.
Citera
2018-05-07, 00:11
  #5410
Medlem
Anna Karenina. Klassiker!
Citera
2018-05-16, 21:08
  #5411
Medlem
Tom Shippey – The Road to Middle-earth: How J. R. R. Tolkien Created a New Mythology
Tom Shippey – J.R.R. Tolkien: Author of the Century
Patrick Curry – Defending Middle-Earth: Tolkien, Myth and Modernity
Peter Brown – The Making of Late Antiquity
Peter Brown – World of Late Antiquity: AD 150-750

Tom Shippey ska tydligen ha skrivit bra om Tolkien, en av de största tolkienisterna som jag förstått det. Och just nu läser jag en hel del böcker om Tolkiens verk, som ger mig mycket att gräva i.

Peter Brown är en av tids främste forskare på senantiken och senantik kristendom, med bland annat en mycket läsvärd Augustinusbiografi bakom sig. Han är en av de forskarna inom fältet, tycker jag, han och den numer avlidne R. A. Markus, vars kunskaper om senantik kristendom, och vars blick på denna tid, jag gärna skulle besitta själv...
Citera
2018-05-16, 21:25
  #5412
Medlem
Punklivs avatar
Franz Kafka - Slottet
Kjell Albin Abrahamsson - Stor var Lenin... En massmördare och hans statskupp

Jag har tidigare läst Processen och Förvandlingen, vilka båda var helt fantastiska, och Slottet gjorde mig inte besviken. Otroligt fascinerande att följa K. genom byn och alla möten och förväxlingar. Jag älskar verkligen den kafkaeska stämningen, så surrealistiskt, mystiskt, obehagligt och stressande, på ett skönt sätt. Processen kunde ibland slå över på stresskontot och bli lite väl långrandig men i Slottet finns inte en tråkig stund. Man vill bara veta vad som händer härnäst och vad hans värdelösa medhjälpare ska hitta på... jobbigt att inte få något slut, men samtidigt väldigt eggande. Tankeväckande bok om den överdrivna byråkratin.

Stor var Lenin... var också väldigt bra, Kjell Albin Abrahamsson är riktigt arg och förbannat rolig med sin sarkasm och sätter kommunisterna på plats rejält. Man stöter ju på en del lite väl röda människor i vardagen, som dock är väldigt trevliga att diskutera med, så när jag såg den var det bara att slå till och få ännu mer kött på benen. Visste en del innan men fick lära mig mycket intressant. Rekommenderas till alla som är intresserade av politisk historia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback