2015-05-14, 13:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Vargskinnet -del 1 Guds barmhärtighet av Kerstin Ekman

Great Expectations av Charles Dickens

Papillon, Räddningens öar av Henri Charriere

Rembrandt - en bildbiografi av Christopher White

Modern arkitektur av Christer Boden

Jag har inte läst någon av dem tidigare men tänker de är läsvärda, särskilt till priset av fem kr styck för skönlitteraturen och 15 för facklitteraturen.
Citera
2015-05-21, 18:16
Medlem
Skrivhunds avatar
Beställde nyss Mircea Cărtărescu - Travesti.

Har inte läst något tidigare av rumänen och hoppas att Travesti skall vara en bra ingång i hans författarskap.
Citera
2015-05-22, 07:00
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivhund
Hittade Peter Nádas - Minnesanteckningarnas bok idag för 20 kronor. Skapligt nöjd över det inköpet med tanke på att jag dels har sökt boken ganska länge och dels så går den billigaste för 400 spänn på Bokbörsen.
Vilket fynd!
När jag köpte den antikvariskt för en massa år sedan var det nog ca. 250 :- som jag betalade, och nu är han alltså ännu dyrare tydligen.
Dock kommer priserna att sjukna när hans produktion trycks om när han tilldelas Nobelpriset om några år.
Citera
2015-05-22, 20:30
Medlem
Skrivhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Vilket fynd!
När jag köpte den antikvariskt för en massa år sedan var det nog ca. 250 :- som jag betalade, och nu är han alltså ännu dyrare tydligen.
Dock kommer priserna att sjukna när hans produktion trycks om när han tilldelas Nobelpriset om några år.

Jo, nog får man tillstå att det är ett fynd allt. Gör väldigt sällan några sådana riktiga superfynd (som jag ändå anser det vara) så den dagen boken sjunker i värde så kommer jag fortfarande bära med mig minnet av lyckan som uppstod när jag hittade boken för en ynka tjuga.

Idag blev det Magnus Von Platen - Världens bästa Essayer (Natur & Kultur, 1961) för ynka 15 kronor. Som boken antyder så innehåller den över 100 viktiga essayer av de stora namnen. Inget fynd i Nádas-klass, men likväl en billig peng för otroligt mycket bra texter.
Citera
2015-05-22, 21:18
Medlem
retrospectives avatar
Dada är allt, av Tzara... Av rent "litteraturhistoriska skäl". Minns att jag skrev en uppsats om dadaismen när jag läste språk, men använde mig då bara av texter jag fann online. Köpte också Goethes' Sagan, Spelaren av Dostojevskij, samt Kafkas brevsamling Man hör varandra bättre i mörker.

Samtliga från Bakhåll.

Jag varken kan eller orkar skriva alla böcker jag köper, men några stycken då och då...
Citera
2015-05-23, 21:37
Avslutad
Fick hem fyra väldigt fina och nätta volymer av Heidegger. Det finns ju rätt lite av honom översatt till vårt språk, av detta har jag nästan allt. Hem fick jag:

Identitet och differens
Metafysiken som varats historia
Brev om humanismen
Till tänkandets sak

De utgavs samtliga 1998 i Sverige. Alla är ifrån Heideggers senare tänkande, alltså tänkandet efter Vara och tid (1927). Tänkte läsa dem i sommar.
Citera
2015-05-23, 21:52
Medlem
TomJonass avatar
Tycker ni Barbara Vine (Ruth Rendell) skriver psykologiskt fullmättade romaner av thrillerkaraktär?
Då kan jag bara rekommendera amerikanskan Diane Chamberlain. Hon är superb, och produktiv, säkert 25 böcker. Men ingen på svenska!!!
Jag har tipsat flera bokförlag.
Läser ni engelska, köp en bok av henne på Amazon.uk för 0,01£, dvs 58 spänn med frakt.
Citera
2015-05-25, 01:36
Bannlyst
Senaste jag köpte var en inbunden utgåva av Njals saga, mest för att jag är lite sugen på att läsa den.
Citera
2015-05-25, 19:14
Medlem
retrospectives avatar
Nässlorna blomma av Martinson, 20 kr, tryckt -61. Hade den sedan innan, men en annan utgåva.
Citera
2015-05-27, 19:01
Medlem
Skrivhunds avatar
Michail Sjisjkin - Brevboken (Nytt författarskap för mig. Aldrig läst något av Sjisjkin tidigare och när jag hittade denna titel från Ersatz för en billig slant så var jag tvungen att slå till)

Thomas Mann - Buddenbrooks (Har läst tidigare men hade endast en gammal utgåva från Forum förlag hemma. Detta var den senaste översättningen av Ulrika Wallenström utgiven på Bonniers)

Kenzaburo Oe - Tid för fotboll (Har även läst Oe och hans Mardrömmen tidigare. Minns att jag uppskattade den bitvis och jobbar mig igenom japanens bibliografi, på svenska finns väl bara tre romaner och en novellsamling översatta om jag inte tar helt fel)
Citera
2015-05-29, 23:17
Medlem
chessjamts avatar
Winning Chess Strategies av Yasser Seirawan
The Amateur's Mind av Jeremy Silman
1001 Brilliant Ways to Checkmate av Fred Reinfeld
1001 Winning Chess Sacrifices and Combinations av också Fred Reinfeld

Är en gammal (nåja, spelat sen jag var barn) lågrankad schackspelare som nu blivit helt och hållet biten av schackflugan, därav alla schackböckerna.

Men detta var mer en ursäkt att skriva av mig om ett möjligen framtida bokköp. Var i en bokaffär idag och såg att Brombergs har gjort den ofantliga kulturgärningen att släppa en fin inbunden samlingsutgåva av Pär Lagekvists samlade dikter. 349 kronor dock kostade den i den butiken vilket var lite väl dyrt för att göra ett impulsköp där och då men satan var jag var sugen att skaffa den! Har länge varit på jakt efter att få tag på några diktsamlingar av Lagerkvist då de få dikter jag läst av honom verkligen berört mig. Aftonland i pocket hade nästan mikroskopisk liten text så den var jag missnöjd med typografiskt. Själva texternas innehåll var guld.

Får se hur länge jag kan hålla mig innan jag postar ett inlägg om att jag köpt samlingsutgåvan.
Citera
2015-05-30, 13:27
Medlem
Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz
Alkemistens dotter
Käre ledare, min flykt från Nordkorea
En bön för de stulna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto