2018-03-04, 10:52
Medlem
Mr.Luckys avatar
De senaste böckerna jag inhandlat är:

Brave New World - Aldous Huxley. Ville läsa något dystopiskt likt 1984.

Hemsöborna - August Strindberg. Aldrig läst något av en av våra största innan, och Hemsöborna verkade vara en bra ingång.

Raskens - Vilhelm Moberg. Läste Utvandrarserien under hösten och vintern, berättelsen om de gamla svenska böndernas strävan fängslade mig verkligen och Raskens erbjuder nog samma typ av läsning, men följer istället de svenskar som stannade kvar hemma under 1800-talets nödår.
Citera
2018-03-04, 10:59
Medlem
Den mest intressanta svenskspråkiga författaren just nu är ju utan tvekan den Finlandssvenska författaren Stefan Hammarén, som nyligen kom ut med boken Loserförfattarfabriken, som tokhyllats av de få kritiker som ännu inte skriver på direkt uppdrag av de stora förlagen:

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/12/bokrecension-stefan-hammaren-svenskfinlands-mest-misslyckade-forfattare-har

https://www.dn.se/arkiv/kultur/kompromisslost-satir-som-inte-passar-for-mysfatoljen/

http://www.dast.nu/recension/loserforfattarfabriken

https://tidningenkulturen.se/arkiv/13-litteratur/litteratur-kritik/23489-litteratur-stefan-hammaren-loserfoerfattarfabriken2
Citera
2018-03-04, 13:33
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Var köpte du dessa böcker så billigt?

Loppisar.
Citera
2018-03-04, 13:46
Medlem
Gabriel2017s avatar
Handbok
Överlevnad.
1988 års upplaga
Försvarets materielverk

Tycker boken är intressant, intressant att känna till överlevnads tekniker. Jag har mest bläddrat i den, och läst avsnitt jag gillat.
Citera
2018-03-05, 14:54
Medlem
Ördögs avatar
Dagens loppisfynd:

Stig Björkman: Woody om Allen - Med egna ord. Samtal med Stig Björkman (2002)

Till de ämnen jag inte vet mycket om, men som jag märkt att man borde känna till för att göra succé i sällskapslivet, hör Woody Allens filmer. Den här intervjuboken förefaller vara en bra introduktion till ämnet. Även om läsningen nog bör kompletteras med avnjutande av själva filmerna också.
Citera
2018-03-05, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Dagens loppisfynd:

Stig Björkman: Woody om Allen - Med egna ord. Samtal med Stig Björkman (2002)

Till de ämnen jag inte vet mycket om, men som jag märkt att man borde känna till för att göra succé i sällskapslivet, hör Woody Allens filmer. Den här intervjuboken förefaller vara en bra introduktion till ämnet. Även om läsningen nog bör kompletteras med avnjutande av själva filmerna också.
Handlar inte det mesta om Woody Allen idag med metoo och allt mest om hans påstådda sexualbrott och att man inte längre skiljer på verk och person. Men vi kanske har olika sällskapsliv. Jag gillar woody allens filmer även om han skulle vara pedofil. Succe i sällskapslivet är att säga att man inte gillar honom längre för att han är pedofil. Men som sagt det kanske är annorlunda för dig. Säkert en bra bok i alla fall
Citera
2018-03-05, 20:35
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Handlar inte det mesta om Woody Allen idag med metoo och allt mest om hans påstådda sexualbrott och att man inte längre skiljer på verk och person. Men vi kanske har olika sällskapsliv. Jag gillar woody allens filmer även om han skulle vara pedofil. Succe i sällskapslivet är att säga att man inte gillar honom längre för att han är pedofil. Men som sagt det kanske är annorlunda för dig. Säkert en bra bok i alla fall

Ääh, orden om succé i sällskapslivet var nog synnerligen ironiska. Men det hindrar inte att jag är sorgligt okunnig om Woodys produktion, och tänkte därför att boken kunde göra mig lite mer upplyst. Jag kunde konstatera att verket fått mycket uppskattande omdömen på nätet, och då exemplaret var nära nyskick och priset lågt så var det lätt att besluta sig.
Citera
2018-03-06, 01:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Ääh, orden om succé i sällskapslivet var nog synnerligen ironiska. Men det hindrar inte att jag är sorgligt okunnig om Woodys produktion, och tänkte därför att boken kunde göra mig lite mer upplyst. Jag kunde konstatera att verket fått mycket uppskattande omdömen på nätet, och då exemplaret var nära nyskick och priset lågt så var det lätt att besluta sig.
Något OT, men hur stor, välkänd, beryktad, älskad eller hatad är Woody Allen i vårt östra grannland? Finland+Woody Allen känns på något vis härligt udda.
Citera
2018-03-06, 15:32
Medlem
Köpte Žižeks 'The Sublime Object of Ideology' i ett allmänbildande syfte.
Citera
2018-03-19, 20:51
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga

Fokus borde istället ligga på Mia Farrow (Woody Allens före detta fru).

Det är hon som betett sig sjukt och inte Allen.

Woody har granskats på de flesta tänkbara sätt av myndigheter utan att man funnit något att gå vidare

Det hela tycks vara något som uppkommit i Mia Farrows snurriga huvud.
Citera
2018-03-31, 20:06
Medlem
NoTruces avatar
Neuromancer av William Gibson. För att jag velat läsa den under flera år. Nu hade jag ett presentkort på SF-bokhandeln, så det var bara att slå till.
Citera
2018-03-31, 21:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Neuromancer av William Gibson. För att jag velat läsa den under flera år. Nu hade jag ett presentkort på SF-bokhandeln, så det var bara att slå till.

Du kommer nog inte bli besviken, inledningsmeningen glömmer man inte i första taget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in